MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ BİLGİ DÜZEYLERİNİN ARAŞTIRILMASI
Yıl 2023,
Cilt: 4 Sayı: 2, 23 - 46, 31.12.2023
Hatun Mahan
,
Bilal Balkan
Öz
Gerçekleştirilen bu araştırmaya 2022-2023 eğitim-öğretim yılında Kırklareli Üniversitesi'ne bağlı Meslek Yüksekokullarında öğrenim gören 124'ü kadın, 168'i erkek olmak üzere toplam 292 öğrenci katılmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin iş sağlığı ve güvenliğine (İSG) yönelik bakış açılarını belirlemek için “ İSG Bilgi Ölçeği” kullanıldı. Araştırma sonucunda öğrencilerin İSG’ni iş kazalarının ve meslek hastalıklarının önlenmesinde önemli bir unsur olarak gördükleri anlaşıldı. Ayrıca meslekleriyle ilgili kanunlar hakkında yeterli bilgi sahibi ve İSG’nin sağlanmasında işçi ve işverenin sorumluluklarının bilincinde oldukları ancak İSG’nin iş hayatını nasıl etkileyeceğini düşünmedikleri ve 6331 sayılı İSG Kanununa ilişkin bilgi düzeylerinin düşük olduğu tespit edildi. İSG’ne ilişkin görüşler cinsiyete göre anlamlı farklılık göstermedi. Sonuç olarak meslek yüksekokulu öğrencilerinin genel olarak İSG konusunda temel bilgilere sahip olduğu, cinsiyet değişkeninin öğrencilerin İSG’ne ilişkin görüşlerini etkilemediği söylenebilir.
Kaynakça
- AKIN, G. C., TAŞDEMİR, D. Ç. (2023). İş Sağlığı ve Güvenliği (İSG) Öğrencilerinin Mesleki Eğitimlerine Paralel Olarak İSG Algılarındaki Değişim: Karşılaştırmalı Bir Analiz. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 6(3), 292-297.
- AKSU, R., ESER M. T., Güzeller C. O. (2017). Açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi ile yapısal eşitlik modeli uygulamaları. Ankara: Detay Yayıncılık.
- ALTUNIŞIK, R., COŞKUN, R., Bayraktaroğlu S., Yıldırım E. (2007), Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri SPSS uygulamalı. İstanbul: Sakarya Yayıncılık.
- ALTUNTAŞ, Ş. (2021). İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitiminin Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Farkındalığı Üzerinde Etkileri. (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Medeniyet Üniversitesi İş Sağlığı ve Güvenliği Anabilim Dalı, İstanbul.
- AMIRI, M., KHADEMIAN, Z, NIKANDISH, R. (2018). The Effect of Nurse Empowerment Educational Program on Patient Safety Culture: A Randomized Controlled Trial. BMC Medical Education, 18(1), 1-8.
- ÇELİK, E. (2014). Güvenlik kültürünün güvenlik performansına etkisi: İş tatmininin aracılık rolü. (Yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
- ÇOKLUK Ö., Şekercioğlu G., Büyüköztürk Ş. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi.
- DEMİR, B., DEMİR, N. (2016). Kamu sektöründe 6631 sayılı iş sağlığı güvenliği yasasının uygulanması ve mevcut yükümlülükler. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 8(29), 167-194.
- DURSUN, S. (2013). İş güvenliği kültürünün çalışanların güvenli davranışları üzerine etkisi. SGD-Sosyal Güvenlik Dergisi, 3(2), 61-75.
- EKOIQ, https://www.ekoiq.com/dongusel-ekonomi-calismalarinda-harekete-gecme-zamani/, Erişim Tarihi: 13.11.2023.
- GÜLER, M., DERİN, K. H., ŞAHİN, L. (2018). İş sağlığı ve güvenliği kültürü ve eğitimi ilişkisi. İş ve Hayat, 4(8), 311-348.
- GÜNGÖR, E. (2008). İş sağlığı ve güvenliği kavramının toplam kalite yönetimi açısından irdelenmesi ve talaşlı üretim sanayisinde iş sağlığı ve güvenliği üzerine bir araştırma (Yüksek lisans tezi) Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- GÖRMÜŞ, A. Ş., BEKTAŞ, Ç. (2002). Sektör temsilcilerinin meslek yüksekokulu öğrencilerini algılamalarına yönelik bir araştırma (sandıklı ve şuhut myo işletme programı örneği) . Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 4(2), 19-30.
- HACIHAFIZOĞLU, H. (2019). Meslek Yüksekokulunda İş Güvenliği Açısından Risk Değerlendirmesi Uygulaması. (Yüksek Lisans Tezi). Avrasya Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
- İSG Haber Ajansı, https://www.isghaber.com.tr/haber/dunyada-is-kazalarinda-kacinci-siradayiz, Erişim tarihi: 13.11.2023.
- KILKIŞ, İ., DEMİR, S. (2012). İşverenin iş sağlığı ve güvenliği eğitimi verme yükümlülüğü üzerine bir inceleme. Çalışma İlişkileri Dergisi, 3(1), 23-47.
- KIR-BİÇER, E., GÜÇLÜEL, Y., NEYMEN, A., YİĞİT, Ş. (2013). Hasta Güvenliğine İlişkin Düzenlenen Hizmet İçi Eğitimin Hemşirelerin Bilgi Düzeyine Etkisi. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 10 (1), 14-20.
- KOÇ, M.B. (2016). İnşaat sektöründe çalışanların güvenlik iklimi ile ilgili algıları (Yüksek lisans tezi) Çankaya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
- MERDİN, E., AYGÜN, S. (2019). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin İş Güvenliği Algısı. Uluslararası Fen Araştırmalarında Yenilikçi Yaklaşımlar Dergisi, 3, 9-19.
- ÖZDEMİR, L., ERDEM, H., KALKIN, G. (2016). Kamu çalışanlarının güvenlik iklimi algılarının iş tatmini ve iş performansı üzerine etkisi. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 7(15), 59-69.
- ÖZGÜLER, A. T., KOCA, T. (2013). Meslek Yüksekokullarında İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitiminin Gerekliliği. Ejovoc (Electronic Journal of Vocational Colleges), 3 (4), 15-20.
- RIKHARDSSON, P.M. ve IMPGAAR, M. (2004). Corporate cost of occupational accidents: an activity-based analysis. Accident Analysis & Prevention, 36, 173-182.
- SAPMAZ, S. (2013). Türkiye’de imalat sektöründe faaliyet gösteren bir işletmede iş sağlığı ve güvenliği uygulamalarının incelenmesi ve verimliliğe etkilerinin değerlendirilmesi (Yüksek lisans tezi) Atılım Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
- TATAR, G. (2022). Ünye Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitimlerinin İş Güvenliği Algısına Etkisi. (Yüksek Lisans Tezi). Avrasya Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Trabzon.
- TİRYAKİOĞULLARI, Ö. (2019). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin İş Sağlığı ve Güvenliği Açısından Güvenlik Kültürlerinin İncelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Düzce.
- ULUTAŞDEMİR, N., TUNA, H., ERTÜRK, İ. (2019). İş sağlığı ve güvenliği alanında Türkiye’de yapılan lisansüstü tez çalışmalarının incelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 32-41.
- USLU, A., KARAÇUHA ERSOY, M., CABAR, H.D. (2018). Mesek Yüksekokulu öğrencilerinin iş sağlığı ve iş güvenliği konusuna yaklaşımlarının ön değerlendirilmesi: Sinop örneği. Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), 127-148.
- WIJANARKA, B.S., SUKARDI, T., RAHDIYANTA, D., NGADIYONO, Y. (2019). Evaluation of implementation of health and safety in industry and vocational school in Yogyakarta Special Region. Journal of Physics: Conference Series, 1273.
- YARDIMCI E.E. (2014). Kırşehir’deki Meslek Yüksekokullarında Görevli Öğretim Üye ve Görevlilerinin İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitimine İlişkin Farkındalıklarının Değerlendirmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- YAVUZ, Ş. , Bülter, A.E., Köse, D.A. (2018). Osmancık Ömer Derindere Meslek Yüksek Okulun’da İş Sağlığı ve Güvenliği Kültürünün İncelenmesi. International Journal of Labour Life and Social Policy, 1 (2), 24-36.
- YILDIZ, A. (2020). Hastane iş güvenliği uygulamalarının sağlık çalışanlarının iş güvenliği performansına etkisi. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 12(23), 566-578.
- YILMAZ, N., ŞENOL, M. B. (2017). İş sağlığı ve güvenliği risk değerlendirme süreci için bulanık çok kriterli bir model ve uygulaması. Journal of the Faculty of Engineering and Architecture of Gazi University, 32(1), 77-87.
- YOZGAT, E. (2018). Güvenlik ikliminin bireysel, örgütsel ve ortam etmenlerinin büyük ölçekli makine, kimya ve maden işletmelerinde incelenmesi (Yüksek lisans tezi) Selçuk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Konya.