Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Musical Analysis of Agustín Pio Barrios Mangoré’s Masterpiece “La Catedral”

Yıl 2024, Cilt: 11 Sayı: 1, 164 - 176, 24.06.2024
https://doi.org/10.26650/CONS2024-1476263

Öz

This study presents a comprehensive analysis of Agustín Barrios Mangoré’s "La Catedral," which holds significant importance in the classical guitar repertoire. "La Catedral" consists of three distinct sections: "Preludio Saudade," "Andante Religioso," and "Allegro Solemne." Each section reflects various aspects of Barrios’ compositional style, combining technical complexity with deep emotional intensity. Initially composed of two sections, "La Catedral" was later expanded with the addition of "Preludio Saudade" after twenty years, thus transforming it into a three-section structure. "Preludio Saudade," as the first section of the piece, evokes a sense of nostalgia and spiritual longing with its contemplative nature. "Andante Religioso," on the other hand, portrays the solemnity of a religious ceremony, showcasing Barrios’ technical mastery on a more introspective level. Finally, the "Allegro Solemne" section demonstrates Barrios’ skill in creating a lively and dynamic musical narrative. This analysis highlights "La Catedral" as a rich resource for musical analysis and theoretical studies due to its intricate harmonic structure and intertwined melodic lines. In this study, the "Preludio Saudade," "Andante Religioso," and "Allegro Solemne" sections are examined from technical and structural perspectives. The findings contribute significantly to understanding the technical challenges, performance requirements, guitar technique, and interpretation of the piece. It is believed that this research, along with future comparative studies, will provide a deeper insight into Barrios’ influence on guitar music.

Kaynakça

  • Alyörük, G. (2018). Agustin Barrios Mangore’nin eserlerindeki folklorik, taktiksel ve dinsel etkiler. Sanat ve Tasarım Dergisi, 1 (8), 92-103. google scholar
  • Artelt, A. S. (2020). Barrios’s encyclopedic approach to the guitar. (Unpublished doctoral dissertation). San Francisco State University. google scholar
  • Ataman, N. (2015). Agustin Barrios Mangore’nin "Ormanda Bir Rüya" adlı eseri ve incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans eser metni). Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi. google scholar
  • Barrios, E. (2023, 9 Temmuz). “Enrique Barrios ile: Agustin Pio Barrios Mangore ve La Catedral Üzerine Röportaj.” [Yüz Yüze Görüşme]. (Görüşmeyi gerçekleştiren: Mehmet Görkem Bilgütay). Lanus, Buenos Aires, Arjantin. google scholar
  • Benitez, J. (1977). Notation edition of Agustin Pio Barrios Mangore’s guitar work La Catedral. (Edited by Jesus Benitez), Published by Zen-on Music Company, Tokyo, Japan. google scholar
  • Çokoğullu, K. (2013). Çağdaş gitar müziği bestecisi Carlo Domeniconi’nin Koyunbaba adlı eseri ve Kazım Çokoğullu’nun Tanburi Mustafa Çavuş şarkısı üzerine fantezi. (Yayımlanmamış sanatta yeterlilik tezi). Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi. google scholar
  • Delvizio, C. (2016). Agustin Barrios in dreamland: The amazing journey of a Paraguayan guitarist across Brazil. Publication Supported by Brazilian Ministry of Culture. google scholar
  • Gök, M. (2022). Klasik gitar eğitiminde üretken öğrenme modelinin kullanılması: Agustin Barrios Mangore La Catedral örneği. Konservatoryum, 9(2), 321-344. google scholar
  • Gül, E. (2017). 20. yüzyıl gitar müziğinde homaj / Homage in twentieth-century guitar music. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yaşar Üniversitesi. google scholar
  • Hoke, J. (2013). The Guitar recordings of Agustfa Barrios Mangore: An analysis of selected works performed by the composer. (Unpublished doctoral dissertation). Florida State University College of Music. google scholar
  • Oxley, V. (2023, 22 Haziran). “Victor Oxley ile: Agustin Pio Barrios Mangore ve La Catedral Üzerine Röportaj.” [Yüz Yüze Görüşme]. (Görüşmeyi gerçekleştiren: Mehmet Görkem Bilgütay). Asuncion, Paraguay. google scholar
  • Sağlam, K. K. (2022). Agustin Barrios Mangore’nin "Maxixe" adlı eseri ile "Vals de la Primavera" adlı eserlerinin form ve armonik açıdan incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Okan Üniversitesi. google scholar
  • Say, A. (2006). Müzik tarihi. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları. google scholar
  • Sili, H. L. (2020). Agustin Barrios’un eserlerinin müzikal özellikleri ve bestecinin kişisel icra yöntemlerinin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. google scholar
  • Sözgötürmez, G. (2021). Agustin Barrios Mangore’nin "Una Limosna por el Amor de Dios" eseri üzerinden tremolo tekniğinin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans eser metni). Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi. google scholar
  • Stover, R. (1992). Six Silver Moonbeams: The Life and Times ofAgustm Barrios Mangore. (1nd edition by R.D.Stover) Querico Publications. google scholar
  • Stover, R. (2012). Six silver moonbeams: the Life And Times OfAgustm Barrios Mangore. (2nd Paraguay edition by R.D.Stover) (Özel basım: Araştırmacının arşivinden). Querico Publications. google scholar
  • Ünlenen, E. (2016). 1920 ve 1950 yılları arasında modern gitar müziğine yön veren besteciler. Sanat ve Tasarım Dergisi, 6(2), 110-126. google scholar
  • Ward, A. M. (2010). Agustin Barrios Mangore: A study in the articulation of cultural identity. (Unpublished master thesis). The University of Adelaide. google scholar
  • Yılmaz, U. V. (2018). 20. yüzyıl müziğinde programlı bir gitar müziği örneği: A’laube du Dernier Jour. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Kocaeli Üniversitesi. google scholar

Agustín Pio Barrios Mangoré’nin Ustalık Eseri La Catedral’in Müzikal Analizi

Yıl 2024, Cilt: 11 Sayı: 1, 164 - 176, 24.06.2024
https://doi.org/10.26650/CONS2024-1476263

Öz

Bu çalışma, klasik gitar repertuarında büyük bir öneme sahip olan Agustín Barrios Mangoré’nin "La Catedral" adlı eserinin derinlemesine bir analizini sunmaktadır. "La Catedral", üç ayrı bölümden oluşan bir yapıya sahiptir: "Preludio Saudade", "Andante Religioso" ve "Allegro Solemne". Her bir bölüm, Barrios’un çeşitli bestecilik stillerini yansıtan teknik ve duygusal karmaşıklıkları içerir. İlk olarak iki bölümden oluşan esere yirmi yıl sonra "Preludio Saudade" eklenmiştir, bu da eseri üç bölümlü bir yapıya dönüştürmüştür. "Preludio Saudade", eserin ilk bölümü olarak, düşünceli doğasıyla nostalji ve manevi özlem hissi uyandırmaktadır. "Andante Religioso" ise dini bir törenin ciddiyetini yansıtarak Barrios’un teknik ustalığını daha içsel bir boyutta sergiler. Son olarak, "Allegro Solemne" bölümü, Barrios’un canlı ve dinamik bir müzikal anlatı yaratma becerisini gösterir. Bu inceleme, "La Catedral"ın karmaşık armonik yapısı ve iç içe geçmiş melodik hatlarıyla, müzikal analiz ve teori çalışmaları için zengin bir kaynak olduğunu ortaya koymaktadır. Bu çalışmada, "Preludio Saudade", "Andante Religioso" ve "Allegro Solemne" bölümleri teknik ve yapısal açıdan incelenmiştir. Elde edilen bulgular, eserin teknik zorlukları, performans gereksinimleri, gitar tekniği ve yorumlama konularında önemli katkılar sağlamaktadır. Bu araştırmanın ileride yapılacak karşılaştırmalı incelemelerle birlikte Barrios’un gitar müziğindeki etkisine yönelik daha derinlemesine bir anlayış sağlayacağı düşünülmektedir.

Teşekkür

Editöre Not: Sayın editör ilk yüksek lisans öğrencim olan ve Milli Eğitim Bakanlığı bünyesinde müzik öğretmeni olarak çalışan Görkem Bilgütay ile ayrıntılı ve kapsamlı yüksek lisans araştırmasını gerçekleştirmiş bulunuyoruz. Bu yüzden büyük bir heyecan içerisindeyim. Görkem Haziran-Temmuz (2023) ayları arasında Paraguay, Arjantin, Uruguay ve Brezilya ülkerine Agustin Pio Barrios Mangore'nin yaşam hikâyesini takip ettiği bir seyahat gerçekleştirmiştir. Seyahat kapsamında gerek müzikoloji gerekse müzik teorisi alanlarında ulusal alanyazına katkı saylayacağını düşündüğüm incelemelerde bulunmuştur. Ayrıca şuan arşivinde Barrios'a dair pek çok kıymetli kaynak metin ve görsele birlikte ülkemize dönmüştür. Ayrıca Görkemin tezi Şırnak Üniversitesi Müzik anasanat/Bilim Dalı'nda tamamlamış ikinci tezdir, fakat yayınlanacak ilk makaledir. Bu makale bu yüzden de bölümümüz için ayrıca kıymetlidir. Makale yazım sırasında kesinlikle kes yapıştır yapılmadığını, yeni tablo ve şekiller geliştirdiğimizi ayrıca literatür ve bulguları neredeyse sıfırdan yeni bir şekilde yazdığımızı bildirmek isterim. Not: Makalenin sorumlu yazarı olarak kendimi yazıyorum, zira Görkem Bilgütay'ın bir dizi zorunluluk ve görevinden kaynaklı olarak süreçte bilgi akışının sekteye uğramamasını istiyoruz. Makale'nin yazılmasında büyük oranda kedi katkım olsa da etik kaideler gereği Görkem'i yine makalenin birinci yazarıdır. Sayın Editör, elbette ki hatalarımız ve eksiklerimiz olmuştur. Bu yüzden siz Sayın Editör çalışmada değişiklikler yapılmasını isterse büyük bir dikkatle yerine getireceğimizi bildirmek isterim. Baş editör yardımcı Sayın Yavuz ile mail görüşmesinde Haziran sayısı için 30 Nisan'a kadar gönderimde bulunabilirsiniz denilmişti. Ümit ediyorum ki çok geç kalmamışızdır. Saygılarımla sunarım, Sorumlu yazar Burak Sağırkaya.

Kaynakça

  • Alyörük, G. (2018). Agustin Barrios Mangore’nin eserlerindeki folklorik, taktiksel ve dinsel etkiler. Sanat ve Tasarım Dergisi, 1 (8), 92-103. google scholar
  • Artelt, A. S. (2020). Barrios’s encyclopedic approach to the guitar. (Unpublished doctoral dissertation). San Francisco State University. google scholar
  • Ataman, N. (2015). Agustin Barrios Mangore’nin "Ormanda Bir Rüya" adlı eseri ve incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans eser metni). Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi. google scholar
  • Barrios, E. (2023, 9 Temmuz). “Enrique Barrios ile: Agustin Pio Barrios Mangore ve La Catedral Üzerine Röportaj.” [Yüz Yüze Görüşme]. (Görüşmeyi gerçekleştiren: Mehmet Görkem Bilgütay). Lanus, Buenos Aires, Arjantin. google scholar
  • Benitez, J. (1977). Notation edition of Agustin Pio Barrios Mangore’s guitar work La Catedral. (Edited by Jesus Benitez), Published by Zen-on Music Company, Tokyo, Japan. google scholar
  • Çokoğullu, K. (2013). Çağdaş gitar müziği bestecisi Carlo Domeniconi’nin Koyunbaba adlı eseri ve Kazım Çokoğullu’nun Tanburi Mustafa Çavuş şarkısı üzerine fantezi. (Yayımlanmamış sanatta yeterlilik tezi). Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi. google scholar
  • Delvizio, C. (2016). Agustin Barrios in dreamland: The amazing journey of a Paraguayan guitarist across Brazil. Publication Supported by Brazilian Ministry of Culture. google scholar
  • Gök, M. (2022). Klasik gitar eğitiminde üretken öğrenme modelinin kullanılması: Agustin Barrios Mangore La Catedral örneği. Konservatoryum, 9(2), 321-344. google scholar
  • Gül, E. (2017). 20. yüzyıl gitar müziğinde homaj / Homage in twentieth-century guitar music. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yaşar Üniversitesi. google scholar
  • Hoke, J. (2013). The Guitar recordings of Agustfa Barrios Mangore: An analysis of selected works performed by the composer. (Unpublished doctoral dissertation). Florida State University College of Music. google scholar
  • Oxley, V. (2023, 22 Haziran). “Victor Oxley ile: Agustin Pio Barrios Mangore ve La Catedral Üzerine Röportaj.” [Yüz Yüze Görüşme]. (Görüşmeyi gerçekleştiren: Mehmet Görkem Bilgütay). Asuncion, Paraguay. google scholar
  • Sağlam, K. K. (2022). Agustin Barrios Mangore’nin "Maxixe" adlı eseri ile "Vals de la Primavera" adlı eserlerinin form ve armonik açıdan incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Okan Üniversitesi. google scholar
  • Say, A. (2006). Müzik tarihi. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları. google scholar
  • Sili, H. L. (2020). Agustin Barrios’un eserlerinin müzikal özellikleri ve bestecinin kişisel icra yöntemlerinin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. google scholar
  • Sözgötürmez, G. (2021). Agustin Barrios Mangore’nin "Una Limosna por el Amor de Dios" eseri üzerinden tremolo tekniğinin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans eser metni). Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi. google scholar
  • Stover, R. (1992). Six Silver Moonbeams: The Life and Times ofAgustm Barrios Mangore. (1nd edition by R.D.Stover) Querico Publications. google scholar
  • Stover, R. (2012). Six silver moonbeams: the Life And Times OfAgustm Barrios Mangore. (2nd Paraguay edition by R.D.Stover) (Özel basım: Araştırmacının arşivinden). Querico Publications. google scholar
  • Ünlenen, E. (2016). 1920 ve 1950 yılları arasında modern gitar müziğine yön veren besteciler. Sanat ve Tasarım Dergisi, 6(2), 110-126. google scholar
  • Ward, A. M. (2010). Agustin Barrios Mangore: A study in the articulation of cultural identity. (Unpublished master thesis). The University of Adelaide. google scholar
  • Yılmaz, U. V. (2018). 20. yüzyıl müziğinde programlı bir gitar müziği örneği: A’laube du Dernier Jour. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Kocaeli Üniversitesi. google scholar
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Müzik (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mehmet Görkem Bilgütay 0009-0007-8256-2718

Burak Sağırkaya 0000-0001-5244-957X

Yayımlanma Tarihi 24 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 30 Nisan 2024
Kabul Tarihi 27 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 11 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Bilgütay, M. G., & Sağırkaya, B. (2024). Agustín Pio Barrios Mangoré’nin Ustalık Eseri La Catedral’in Müzikal Analizi. Konservatoryum, 11(1), 164-176. https://doi.org/10.26650/CONS2024-1476263