The aim of this study is to elucidate the explanatory roles of reading anxiety in relation to reading comprehension performance, while also uncovering the mediating role of reading mistakes. The study employs an explanatory correlational research method. It involves a total of 207 fifth-grade students from both a public school in a city center located in the Southeastern Anatolia Region of Turkey and a private school in a city center located in the Marmara Region of Turkey. Data collection utilized the “Reading Anxiety Scale,” “Reading Mistakes Identification Form,” and “Reading Comprehension Test.” Structural equation modeling was employed to analyze the data, given that the variables involved were latent, and the presence of error in the variables could be determined. The study revealed significant relationships between reading anxiety, reading mistakes, and reading comprehension achievement. Specifically, it was observed that reading anxiety positively predicted reading mistakes and significantly negatively predicted reading comprehension performance. Another key finding from the study indicates that reading mistakes have a significant and negative predictive effect on reading comprehension performance, thus playing a partial mediating role in the relationship between reading anxiety and reading comprehension performance. These results confirm all the hypotheses outlined in the tested theoretical model. Consequently, it can be concluded that reading anxiety contributes to an increase in reading mistakes, and students experiencing higher levels of reading anxiety and committing more reading errors tend to exhibit lower reading comprehension performance.
Reading anxiety reading mistakes reading comprehension performance structural equation modeling.
Bu araştırmanın amacı, okuma kaygısı ve hatalarının okuduğunu anlama başarımı üzerindeki yordayıcı ve açıklayıcı etkilerini ortaya koymak ve okuma kaygısı ile okuduğunu anlama başarımı arasındaki olası ilişkide okuma hatalarının aracı rolünü incelemektir. Araştırmada, yordayıcı korelasyonel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmaya Türkiye’nin Güneydoğu Anadolu Bölgesi’nde bulunun bir il merkezindeki devlet okulunun ve Marmara Bölgesi’nde bulunan bir il merkezindeki özel okulun 5. sınıfında öğrenim gören 207 kişi katılmıştır. Araştırma verilerinin toplanmasında “Okuma Kaygısı Ölçeği”, “Okuma Hatalarını Belirleme Formu” ve “Okuduğunu Anlama Testi”nden yararlanılmıştır. Elde edilen verilerin çözümlenmesinde değişkenlerin gizil olması ve değişkenlerdeki hatanın belirlenmesine olanak sağlaması nedeniyle yapısal eşitlik modellemesi kullanılmıştır. Araştırmada okuma kaygısı, okuma hataları ve okuduğunu anlama başarımı arasında anlamlı ilişkiler olduğu; okuma kaygısının okuma hatalarını pozitif yönde, okuduğunu anlama başarımını ise olumsuz yönde anlamlı düzeyde yordadığı bulgularına ulaşılmıştır. Araştırmadan elde edilen diğer bir bulgu ise okuma hatalarının okuduğunu anlama başarımını olumsuz yönde anlamlı düzeyde yordadığı ve okuma kaygısı ile okuduğunu anlama başarımı arasındaki ilişkide kısmi aracı rol oynadığı yönündedir. Bu bulgular, test edilen kuramsal modele ilişkin oluşturulan hipotezlerin tamamının doğrulandığını göstermektedir. Bu bağlamda okuma kaygısının öğrencileri okuma hataları yapmaya ittiği, daha yüksek okuma kaygısına sahip ve daha çok okuma hatası yapan öğrencilerin okuduğunu anlama başarımlarının daha düşük olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Okuma kaygısı okuma hataları okuduğunu anlama başarımı yapısal eşitlik modellemesi.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Basılı Kültür |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Eylül 2023 |
Gönderilme Tarihi | 12 Ağustos 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 12 |