Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Educators' Views on Homework in Teaching Turkish to Foreigners

Yıl 2023, Sayı: Özel Sayı 1 (Cumhuriyetin 100. Yılına), 820 - 839, 27.10.2023
https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1361313

Öz

Homework is one of the most important activities that ensure the reinforcement and permanence of course achievements. Success in foreign language teaching depends on the holistic implementation and evaluation of homework as an ongoing activity outside the classroom. Key indicators of achieving the desired teaching goal; It consists of accurate and modern teaching methods and techniques, as well as versatile measurement and evaluation activities and feedback received from students. Homework, which has long been used as an important feedback tool in almost every language teaching method and technique, whether traditional or contemporary, somehow makes its existence felt and continues. After the global Covid 19 epidemic, which lasted for two and a half years by taking advantage of technological opportunities, and the February 6 earthquake, which was recorded as the disaster of the century, more or less homework was given even in the reactivated distance education, and different practices regarding distance homework assignment and evaluation emerged. The general purpose of this study is to examine the different opinions of teachers who actually work in teaching Turkish to foreigners regarding homework. For this purpose, the research was carried out with a case study, one of the qualitative research methods, and the data obtained was obtained through Google Form from twelve instructors working in teaching Turkish to foreigners. The data were analyzed descriptively. In the research; Three themes were created: practices before homework, practices after homework, and thoughts and suggestions about homework. According to the participants, when homework is planned and evaluated correctly and well, it increases success in teaching Turkish to foreigners. However, there are also instructors who have opposing views and their different experiences in this regard should be taken into consideration.

Kaynakça

  • Aladağ, C., Doğu S. (2009). Fen ve Teknoloji Dersinde Verilen Ev Ödevlerinin Öğrenci Görüşlerine Göre Değerlendirmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21, 15-23.
  • Aykaç, N. (2015). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminin Genel Tarihçesi ve Bu Alanda Kullanılan Yöntemler, Turkish Studies, 10(3), 161-174.
  • Bayraktar, N. (2005). Yabancılara Türkçe Öğretiminin Tarihsel Gelişimi. Ankara Üniversitesi Dil Dergisi, 119, 58-71.
  • Baynazoğlu, L. (2019). Sınıf Öğretmenlerinin Ev Ödevleri Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 48(221), 51-71.
  • Baynazoğlu, L. (2021). Ev Ödevi: Bir Öğretim Efsanesi. Çaydanlık Dergi, 7, 22-25.
  • Büyüktokatlı, N. (2009). İlköğretimde Ev Ödevi Uygulamalarına İlişkin Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü.
  • Cooper, H. (2001). The Battle Over Homework: Common Ground for Administrators, Teacher, and Parents. Thousand Oaks, CA: Corwin Press
  • Chmiliar, l. (2010). Multiple-case Designs. In A. J. Mills, G. Eurepas & E. Wiebe (Eds.). Encyclopedia of Case Study Research (pp 582-583). USA: SAGE Publications.
  • Cooper, H. (1989). Homework. White Plains, New York: Longman.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative Inquiry & Research Design: Choosing among Five Approaches. USA: SAGE Publications.
  • Demirel, M. (1989). İlkokul Beşinci Sınıf Yabancı Dil Öğretiminde Ev Ödevi Olarak Verilen Araştırmaların Öğrenci Erişisine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Doyumğaç, İ. (2022). Yabancı Dil Olarak Türkçe Eğitmenlerinin Sınıf Yönetiminde Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Journal of Children’s Literature and Language Education, 5 (2), 179-200.
  • Ektem, İ. S. ve Yıldız, S. B. (2017). İngilizce Ev Ödevlerine Yönelik Öğretmen Görüşleri. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 30. Özel Sayısı, 26(3), 78-91.
  • Epstein, J. L. ve Van Voorhis, F. L. (2001). More than Minutes: Teachers’ Roles in Designing Homework. Educational Psychologist, 36(3), 181-194.
  • Ersoy, A. ve Anagün, Ş. S. (2009). Sınıf Öğretmenlerinin Fen ve Teknoloji Dersi Ödev Sürecine İlişkin Görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 3(1), 58-79.
  • Güneş, F. (2014). Eğitimde Ödev Tartışmaları. Bartın University Journal of Faculty of Education, 3(2), 1-25.
  • Güneş, F. (2021). Ödevin Yararları. Çaydanlık Dergi, S.7, s. 6-8, İl Millî Eğitim Müdürlüğü Yayını, Rize.
  • Hallam, S. (2004). Current Findings-Homework: The Evidence. British Educational Research Association Research Intelligence, 89, 27-29.
  • İflazoğlu, A. ve Hizmetçi, S. (2006). İlköğretim Birinci Kademe Sınıf Öğretmenlerinin Ev Ödevleri Hakkındaki Görüşlerine İlişkin Nitel Bir Çalışma Örneği, Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresi. Ankara 2. 427–433.
  • Ilgar, Ş. (2005). Ev Ödevlerinin Öğrenci Eğitimi Açısından Önemi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı l (2005), 119-134.
  • Karatepe, C. (2003). Ödevlerin Sınıf Yönetimi Üzerindeki Etkileri. Eğitişim Dergisi. 2(6).
  • Kesici, S. (2022). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Ölçme ve Değerlendirme: Öğretmen Algıları Üzerine Bir İnceleme. Uluslararası Filoloji Bengü, 2(2), 45-69.
  • Kılıç, B. S. (2019). Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenen Suriyeli Öğrencilerin Ev Ödevleri Hakkındaki Görüşleri, Çocuk, Edebiyat ve Dil Dergisi, 2(1), 1-24.
  • Köse, E. (2013). Eğitim Kurumlarında Gerçekleştirilen Ders Dışı Etkinliklerin Sınıflandırılmasına Yönelik Bir Öneri, Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 2(2), 336–353.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel Araştırma: Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber (3. Baskıdan Çeviri, Çeviri Editörü: S. Turan). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Özer, B. ve Öcal, S. (2013). Sınıf Öğretmenlerinin Ev Ödevlerine Yönelik Uygulamalarının ve Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 2(1), 133-149.
  • Şengül, K. & Durmuş Öz, B. (2023). Yabancılara Türkçe Öğreten Öğretim Elemanlarının Ölçme ve Değerlendirme Araçlarını Kullanma Tercihleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 24 (1), 754-780.
  • Paschal, R. A., Weinstein, T. ve Walberg, H. J. (1984). The Effects of Homework on Learning: A Quantitative Synthesis. The Journal of Educational Research, 78, 97-104.
  • Turanlı, A. S. (2007). Gerçek Bir ikilem: Ödev Vermek ya da Vermemek? Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 1, 136-154
  • Ültay, E., Akyurt, H. ve Ültay, N. (2021). Sosyal Bilimlerde Betimsel İçerik Analizi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (10), 188-201.
  • Xu, J. ve Yuan, R. (2003). Doing Homework: Listening to Students’, Parents’, and Teachers’ Voices in One Urban Middle School Community. School Community Journal, 13(2), 25-44.
  • Wallinger, L. M. (2000). The Role of Homework in Foreign Language Learning. Foreign Language Annals, 33(5), 483-496.
  • Yılmaz, Ç. (2013). İlköğretim 4. ve 5. Sınıflarda Türkçe Ödev Uygulamalarının Öğrencilerin Okul Başarısına Etkisinin Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Afyon: Afyon Kocatepe Üniv.
  • Yücel, S. (2004), Ortaöğretim Düzeyindeki Öğrencilerin Kimya Derslerinde Verilen Ev Ödevlerine Karşı Tutumlarının İncelenmesi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 147-159.
  • TDK Sözlük, https://sozluk.gov.tr/ (Erişim tarihi 26.07.2023).
  • http://talimterbiye.mebnet.net/Genelgeler/odevverme-deg.pdf (Erişim tarihi: 11.02.2023).
  • https://doczz.biz.tr/doc/207663/%C3%B6dev-verme-ve-de%C4%9Ferlendirme genelgesi (Erişim tarihi: 08.08.2023).

Yabancılara Türkçe Öğretiminde Öğreticilerin Ev Ödevleri Hakkındaki Görüşleri

Yıl 2023, Sayı: Özel Sayı 1 (Cumhuriyetin 100. Yılına), 820 - 839, 27.10.2023
https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1361313

Öz

Ev ödevleri, ders içerisindeki kazanımların pekiştirilmesini ve kalıcı olmasını sağlayan en önemli etkinliklerdendir. Yabancı dil öğretimindeki başarı, ders dışında devam eden bir faaliyet olarak ödevlerin eğitim-öğretimde bir bütünsellik içinde uygulanmasına ve değerlendirilmesine bağlıdır. İstenilen öğretim hedefine ulaşmanın temel göstergeleri; doğru ve çağdaş öğretim yöntem ve teknikleri ile birlikte, çok yönlü ölçme ve değerlendirme faaliyetleri ile öğrencilerden alınan geribildirimler oluşturmaktadır. Eskiden beri ister geleneksel, ister çağdaş olsun, hemen her dil öğretim yöntem ve tekniklerinde, önemli bir geribildirim aracı olarak kullanılan ödevler bir şekilde varlığını hissettirmekte ve sürdürmektedir. Teknolojik imkânlardan yararlanılarak iki buçuk yıl kadar süren küresel ölçekteki Covid 19 salgınından ve asrın felaketi olarak kayıtlara geçen 6 Şubat depreminden sonra, yeniden devreye sokulan uzaktan öğretimde bile az çok ödev verilmiş, uzaktan ödev verme ve değerlendirme konusunda farklı uygulamalar ortaya çıkmıştır. Bu çalışmanın genel amacı yabancılara Türkçe öğretiminde fiilen görev yapan öğretmenlerin ödevlere ilişkin farklı görüşlerini incelemektir. Bu maksatla araştırma nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması ile gerçekleştirilmiş olup elde edilen veriler, yabancılara Türkçe öğretiminde görev yapmakta olan on iki öğretim elemanından Google Form aracılığıyla elde edilmiştir. Veriler betimsel olarak çözümlenmiştir. Araştırmada; ödev öncesinde yapılan uygulamalar, ödev sonrasında yapılan uygulamalar ve ödevle ilgili düşünce ve öneriler olmak üzere üç tema oluşturulmuştur. Katılımcılara göre, ödevler doğru ve iyi planlanıp değerlendirildiğinde yabancılara Türkçe öğretiminde başarıyı artırmaktadır. Ancak karşıt düşüncede olan öğreticiler de vardır ve onların bu yöndeki farklı tecrübelerinin dikkate alınması gerekmektedir.

Kaynakça

  • Aladağ, C., Doğu S. (2009). Fen ve Teknoloji Dersinde Verilen Ev Ödevlerinin Öğrenci Görüşlerine Göre Değerlendirmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21, 15-23.
  • Aykaç, N. (2015). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminin Genel Tarihçesi ve Bu Alanda Kullanılan Yöntemler, Turkish Studies, 10(3), 161-174.
  • Bayraktar, N. (2005). Yabancılara Türkçe Öğretiminin Tarihsel Gelişimi. Ankara Üniversitesi Dil Dergisi, 119, 58-71.
  • Baynazoğlu, L. (2019). Sınıf Öğretmenlerinin Ev Ödevleri Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 48(221), 51-71.
  • Baynazoğlu, L. (2021). Ev Ödevi: Bir Öğretim Efsanesi. Çaydanlık Dergi, 7, 22-25.
  • Büyüktokatlı, N. (2009). İlköğretimde Ev Ödevi Uygulamalarına İlişkin Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü.
  • Cooper, H. (2001). The Battle Over Homework: Common Ground for Administrators, Teacher, and Parents. Thousand Oaks, CA: Corwin Press
  • Chmiliar, l. (2010). Multiple-case Designs. In A. J. Mills, G. Eurepas & E. Wiebe (Eds.). Encyclopedia of Case Study Research (pp 582-583). USA: SAGE Publications.
  • Cooper, H. (1989). Homework. White Plains, New York: Longman.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative Inquiry & Research Design: Choosing among Five Approaches. USA: SAGE Publications.
  • Demirel, M. (1989). İlkokul Beşinci Sınıf Yabancı Dil Öğretiminde Ev Ödevi Olarak Verilen Araştırmaların Öğrenci Erişisine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Doyumğaç, İ. (2022). Yabancı Dil Olarak Türkçe Eğitmenlerinin Sınıf Yönetiminde Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Journal of Children’s Literature and Language Education, 5 (2), 179-200.
  • Ektem, İ. S. ve Yıldız, S. B. (2017). İngilizce Ev Ödevlerine Yönelik Öğretmen Görüşleri. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 30. Özel Sayısı, 26(3), 78-91.
  • Epstein, J. L. ve Van Voorhis, F. L. (2001). More than Minutes: Teachers’ Roles in Designing Homework. Educational Psychologist, 36(3), 181-194.
  • Ersoy, A. ve Anagün, Ş. S. (2009). Sınıf Öğretmenlerinin Fen ve Teknoloji Dersi Ödev Sürecine İlişkin Görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 3(1), 58-79.
  • Güneş, F. (2014). Eğitimde Ödev Tartışmaları. Bartın University Journal of Faculty of Education, 3(2), 1-25.
  • Güneş, F. (2021). Ödevin Yararları. Çaydanlık Dergi, S.7, s. 6-8, İl Millî Eğitim Müdürlüğü Yayını, Rize.
  • Hallam, S. (2004). Current Findings-Homework: The Evidence. British Educational Research Association Research Intelligence, 89, 27-29.
  • İflazoğlu, A. ve Hizmetçi, S. (2006). İlköğretim Birinci Kademe Sınıf Öğretmenlerinin Ev Ödevleri Hakkındaki Görüşlerine İlişkin Nitel Bir Çalışma Örneği, Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresi. Ankara 2. 427–433.
  • Ilgar, Ş. (2005). Ev Ödevlerinin Öğrenci Eğitimi Açısından Önemi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı l (2005), 119-134.
  • Karatepe, C. (2003). Ödevlerin Sınıf Yönetimi Üzerindeki Etkileri. Eğitişim Dergisi. 2(6).
  • Kesici, S. (2022). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Ölçme ve Değerlendirme: Öğretmen Algıları Üzerine Bir İnceleme. Uluslararası Filoloji Bengü, 2(2), 45-69.
  • Kılıç, B. S. (2019). Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenen Suriyeli Öğrencilerin Ev Ödevleri Hakkındaki Görüşleri, Çocuk, Edebiyat ve Dil Dergisi, 2(1), 1-24.
  • Köse, E. (2013). Eğitim Kurumlarında Gerçekleştirilen Ders Dışı Etkinliklerin Sınıflandırılmasına Yönelik Bir Öneri, Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 2(2), 336–353.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel Araştırma: Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber (3. Baskıdan Çeviri, Çeviri Editörü: S. Turan). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Özer, B. ve Öcal, S. (2013). Sınıf Öğretmenlerinin Ev Ödevlerine Yönelik Uygulamalarının ve Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 2(1), 133-149.
  • Şengül, K. & Durmuş Öz, B. (2023). Yabancılara Türkçe Öğreten Öğretim Elemanlarının Ölçme ve Değerlendirme Araçlarını Kullanma Tercihleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 24 (1), 754-780.
  • Paschal, R. A., Weinstein, T. ve Walberg, H. J. (1984). The Effects of Homework on Learning: A Quantitative Synthesis. The Journal of Educational Research, 78, 97-104.
  • Turanlı, A. S. (2007). Gerçek Bir ikilem: Ödev Vermek ya da Vermemek? Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 1, 136-154
  • Ültay, E., Akyurt, H. ve Ültay, N. (2021). Sosyal Bilimlerde Betimsel İçerik Analizi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (10), 188-201.
  • Xu, J. ve Yuan, R. (2003). Doing Homework: Listening to Students’, Parents’, and Teachers’ Voices in One Urban Middle School Community. School Community Journal, 13(2), 25-44.
  • Wallinger, L. M. (2000). The Role of Homework in Foreign Language Learning. Foreign Language Annals, 33(5), 483-496.
  • Yılmaz, Ç. (2013). İlköğretim 4. ve 5. Sınıflarda Türkçe Ödev Uygulamalarının Öğrencilerin Okul Başarısına Etkisinin Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Afyon: Afyon Kocatepe Üniv.
  • Yücel, S. (2004), Ortaöğretim Düzeyindeki Öğrencilerin Kimya Derslerinde Verilen Ev Ödevlerine Karşı Tutumlarının İncelenmesi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 147-159.
  • TDK Sözlük, https://sozluk.gov.tr/ (Erişim tarihi 26.07.2023).
  • http://talimterbiye.mebnet.net/Genelgeler/odevverme-deg.pdf (Erişim tarihi: 11.02.2023).
  • https://doczz.biz.tr/doc/207663/%C3%B6dev-verme-ve-de%C4%9Ferlendirme genelgesi (Erişim tarihi: 08.08.2023).
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türk Dili ve Edebiyatı (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ali Şeylan 0000-0003-4815-1150

Erdal Aydın 0000-0003-0139-9896

Yayımlanma Tarihi 27 Ekim 2023
Gönderilme Tarihi 15 Eylül 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Sayı: Özel Sayı 1 (Cumhuriyetin 100. Yılına)

Kaynak Göster

APA Şeylan, A., & Aydın, E. (2023). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Öğreticilerin Ev Ödevleri Hakkındaki Görüşleri. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi(Özel Sayı 1 (Cumhuriyetin 100. Yılına), 820-839. https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1361313