Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Metin Türüne Göre Okuma Hatalarının İncelenmesi

Yıl 2023, Sayı: 13, 1214 - 1226, 31.12.2023
https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1372729

Öz

İhtiyaç duyulan güncel bilgilere ulaşılmasını mümkün kılarak; bilişsel, sosyal ve psikomotor becerilerinin gelişimini destekleyen okuma becerisi, doğuştan gelen ve kendiliğinden gelişen bir beceri değil geliştirilmesi için emek harcanması gereken bir süreçtir. Okuma becerilerinin öğretilmesinin küresel bağlamdaki etkililiğini görmek, okuma becerilerini kazanma ve geliştirme kaynaklarının fırsatlarını fark ederek sürecin takibini yapmak, problemli alanları belirleyerek öğrencilerin okuma becerilerini geliştiren yeni çalışmalara yol açmak gerekmektedir. Öğrencilerin okuduğunu anlama becerilerinin geliştirilme sürecindeki ses tonu, vurgu, ritim gibi duygusal ifade biçimini destekleyen unsurlar ile okumanın doğru ve uygun hızda yapılması konularını ele almak, bu konudaki hataları fark etmek, yapılan hataları önlemek için erken müdahalelerde bulunmak önemlidir. Bu doğrultuda yapılan araştırmanın amacı metin türlerine göre ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin akıcı okumalarını engelleyen sesli okuma hatalarını tespit etmektir. Araştırmanın amacı doğrultusunda ilkokul öğrencilerinin okuma hataları Yanlış Analizi Envanteri ile tespit edilmiştir. Nitel araştırma yöntemlerinden betimsel tarama modeli kullanılarak yapılan araştırmanın çalışma grubunu amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi ile belirlenen 2022-2023 eğitim öğretim yılında 4. sınıfta öğrenim görmekte olan 20 öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilerin metin türüne göre yaptıkları sesli okuma hatalarından atlayıp geçme, ekleme, yanlış okuma hata türlerini sıklıkla yaptıkları tespit edilmiştir. Ayrıca öğrencilerin metin türüne göre kelime tanıma düzeyleri hem kız öğrencilerin hem de erkek öğrencilerin serbest, öğretim ve endişe düzeylerinde olduğu belirlenmiştir. Endişe verici düzeyde olan kız öğrenci sayısının erkek öğrenci sayısından fazla olduğu görülmektedir.

Etik Beyan

ETİK KURUL RAPORUMU SİSTEME YÜKLEDİM

Destekleyen Kurum

AKSARAY ÜNİVERSİTESİ

Proje Numarası

-

Teşekkür

SAYIN EDİTÖR TEŞEKKÜR EDERİM

Kaynakça

  • Akyol, H. (2006a). Türkçe İlk Okuma Yazma Öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık Ltd. Şti.
  • Akyol, H. (2006b). Türkçe Öğretim Yöntemleri. (1. Basım). Ankara: Kök Yayıncılık
  • Akyol, H.& Kodan, H. (2016). Okuma Güçlüğünün Giderilmesine Yönelik Bir Uygulama: Akıcı Okuma Stratejilerinin Kullanımı. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(2), 7-21.
  • Başar, M., Batur, Z. & Karasu, M. (2014). Süreye Bağlı Sesli Okumanın Okuduğunu Anlamaya Etkisi. Milli Eğitim Dergisi, 43 (203), 5-22.
  • Başaran, M. (2019). Metinler ve Metinlerle İlgili Anlam Kurma Soruları. H. Akyol, A. Şahin (Ed.) Türkçe öğretimi içinde (s. 287-311). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Calhoon, M.B. (2005). Effects of a Peer-Mediated Phonological Skill And Reading Comprehension Program on Reading Skill Acquisition For Middle School Students With Reading Disabilities. Journal of Learning Disabilities, 38, 424-433.
  • Clay, M. M. (1993). An Observation Survey of Early Litearcy Achievement. Porstmouth, NH:Heinemann
  • Dağ, N. (2010). Okuma Güçlüğünün Giderilmesinde 3p Metodu ile Boşluk Tamamlama (Cloze) Tekniğinin Kullanımı Üzerine Bir Çalışma. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 11(1), 63-74.
  • Davidson, M & Jenkins, J.R. (1994). Effects of Phonemic Processes on Word Reading and Spelling, Journal of Educational Research, 87 (3), 148-157.
  • Dedeoğlu, H., Ulusoy, M., Ügüten, M., Yolaçan, P. (2010). Yanlış Analizi Envanterinin İlköğretim Okulları I. Kademe Öğrencilerinin Okumalarının Değerlendirilmesinde Kullanımı. 9. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, Elazığ (20-22 Mayıs), 851-856.
  • Dündar, H., & Akyol, H. (2014). Okuma ve Anlama Problemlerinin Tespiti ve Giderilmesine İlişkin Örnek Olay Çalışması. Eğitim ve Bilim, 39(171).
  • Hamilton, L. G., Hayiou‐Thomas, M. E., Hulme, C., & Snowling, M. J. (2016). The Home Literacy Environment as a Predictor of The Early Literacy Development of Children at Family‐Risk of Dyslexia. Scientific Studies of Reading, 20(5), 401–419.
  • Inoue, T., Georgiou, G. K., Parrila, R. ve Kirby, J. R. (2018). Examining an Extended Home Literacy Model: The Mediating Roles of Emergent Literacy Skills and Reading Fluency. Scientific Studies of Reading, 22(4), 273-288
  • İşler, N. K. & Şahin, A. E. (2016). Bir İlkokul 4. Sınıf Öğrencisinin Okuma Bozukluğu ve Anlama Güçlüğü: Bir Durum Çalışması. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 4(2), 174-186
  • Koçak, B., Çermik, F., Polat, S., & Şahin, N. (2016). Öğretmen Adaylarının Kitap Okuma Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 5(1), 395-411.
  • Lerner, M. D., & Lonigan, C. J. (2016). Bidirectional Relations Between Phonological Awareness and Letter Knowledge in Preschool Revisited: A Growth Curve Analysis of the Relation Between Two Code‐Related Skills. Journal of Experimental Child Psychology, 144, 166–183.
  • Lonigan, C. J., Purpura, D. J., Wilson, S. B., Walker, P. M., & Clancy-Menchetti, J. (2013). Evaluating the Components of an Emergent Literacy Intervention for Preschool Children at Risk of Reading Difficulties. Journal of Experimental Child Psychology, 114(1), 111-130.
  • McGee, L. M., & Morrow, M. L. (2005). Teaching Literacy in Kindergarten. New York: Guilford Press.
  • McGee, L. M., & Richgels, D. J. (2014). Designing Early Literacy Programs: Differentiated İnstruction in Preschool and Kindergarten. New York: Guilford Press.
  • Özenç, E. G. & Özcan, Z. E. (2023). İlkokul Öğrencilerinin Bilgilendirici Metin Türündeki Okuma Hatalarının Değerlendirilmesi. Hakkâri Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (1), 46-64.
  • Özer, A. & Dedeoğlu, H. (2014). Yanlış Analizi Envanterinin Birinci Sınıf Öğrencilerinin Okuma Performanslarının Değerlendirilmesinde Kullanımı. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, (16), 35-46.
  • Sidekli, S. (2010). Eylem Araştırması: İlköğretim Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Okuma ve Anlama Güçlüklerinin Giderilmesi. TÜBAR-XXVII-/2010-Bahar.
  • Silinskas, G., Sénéchal, M., Torppa, M., & Lerkkanen, M. K. (2020). Home Literacy Literacy Activities and Children's Reading Skills, Independent Reading, and Interest in Literacy Activities From Kindergarten to Grade 2. Frontiers in Psychology, 11.
  • Uzunkol, E. (2013). Akıcı Okuma Sürecinde Karşılaşılan Sorunlarının Tespit ve Giderilmesine Yönelik Bir Durum Çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 70-83.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (6. baskı) Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, Ö. (2006). Okuma Becerisini Çözümleme Yöntemi ile Kazanan İlköğretim Okulu İkinci Sınıf Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama, Okuma Hızı ve Okumada Doğruluk Düzeyleri. Yüksek Lisans Tezi. Bolu: Abant İzzet Baysal Üniv.
  • Yılmaz, M. (2008). Kelime Tekrar Tekniğinin Akıcı Okuma Becerilerini Geliştirmeye Etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 323-350.
  • Young, C., & Rasinski, T. (2009). Implementing Readers Theatreas an Approach to Classroom Fluency Instruction. The Reading Teacher, 63(1), 4–13.

Investigation of Reading Errors of Primary School 4th Grade Students According to Text Type

Yıl 2023, Sayı: 13, 1214 - 1226, 31.12.2023
https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1372729

Öz

Reading skill, which supports the development of cognitive, social and psychomotor skills by enabling access to the current information needed, is not an innate and spontaneous skill, but a process that requires effort to develop. It is necessary to see the effectiveness of teaching reading skills in the global context, to follow the process by recognizing the opportunities for acquiring and developing reading skills, and to pave the way for new studies that improve students' reading skills by identifying problematic areas. In the process of developing students' reading comprehension skills, it is important to address the elements that support emotional expression such as tone of voice, emphasis, rhythm and the correct and appropriate speed of reading, to recognize mistakes in this regard, and to make early interventions to prevent mistakes. In this direction, the aim of this study is to determine the reading aloud errors that prevent primary school 4th grade students from reading fluently according to text types. In line with the aim of the study, reading errors of primary school students were identified with the Error Analysis Inventory. The study group of the research, which was conducted using the descriptive screening model, one of the qualitative research methods, consists of 20 students studying in the 4th grade in the 2022-2023 academic year, determined by the criterion sampling method, one of the purposeful sampling methods. It was determined that students frequently made skipping, skipping, adding, misreading error types among the reading aloud errors they made according to the text type. In addition, it was determined that the word recognition levels of the students according to the text type were at free, teaching and worrying levels for both male and female students. It is seen that the number of female students at the alarming level is higher than the number of male students.

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • Akyol, H. (2006a). Türkçe İlk Okuma Yazma Öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık Ltd. Şti.
  • Akyol, H. (2006b). Türkçe Öğretim Yöntemleri. (1. Basım). Ankara: Kök Yayıncılık
  • Akyol, H.& Kodan, H. (2016). Okuma Güçlüğünün Giderilmesine Yönelik Bir Uygulama: Akıcı Okuma Stratejilerinin Kullanımı. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(2), 7-21.
  • Başar, M., Batur, Z. & Karasu, M. (2014). Süreye Bağlı Sesli Okumanın Okuduğunu Anlamaya Etkisi. Milli Eğitim Dergisi, 43 (203), 5-22.
  • Başaran, M. (2019). Metinler ve Metinlerle İlgili Anlam Kurma Soruları. H. Akyol, A. Şahin (Ed.) Türkçe öğretimi içinde (s. 287-311). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Calhoon, M.B. (2005). Effects of a Peer-Mediated Phonological Skill And Reading Comprehension Program on Reading Skill Acquisition For Middle School Students With Reading Disabilities. Journal of Learning Disabilities, 38, 424-433.
  • Clay, M. M. (1993). An Observation Survey of Early Litearcy Achievement. Porstmouth, NH:Heinemann
  • Dağ, N. (2010). Okuma Güçlüğünün Giderilmesinde 3p Metodu ile Boşluk Tamamlama (Cloze) Tekniğinin Kullanımı Üzerine Bir Çalışma. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 11(1), 63-74.
  • Davidson, M & Jenkins, J.R. (1994). Effects of Phonemic Processes on Word Reading and Spelling, Journal of Educational Research, 87 (3), 148-157.
  • Dedeoğlu, H., Ulusoy, M., Ügüten, M., Yolaçan, P. (2010). Yanlış Analizi Envanterinin İlköğretim Okulları I. Kademe Öğrencilerinin Okumalarının Değerlendirilmesinde Kullanımı. 9. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, Elazığ (20-22 Mayıs), 851-856.
  • Dündar, H., & Akyol, H. (2014). Okuma ve Anlama Problemlerinin Tespiti ve Giderilmesine İlişkin Örnek Olay Çalışması. Eğitim ve Bilim, 39(171).
  • Hamilton, L. G., Hayiou‐Thomas, M. E., Hulme, C., & Snowling, M. J. (2016). The Home Literacy Environment as a Predictor of The Early Literacy Development of Children at Family‐Risk of Dyslexia. Scientific Studies of Reading, 20(5), 401–419.
  • Inoue, T., Georgiou, G. K., Parrila, R. ve Kirby, J. R. (2018). Examining an Extended Home Literacy Model: The Mediating Roles of Emergent Literacy Skills and Reading Fluency. Scientific Studies of Reading, 22(4), 273-288
  • İşler, N. K. & Şahin, A. E. (2016). Bir İlkokul 4. Sınıf Öğrencisinin Okuma Bozukluğu ve Anlama Güçlüğü: Bir Durum Çalışması. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 4(2), 174-186
  • Koçak, B., Çermik, F., Polat, S., & Şahin, N. (2016). Öğretmen Adaylarının Kitap Okuma Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 5(1), 395-411.
  • Lerner, M. D., & Lonigan, C. J. (2016). Bidirectional Relations Between Phonological Awareness and Letter Knowledge in Preschool Revisited: A Growth Curve Analysis of the Relation Between Two Code‐Related Skills. Journal of Experimental Child Psychology, 144, 166–183.
  • Lonigan, C. J., Purpura, D. J., Wilson, S. B., Walker, P. M., & Clancy-Menchetti, J. (2013). Evaluating the Components of an Emergent Literacy Intervention for Preschool Children at Risk of Reading Difficulties. Journal of Experimental Child Psychology, 114(1), 111-130.
  • McGee, L. M., & Morrow, M. L. (2005). Teaching Literacy in Kindergarten. New York: Guilford Press.
  • McGee, L. M., & Richgels, D. J. (2014). Designing Early Literacy Programs: Differentiated İnstruction in Preschool and Kindergarten. New York: Guilford Press.
  • Özenç, E. G. & Özcan, Z. E. (2023). İlkokul Öğrencilerinin Bilgilendirici Metin Türündeki Okuma Hatalarının Değerlendirilmesi. Hakkâri Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (1), 46-64.
  • Özer, A. & Dedeoğlu, H. (2014). Yanlış Analizi Envanterinin Birinci Sınıf Öğrencilerinin Okuma Performanslarının Değerlendirilmesinde Kullanımı. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, (16), 35-46.
  • Sidekli, S. (2010). Eylem Araştırması: İlköğretim Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Okuma ve Anlama Güçlüklerinin Giderilmesi. TÜBAR-XXVII-/2010-Bahar.
  • Silinskas, G., Sénéchal, M., Torppa, M., & Lerkkanen, M. K. (2020). Home Literacy Literacy Activities and Children's Reading Skills, Independent Reading, and Interest in Literacy Activities From Kindergarten to Grade 2. Frontiers in Psychology, 11.
  • Uzunkol, E. (2013). Akıcı Okuma Sürecinde Karşılaşılan Sorunlarının Tespit ve Giderilmesine Yönelik Bir Durum Çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 70-83.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (6. baskı) Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, Ö. (2006). Okuma Becerisini Çözümleme Yöntemi ile Kazanan İlköğretim Okulu İkinci Sınıf Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama, Okuma Hızı ve Okumada Doğruluk Düzeyleri. Yüksek Lisans Tezi. Bolu: Abant İzzet Baysal Üniv.
  • Yılmaz, M. (2008). Kelime Tekrar Tekniğinin Akıcı Okuma Becerilerini Geliştirmeye Etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 323-350.
  • Young, C., & Rasinski, T. (2009). Implementing Readers Theatreas an Approach to Classroom Fluency Instruction. The Reading Teacher, 63(1), 4–13.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyal ve Beşeri Bilimler Eğitimi (Ekonomi, İşletme ve Yönetim Hariç)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hatice Değirmenci Gündoğmuş 0000-0002-4583-7854

Aybala Çayır 0000-0003-3621-9736

Proje Numarası -
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 7 Ekim 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Sayı: 13

Kaynak Göster

APA Değirmenci Gündoğmuş, H., & Çayır, A. (2023). İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Metin Türüne Göre Okuma Hatalarının İncelenmesi. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi(13), 1214-1226. https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1372729

Cited By

TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ SESLİ OKUMA HATALARI
International Journal Of Turkish Literature Culture Education
https://doi.org/10.7884/teke.1435831