Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

“Küçük Prens” ve “Küçük Kara Balık” Adlı Eserlerin Karşılaştırmalı Analizi

Yıl 2024, Sayı: 15, 881 - 894, 28.04.2024
https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1459473

Öz

Bu araştırmanın amacı, Batı ve Doğu edebiyatının önemli eserlerinden kabul edilen Küçük Prens ve Küçük Kara Balık kitaplarının karşılaştırmalı analizini yapmaktır. Her iki eser; kahramanlar, yolculuk, yolculukta karşılaşılan varlıklar, maceranın sonu, çocuk ve yetişkin kavramı gibi hususlar dikkate alınarak analiz edilmiştir. Araştırmada Küçük Prens ve Küçük Kara Balık başkahramanlarının hayatın amacını sorguladıkları, merak duygusuna sahip oldukları ve yetişkinler gibi basmakalıp düşüncelere sahip olmadıkları görülmüştür. İki eserde de özgürlük kavramı dile getirilerek artık sınırları aşma ve yeni keşifler yapma isteğiyle bir yola çıkış başlamıştır. Özgürlüğe giden adımda Batı ve Doğu toplumunun hayata bakış açısının etkisi de incelenmiştir. Başkahramanlar yolculukları sırasında çeşitli kahramanlarla karşılaşmışlardır. Bu karşılaşılan kahramanlardan benzerlik taşıyanlar çalışmada tespit edilmiştir. Eserlerin, her ikisinin de gizemli bir sonla bittiği ortaya konmuştur. Sonunda yeni Küçük Prensler ve Küçük Kırmızı Balıklara işaret edilerek hikâyenin başkaları tarafından tekrar yaşanabileceğine vurgu yapılmıştır. Metinlerin olay örgüsünde yetişkinler; kalıp şeyleri seven, herkesin gittiği yoldan gidilmesi gerektiğini söyleyen şekilde aktarılmıştır. Küçükler ise daha özgür, yenilikçi, gelişime açık, hayal gücünü ve merak duygusunu daha etkin kullanan kişiler olarak ele alınmıştır. Çalışmadaki sonuçlar diğer araştırmalarla kıyaslanmış ve büyük oranda benzerlik taşıdığı tespit edilmiştir.

Etik Beyan

Etik kurul onayı gerektiren bir araştırma değildir.

Kaynakça

  • Alamdar, S. G. (2017). Samed Behrengi’nin Küçük Kara Balık Adlı Kitabının Özerk Benlikli Çocuk ve Genç Yetiştirme Sürecindeki Önemi. International Journal of Language Academy, 5(4), 189-204.
  • Akay, S. ve Kana, F. (2023). Samed Behrengi’nin “Küçük Kara Balık” Adlı Eserinin “İnisiyatif Alma ve Girişimcilik” Yetkinlik Alanı Açısından İncelenmesi. Türkçe Eğitimi Araştırmaları IV (Ed. F. Kana ve H. Geçgel). s. 59-72, Çanakkale: Holistence Publications.
  • Al, H. İ. (2017). Antoine De Saınt-Exupéry’nin Küçük Prens Öyküsünde Yolculuk/Aşama Arketipi. ZfWT, 9(1), 215-231.
  • Arıcı, A. F. (2016). Çocuk Edebiyatı ve Kültürü. Ankara: Pegem Akademi.
  • Aslan, E. D – vd. (2021). Mahler’in Ayrılma- Bireyleşme Kuramına Göre Küçük Prens Karakterinin İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 38(2), 380-389.
  • Aytekin, H. (2007). Antonie De Saint Exupery’nin Küçük Prens’inde Evrensel ve Mitsel Yaklaşımlar. Öneri Dergisi, 7(27), 365-375.
  • Behrengi, S. (2023). Küçük Kara Balık (Çev. O. Özteker). Ankara: Panama Yayıncılık.
  • Bugan, F. (2015). Küçük Prens ve Küçük Kara Balık Çerçevesinde Doğudan Batıya Özgürlük Anlayışı. II. Uluslararası Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu Bildiriler, İstanbul: KBN Dijital Baskı Tesisleri, 533-539.
  • Büyüköztürk, Ş. – vd. (2018). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri (25. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Calp, Ş. ve Calp, M. (2019). Küçük Kara Balık ve Küçük Prens Kitaplarının Sosyal Bilgiler Öğretim Programı’ndaki Temel Beceriler, Değerler ve 4. Sınıf Kazanımları Açısından İncelenmesi. International Symposium on Innovative Approaches in Scientific Studies, 4(4), 61-69.
  • Cullen, K. (2017). Çocuk Psikolojisi Pratik Bir Rehber. İstanbul: Bilim Teknik Yayınevi.
  • Demir Çelebi, Ç. (2017). Çocuk Felsefesi ve Küçük Prens’in Çocuk Felsefesi Açısından İncelenmesi. Çocuk Felsefesi. 1-18.
  • Duman, E. Z. ve Tabur, S. İ. (2023). Küçük Kara Balık Kitabının Felsefi Sorgulama Bağlamında İncelenmesi, Kastamonu İnsan ve Toplum Dergisi – KİTOD, 1(2), 151-168.
  • Erol, S. ve Kara, Ö. T. (2020). Çocuk Yazınında Eleştirel Düşünme Becerileri, Yeterlikleri ve Tutumları Üzerine Bir İnceleme: Küçük Kara Balık Örneği. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 9(3), 1125-1135.
  • Karakaş, R. – vd. (2023). Küçük Prens Kitabının Farklı Öğrenim Grupları Üzerinden Değerlendirilmesi. Çocuk, Edebiyat ve Dil Eğitimi Dergisi, 6(1), 55-76.
  • Oğuzkan, A. F. (2010). Çocuk Edebiyatı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Saint-Exupéry, A. (2021). Küçük Prens (Çev. B. Özler). Yörünge Yayınları.
  • Şirin, M. R. (2019). Çocuk Edebiyatına Eleştirel Bir Bakış: Çocuk Edebiyatı Nedir Ne Değildir?. İstanbul: Uçan At Yayınları.
  • Temizyürek, F., Şahbaz, N. K. ve Gürel, Z. (2016). Çocuk Edebiyatı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Türkyılmaz, M. (2020). Alegorik Bir Öykü Olarak Küçük Kara Balık Üzerine Değerlendirmeler. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 8, 51-52.
  • Yalçın, A. ve Aytaş, G. (2017). Çocuk Edebiyatı. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Yavuzer, H. (2022). Çocuk Psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yazıcı, E. (2020). Çocuk Kitaplarında Bulunması Gereken Özellikler. Çocuk Edebiyatı (Ed. Ş. Ceylan). s. 19-56, Ankara: Eğiten Matbaacılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (11. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık

Comparative Analysis of The Works Called “The Little Prince” and “The Little Black Fish”

Yıl 2024, Sayı: 15, 881 - 894, 28.04.2024
https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1459473

Öz

The aim of this research is to make a comparative analysis of the books The Little Prince and The Little Black Fish, which are considered to be important works of Western and Eastern literature. Both works; It was analyzed by taking into consideration issues such as heroes, the journey, the beings encountered on the journey, the end of the adventure, the concept of children and adults. In the research, it was seen that the protagonists of The Little Prince and The Little Black Fish question the purpose of life, have a sense of curiosity and do not have stereotypical thoughts like adults. By expressing the concept of freedom in both works, a journey has begun with the desire to exceed boundaries and make new discoveries. The impact of Western and Eastern societies' perspectives on life on the step towards freedom was also examined. The protagonists encountered various heroes during their journey. Among these encountered heroes, those who were similar were identified in the study. It has been revealed that both of the works have a mysterious ending. At the end, it was emphasized that the story could be relived by others by pointing out the new Little Princes and Little Red Fish. Adults in the plot of the texts; It is conveyed in a way that loves old things and says that everyone should follow the same path. Children, on the other hand, are considered as people who are more free, innovative, open to development, and who use their imagination and curiosity more effectively. The results of the study were compared with other studies and were found to be largely similar.

Kaynakça

  • Alamdar, S. G. (2017). Samed Behrengi’nin Küçük Kara Balık Adlı Kitabının Özerk Benlikli Çocuk ve Genç Yetiştirme Sürecindeki Önemi. International Journal of Language Academy, 5(4), 189-204.
  • Akay, S. ve Kana, F. (2023). Samed Behrengi’nin “Küçük Kara Balık” Adlı Eserinin “İnisiyatif Alma ve Girişimcilik” Yetkinlik Alanı Açısından İncelenmesi. Türkçe Eğitimi Araştırmaları IV (Ed. F. Kana ve H. Geçgel). s. 59-72, Çanakkale: Holistence Publications.
  • Al, H. İ. (2017). Antoine De Saınt-Exupéry’nin Küçük Prens Öyküsünde Yolculuk/Aşama Arketipi. ZfWT, 9(1), 215-231.
  • Arıcı, A. F. (2016). Çocuk Edebiyatı ve Kültürü. Ankara: Pegem Akademi.
  • Aslan, E. D – vd. (2021). Mahler’in Ayrılma- Bireyleşme Kuramına Göre Küçük Prens Karakterinin İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 38(2), 380-389.
  • Aytekin, H. (2007). Antonie De Saint Exupery’nin Küçük Prens’inde Evrensel ve Mitsel Yaklaşımlar. Öneri Dergisi, 7(27), 365-375.
  • Behrengi, S. (2023). Küçük Kara Balık (Çev. O. Özteker). Ankara: Panama Yayıncılık.
  • Bugan, F. (2015). Küçük Prens ve Küçük Kara Balık Çerçevesinde Doğudan Batıya Özgürlük Anlayışı. II. Uluslararası Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu Bildiriler, İstanbul: KBN Dijital Baskı Tesisleri, 533-539.
  • Büyüköztürk, Ş. – vd. (2018). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri (25. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Calp, Ş. ve Calp, M. (2019). Küçük Kara Balık ve Küçük Prens Kitaplarının Sosyal Bilgiler Öğretim Programı’ndaki Temel Beceriler, Değerler ve 4. Sınıf Kazanımları Açısından İncelenmesi. International Symposium on Innovative Approaches in Scientific Studies, 4(4), 61-69.
  • Cullen, K. (2017). Çocuk Psikolojisi Pratik Bir Rehber. İstanbul: Bilim Teknik Yayınevi.
  • Demir Çelebi, Ç. (2017). Çocuk Felsefesi ve Küçük Prens’in Çocuk Felsefesi Açısından İncelenmesi. Çocuk Felsefesi. 1-18.
  • Duman, E. Z. ve Tabur, S. İ. (2023). Küçük Kara Balık Kitabının Felsefi Sorgulama Bağlamında İncelenmesi, Kastamonu İnsan ve Toplum Dergisi – KİTOD, 1(2), 151-168.
  • Erol, S. ve Kara, Ö. T. (2020). Çocuk Yazınında Eleştirel Düşünme Becerileri, Yeterlikleri ve Tutumları Üzerine Bir İnceleme: Küçük Kara Balık Örneği. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 9(3), 1125-1135.
  • Karakaş, R. – vd. (2023). Küçük Prens Kitabının Farklı Öğrenim Grupları Üzerinden Değerlendirilmesi. Çocuk, Edebiyat ve Dil Eğitimi Dergisi, 6(1), 55-76.
  • Oğuzkan, A. F. (2010). Çocuk Edebiyatı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Saint-Exupéry, A. (2021). Küçük Prens (Çev. B. Özler). Yörünge Yayınları.
  • Şirin, M. R. (2019). Çocuk Edebiyatına Eleştirel Bir Bakış: Çocuk Edebiyatı Nedir Ne Değildir?. İstanbul: Uçan At Yayınları.
  • Temizyürek, F., Şahbaz, N. K. ve Gürel, Z. (2016). Çocuk Edebiyatı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Türkyılmaz, M. (2020). Alegorik Bir Öykü Olarak Küçük Kara Balık Üzerine Değerlendirmeler. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 8, 51-52.
  • Yalçın, A. ve Aytaş, G. (2017). Çocuk Edebiyatı. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Yavuzer, H. (2022). Çocuk Psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yazıcı, E. (2020). Çocuk Kitaplarında Bulunması Gereken Özellikler. Çocuk Edebiyatı (Ed. Ş. Ceylan). s. 19-56, Ankara: Eğiten Matbaacılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (11. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Çocuk Edebiyatı , Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mert Başbayrak 0000-0003-2051-0633

Rezan Karakaş 0000-0001-9138-3825

Yayımlanma Tarihi 28 Nisan 2024
Gönderilme Tarihi 26 Mart 2024
Kabul Tarihi 21 Nisan 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 15

Kaynak Göster

APA Başbayrak, M., & Karakaş, R. (2024). “Küçük Prens” ve “Küçük Kara Balık” Adlı Eserlerin Karşılaştırmalı Analizi. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi(15), 881-894. https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1459473