Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

An Application in which Tile and Ceramic Substructures are Used Together: “Tile-Ceramic Vase”

Yıl 2024, Sayı: 16, 671 - 681, 28.06.2024
https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1485675

Öz

The designs of today are shaped and directed by the terracotta products of the past. Diverse designs are enhanced by the creations made in accordance with the colors and basic elements of the soil. There is variation in the works as well as in the applied techniques and paints because tile and ceramic clay have different contents. Because of the differences between the two clays, the produced works must be used singly instead of in combination. As a result, only ceramic or tile clay is typically used for the applications. Another restriction on the designs created is the incapacity to combine ceramic clay and tile. This research presents unique designs and studies that are produced by utilizing two distinct clays to get around this restriction. The study documented, with applications and images, the harmonious use of two distinct muds. This study also establishes a precedent for future research in the field of tiles and ceramics by introducing fresh design and application searches. This study, which was prepared with the intention of adding uniqueness and distinction to the area, was realized through the application of determined designs to the clay, resulting in the creation of useable products.

Kaynakça

  • Akar, A. (1969). Tezyini Sanatlarımızda Vazo Motifleri. Vakıflar Dergisi, (8), 267-289.
  • Anonim. (1968). Çini. Küçük Ansiklopedi, İstanbul: Hayat Yayınları, 267-268.
  • Anonim. (1973). Vazo. Büyük Lugat ve Ansiklopedi (C. 12, s. 550). İstanbul: Meydan Yayınevi.
  • Anonim. (2007). Vazo. Büyük Larousse Sözlük ve Ansiklopedisi (C. 23, s. 12125-12127). İstanbul: İnterpress Basın ve Yayıncılık.
  • Arseven, C. E. (1983). Çini. Sanat Ansiklopedisi. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi, 410-412.
  • Arık, O. (2007). Çininin Tarihçesine Kısa Bakış. Anadolu Toprağının Hazinesi Çini Selçuklu ve Beylikler Çağı Çinileri. İstanbul: Kale Grubu Kültür Yayınları, 25-36.
  • Aslanapa, O. (1965), Anadolu’da Türk Çini ve Keramik Sanatı, İstanbul: Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yayınları.
  • Atalay, M. (1983). Kütahya Çinicilik Sanayinin İncelenmesi. Eskişehir: Atatürk Üniversitesi Yayınları.
  • Çeken, M. (2007). Selçuklu ve Beylikler Devri Çinilerinde Malzeme, Teknik ve Fırınlara Dair Bazı Tespitler, Anadolu Toprağının Hazinesi Çini Selçuklu ve Beylikler Çağı Çinileri, İstanbul: Kale Grubu Kültür Yayınları, 13-23.
  • Erdem, K. M. (2023). Çini Sanatından Esinlenerek Yapılan Özgün Vazolar ve Tasarımlar. Uksek, 6th International Culture, Art and Literature Congress. Baku, Azerbaijan, 162-168.
  • Erman, D. O. (2012). Türk Seramik Sanatının Gelişimi: Toprağın Ateşle Dansı. ACTA TURCICA, Çevrimiçi Tematik Türkoloji Dergisi, 4(1), 18-33.
  • Keskiner, C. (1990). Turkish Motifs, Türk Motifleri. İstanbul: Temel Matbaacılık.
  • Okumuş, H. (2013). Geçmişte ve Günümüzde Seramiğin Kullanım Alanları. 7. Uluslararası Eskişehir Pişmiş Toprak Sempozyumu. Eskişehir, 1-14.
  • Önder, M. (1996). Şaheserler Konuştukça. Ankara: Kültür Yayınları.
  • Öney, G. (1976). Türk Çini Sanatı, Tukish Tile Art. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Öney, G. (1987). İslam Mimarisinde Çini. İstanbul: Ada Yayınları.
  • Soyhan, C. (1988). Türk Çini Sanatı Türkische Keramikkunst. İstanbul: Refioğlu Yayınları.
  • Sözen, M. & Güner, Ş. (1998). Geleneksel Türk El Sanatları. İstanbul.
  • Yetkin, Ş. (1972). Anadolu’da Türk Çini Sanatının Gelişmesi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları.
  • Yetkin, Ş. (1986). Anadolu’da Türk Çini Sanatının Gelişmesi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları.
  • Yetkin, Ş. (1993). Çini. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi (C. 8, s. 329-335). İstanbul: Diyanet Vakfı Yayınları

Çini ve Seramik Alt Yapıların Bir Arada Kullanıldığı Uygulama: “Çini-Seramik Vazo”

Yıl 2024, Sayı: 16, 671 - 681, 28.06.2024
https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1485675

Öz

Geçmiş dönemlerde yapılan pişmiş toprak ürünler günümüz tasarımlarına yön ve şekil vermektedir. Toprağın rengine ve hammaddesine göre üretilen eserlerde tasarımlara çeşitlilik ve farklılık kazandırmaktadır. Çini ve seramik çamurunun içeriklerindeki farklılıklar nedeni ile hem eserlerde hem de uygulanan teknik ve boyalarda değişkenlik görülmektedir. İki çamur arasındaki bu farklılık üretilen eserlerin bir bütün olarak değil ayrı ayrı kullanımını gerektirmektedir. Bu nedenle yapılan uygulamalar genellikle sadece seramik çamurundan ya da çini çamurundan üretilmektedir. Çini ve seramik çamurunun birlikte kullanılamaması yapılan tasarımları da kısıtlamaktadır. Bu kısıtlamanın önlenerek, iki ayrı çamurun kullanımıyla elde edilecek, özgün tasarım ve çalışmalar bu araştırmada yapılarak sunulmuştur. Çalışmada, İki farklı çamurun birlikte uyum içerisinde kullanımı yapılan uygulamalar ve görsellerle belgelenmiştir. Çini ve seramik alanına yeni tasarım ve uygulama arayışları kazandıracak olan bu çalışmamız yapılacak olan araştırmalar için de örnek oluşturmaktadır. Alana özgünlük ve farklılık kazandırma amacı ile hazırlanan bu çalışma, belirlenen tasarımların uygulanarak çamurun şekillendirilmesiyle somutlaştırılmış, kullanılabilir sanatsal ürünler elde edilmiştir.

Kaynakça

  • Akar, A. (1969). Tezyini Sanatlarımızda Vazo Motifleri. Vakıflar Dergisi, (8), 267-289.
  • Anonim. (1968). Çini. Küçük Ansiklopedi, İstanbul: Hayat Yayınları, 267-268.
  • Anonim. (1973). Vazo. Büyük Lugat ve Ansiklopedi (C. 12, s. 550). İstanbul: Meydan Yayınevi.
  • Anonim. (2007). Vazo. Büyük Larousse Sözlük ve Ansiklopedisi (C. 23, s. 12125-12127). İstanbul: İnterpress Basın ve Yayıncılık.
  • Arseven, C. E. (1983). Çini. Sanat Ansiklopedisi. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi, 410-412.
  • Arık, O. (2007). Çininin Tarihçesine Kısa Bakış. Anadolu Toprağının Hazinesi Çini Selçuklu ve Beylikler Çağı Çinileri. İstanbul: Kale Grubu Kültür Yayınları, 25-36.
  • Aslanapa, O. (1965), Anadolu’da Türk Çini ve Keramik Sanatı, İstanbul: Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yayınları.
  • Atalay, M. (1983). Kütahya Çinicilik Sanayinin İncelenmesi. Eskişehir: Atatürk Üniversitesi Yayınları.
  • Çeken, M. (2007). Selçuklu ve Beylikler Devri Çinilerinde Malzeme, Teknik ve Fırınlara Dair Bazı Tespitler, Anadolu Toprağının Hazinesi Çini Selçuklu ve Beylikler Çağı Çinileri, İstanbul: Kale Grubu Kültür Yayınları, 13-23.
  • Erdem, K. M. (2023). Çini Sanatından Esinlenerek Yapılan Özgün Vazolar ve Tasarımlar. Uksek, 6th International Culture, Art and Literature Congress. Baku, Azerbaijan, 162-168.
  • Erman, D. O. (2012). Türk Seramik Sanatının Gelişimi: Toprağın Ateşle Dansı. ACTA TURCICA, Çevrimiçi Tematik Türkoloji Dergisi, 4(1), 18-33.
  • Keskiner, C. (1990). Turkish Motifs, Türk Motifleri. İstanbul: Temel Matbaacılık.
  • Okumuş, H. (2013). Geçmişte ve Günümüzde Seramiğin Kullanım Alanları. 7. Uluslararası Eskişehir Pişmiş Toprak Sempozyumu. Eskişehir, 1-14.
  • Önder, M. (1996). Şaheserler Konuştukça. Ankara: Kültür Yayınları.
  • Öney, G. (1976). Türk Çini Sanatı, Tukish Tile Art. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Öney, G. (1987). İslam Mimarisinde Çini. İstanbul: Ada Yayınları.
  • Soyhan, C. (1988). Türk Çini Sanatı Türkische Keramikkunst. İstanbul: Refioğlu Yayınları.
  • Sözen, M. & Güner, Ş. (1998). Geleneksel Türk El Sanatları. İstanbul.
  • Yetkin, Ş. (1972). Anadolu’da Türk Çini Sanatının Gelişmesi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları.
  • Yetkin, Ş. (1986). Anadolu’da Türk Çini Sanatının Gelişmesi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları.
  • Yetkin, Ş. (1993). Çini. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi (C. 8, s. 329-335). İstanbul: Diyanet Vakfı Yayınları
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Çini Sanatı
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mine Erdem Köroğlu 0000-0003-1835-749X

Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 17 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 25 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 16

Kaynak Göster

APA Erdem Köroğlu, M. (2024). Çini ve Seramik Alt Yapıların Bir Arada Kullanıldığı Uygulama: “Çini-Seramik Vazo”. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi(16), 671-681. https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1485675