Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Eğitimde Sanal Gerçeklik Teknolojisine Genel Bakış

Yıl 2023, , 6 - 13, 31.07.2023
https://doi.org/10.53410/koufbd.1134394

Öz

Günümüzde, sanal gerçeklik (Virtual Reality: VR) teknolojisi kullanılarak, fiziksel ortamlarda bulunma zorunluluğu olmadan veya zaman fark etmeksizin eğitimler verilebilmektedir. Bu çalışmada, ilgili alanyazın taraması sonuçlarına göre derlenen bilgiler doğrultusunda VR teknolojisi ile gerçekleştirilen eğitimlerin; verimliliği hakkında ön bilgiler, farklı sektörlerde öğrenme sürecine katkıları, öğrenim kolaylığı, performans değerlendirmeleri açıklanmıştır. Ayrıca eğitim amaçlı VR uygulaması geliştirmenin fayda ve zorlukları da ele alınmaktadır. Çalışma kapsamında, “Virtual Reality, Virtual Reality in Education, Sanal Gerçeklik, Eğitimde Sanal Gerçeklik” başlığı altında ScienceDirect, Google Scholar ve Ulusal Tez Merkezinden faydalanılarak araştırmalar yapılmıştır. İlgili anahtar kelimeler ile gerçekleştirilen tarama sonucunda incelenen çalışmalardan, bilgisayar bağlantılı VR başlığı ile eğitim konularında, alanında yenilikçi olduğuna karar verilmiş 2000-2010 yılları arasındaki döneme ait yayınlanmış 5 çalışma ve 2012-2020 yıllarındaki döneme ait alanında öne çıkan 5 çalışma içerisinden geçmişten günümüze doğru sıralama yapılarak toplam 10 adet farklı çalışma seçilmiştir. İncelenen araştırmaların çoğunluğu, eğitimde sanal gerçeklik teknolojisi kullanmaya olumlu bakmaktadır. Gerçekleştirilen araştırmalar doğrultusunda sanal gerçekliğin eğitim alanında kullanılmasına katkı vermek ve literatürdeki uygulama bazlı çalışmalara ek bir uygulama yapmak amacıyla uçak kokpit eğitiminde kullanılabilecek yeni bir sanal gerçeklik uygulamasının geliştirilmesi amaçlanmaktadır.

Proje Numarası

FBA-2020-2157 (Kocaeli Üniversitesi BAP Birimi, Etkileşimli Sanal Kokpit Uygulaması)

Kaynakça

  • [1] Objectives of Educational Technology, https://leverageedu.com/blog/objectives-of-educational-technology/, (Erişim tarihi: 22 Mart 2022).
  • [2] Taylan G. Ö., 2020. Eğitim Amaçlı İnternet Kullanımı, Dijital Okuryazarlık: Araçlar, Metodolojiler, Uygulamalar ve Öneriler. Nobel Akademi, Ankara, Türkiye, 375-410.
  • [3] Shin Y., 2003. Virtual experiment environments design for science education. Paper presented at the 2003 International Conference on Cyberworlds, Singapore, 5-5 December, 388-395.
  • [4] Vora J., Nair S., Gramopadhye A. K., Duchowski A. T., Melloy B. J., Kanki B., 2002. Using virtual reality technology for aircraft visual inspection training: presence and comparison studies. Applied Ergonomics, 33(6), 559-570.
  • [5] Aktaş O., 1997. İç Mimarlıkta Bir Eğitim Aracı Olarak Sanal Gerçeklik Kullanımı, Yüksek Lisans Tezi, Bilkent Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Ankara, Türkiye, 64455.
  • [6] Tepe T, Kaleci D., Tuzun H., (2016). Eğitim Teknolojilerinde Yeni Eğilimler: Sanal Gerçeklik Uygulamaları. 10. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu, Rize, Türkiye, 16-18 Mayıs, 547-555.
  • [7] Virtual reality (VR) headset unit sales worldwide from 2019 to 2024, https://www.statista.com/statistics/677096/vr-headsets-worldwide/, (Erişim tarihi: 12 Ekim 2022).
  • [8] Gladstone H. B., Raugi G. J., Berg D., Berkley J., Weghorst S., Ganter M., 2000. Virtual reality for dermatologic surgery: Virtually a reality in the 21st century. Journal of the American Academy of Dermatology 42(1), 106-112.
  • [9] Silverstein J. C., Dech F., Edison M, Jurek P., Helton W. S., Espat J. N., 2002. Virtual reality: Immersive hepatic surgery educational environment. Surgery, 132(2), 274-277.
  • [10] Limniou M., Roberts D., Papadopoulos N., 2008. Full immersive virtual environment CAVETM in chemistry education. Computers & Education, 51(2), 584-593.
  • [11] Kartiko I., Kavakli M., Cheng K., 2010. Learning science in a virtual reality application: The impacts of animated-virtual actors’ visual complexity. Computers & Education, 55(2), 881-891.
  • [12] Cha M., Han S., Lee J., Choi B., 2012. A virtual reality based fire training simulator integrated with fire dynamics data. Fire Safety Journal, 50, 12-24.
  • [13] Manca D., Brambilla S., Colombo S., 2013. Bridging between Virtual Reality and accident simulation for training of process-industry operators. Advances in Engineering Software, 55, 1-9.
  • [14] Koçbuğ R., 2018. Sanal Gerçeklik Araçlarının Kelime Öğrenimi ve Hafızada Tutmadaki Verimliliği, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, Türkiye, 511320.
  • [15] Güleç U., 2018. Yazılım Geliştirmenin Uygulama Deneyimi için Tasarlanmış Sanal Gerçeklik Tabanlı Eğitim Ortamı, Doktora Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara, Türkiye, 534242.
  • [16] Mayne R., Green H., 2020. Virtual reality for teaching and learning in crime scene investigation. Science & Justice, 60(5), 466-472.
  • [17] https://unity3d.com/what-is-xr-glossary, (Erişim tarihi: 22 Mart 2022).
  • [18] Başaran F., 2010. Öğretmen adaylarının eğitimde sanal gerçeklik kullanımına ilişkin görüşleri (Sakarya Üniversitesi Böte örneği), Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya, Türkiye, 265872.
  • [19] Lu S., Shpitalni M., Gadh R., 1999. Virtual and Augmented Reality Technologies for Product Realization. CIRP Annals, 48(2), 471-495.
  • [20] Al-musawi R., Farzaneh F., 2016. Computer-Based Technologies in Dentistry: Types and Applications. Journal of Dentistry, 13(3), 215-222.
  • [21] Akman E., 2019. İlkokul Matematik Dersi Kesirler Konusunda Geliştirilen Sanal Gerçeklik Uygulamasının Farklı Değişkenler Açısından Etkisinin İncelenmesi, Doktora Tezi, Amasya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Amasya, Türkiye, 587141.
  • [22] https://tr.wikipedia.org/wiki/Sanal_gerçeklik, (Erişim tarihi: 22 Mart 2022).
  • [23] Kavanagh S., Luxton-Reilly A., Wuensche B., Plimmer B., 2017. A systematic review of Virtual Reality in education. Themes in Science & Technology Education, 10(2), 85-119.
  • [24] Meier A. H., Rawn C. L., Krummel T. M., (2001). Virtual reality: surgical application— challenge for the new millennium. Journal of the American College of Surgeons, 192(3), 372-384.
  • [25] https://www.iti.com/vr/construction-hazard-certification, (Erişim tarihi: 22 Mart 2022).
  • [26] The Worlds Largest Virtual Reality Companies: Meet The Studios Dominating The Industry, https://www.gamedesigning.org/gaming/virtual-reality-companies/, (Erişim tarihi: 12 Ekim 2022).
  • [27] Vidra E, The Top 10 Companies Investing Billions In The Metaverse, https://www.vccafe.com/2022/08/02/the-top-10-companies-investing-billions-in-the-metaverse/, (Erişim tarihi: 12 Ekim 2022).
  • [28] Hasancebi M., Yavuz M., Gündüz A., Tan S., Goktas Y., 2018. Türkiye'deki Sanal Gerçeklik Tezlerinin İncelenmesi. Paper presented at the DILET2018 The 2nd International Conference on Distance Learning and Innovative Educational Technologies , Ankara, 12-13 December, 147-157.
  • [29] Huang H., Rauch U., Liaw S., 2010. Investigating learners’ attitudes toward virtual reality learning environments: Based on a constructivist approach. Computers & Education, 55(3), 1171-1182.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ahmet Han Furkan Kahveci 0000-0002-0428-7286

Adnan Sondaş 0000-0003-4559-3463

Proje Numarası FBA-2020-2157 (Kocaeli Üniversitesi BAP Birimi, Etkileşimli Sanal Kokpit Uygulaması)
Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2023
Kabul Tarihi 20 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Kahveci, A. H. F., & Sondaş, A. (2023). Eğitimde Sanal Gerçeklik Teknolojisine Genel Bakış. Kocaeli Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 6(1), 6-13. https://doi.org/10.53410/koufbd.1134394