Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜKETİM KÜLTÜRÜ PERSPEKTİFİNDEN YOUTUBE KİDS'İN İNCELENMESİ

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 1, 176 - 194, 02.07.2024
https://doi.org/10.53281/kritik.1460602

Öz

Bu çalışmada, çocuklara özel, güvenli ve eğitici bir ortam sunduğu iddiası ile geliştirilen çocuk izleme platformu olan YouTube Kids uygulamasında yayımlanan video içerikleri araştırma konusu olarak ele alınmıştır. Çalışmada, tüketim söylemiyle birlikte YouTube Kids uygulamasında yayımlanan video içeriklerinde, okul öncesi (0-6 yaş) çocukların ruhsal gelişimini etkileyebilecek şiddet/saldırganlık, cinsellik ve korku gibi zararlı içeriklerin ve çocukları tüketim kültürüne teşvik eden içeriklerin olup olmadığını araştırmak amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, YouTube Kids uygulamasında yayımlanan ‘‘Maşa ile Koca Ayı’’, ‘‘İtfaiyeci Sam’’, ‘‘Küçük Otobüs Tayo’’, ‘‘Niloya’’, ‘‘Kukili’’, ‘‘Pijamaskeliler’’, ‘‘Konuşan Tom ve Arkadaşları’’, ‘‘Cailou’’, ‘‘Blippi Türkçe’’, ‘‘Küçük Kamyon Leo’’, ‘‘Oyuncak Oynuyorum’’, ‘‘Ben 10’’, ‘‘Polly Pocket’’, ‘‘Adisebaba Masalları’’, ‘‘Sesegel Çocuk’’, ‘‘Mucize Uğur Böceği ile Kara Kedi’’ olmak üzere toplam 16 kanal nitel içerik analizi yöntemi ile incelenmiştir. Kanalların, 01.09.2022- 30.12.2022 tarihleri arasında yayınlanan en popüler olmak üzere toplam 38 bölümü amaçlı örneklem ile seçilmiş ve MAXQDA Pro Analytics 2022 veri analizi programında analiz edilmiştir. Yapılan çalışma sonucunda, YouTube Kids uygulamasının YouTube platformuna kıyasla okul öncesi çocuklar için daha güvenli olduğu ancak ebeveynlerin kontrolü olmadığında çocukların, YouTube Kids uygulamasında da yaşlarına uygun olmayan şiddet, korku içeriklerine ve tüketime teşvik eden içeriklere maruz kalabilecekleri tespit edilmiştir. Çalışma kapsamında, YouTube Kids uygulamasının tamamen çocuklar için güvenli bir çocuk izleme uygulaması olmadığı gözlemlenmiştir.

Kaynakça

  • Akdağ, Ç. T., ve Yavalar, D. E. (2017). Çocuklara Yönelik Tüketim Alanı Olarak Yeni Medya: Tippez Bizim Yerimiz Örneğinde Bir İnceleme. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 28, 81-101. https://doi.org/10.31123/akil.437463
  • Atalay, G. E. (2019). Sosyal Medya ve Çocuk: Babishko Family Fun TV İsimli Youtube Kanalının Eleştirel Bir Analizi. Erciyes İletişim Dergisi, 1, 179-202. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.484856 Atı̇k, A., ve Ebren, Ö. (2015). Çizgi Filmlerde Sempatik Şiddet Olgusu: TRT Çocuk Örneği. Atatürk İletişim Dergisi, 8, 99- 114.
  • Ben-Yair, S., ve Diwanji, P. (2015, Şubat 23). Our First Building Block in Tech For Tykes: YouTube Kids [Blog yazısı]. Erişim adresi: https://blog.google/products/youtube/youtube-kids/
  • Bocock, R. (1997). Tüketim (İ. Kutluk, Çev.). Dost Yayınları.
  • Boden, S. (2006). Dedicated Followers of Fashion? The Influence of Popular Culture on Children’s Social Identities. Media, Culture & Society, 28(2), 289-298. https://doi.org/10.1177/0163443706061690
  • Burroughs, B. (2017). YouTube Kids: The App Economy and Mobile Parenting. Social Media + Society, 3(2), 2056305117707189. https://doi.org/10.1177/2056305117707189
  • Dursun, Z. (2022). Dijital Çocuk Platformları Üzerine Bir İnceleme: Youtube Kids ve Okidokido Örneği. 9. Uluslararası İletişim Günleri/Dijital Çağda İletişim Çalışmaları Sempozyumu (ss.124). İstanbul, Türkiye.
  • Elias, N., ve Sulkin, I. (2017). YouTube Viewers in Diapers: An Exploration of Factors Associated with Amount of Toddlers’ Online Viewing. Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 11(3), Article 3. https://doi.org/10.5817/CP2017-3-2
  • Erdoğan, İ., ve Alemdar, K. (2005). Popüler Kültür ve İletı̇şı̇m. Erk Yayınları.
  • Fı̇de, E. G., ve Sapsağlam, Ö. (2020). Youtube Yayıncılarının Çocukların Kimlik İnşa Süreçlerine Yansıması. Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 5(2), Article 2.
  • Giroux, H. A., ve Pollock, G. (2010). The Mouse that Roared: Disney and the End of Innocence. Rowman & Littlefield Publishers.
  • Gökçe, O. (2006). İçerik Analizi—Kuramsal ve Pratik Bilgiler. Siyasal Kitabevi.

Investigation of YouTube Kids from the Perspective of Consumption Culture

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 1, 176 - 194, 02.07.2024
https://doi.org/10.53281/kritik.1460602

Öz

This study examines video content produced on the YouTube Kids program, which claims to provide a safe and instructive environment solely for children. The aim of the study is to investigate whether harmful content such as violence/aggression, sexuality, and fear that could affect the mental development of preschool children (0-6 age) and content that encourages children toward consumer culture are present in the video content published on the YouTube Kids application alongside the discourse of consumption. A qualitative content study was undertaken on 16 channels, including ‘‘Maşa ile Koca Ayı’’, ‘‘İtfaiyeci Sam’’, ‘‘Küçük Otobüs Tayo’’, ‘‘Niloya’’, ‘‘Kukili’’, ‘‘Pijamaskeliler’’, ‘‘Konuşan Tom ve Arkadaşları’’, ‘‘Cailou’’, ‘‘Blippi Türkçe’’, ‘‘Küçük Kamyon Leo’’, ‘‘Oyuncak Oynuyorum’’, ‘‘Ben 10’’,‘‘Polly Pocket’’, ‘‘Adisebaba Masalları’’, ‘‘Sesegel Çocuk’’,‘‘Mucize Uğur Böceği ile Kara Kedi’’, broadcat on YouTube Kids application. The most popular episodes aired between 01.09.2022 and 30.12.2022, totaling 38 episodes, were purposefully chosen and studied using the MAXQDA Pro Analytics 2022 data analysis application. The study concluded that, while the YouTube Kids application is safer for preschool children than the general YouTube platform, in the absence of parental control, children may still be exposed to inappropriate content such as violence, fear-inducing material, and content promoting consumerism within the YouTube Kids application that is inappropriate for their age. The YouTube Kids application, which was assessed as part of the study, was found to be less than completely safe for children to use.

Kaynakça

  • Akdağ, Ç. T., ve Yavalar, D. E. (2017). Çocuklara Yönelik Tüketim Alanı Olarak Yeni Medya: Tippez Bizim Yerimiz Örneğinde Bir İnceleme. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 28, 81-101. https://doi.org/10.31123/akil.437463
  • Atalay, G. E. (2019). Sosyal Medya ve Çocuk: Babishko Family Fun TV İsimli Youtube Kanalının Eleştirel Bir Analizi. Erciyes İletişim Dergisi, 1, 179-202. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.484856 Atı̇k, A., ve Ebren, Ö. (2015). Çizgi Filmlerde Sempatik Şiddet Olgusu: TRT Çocuk Örneği. Atatürk İletişim Dergisi, 8, 99- 114.
  • Ben-Yair, S., ve Diwanji, P. (2015, Şubat 23). Our First Building Block in Tech For Tykes: YouTube Kids [Blog yazısı]. Erişim adresi: https://blog.google/products/youtube/youtube-kids/
  • Bocock, R. (1997). Tüketim (İ. Kutluk, Çev.). Dost Yayınları.
  • Boden, S. (2006). Dedicated Followers of Fashion? The Influence of Popular Culture on Children’s Social Identities. Media, Culture & Society, 28(2), 289-298. https://doi.org/10.1177/0163443706061690
  • Burroughs, B. (2017). YouTube Kids: The App Economy and Mobile Parenting. Social Media + Society, 3(2), 2056305117707189. https://doi.org/10.1177/2056305117707189
  • Dursun, Z. (2022). Dijital Çocuk Platformları Üzerine Bir İnceleme: Youtube Kids ve Okidokido Örneği. 9. Uluslararası İletişim Günleri/Dijital Çağda İletişim Çalışmaları Sempozyumu (ss.124). İstanbul, Türkiye.
  • Elias, N., ve Sulkin, I. (2017). YouTube Viewers in Diapers: An Exploration of Factors Associated with Amount of Toddlers’ Online Viewing. Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 11(3), Article 3. https://doi.org/10.5817/CP2017-3-2
  • Erdoğan, İ., ve Alemdar, K. (2005). Popüler Kültür ve İletı̇şı̇m. Erk Yayınları.
  • Fı̇de, E. G., ve Sapsağlam, Ö. (2020). Youtube Yayıncılarının Çocukların Kimlik İnşa Süreçlerine Yansıması. Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 5(2), Article 2.
  • Giroux, H. A., ve Pollock, G. (2010). The Mouse that Roared: Disney and the End of Innocence. Rowman & Littlefield Publishers.
  • Gökçe, O. (2006). İçerik Analizi—Kuramsal ve Pratik Bilgiler. Siyasal Kitabevi.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Radyo-Televizyon, Sosyal Medya Çalışmaları, İletişim ve Medya Çalışmaları (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Çilem Tuğba Koç 0000-0002-3479-4035

Nazlıgül Karaman 0000-0003-4017-3160

Yayımlanma Tarihi 2 Temmuz 2024
Gönderilme Tarihi 28 Mart 2024
Kabul Tarihi 19 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Koç, Ç. T., & Karaman, N. (2024). TÜKETİM KÜLTÜRÜ PERSPEKTİFİNDEN YOUTUBE KİDS’İN İNCELENMESİ. Kritik İletişim Çalışmaları Dergisi, 6(1), 176-194. https://doi.org/10.53281/kritik.1460602

Kritik İletişim Çalışmaları Dergisi © 2018 by Nuri Paşa Özer is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International. 

Journal of Critical Communication © 2018 by Nuri Paşa Özer is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International.