Bu çalışmada, çocuklara özel, güvenli ve eğitici bir ortam sunduğu iddiası ile geliştirilen çocuk izleme platformu olan YouTube Kids uygulamasında yayımlanan video içerikleri araştırma konusu olarak ele alınmıştır. Çalışmada, tüketim söylemiyle birlikte YouTube Kids uygulamasında yayımlanan video içeriklerinde, okul öncesi (0-6 yaş) çocukların ruhsal gelişimini etkileyebilecek şiddet/saldırganlık, cinsellik ve korku gibi zararlı içeriklerin ve çocukları tüketim kültürüne teşvik eden içeriklerin olup olmadığını araştırmak amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, YouTube Kids uygulamasında yayımlanan ‘‘Maşa ile Koca Ayı’’, ‘‘İtfaiyeci Sam’’, ‘‘Küçük Otobüs Tayo’’, ‘‘Niloya’’, ‘‘Kukili’’, ‘‘Pijamaskeliler’’, ‘‘Konuşan Tom ve Arkadaşları’’, ‘‘Cailou’’, ‘‘Blippi Türkçe’’, ‘‘Küçük Kamyon Leo’’, ‘‘Oyuncak Oynuyorum’’, ‘‘Ben 10’’, ‘‘Polly Pocket’’, ‘‘Adisebaba Masalları’’, ‘‘Sesegel Çocuk’’, ‘‘Mucize Uğur Böceği ile Kara Kedi’’ olmak üzere toplam 16 kanal nitel içerik analizi yöntemi ile incelenmiştir. Kanalların, 01.09.2022- 30.12.2022 tarihleri arasında yayınlanan en popüler olmak üzere toplam 38 bölümü amaçlı örneklem ile seçilmiş ve MAXQDA Pro Analytics 2022 veri analizi programında analiz edilmiştir. Yapılan çalışma sonucunda, YouTube Kids uygulamasının YouTube platformuna kıyasla okul öncesi çocuklar için daha güvenli olduğu ancak ebeveynlerin kontrolü olmadığında çocukların, YouTube Kids uygulamasında da yaşlarına uygun olmayan şiddet, korku içeriklerine ve tüketime teşvik eden içeriklere maruz kalabilecekleri tespit edilmiştir. Çalışma kapsamında, YouTube Kids uygulamasının tamamen çocuklar için güvenli bir çocuk izleme uygulaması olmadığı gözlemlenmiştir.
This study examines video content produced on the YouTube Kids program, which claims to provide a safe and instructive environment solely for children. The aim of the study is to investigate whether harmful content such as violence/aggression, sexuality, and fear that could affect the mental development of preschool children (0-6 age) and content that encourages children toward consumer culture are present in the video content published on the YouTube Kids application alongside the discourse of consumption. A qualitative content study was undertaken on 16 channels, including ‘‘Maşa ile Koca Ayı’’, ‘‘İtfaiyeci Sam’’, ‘‘Küçük Otobüs Tayo’’, ‘‘Niloya’’, ‘‘Kukili’’, ‘‘Pijamaskeliler’’, ‘‘Konuşan Tom ve Arkadaşları’’, ‘‘Cailou’’, ‘‘Blippi Türkçe’’, ‘‘Küçük Kamyon Leo’’, ‘‘Oyuncak Oynuyorum’’, ‘‘Ben 10’’,‘‘Polly Pocket’’, ‘‘Adisebaba Masalları’’, ‘‘Sesegel Çocuk’’,‘‘Mucize Uğur Böceği ile Kara Kedi’’, broadcat on YouTube Kids application. The most popular episodes aired between 01.09.2022 and 30.12.2022, totaling 38 episodes, were purposefully chosen and studied using the MAXQDA Pro Analytics 2022 data analysis application. The study concluded that, while the YouTube Kids application is safer for preschool children than the general YouTube platform, in the absence of parental control, children may still be exposed to inappropriate content such as violence, fear-inducing material, and content promoting consumerism within the YouTube Kids application that is inappropriate for their age. The YouTube Kids application, which was assessed as part of the study, was found to be less than completely safe for children to use.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Radyo-Televizyon, Sosyal Medya Çalışmaları, İletişim ve Medya Çalışmaları (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Temmuz 2024 |
Gönderilme Tarihi | 28 Mart 2024 |
Kabul Tarihi | 19 Mayıs 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 1 |
Kritik İletişim Çalışmaları Dergisi © 2018 by Nuri Paşa Özer is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International.
Journal of Critical Communication © 2018 by Nuri Paşa Özer is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International.