Amaç: İntihar hakkında kitlesel medya
yayınlarının toplumda intihar eğilimini etkileyebildiği bildirilmiştir. İntihar
haberlerinde duyarlı ve bilgilendirici bir dil kullanımına dair birçok kılavuz
yayınlanmıştır. Bu çalışmanın amacı, Dünya Sağlık Örgütü (DSÖ)’nün kılavuzu
doğrultusunda Türkiye’de internet ortamında yayınlanan intihar haberlerinin
sunum şeklini araştırmaktadır.
Yöntem: Çalışmada 2016-2017 yılları arasında
Türkiye’ de internet üzerinden ulaşılan intihar haberleri taranmış, 115 adet
intihar haberine ulaşılmıştır. Haberlerde yer alan kişiler yaş, cinsiyet,
intihar yöntemi açısından incelenmiştir. Haberlerin başlık ve içerikleri,
DSÖ’nün kılavuzunda belirtilen yönergelerin uygulanıp uygulanmaması açısından
araştırmacılar tarafından ayrı ayrı değerlendirilmiş, çapraz kontrol ile tek
ortak sonuca ulaşılmıştır.
Bulgular: Değerlendirilen intihar haberlerinden
sosyodemografik bilgilerine ulaşılabilen bireylerin %30,7(n=35)’si kadın, %69,2(n=79)’si
erkektir. %35,3(n=35)’ü 12-22 yaş arasında, %64,6(n=64)’sı 22 yaşından
büyüktür. Haberlerin %78,2(n=90)’sinde intihar yöntemi, %70,4(n=81)’inde
intiharın gerçekleştiği mekan belirtilmiştir. Haberlerin %93,9(n=108)’unun
başlığında intihar kelimesi geçmektedir, %48,7(n=56)’sinde intiharın tek nedene
indirgendiği, normalleştirildiği veya sansasyonel hale getirildiği
saptanmıştır. Haberlerin %99,1(n=114)’inde toplumu intihar konusunda
bilgilendirici herhangi bir ifade kullanılmadığı saptanmıştır.
Sonuç: Türkiye’de belirtilen tarih
aralığında internette yer alan intihar haberlerinin büyük kısmının, DSÖ’nün önerileri
dikkate alınmadan hazırlandığı saptanmıştır. Yayınların intihar eğilimine olan
etkisi düşünüldüğünde, mevcut kılavuzlarda belirtilen önerilerin uygulanması
veya Türkiye’de intihar haberlerinin sunumuna ilişkin bir kılavuzun
oluşturulmasının gerekli olduğu görülmektedir.
Introduction: It has been reported that mass media publications about suicide can affect the suicidal tendency. There have been several guidelines on the use of sensitive and informative language in suicide news. The aim of this study is to investigate the way the presentation of the suicide news published on the internet in Turkey, according to the guide of World Health Organisation (WHO). Method: Suicides that published in Turkey between the years 2016-2017 searched via the Internet, 115 news reached. The individuals on the news were evaluated in terms of age, gender, suicide method. The headings and contents of the news were evaluated separately by the researchers in terms of compliance with the WHO guidelines and common result was obtained by cross-checking. Results: 30.7% (n = 35) of the individuals on the news were women and 69.2% (n = 79) were male. The suicide method were defined in 78.2% (n = 90), and the placeof suicide defined in 70.4% (n = 81) of the news. The word “suicide” was used in %93,9(n=108) of the news. Suicide was based on a single cause, normalized or sensationalized in %48,7(n=56) of the news. In 99.1% (n = 114) of the news, no informative statement about suicide was found. Conclusion: The majority of suicide news evaluated were found to be prepared without taking into account the recommendations of the WHO. Considering that the publications affect the suicidal tendency, the implementation of the recommendations given in the present guidelines or the creation of a guide for the presentation of suicides in Turkey appear to be necessary.
Suicide internet media media guidelines for reporting suicide
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İç Hastalıkları |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2019 |
Gönderilme Tarihi | 21 Mart 2019 |
Kabul Tarihi | 30 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 27 Sayı: 1 |