Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Political and The Social Results of “Miracles and Disclosing The Secrets” in Mysticism

Yıl 2018, Cilt: 10 Sayı: 18, 289 - 298, 04.06.2018

Öz

According to Anatolian mysticism,
the "miracle" notion is not only about having supernatural features
but also is about being wise and intelligent. The miracles that the Evliya has
can be easily clarified with information. Walking on the water, disappearing
suddenly or appearing suddenly, food's coming from sky to dining table... these
stories are created by folk as they believed so. We do not think that any
Evliya could approve these created stories about them.



As a result of talking about
miracles and disclosing the secrets, it is normal that Evliyas have many plural
around them. When these wise people were followed by many people, this case
took attention of many people in a negative and positive way. Therefore, the
feeling of "If these wise people have many followers, that harms the
sultanate" was tried to make feel by the sultan. At the same time,  as a result of various defamations about
Evliyas, they were executed or they were discredited and made move to somewhere
else. But the Evliyas that had good relationship with sultan were credited and
supported financially.

Kaynakça

  • Altınok, Y. (2013). Ene ’l-HakŞehidi Hallâc-ı Mansûr Tâvâsin. Ankara: Sistem Ofset.
  • Altınok, Y. (2013). Şeyh Bedrettin ve Varidat. Ankara: Sistem Ofset.
  • Azamat, N. (1996). "Hacı Bayram-ı Veli”, İslam Ansiklopedisi. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Araştırmaları Dergisi. C. 14, (s. 442-447). Ankara.
  • Çiçekdağı, C. (2010). "Kötülük Problemi”, Orta Çağ ve Rönesans’ta Felsefe. Ezgi Kitabevi Yayınları (Ed. A. Kadir Çüçen). (s.199). Bursa.
  • Develioğlu, F. (1993). Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lügat. Ankara: Aydın Kitabevi Yayınları.
  • Ekinci, Y. (2013). Hoca Ahmet Yesevi. 2. Baskı. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Eraydın, S. (1990). Tasavvuf ve Tarikatler. İstanbul: Marifet Yayınları.
  • Eyüboğlu, İ. (1990). Bütün Yönleriyle Bektaşilik. İstanbul: Der Yayınları.
  • Haşim, Ş. (2009). "Şeyh Hamîdüddin Aksarâyî”, İslam Ansiklopedisi. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Araştırmaları Dergisi. C. 37, (s, 377-378). Ankara.
  • Hilmi, F. (2017). Hızır Aleyhisselam. İstanbul: Rabbani Yayınevi.
  • Köprülü, F. (1981). Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar. 4. basım. Ankara: Diyanet Yayınları.
  • Şahinoğlu, N. (1991). "Baha Veled”, İslam Ansiklopedisi. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Araştırmaları Dergisi. C. 4. (s. 460-462). Ankara.
  • Şapolyo, E. (1960). Türk Büyükleri. Ankara: Suat Osmanoğlu Yayınları.
  • Uludağ, S. (2007). İbn Haldûn. 5. baskı. İstanbul: Der Yayınları.
  • Uludağ, S. (1992). "Bâyezîd-i Bistâmî, ” İslam Ansiklopedisi. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Araştırmaları Dergisi. BayazidUludağ,
  • Uludağ, S. (2004). Tasavvuf Terimleri Sözlüğü. İstanbul: Kabalcı Yayınları.

Tasavvufta “Keramet Gösterme ve Sırrın İfşa Olması”nın Siyasi ve Sosyal Sonuçları

Yıl 2018, Cilt: 10 Sayı: 18, 289 - 298, 04.06.2018

Öz

Anadolu
tasavvuf anlayışında keramet kavramı, sadece olağanüstü özellikler göstermeye
dayalı bir anlayış değil; aynı zamanda ilim ve irfan sahibi olmak anlayışını da
kapsamaktadır. Evliyaların göstermiş olduğu kerametler, bilgiyle kolayca
aydınlatılabilir. Su üzerinde yürümek, birden yok olmak veya var olmak, gökten
sofraya yemek gelmesi... gibi anlatmalar inanmaya dayalı halk yaratmalarıdır.
Evliyaların kendi etrafında dönen bu yaratmaları tasvip edebileceğini
düşünmemekteyiz.



Keramet
gösterme ve sırrın ifşa olması gibi anlatımlar sonucu, evliyaların etrafında
birçok mürit oluşması doğaldır. Bu veliler etrafında birçok müridin toplanması,
yakın çevrede bulunan şahısların olumlu ve olumsuz anlamda dikkatini çekmiştir.
Bu nedenle dönemin hükümdarlarına “bu kişilerin çok sayıda müridi olması saltanata zarar
verir”
algısı yaratılmıştır. Aynı zamanda veliler ille ilgili
olarak çeşitli iftiraların atılması sonucu, bu veliler ya idam edilmiş ya da
itibarsızlaştırılarak bulunduğu bölgeden uzaklaştırılmıştır. Hükümdar ile iyi
ilişkiler içinde olan veliler ise hem itibar görmüşler hem de maddi destek de
almışlardır.

Kaynakça

  • Altınok, Y. (2013). Ene ’l-HakŞehidi Hallâc-ı Mansûr Tâvâsin. Ankara: Sistem Ofset.
  • Altınok, Y. (2013). Şeyh Bedrettin ve Varidat. Ankara: Sistem Ofset.
  • Azamat, N. (1996). "Hacı Bayram-ı Veli”, İslam Ansiklopedisi. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Araştırmaları Dergisi. C. 14, (s. 442-447). Ankara.
  • Çiçekdağı, C. (2010). "Kötülük Problemi”, Orta Çağ ve Rönesans’ta Felsefe. Ezgi Kitabevi Yayınları (Ed. A. Kadir Çüçen). (s.199). Bursa.
  • Develioğlu, F. (1993). Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lügat. Ankara: Aydın Kitabevi Yayınları.
  • Ekinci, Y. (2013). Hoca Ahmet Yesevi. 2. Baskı. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Eraydın, S. (1990). Tasavvuf ve Tarikatler. İstanbul: Marifet Yayınları.
  • Eyüboğlu, İ. (1990). Bütün Yönleriyle Bektaşilik. İstanbul: Der Yayınları.
  • Haşim, Ş. (2009). "Şeyh Hamîdüddin Aksarâyî”, İslam Ansiklopedisi. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Araştırmaları Dergisi. C. 37, (s, 377-378). Ankara.
  • Hilmi, F. (2017). Hızır Aleyhisselam. İstanbul: Rabbani Yayınevi.
  • Köprülü, F. (1981). Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar. 4. basım. Ankara: Diyanet Yayınları.
  • Şahinoğlu, N. (1991). "Baha Veled”, İslam Ansiklopedisi. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Araştırmaları Dergisi. C. 4. (s. 460-462). Ankara.
  • Şapolyo, E. (1960). Türk Büyükleri. Ankara: Suat Osmanoğlu Yayınları.
  • Uludağ, S. (2007). İbn Haldûn. 5. baskı. İstanbul: Der Yayınları.
  • Uludağ, S. (1992). "Bâyezîd-i Bistâmî, ” İslam Ansiklopedisi. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Araştırmaları Dergisi. BayazidUludağ,
  • Uludağ, S. (2004). Tasavvuf Terimleri Sözlüğü. İstanbul: Kabalcı Yayınları.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sedat Bahadır 0000-0002-1018-016X

Yayımlanma Tarihi 4 Haziran 2018
Gönderilme Tarihi 9 Mart 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 10 Sayı: 18

Kaynak Göster

APA Bahadır, S. (2018). Tasavvufta “Keramet Gösterme ve Sırrın İfşa Olması”nın Siyasi ve Sosyal Sonuçları. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 10(18), 289-298.