Bu çalışma, lise
öğrencilerinin okulu terk etme riskini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Bu
çalışma karma yöntem araştırması desenindedir. Araştırmada, açımlayıcı sıralı
karma desen modeli tercih edilmiştir. Araştırmanın nicel boyutunda örneklem
grubunu, Giresun il merkezindeki devlet okullarında öğrenim gören 552 lise
öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmanın nitel boyutundaki çalışma grubunu 27
öğrenci oluşturmaktadır. Katılımcılar ölçüt örnekleme yöntemi ile
belirlenmiştir. Araştırmada, öğrencilerin okul terk riskini ortaya koymak amacı
ile ‘Okul Terki Risk Ölçeği’ kullanılmıştır. Araştırmanın nitel boyutunda
veriler, araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu
ile elde edilmiştir. Nicel bulgular, ölçeğin başarısızlık algısı alt boyutunda
11, sessiz davranma alt boyutunda 17 ve
antisosyal davranma alt boyutunda 21 öğrencinin okul terki riski taşıdığı
belirlenmiştir. Araştırmanın nitel boyutunda bireysel faktörlere ilişkin 21 alt
tema ve dört ana tema belirlenmiştir. Ana temalar akademik başarısızlık, aile
ortamı, disiplin problemleri ve sosyal uyumsuzluk şeklindedir. Okula ilişkin
faktörler konusunda 16 alt tema ve üç ana tema belirlenmiştir. Ana temalar
sınıf ortamı, öğretmenin tutumu ve okul yönetiminin tutumu şeklindedir. Sosyal
faktörlere ilişkin 21 alt tema ve dört ana tema belirlenmiştir. Ana temalar
ailenin tutumu, aile yapısı, yakın çevrenin okula bakışı ve üniversite sınavı kaygısı
şeklindedir. Temel bilgilerin yetersizliği, aile içi sorunlar ve ailelerinin
ekonomik sorunları okul terkini tetiklemektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 29 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 11 Sayı: 21 |