Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Consultancy Services Needed by Tourism Enterprises: The Case of Kastamonu

Yıl 2021, Cilt: 13 Sayı: 24, 164 - 183, 30.06.2021
https://doi.org/10.38155/ksbd.881972

Öz

In order for a business to grow or not to be forced to downsize in a business, it is necessary to keep up with the ever-changing conditions and professional support should be obtained in order for this process to proceed in a positive way. Tourism enterprises, which provide services such as accommodation, food and drink, transportation and etc. to tourists in destinations and are one of the important rings of the tourism sector, must also adapt themselves to these conditions. In this study, it is aimed to determine what consultancy services tourism business owners/managers need in the processes before and after making an investment decision in the tourism sector and to determine the deficiencies in this issue. In this qualitative study; prior to the decision of tourism enterprises in Kastamonu province to invest in this sector, topics such as what research they conducted in the investment process and in the processes after investing, how they overcome the problems they faced in this process and whether they needed any consultants were tried to be identified using the interview technique. The data obtained were analyzed using the descriptive analysis technique. As a result of the analysis, it was determined that the enterprises did not need consultancy services and did not receive assistance from any institution or organization. In addition, according to the results obtained, it has been determined that these enterprises are trying to solve the problems they face or may encounter together with their close circle

Kaynakça

  • Akbaba, A. (2012). Destinasyon geliştirme ve küçük ölçekli turizm işletmeleri: Akçakoca üzerine bir inceleme. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(1), 1-16.
  • Akmel, J. (1992). Turizm hizmeti veren işletmeler ve belediyeler. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(4), 14-15.
  • Aktürk, T. (2019). Hizmet sektöründe işletme sermayesi ihtiyacı: turizm sektöründe bir araştırma (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Aytar, D. (1999). Danışmanlık: nedir? ne değildir? İstanbul: Rota Yayıncılık.
  • Barutçugil, S. İ. (1989). Turizm işletmeciliği. İstanbul: Beta Basım Dağıtım. BDO(2020, Aralık). Danışmanlık hizmetleri. Erişim adresi: https://www.bdo.com.tr/.
  • Bildirgen, M. B. (2010). İşletmelerin danışman kullanma eğilimlerinin belirlenmesi ve danışman seçiminde izledikleri yöntemler (Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Çetinkaya, A. Ş. (2007). Bilişim teknolojilerinin konaklama işletmeleri performansına etkileri: beş yıldızlı otellere yönelik bir araştırma (Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Doğan, S., Şanlıer, N., & Tuncer, M. (2010). Yiyecek-içecek işletmelerinin satış çabalarında etik: Kastamonu ili örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(1), 241-256.
  • Emir, O., Pelit, E., Günay, F. (2010). Üniversite mezunu çalışanların bakış açısıyla otel işletmelerinin sorunları: Antalya'daki 5 yıldızlı otel işletmelerinde bir uygulama. İş Güç, Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 12(4), 7-31.
  • Erdost, H. E. (2002). Danışmanlık hizmeti ve ülkemizde yönetim danışmanlığı firmaları (Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Güven, M. (1999). Turizm işletmeleri ve muhasebe uygulamaları. Ankara: TÜRMOB Yayınları Sirküler Rapor Serisi No: 25.
  • HMT Otel Yatırım ve İşletme Danışmanlığı(2020, Aralık). Danışmanlık Hizmetleri. Erişim adresi: https://www.hmthotel.com/.
  • Kayabaşı, S. (2009). Yönetim danışmanlığı ve işletmelerin yönetim danışmanlığına bakış açıları: Marmara bölgesinde faaliyet gösteren işletmeler üzerinde bir araştırma (Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Kaynak, İ. (2020). Yönetim danışmanlığı ve danışmanlığın değeri (Doktora Tezi). İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kılıç, B. (2020). Konaklama işletmelerinde yönetim danışmanlarına danışma gereği ve öneriler. Uluslararası Global Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(1), 33-45.
  • Kirby, D. A., & Dylan, J. E. (1997). Small technology-based professional consultancy services in the United Kingdom. Service Industries Journal, 17(1), 155-172.
  • Kotler, P., Bowen, J. T., Makens, J. C., & Baloglu, S. (2017). Marketing for hospitality and tourism Seventh Edition. Boston: Pearson Limited Education.
  • Kozak, N. (2010). Turizm pazarlaması. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Kozak, N., Kozak, M. A., & Kozak, M. (2014). Genel turizm bilgisi ilkeler-kavramlar. Ankara: Detay Yayıncılık. Mitchell, V. W. (1994). Problems and risks in the purchasing of consultancy services. Service Industries Journal, 14(3), 315-339.
  • Muhammad, G., Ibrahim, J., Bhatti, Z., & Waqas, A. (2014). Business ıntelligence as a knowledge management tool ın providing financial consultancy services. American Journal of Information Systems, 2(2), 26-32.
  • NY&Co. Global Hospitality Consultancy(2020, Aralık). Danışmanlık Hizmetleri. Erişim adresi: https://www.nytmco.com/.
  • Nural, C. (1991). Sanayi kesimine eğitim ve eğitim veren kuruluşların yapısal analizi (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Özcan, S., (2018). Termal turizm işletmeleri ile diğer konaklama işletmelerinin maliyet yönetimi açısından karşılaştırılması: Çanakkale örneği (Yüksek Lisans Tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çanakkale
  • Şen, L. M. (2013). Konaklama işletmelerinde faaliyet tabanlı bütçeleme ve beş yıldızlı otel işletmesi uygulaması (Doktora Tezi). Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Şenel, S. A. (2007). Turizm sektöründe yatırım kararları. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2007(1), 1-12.
  • TEAM Tourism Consulting(2020, Aralık). Danışmanlık Hizmetleri. Erişim adresi: https://www.team-tourism.com/.
  • Tunalı, N. (1999). İşletmelerde yönetim danışmanlığı hizmetlerinin kullanımı ve Türkiye'deki uygulamasına yönelik araştırma (Yüksek Lisans Tezi). Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir..
  • Tunçsiper, B., İlban, M. O. (2006). Turizm işletme belgeli otel işletmelerinin pazarlama sorunları: Balıkesir ilinde bir alan araştırması. Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 225-244.
  • Turizoom Otel Yönetim Danışmanlığı(2020, Aralık). Danışmanlık Hizmetleri. Erişim adresi: https://www.turizoom.com/.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma teknikleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yisa, S., & Edwards, D. J. (2002). Evaluation of business strategies in the UK construction engineering consultancy. Measuring Business Excellence, 6(1), 23-31.
  • Wilson, A., (1972). The marketing of professional services. New York: McGraw Hill Companies.

Turizm İşletmelerinin İhtiyaç Duyduğu Danışmanlık Hizmetleri: Kastamonu Örneği

Yıl 2021, Cilt: 13 Sayı: 24, 164 - 183, 30.06.2021
https://doi.org/10.38155/ksbd.881972

Öz

Bir işletmenin büyümesi ya da bir işletmede zorunlu olarak küçülmeye gidilmemesi için sürekli değişmekte olan şartlara ayak uydurulması gerekmekte ve bu sürecin olumlu bir şekilde ilerleyebilmesi için de profesyonel destek alınmalıdır. Destinasyonlarda turistlere, konaklama, yeme-içme, ulaşım vb. hizmetler sunan ve turizm sektörünün önemli halkalarından biri olan turizm işletmelerinin de bu şartlara uyum sağlaması gerekmektedir. Bu çalışmada, turizm işletme sahiplerinin/yöneticilerinin turizm sektörüne yatırım kararı verdikten önceki ve sonraki süreçlerde hangi danışmanlık hizmetlerine ihtiyaç duyduklarının belirlenmesi ve bu konudaki eksik yönlerin saptanması hedeflenmiştir. Nitel olarak yapılan bu çalışmada; Kastamonu ilindeki turizm işletmelerinin bu sektöre yatırım yapma kararı öncesinde, yatırım sürecinde ve yatırım yaptıktan sonraki süreçlerde ne gibi araştırmalar yaptıkları, bu süreçte karşılaştıkları sorunları nasıl aştıkları ve herhangi bir danışmana ihtiyaç duyup duymadıkları gibi konular mülakat tekniği kullanılarak tespit edilmeye çalışılmıştır. Elde edilen veriler betimsel analiz tekniği kullanılarak çözümlenmiştir. Yapılan analizler sonucunda, işletmelerin danışmanlık hizmetine ihtiyaç duymadıkları ve herhangi bir kurum ya da kuruluştan yardım almadıkları belirlenmiştir. Ayrıca elde edilen sonuçlara göre, bu işletmelerin karşılaştıkları ya da karşılaşabilecekleri sorunları yakın çevresiyle birlikte çözmeye çalıştıkları belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Akbaba, A. (2012). Destinasyon geliştirme ve küçük ölçekli turizm işletmeleri: Akçakoca üzerine bir inceleme. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(1), 1-16.
  • Akmel, J. (1992). Turizm hizmeti veren işletmeler ve belediyeler. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(4), 14-15.
  • Aktürk, T. (2019). Hizmet sektöründe işletme sermayesi ihtiyacı: turizm sektöründe bir araştırma (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Aytar, D. (1999). Danışmanlık: nedir? ne değildir? İstanbul: Rota Yayıncılık.
  • Barutçugil, S. İ. (1989). Turizm işletmeciliği. İstanbul: Beta Basım Dağıtım. BDO(2020, Aralık). Danışmanlık hizmetleri. Erişim adresi: https://www.bdo.com.tr/.
  • Bildirgen, M. B. (2010). İşletmelerin danışman kullanma eğilimlerinin belirlenmesi ve danışman seçiminde izledikleri yöntemler (Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Çetinkaya, A. Ş. (2007). Bilişim teknolojilerinin konaklama işletmeleri performansına etkileri: beş yıldızlı otellere yönelik bir araştırma (Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Doğan, S., Şanlıer, N., & Tuncer, M. (2010). Yiyecek-içecek işletmelerinin satış çabalarında etik: Kastamonu ili örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(1), 241-256.
  • Emir, O., Pelit, E., Günay, F. (2010). Üniversite mezunu çalışanların bakış açısıyla otel işletmelerinin sorunları: Antalya'daki 5 yıldızlı otel işletmelerinde bir uygulama. İş Güç, Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 12(4), 7-31.
  • Erdost, H. E. (2002). Danışmanlık hizmeti ve ülkemizde yönetim danışmanlığı firmaları (Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Güven, M. (1999). Turizm işletmeleri ve muhasebe uygulamaları. Ankara: TÜRMOB Yayınları Sirküler Rapor Serisi No: 25.
  • HMT Otel Yatırım ve İşletme Danışmanlığı(2020, Aralık). Danışmanlık Hizmetleri. Erişim adresi: https://www.hmthotel.com/.
  • Kayabaşı, S. (2009). Yönetim danışmanlığı ve işletmelerin yönetim danışmanlığına bakış açıları: Marmara bölgesinde faaliyet gösteren işletmeler üzerinde bir araştırma (Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Kaynak, İ. (2020). Yönetim danışmanlığı ve danışmanlığın değeri (Doktora Tezi). İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kılıç, B. (2020). Konaklama işletmelerinde yönetim danışmanlarına danışma gereği ve öneriler. Uluslararası Global Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(1), 33-45.
  • Kirby, D. A., & Dylan, J. E. (1997). Small technology-based professional consultancy services in the United Kingdom. Service Industries Journal, 17(1), 155-172.
  • Kotler, P., Bowen, J. T., Makens, J. C., & Baloglu, S. (2017). Marketing for hospitality and tourism Seventh Edition. Boston: Pearson Limited Education.
  • Kozak, N. (2010). Turizm pazarlaması. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Kozak, N., Kozak, M. A., & Kozak, M. (2014). Genel turizm bilgisi ilkeler-kavramlar. Ankara: Detay Yayıncılık. Mitchell, V. W. (1994). Problems and risks in the purchasing of consultancy services. Service Industries Journal, 14(3), 315-339.
  • Muhammad, G., Ibrahim, J., Bhatti, Z., & Waqas, A. (2014). Business ıntelligence as a knowledge management tool ın providing financial consultancy services. American Journal of Information Systems, 2(2), 26-32.
  • NY&Co. Global Hospitality Consultancy(2020, Aralık). Danışmanlık Hizmetleri. Erişim adresi: https://www.nytmco.com/.
  • Nural, C. (1991). Sanayi kesimine eğitim ve eğitim veren kuruluşların yapısal analizi (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Özcan, S., (2018). Termal turizm işletmeleri ile diğer konaklama işletmelerinin maliyet yönetimi açısından karşılaştırılması: Çanakkale örneği (Yüksek Lisans Tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çanakkale
  • Şen, L. M. (2013). Konaklama işletmelerinde faaliyet tabanlı bütçeleme ve beş yıldızlı otel işletmesi uygulaması (Doktora Tezi). Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Şenel, S. A. (2007). Turizm sektöründe yatırım kararları. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2007(1), 1-12.
  • TEAM Tourism Consulting(2020, Aralık). Danışmanlık Hizmetleri. Erişim adresi: https://www.team-tourism.com/.
  • Tunalı, N. (1999). İşletmelerde yönetim danışmanlığı hizmetlerinin kullanımı ve Türkiye'deki uygulamasına yönelik araştırma (Yüksek Lisans Tezi). Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir..
  • Tunçsiper, B., İlban, M. O. (2006). Turizm işletme belgeli otel işletmelerinin pazarlama sorunları: Balıkesir ilinde bir alan araştırması. Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 225-244.
  • Turizoom Otel Yönetim Danışmanlığı(2020, Aralık). Danışmanlık Hizmetleri. Erişim adresi: https://www.turizoom.com/.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma teknikleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yisa, S., & Edwards, D. J. (2002). Evaluation of business strategies in the UK construction engineering consultancy. Measuring Business Excellence, 6(1), 23-31.
  • Wilson, A., (1972). The marketing of professional services. New York: McGraw Hill Companies.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ali Şengül 0000-0002-3909-6893

Huseyin Pamukcu 0000-0002-9673-5604

Semih Arıcı 0000-0003-0674-4337

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 24 Şubat 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 13 Sayı: 24

Kaynak Göster

APA Şengül, A., Pamukcu, H., & Arıcı, S. (2021). Turizm İşletmelerinin İhtiyaç Duyduğu Danışmanlık Hizmetleri: Kastamonu Örneği. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 13(24), 164-183. https://doi.org/10.38155/ksbd.881972