The concept of political ethics refers to the inclusion of appropriate behavior patterns and good deeds and actions
in the public sphere. Jürgen Habermas, on the other hand, developed a deliberative theory of ethics by discussing
the political and ethical dimensions of discourse, together with his theory of discourse ethics. In this study, the
theory of discourse ethics is discussed from the perspective of political actors and institutions, and ethical behavior
principles are discussed through the example of the "Ethical Behavior Principles of the Presidency of the European
Union and the Directive on the Working Procedures and Principles of the Ethics Commission". The directive,
which was chosen as an example, was examined on the basis of the "Regulation on Principles of Ethical Behavior
for Public Officials and Application Procedures and Principles", and in this direction, it was aimed to evaluate the
concept of political ethics together with legal regulations. The aim of the study is to examine the political ethics
relationship between political persons and institutions and citizens through the theory of discourse ethics. It is
aimed to deal with the connection of the theory of ethics of discourse with the principles of ethical behavior in the
public sphere, within the scope of the above-mentioned directive example, and to evaluate the principles of
political ethical behavior within the scope of the theory of ethics of discourse. In this direction, with the theory of
ethics of discourse, it is aimed to put forward suggestions that can be presented for ethical behavior principles in
the public sphere. The study focused on the determination that if the principles of political ethical behavior are
handled on a legal level together with the theory of ethics of discourse, ethical principles contribute to the enabling
of a deliberative democracy environment effectively on citizens.
Siyasal etik kavramı, uygun davranış biçimlerinin ve topluluk için iyi olan iş ve eylemlerin kamusal alan içine
dahil edilmesini ifade etmektedir. Jürgen Habermas ise, geliştirdiği söylem etiği teorisi ile birlikte, söylemin
siyasal ve etik boyutunu tartışarak, müzakereci bir etik teorisi geliştirmiştir. Bu çalışmada söylem etiği teorisi,
siyasi aktör ve kurumlar perspektifinden ele alınmış ve etik davranış ilkeleri “Avrupa Birliği Başkanlığı Etik
Davranış İlkeleri ile Etik Komisyonu Çalışma Usul ve Esaslarına İlişkin Yönerge” örneği üzerinden tartışılmıştır.
Örnek olarak seçilen yönerge, “Kamu Görevlileri Etik Davranış İlkeleri ile Başvuru Usul ve Esasları Hakkında
Yönetmelik” baz alınarak incelenmiş ve bu doğrultuda siyasal etik kavramının yasal düzenlemelerle birlikte
değerlendirilmesi hedeflenmiştir. Çalışmanın amacı, siyasi kişi ve kurumlarla-yurttaş arasındaki siyasal etik
ilişkisini söylem etiği teorisi üzerinden incelemektir. Söylem etiği teorisinin, kamusal alan içindeki etik davranış
ilkeleriyle olan bağlantısının, yukarıda ifade edilen yönerge örneği kapsamında ele alınması ve söylem etiği teorisi
kapsamında siyasal etik davranış ilkelerinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Bu doğrultuda söylem etiği
teorisiyle, kamusal alan içindeki etik davranış ilkelerine yönelik olarak sunulabilecek önerilerin ortaya koyulması
hedeflenmiştir. Çalışma, siyasal etik davranış ilkelerinin söylem etiği teorisiyle birlikte yasal düzlemde ele
alınması durumunda, etik ilkelerin yurttaş üzerinde de etkili olarak müzakereci demokrasi ortamının mümkün
kılınmasına katkıda bulunabileceği tespiti üzerinde durmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 29 Haziran 2022 |
Yayımlanma Tarihi | 29 Mart 2022 |
Gönderilme Tarihi | 4 Mart 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 14 Sayı: 26 |