Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sağlık Hizmetlerinde Metaverse Uygulamalarına Yönelik Nitel Bir Araştırma

Yıl 2023, Cilt: 15 Sayı: 29, 365 - 386, 28.12.2023
https://doi.org/10.38155/ksbd.1145962

Öz

Bu çalışmada amaç, hekimlerin metaverse uygulamalarına yönelik genel algılarını incelemektir. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden fenomenoloji kullanılmıştır. Fenomenolojide bireylerin tek tek görüşü alınarak, anlam yapılarını ve niyetleri anlamaya çalışılmaktadır. Veri toplama tekniği olarak görüşme yöntemi kullanılmıştır. Toplamda 9 hekimle araştırma gerçekleştirilmiştir. Araştırmacılar tarafından uzman görüşü alınarak beş soruluk bir soru formu hazırlanmıştır. Veriler bu sorular yoluyla toplanmıştır. Metaverse uygulamasının kullanılabilmesi için gerekli alt yapının sağlanmasının öncelikli olduğu ve uygulamanın hasta, sağlık personeli, tıp eğitimi, hasta ve sağlık sistemi için olumlu ve olumsuz sonuçları mevcuttur. Türkiye’de metaversenin uygulanmasında alt yapı yetersizliği, yetersiz erişim, maddi gücün olmaması gibi birçok zayıf noktaya değinilirken yeniliklere kolay uyum sağlayan bir ülke olması noktasında güçlü olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Destekleyen Kurum

yok

Proje Numarası

yok

Teşekkür

Yok

Kaynakça

  • Akkaş, E. ve Erdem, R. (2017). Hekimlik meslek kültürünü belirleyen olguların değerlendirilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 8 (17), 47-57.
  • Bardi, J. (2018). 3 secrets to creating immersive virtual environments with unity and vuforia. marxent labs. Erişim Adresi: https://www.marxentlabs.com/virtual-environmentsunity. Erişim Tarihi: 16.04.2022.
  • Böke, K., (2009). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. 1. Baskı, İstanbul: Alfa Yayınevi.
  • Cameron, A. (2012). Splendid isolation: ‘Philosopher’s islands’ and the reimagination of space. Geoforum, 43 (4), 741–749.
  • Chen, J. C. (2016). The crossroads of English language learners, task-based instruction, and 3D multi-user virtual learning in second life, Comput. Educ., 102, 152-171.
  • Connolly, T.M., Stansfield, M. ve Hainey, T. (2011). An alternate reality game for language learning: AR Guing for multilingual motivation. Comput. Educ, 57 (1), 1389-1415.
  • Demeke, H.B. (2021). Trends in use of telehealth among health centers during the COVID-19 pandemic. Morbidity and Mortality Weekly Report, 70 (7), 240–244. doi:10.15585/mmwr.mm7007a3 PMID:3360038.
  • Dionisio, J.D.N., Lii, W.G.B. ve Gilbert, R. (2013). 3D virtual worlds and the metaverse: Current status and future possibilities. ACM Comput. Surv.,43 (3), 1-38.
  • Duan, H., Li, J., Fan, S., Lin, Z., Wu, X. ve Cai, W. (2021). Metaverse for social good: A university campus prototype. In Proceedings of the 29th ACM International Conference on Multimedia. 153-161.
  • Eurofound (2020). Living, working and COVID 19. http://eurofound.link/COVID-19data.
  • Filiz, M. (2020). Sağlık kurumlarında liderlik tarzı ve örgütsel bağlılık arasındaki ilişkiyi inceleyen çalışmaların sistematik derlemesi. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10 (20), 276-296.
  • Filiz, M. (2022). Metaverse And A Swot Analysıs Of Turkısh Health System. Turkish Research Journal of Academic Social Science, 5 (1), 61-68.
  • Forte, M., Lercari, N., Galeazzi, F., ve Borra, D. (2010). Metaverse communities and archaeology: The case of Teramo, in Proc. EuroMed, 11, 79–84.
  • Foucault, M. (2002). Kliniğin doğuşu, Çev: İnci Uysal, Ankara, Epos Yayınları.
  • Jaynes, C., Seales, W.B.,Calvert, K., Fei, Z. ve Griffioen, J. (2003). The Metaverse: a networked collection of inexpensive, self-configuring, immersive environments". Proceedings of the Workshop on Virtual Environments 2003. EGVE '03. New York, NY, USA: Association for Computing Machinery: 115-124. doi:10.1145/769953.769967. ISBN 978-1-58113-686-9. Erişim tarihi: 10.06.2022.
  • Kang, Y. M. (2021). Metaverse framework and building block. Journal of the Korea Institute of Information and Communication Engineering, 25 (9), 1263-1266.
  • Kuş, O. (2021). Metaverse: ‘dijital büyük patlamada’ fırsatlar ve endişelere yönelik algılar. Intermedia International e-Journal, 8(15), 245-266. doi: 10.21645/intermedia.2021.109.
  • Le Breton, S., Lamberti, M. J., Dion, A., Getz, K. A. (2020). COVID-19 and Its impact on the future of clinical trial execution. Applied Clinical Trials. https://www.appliedclinicaltrialsonline.com/view/covid-19-and-its-impact-on-the-future-of-clinical-trialexecution.
  • Lee, B.K. (2021). The metaverse world and our future. Review of Korea Contents Association, 19 (1), 13-17.
  • Luse, A., Mennecke, B. ve Triplett, J. (2013). The changing nature of user attitudes toward virtual world technology: A longitudinal study. Comput. Hum. Behav, 29 (3), 1122-1132.
  • Mayring, P., (2011). Nitel sosyal araştırmaya giris, (Çev. A. Gümüş ve M. S. Durgun), 1. Baskı, Ankara: Bilge Su Yayınları.
  • Messinger, P.R., Stroulia, E., Lyons, K., Bone, M., Niu, K. Smirnov, R.H. ve Perelgut, S. (2009). Virtual worlds-Past, present, and future: New directions in social computing, Decis. Support Syst, 43 (3), 204–228.
  • Mumford, E. (1983) Designing secretaries: the partici-pative design of a word processing system. Manches-ter Business School, Manchester, UK.
  • Nasdaq (2020). Healthcare Industry 2022 Predictions: Metaverse, Micro-Targeted Messaging, and More. Erişim adresi: https://www.nasdaq.com/articles/healthcare-industry-2022-predictions%3A-metaverse-micro-targeted-messaging-and-more. Erişim Tarihi: 11.06.2022.
  • Ondrejka, C. (2005). Escaping the gilded cage: User created content and building the metaverse. NYL Sch. L. Rev, 49 (1), 81-101.
  • Park, S.P. ve Kim, Y.G. (2022). Metaverse: taxonomy, components, applications, and open challenges. IIEEE Access, 10 (1), 4209-4251.
  • Rehm, S.V., Goel, L. ve M. Crespi, M. (2015). The metaverse as mediator between technology, trends, and the digital transformation of society and business, J. Virtual Worlds Res, 8 (1), 1–8.
  • Rizk, S.H. (2021). Ethical and regulatory challenges of emerging health technologies in applied ethics in a digital world, I. Vasiliu-Feltes and J. Thomason, Eds. Hershey, PA: IGI Global. 84-100.
  • Rymaszewski, M., Au, W.J., Wallace, M., Winters, C., Ondrejka, C. ve Batstone-Cunningham, B. (2007). Second Life: The Official Guide. Hoboken, NJ, USA: Wiley.
  • Sıyaev, A. ve Jo, G.S. (2021). Neuro-symbolic speech understanding in aircraft maintenance metaverse. IIEEE Access, 9(2), 84-99.
  • Smith, J. A. ve Osborn, M. (2015). Interpretative phenomenological analysis as a useful methodology for research on the lived experience of pain. British journal of pain, 9(1), 41–42. https://doi.org/10.1177/2049463714541642.
  • Suzuki, S. N., Kanematsu, H., Barry, D. M., Ogawa, N., Yajima, K., Nakahira, K. T. ve Yoshitake, M. (2020). Virtual experiments in metaverse and their applications to collaborative projects: the framework and its significance. Procedia Computer Science, 176, 2125- 2132.
  • Tekindal, M. ve Uğuz Arsu, Ş. (2020). Nitel araştırma yöntemi olarak fenomenolojik yaklaşımın kapsamı ve sürecine yönelik bir derleme. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, 20 (1), 153- 182.
  • Thomason, j. (2021). MetaHealth -how will the metaverse change health care?. Journal of Metaverse, 1(1), 13-16.
  • Yüksel. A. (2020). Nitel bir araştırma tekniği olarak: görüşme. Socıal Scıences Studıes Journal, 6 (56), 547-552.

A Qualitative Research on Metaverse Applications in Healthcare

Yıl 2023, Cilt: 15 Sayı: 29, 365 - 386, 28.12.2023
https://doi.org/10.38155/ksbd.1145962

Öz

The aim of this study is to examine the general perceptions of physicians towards metaverse practices. Phenomenology, one of the qualitative research designs, was used in the research. In phenomenology, it is tried to understand the meaning structures and intentions by taking the opinions of individuals one by one. Interview method was used as data collection technique. Research was conducted with 9 physicians in total. A five-question questionnaire was prepared by the researchers by taking expert opinion. Data were collected through these questions. It is a priority to provide the necessary infrastructure for the use of Metaverse application, and the application has positive and negative consequences for the patient, healthcare personnel, medical education, patient and healthcare system. While many weak points such as insufficient infrastructure, insufficient access, and lack of financial power were mentioned in the implementation of the metaverse in Turkey, it was concluded that it was strong in terms of being a country that easily adapts to innovations.

Proje Numarası

yok

Kaynakça

  • Akkaş, E. ve Erdem, R. (2017). Hekimlik meslek kültürünü belirleyen olguların değerlendirilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 8 (17), 47-57.
  • Bardi, J. (2018). 3 secrets to creating immersive virtual environments with unity and vuforia. marxent labs. Erişim Adresi: https://www.marxentlabs.com/virtual-environmentsunity. Erişim Tarihi: 16.04.2022.
  • Böke, K., (2009). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. 1. Baskı, İstanbul: Alfa Yayınevi.
  • Cameron, A. (2012). Splendid isolation: ‘Philosopher’s islands’ and the reimagination of space. Geoforum, 43 (4), 741–749.
  • Chen, J. C. (2016). The crossroads of English language learners, task-based instruction, and 3D multi-user virtual learning in second life, Comput. Educ., 102, 152-171.
  • Connolly, T.M., Stansfield, M. ve Hainey, T. (2011). An alternate reality game for language learning: AR Guing for multilingual motivation. Comput. Educ, 57 (1), 1389-1415.
  • Demeke, H.B. (2021). Trends in use of telehealth among health centers during the COVID-19 pandemic. Morbidity and Mortality Weekly Report, 70 (7), 240–244. doi:10.15585/mmwr.mm7007a3 PMID:3360038.
  • Dionisio, J.D.N., Lii, W.G.B. ve Gilbert, R. (2013). 3D virtual worlds and the metaverse: Current status and future possibilities. ACM Comput. Surv.,43 (3), 1-38.
  • Duan, H., Li, J., Fan, S., Lin, Z., Wu, X. ve Cai, W. (2021). Metaverse for social good: A university campus prototype. In Proceedings of the 29th ACM International Conference on Multimedia. 153-161.
  • Eurofound (2020). Living, working and COVID 19. http://eurofound.link/COVID-19data.
  • Filiz, M. (2020). Sağlık kurumlarında liderlik tarzı ve örgütsel bağlılık arasındaki ilişkiyi inceleyen çalışmaların sistematik derlemesi. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10 (20), 276-296.
  • Filiz, M. (2022). Metaverse And A Swot Analysıs Of Turkısh Health System. Turkish Research Journal of Academic Social Science, 5 (1), 61-68.
  • Forte, M., Lercari, N., Galeazzi, F., ve Borra, D. (2010). Metaverse communities and archaeology: The case of Teramo, in Proc. EuroMed, 11, 79–84.
  • Foucault, M. (2002). Kliniğin doğuşu, Çev: İnci Uysal, Ankara, Epos Yayınları.
  • Jaynes, C., Seales, W.B.,Calvert, K., Fei, Z. ve Griffioen, J. (2003). The Metaverse: a networked collection of inexpensive, self-configuring, immersive environments". Proceedings of the Workshop on Virtual Environments 2003. EGVE '03. New York, NY, USA: Association for Computing Machinery: 115-124. doi:10.1145/769953.769967. ISBN 978-1-58113-686-9. Erişim tarihi: 10.06.2022.
  • Kang, Y. M. (2021). Metaverse framework and building block. Journal of the Korea Institute of Information and Communication Engineering, 25 (9), 1263-1266.
  • Kuş, O. (2021). Metaverse: ‘dijital büyük patlamada’ fırsatlar ve endişelere yönelik algılar. Intermedia International e-Journal, 8(15), 245-266. doi: 10.21645/intermedia.2021.109.
  • Le Breton, S., Lamberti, M. J., Dion, A., Getz, K. A. (2020). COVID-19 and Its impact on the future of clinical trial execution. Applied Clinical Trials. https://www.appliedclinicaltrialsonline.com/view/covid-19-and-its-impact-on-the-future-of-clinical-trialexecution.
  • Lee, B.K. (2021). The metaverse world and our future. Review of Korea Contents Association, 19 (1), 13-17.
  • Luse, A., Mennecke, B. ve Triplett, J. (2013). The changing nature of user attitudes toward virtual world technology: A longitudinal study. Comput. Hum. Behav, 29 (3), 1122-1132.
  • Mayring, P., (2011). Nitel sosyal araştırmaya giris, (Çev. A. Gümüş ve M. S. Durgun), 1. Baskı, Ankara: Bilge Su Yayınları.
  • Messinger, P.R., Stroulia, E., Lyons, K., Bone, M., Niu, K. Smirnov, R.H. ve Perelgut, S. (2009). Virtual worlds-Past, present, and future: New directions in social computing, Decis. Support Syst, 43 (3), 204–228.
  • Mumford, E. (1983) Designing secretaries: the partici-pative design of a word processing system. Manches-ter Business School, Manchester, UK.
  • Nasdaq (2020). Healthcare Industry 2022 Predictions: Metaverse, Micro-Targeted Messaging, and More. Erişim adresi: https://www.nasdaq.com/articles/healthcare-industry-2022-predictions%3A-metaverse-micro-targeted-messaging-and-more. Erişim Tarihi: 11.06.2022.
  • Ondrejka, C. (2005). Escaping the gilded cage: User created content and building the metaverse. NYL Sch. L. Rev, 49 (1), 81-101.
  • Park, S.P. ve Kim, Y.G. (2022). Metaverse: taxonomy, components, applications, and open challenges. IIEEE Access, 10 (1), 4209-4251.
  • Rehm, S.V., Goel, L. ve M. Crespi, M. (2015). The metaverse as mediator between technology, trends, and the digital transformation of society and business, J. Virtual Worlds Res, 8 (1), 1–8.
  • Rizk, S.H. (2021). Ethical and regulatory challenges of emerging health technologies in applied ethics in a digital world, I. Vasiliu-Feltes and J. Thomason, Eds. Hershey, PA: IGI Global. 84-100.
  • Rymaszewski, M., Au, W.J., Wallace, M., Winters, C., Ondrejka, C. ve Batstone-Cunningham, B. (2007). Second Life: The Official Guide. Hoboken, NJ, USA: Wiley.
  • Sıyaev, A. ve Jo, G.S. (2021). Neuro-symbolic speech understanding in aircraft maintenance metaverse. IIEEE Access, 9(2), 84-99.
  • Smith, J. A. ve Osborn, M. (2015). Interpretative phenomenological analysis as a useful methodology for research on the lived experience of pain. British journal of pain, 9(1), 41–42. https://doi.org/10.1177/2049463714541642.
  • Suzuki, S. N., Kanematsu, H., Barry, D. M., Ogawa, N., Yajima, K., Nakahira, K. T. ve Yoshitake, M. (2020). Virtual experiments in metaverse and their applications to collaborative projects: the framework and its significance. Procedia Computer Science, 176, 2125- 2132.
  • Tekindal, M. ve Uğuz Arsu, Ş. (2020). Nitel araştırma yöntemi olarak fenomenolojik yaklaşımın kapsamı ve sürecine yönelik bir derleme. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, 20 (1), 153- 182.
  • Thomason, j. (2021). MetaHealth -how will the metaverse change health care?. Journal of Metaverse, 1(1), 13-16.
  • Yüksel. A. (2020). Nitel bir araştırma tekniği olarak: görüşme. Socıal Scıences Studıes Journal, 6 (56), 547-552.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Yönetimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mustafa Filiz 0000-0002-7445-5361

Sümeyye Güngör 0000-0002-6543-2467

Proje Numarası yok
Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 20 Temmuz 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 15 Sayı: 29

Kaynak Göster

APA Filiz, M., & Güngör, S. (2023). Sağlık Hizmetlerinde Metaverse Uygulamalarına Yönelik Nitel Bir Araştırma. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 15(29), 365-386. https://doi.org/10.38155/ksbd.1145962