Anahtar kelimeler: Balık tüketimi, demografik ve ekonomik faktörler, Türkiye, tüketici davranışları ve tercihi, su ürünleri tüketimi
Analysis of Households’ Fishery Product Consumption in Turkey
Abstract: Increased fishery products consumption can reduce health problems such as cardiac diseases and cancer. Using data from TUIK’s 2003 and 2009 Budget Survey Data by households, this study examines the households’ fishery product consumption patterns in Turkey. According to results, while average per capita of annual consumptions of fishery products was 3 kg in 2003, it increased to 3.5 kg in 2009.The most consumed fish species are anchovy, bonito, blue fin, sardine, carp and trout. The share of fishery product on total food consumption expenditure in 2003 and 2009 were found to be %1.2 and %1.4, respectively. As income increases, fishery consumption is increases too. For example, while average per capita of annual consumptions of fishery products in the lowest income group in 2009 was 2.0 kg, it was found to be 4.7 kg in the highest income group. It was determined that income, regional differences, the head of household’s education and working status and mother’s working status had significantly affected fishery products consumption.
Key words: Fish consumption, demographic and economic factors, Turkey, consumer attitude and preference, fishery product consumption.
Fish consumption demographic and economic factors Turkey consumer attitude and preference fishery product consumption.
Artan su ürünleri tüketimi kalp hastalıkları ve kanser gibi hastalık risklerini azaltmaktadır. Türkiye İstatistikKurumu 2003 ve 2009 yılı Bütçe Anketi Verilerinin kullanıldığı bu çalışmada, Türkiye’de ailelerin su ürünleritüketim alışkanlıkları incelenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre ülkemizde yıllık kişi başına düşen balık ve diğer suürünleri tüketimi 2003 yılında 3.0 kg iken 2009 yılında 3,5 kg’a yükselmiştir. En fazla tüketilen balık türlerisırasıyla hamsi, palamut, istavrit, sardalye, sazan ve alabalıktır. Su ürünleri tüketiminin toplam gıda harcamalarıiçerisindeki oranı ise 2003 ve 2009 yıllarında sırasıyla %1.2 ve %1.4’dür. Gelir artışına bağlı olarak su ürünleritüketiminde de bir artış görülmektedir. Örneğin 2009 yılında en düşük gelir grubunda kişi başına düşen yıllık suürünleri tüketimi 2,0 kg iken en yüksek gelir grubunda 4.7 kg'dır. Gelir, bölgesel farklılıklar, aile reisinin eğitim veçalışma durumu ve annenin çalışma durumunun su ürünleri tüketimi üzerinde önemli etkileri olduğu tespitedilmiştir.
Balık tüketimi demografik ve ekonomik faktörler Türkiye tüketici davranışları ve tercihi suürünleri tüketimi
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | TARIM EKONOMİSİ (Agricultural Economics) |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Mart 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 16 Sayı: 3 |