Numerous researchers have revealed that classroom
management, which refers to the achievement of the target from a short and
regular way depending on the determined rules and educational understanding, is
the most significant factor affecting student success. The main aim of the
classroom management is to make it easier to learn by creating rules within the
classroom and to minimize undesired behaviors. This research aims to identify
the administrators’ and
teachers’ views on disciplinary problems and classroom management in secondary
schools.
The research group holds 8 administrators and 15 teachers working at 8 different
secondary schools located in the Dulkadiroglu district of Kahramanmaras. They
were selected through a random sampling method. Having a qualitative research
design, the research data were collected with a structured interview form.
Content analysis was used during data analysis. According to the results of the
research, noise that is not related with the lesson and physical and
psychological disturbance of the other students negatively affect classroom
management and teacher motivation. Teachers, administrators, parents, MEB and
the media are responsible for classroom management. Thus, detailed research may
be conducted by providing the maximum sample on this subject with teachers from
each school type; the problem, reasons and solution proposal should be
presented in concrete terms.
Classroom Management Disciplinary Problems Teacher and Principal Views
Belirlenen kurallara ve
eğitim anlayışına göre hedefe kısa ve planlı bir yoldan ulaşmayı sağlamak
anlamına gelen sınıf disiplini, yapılan araştırmalara göre öğrenci başarısını
etkileyen en önemli unsurlardandır. Sınıf disiplininin temel amacı, sınıfta
kurallar oluşturarak öğrenmeyi kolaylaştırmak ve istenmeyen davranışları en aza
indirmektir. Bu çalışmanın amacı ortaokullarda disiplin sorunları ve sınıf
yönetimine ilişkin yönetici ve öğretmen görüşlerini belirlemektir. Araştırmanın
çalışma gurubunu Kahramanmaraş Dulkadiroğlu ilçesinden tesadüfi yöntemle
belirlenen 8 farklı ortaokulda görev yapan 15 öğretmen ve 8 yönetici
oluşturmaktadır. Araştırma nitel bir
çalışma olup veriler görüşm yöntemi ile elde edilmiştir. Araştırma verileri
yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmada
verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlara göre
dersle ilgili olmayan gürültü ve diğer öğrencilerin fiziki ve psikolojik olarak
rahatsız edilmesi sınıf yönetimini ve öğretmen motivasyonunu olumsuz
etkilemektedir. Sınıf yönetiminde öğretmen, yönetici, veli, MEB ve medya
sorumlu görülmektedir. Bundan dolayı bu konu üzerinde maksimum örneklem
sağlanarak ve her okul türünden öğretmenlere ulaşılarak ayrıntılı araştırmalar
yapılmalı; sorun, sebepleri ve çözüm önerileri somut bir şekilde ortaya konulmalıdır.
Sınıf Yönetimi Disiplin sorunları Öğretmen ve Yönetici Görüşleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Mayıs 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 1 Sayı: 1 |
Open Access Policy
KSUJED provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge.