The concept of value defined by an individual's feelings, tho-ughts and behaviour is a concept that has not yet been agreed upon by academic circles regarding its sens and its extension. Hundreds of definitions of the word value can be found in the literature and researchers from different scientific disciplines or even researchers from the same discipline propose definitions of value according to different theoretical approaches. Recently, many scientists and researchers investigate the effects of values on human life and behaviour more intensely. The main purpose of our study is to reveal the value tendencies of high school students through the example of Yalova. In our study, the survey technique was used in accordance with the relational screening method. The population of the research is Yalova Province high school students. The sample consisted of students from Anatolian high schools and Anatolian Imam-Hatip high schools in Yalova.
Keywords: Psychology of religion, value, value orientations, Schwartz's value scale, high school students.
Bireyin duygu, düşünce ve davranışıyla tanımlanan değer kavramı, ne olduğu kadar, neyi ne kadar kapsadığı konusunda da akademik çevrelerce henüz üzerinde uzlaşılamamış bir kavramdır. Literatürü taradığımızda yüzlerce değer tanımının olduğu, farklı bilimsel disiplinlerde, hatta aynı disiplin içinde bulunan araştırmacıların dahi çeşitli kuramsal yaklaşımlara göre değer tanımlamaları yaptıkları görülebilir. Son zamanlarda birçok bilim insanı ve araştırmacı tarafından, değerlerin insan yaşantısı ve davranışlarına etkisi daha yoğun bir şekilde araştırılmaktadır. Çalışmamızın temel amacı, Yalova örneği üzerinden, lise öğrenimi gören öğrencilerin değer eğilimlerini ortaya koymaktır. Çalışmamızda ilişkisel tarama yöntemine uygun olarak anket tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın evreni Yalova İli lise öğrencileridir. Örneklem Yalova’da Anadolu Liseleri ve Anadolu İmam-Hatip Liselerinde öğrenim gören öğrencilerden oluşmuştur.
Anahtar Kelimeler: Din psikolojisi, değer, değer yönelimleri, Schwartz Değer Ölçeği, lise öğrencileri.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri / Research Articles |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2020 |
Gönderilme Tarihi | 29 Eylül 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Sayı: 36 |
K.S.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, elektronik ortamda yayınlanmaktadır.
ilahiyatdergi@ksu.edu.tr
Derginin Tarihçesi
Derginin Adı | ISNN | e-ISNN | Başlangıç Yılı |
Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi | 1304-4524 | 2651-2637 | 2003 |