Curricula determine the objectives, content, methods and techniques, tools and materials, and evaluation methods of the education process. Therefore, they also directly affect the competencies of teachers. Arabic is a subject that is included in different Turkish schools’ curricula, starting from grade 2 in primary school to grade 12 in high schools. There are also undergraduate programs in higher education such as Theology, undergraduate programs in the field of Arabic Language. This study examines the 11th and 12th grade Vocational Arabic course programs and the Arabic course programs in the faculties of Theology. The study’ aim is to figure out what kind of teacher competencies are envisaged based on the programs and to predict whether these competencies are supplied with the programs of the Faculties of Theology. The programs of three Theology Faculties in Turkey (Istanbul, Marmara and Ankara) will be evaluated by applying the literature review method. In the study, the objectives, content, methods and techniques, tools and materials, and evaluation methods of the programs will be taken into consideration. In addition, 11th and 12th grade Vocational Arabic textbooks will also be subjected to a general observation.
Arabic Language and Rhetoric Arabic Language Teaching Theology Imam Hatip High School Vocational Arabic
Öğretim programları, eğitim-öğretim sürecinin hedeflerini, içeriğini, yöntem ve tekniklerini, araç-gereçlerini ve değerlendirme yöntemlerini belirler. Bu nedenle, öğretmenlerin yeterliliklerini de doğrudan etkiler. Arapça, Türkiye'de ilkokul 2. sınıftan başlayıp liselerde 12. sınıfa kadar farklı okul türlerinin ders programlarında yer alan bir derstir. Aynı zamanda yükseköğretimde de İlahiyat ve Arap Dili alanına dair lisans programları bulunmaktadır. Bu çalışma, Mesleki Arapça (11. ve 12. sınıf) dersi programlarını ve İlahiyat fakültelerinde yer alan Arapça ders programlarını incelemektedir. Çalışmanın amacı, programlardan yola çıkarak nasıl bir öğretmen yeterliliği öngörüldüğünü tespit etmek ve İlahiyat Fakültesi programları içerisinde bu yeterliliklerin sağlanıp sağlanmadığını yordamaktır. Türkiye'deki üç İlahiyat Fakültesinin (İstanbul, Marmara ve Ankara) programları alanyazın incelemesi metodu uygulanarak değerlendirilecektir. Çalışmada, programların hedefleri, içeriği, yöntem ve teknikleri, araç-gereçleri ve değerlendirme yöntemleri dikkate alınacaktır. Ayrıca, Mesleki Arapça ders kitapları da genel bir gözleme tabi tutulacaktır.
Arap Dili ve Belagatı Arapça Öğretimi İlahiyat İmam Hatip Lisesi Mesleki Arapça
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Arap Dili ve Belagatı |
Bölüm | Araştırma Makaleleri / Research Articles |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 4 Ocak 2024 |
Kabul Tarihi | 3 Nisan 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 43 |
K.S.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, elektronik ortamda yayınlanmaktadır.
ilahiyatdergi@ksu.edu.tr
Derginin Tarihçesi
Derginin Adı | ISNN | e-ISNN | Başlangıç Yılı |
Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi | 1304-4524 | 2651-2637 | 2003 |