The presence of market anomalies, particularly calendar anomalies, in capital markets can be considered as an opportunity to obtain returns, which will be above the average of the market, and this presents a challenge to the ongoing theory of efficiency, also termed the Efficient Market Hypothesis (EMH).This paper examines the presence of the summer holiday effect as calendar anomaly in the BIST 100 Index for a) Whole Period: 01/01/2002 – 31/12/201; b) 1. Period: 01/01/2002 – 31/12/2007; c) 2. Period: 01/01/2008 – 31/12-2013. Although the Summer Holiday Effect does not exist in the market, it can be observed that the monthly pattern does appear in different months. According to the outcomes, even though we have figured out different negative and positive results for the main period and sub-periods, they do not consistently
Piyasa anomalilerinin varlığı, pazar katılımcıları için piyasa ortalamasının üstünde getiri elde etmek için bir fırsat oluşturmaktadır. Böyle bir durumun gerçekleşmesi, finansal piyasaların temel paradigmalarından, “Etkin Piyasa Hipotezi”ne aykırılık oluşturmaktadır. Bu çalışmada, “Yılın Ayları Etkisinin” BİST 100 Endeksi’nde var olu olmadığı araştırılmıştır. Bu amaç doğrultusunda GARCH (1,1) modeli kullanılarak analiz edilecek aylık veri setleri ana örneklem ve alt gruplar için; a)Tüm Seri: 01/01/2002 – 31/12/201; b)1. Periyot: 01/01/2002– 31/12/2007; c) 2. Periyot: 01/01/2008 – 31/12-2013 şeklinde bölümlenmiştir. Analiz sonuçlarına göre, yılın farklı aylarında anomali olarak değerlendirilebilecek bazı eğilimler ortaya çıkmıştır. Diğer taraftan, ana kütle ve alt gruplarda ortaya çıkan farklı negatif ve pozitif değerlerin süreklilik arz etmediğini ortaya çıkmıştır.
Anahtar Kelimeler: Yılın Ayları Etkisi, BİST 100 Endeksi, GARCH (1,1)
Jel Kodu: G10, G14
Birincil Dil | TR |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Mart 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 4 Sayı: 2 |