Araştırma,
eğitim örgütü (ilkokul, ortaokul) çalışanlarının algıladıkları örgütsel etik
iklimin öğretmenlerin etik dışı davranışlarına etkisinin incelendiği bir
korelasyon çalışmasıdır. Araştırma kapsamında Diyarbakır ili merkez
ilçelerindeki ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerden veri toplanmıştır.
Araştırmada veriler “Örgütsel Etik İklim Ölçeği” ve “Etik Dışı Davranışlar
Ölçeği” ile toplanmıştır. Araştırma
sonuçları araştırmaya katılan öğretmenlerin görüşleri arasında kıdemleri,
cinsiyetleri, kurumda çalışan öğretmen sayısı ve kurumda çalışma süresi
değişkenlerine göre etik iklim ve etik dışı davranış algıları arasında
istatistiksel olarak anlamlı fark olmadığını göstermektedir. Örgütsel Etik
İklim Ölçeğinin tüm alt boyutları ile Etik Dışı Davranışlar Ölçeğinin tüm alt
boyutları arasında pozitif yönlü, çoğunlukla orta düzeyde istatistiksel olarak
anlamlı ilişkiler olduğu belirlenmiştir. Verimli örgütsel etik iklim alt
boyutunda en yüksek ilişki öğretmenlerin öğretmenlere ve öğrencilere etik
davranışları arasında görülmekte iken; sosyal sorumlu ve kurallı etik iklim alt
boyutlarında en yüksek ilişki öğretmenlerin öğretmen ve öğrencilere etik
davranışları arasındadır. Çıkarcı
yardımsever ve ilkeli örgütsel etik iklim alt boyutları ile Örgütsel Etik İklim
Ölçeğinin alt boyutları arasında ise yine, pozitif yönlü ancak düşük düzeyde
anlamlı ilişkinin olduğu anlaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 15 Sayı: 2 |
KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi ULAKBİM-TR Dizin tarafından dizinlenen hakemli ve bilimsel bir dergidir.