Son yıllarda, artan çevresel kaygılar nedeniyle işletmeler
ürünlerin yeniden üretilmesi süresince farklı yollar aramaya başlamış ve bu süreçte
kapalı döngü tedarik zinciri (KDTZ) optimizasyonu işletmeler için önemli bir
anahtar haline gelmiştir. Ancak KDTZ optimizasyonunda maliyetin tek başına
yeterli olmadığı karar vericilerin karbon emisyonu, uygun araç seçimi,
zamanında teslimat ve üretimde esneklik gibi farklı özellikleri de bu
optimizasyonun içinde beklediği görülmüştür. Bu nedenle, bu çalışmada, en uygun
kapalı döngü tedarik zinciri ağının belirlenmesi amacıyla tedarikçiler, fabrikalar,
dağıtım merkezleri ve müşterilerden oluşan, müşterileri memnun edecek seviyede
teslimat zamanını dikkate alan bir model geliştirilmiştir. Önerilen modelin
amacı, stratejik ağ tasarımı kararlarını taktiksel malzeme akışı ile
birleştirerek toplam maliyetlerin ve farklı taşıt kullanımından kaynaklanan gecikme
süresinin minimum yapılması olmak üzere beş farklı parçadan oluşmaktadır. Toplam
gecikme süresinin hesaplanabilmesi için üç farklı taşıtın olduğu ve taşıtların salınımlarının farklı olduğu varsayılmıştır.
Önerilen modelde, toplam taşıma
maliyetinin ve salınımlarından oluşan çevresel maliyet
haricinde üzerinde durulan konular taşınacak miktar ve taşıma
sıklığıdır. Müşterilerin beklentilerinin farklı olması teslimatın zamanında karşılanamamasına
ve teslimatta gecikmelere yol açmaktadır. Bu nedenlerle bu çalışmada toplam gecikme
süresinin minimize edilmesi ve hangi araçlarla taşıma yapılacağı hesaplanmıştır.
Önerilen optimizasyon modelini çözmek için karma-tamsayılı doğrusal programlama
modeli oluşturulmuş geliştirilen modelin önemini ve uygulanabilirliğini
göstermek için senaryo analizleri yapılmış ve sonuçlar irdelenmiştir.
Kapalı döngü tedarik zinciri ağ tasarımı Karma-tamsayılı doğrusal programlama Gecikme zamanı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 15 Sayı: 2 |
KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi ULAKBİM-TR Dizin tarafından dizinlenen hakemli ve bilimsel bir dergidir.