Osmanlı döneminde imamlar yönetici kesimi ifade eden askerî zümrenin önemli bir kolu olan ilmiye sınıfına dahildirler. Ayrıca en küçük idari birim olan köy ve mahallelerde devletin halk nezdindeki temsilcileri olup aynı zamanda en büyük mülkî amir olan kadının da yardımcısıdırlar. Bu sebeple yerine getirdikleri dini görevler yanında birçok dünyevî görev de ifa etmekteydiler. Başlıca idari, mali, eğitim ve asayiş alanlarını teşkil eden bu görevler incelendiğinde imamların oldukça geniş ve çeşitlilik arz eden bir görev ve selâhiyet sınırına sahip oldukları görülecektir. İmamların icra ettikleri dini ve dünyevi vazifelerin çokluğu ve çeşitliliği göz önünde bulundurulduğunda aldıkları eğitimin de bu görevleri icra edebilecek düzeyde olmasını gerektirdiği anlaşılmaktadır. Ancak imamlık kurumu ile ilgili araştırmaların oldukça az olması, yapılanların da yeterli seviyede olmaması sebebiyle imamların eğitim durumları da muğlak kalmıştır. Bu makalenin amacı şimdiye kadar müstakil olarak ele alınmayan Osmanlı dönemi imamlarının eğitim yaşantılarını detaylı bir şekilde ortaya koyarak bu konu hakkındaki muğlaklığı olabildiğince vuzuha kavuşturmaktadır.
Sayın hocam teşekkür ediyorum
Imams had been part of the “military-bureaucratic estate” of the Ottoman society belonging to the learned establishment in the early modern era. They were also incorporated into the centralized Ottoman administration during the 19th century until the end of the empire. As assistants to the qadis, the Ottoman administrative head of a village or town quarter, imams represented the people in the local settings. Therefore, imams had carried out both spiritual and worldly duties serving the Muslim communities. Given the broad scope of their administrative, financial, and educational functions in the Ottoman society and their roles in the security of their neighborhoods, imams had a variety of services and capabilities in the Ottoman socio-political structure. It seems that imams had to be trained according to their wide variety of functions and multiple spiritual and secular roles in the Ottoman society. However, few studies, if not poorly, examined the educational background of imams in the 19th and 20th century Ottoman empire leading to a somewhat ambiguous understanding of the educational level of the modernized Ottoman religious functionaries in the historiography. Thus, this paper investigates the educational experiences of the 19th and 20th-century Ottoman imams doing justice to their story of training, skills, qualities, and practices in shaping Ottoman religious and everyday life.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 31 Aralık 2022 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 19 Sayı: 3 |
KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi ULAKBİM-TR Dizin tarafından dizinlenen hakemli ve bilimsel bir dergidir.