Yöneticilerin kişilik özellikleri, algılama tarzları, yönetim yaklaşımları ve olayları değerlendirme biçimleri onların karar verme tarzlarını etkileyebilmektedir. Bununla birlikte yöneticilerin, yönetim sürecinde genellikle sezgisel veya rasyonel karar biçimlerinden birini tercih ettikleri bilinmektedir. Bu çalışma, yöneticilerin karar verme davranışlarını rasyonellik ve sezgisellik çerçevesinde incelemeyi amaçlamıştır. Araştırma, aile işletmelerinde yöneticilerin karar verme biçimlerinin nasıl odluğunu, rasyonel veya sezgisel hangi karar verme biçimini tercih ettiklerini incelemeyi amaçladığı için araştırma nitel araştırma desenlerinden durum çalışması olarak tasarlanmıştır. Araştırma örneklemi amaçlı örnekleme tekniğine göre belirlenmiştir ve 19 aile işletmesi yöneticisini kapsamaktadır. Araştırma verileri yarı yapılandırılmış görüşme formu yardımıyla farklı alanlarda faaliyet gösteren 19 aile işletmesi yöneticisinden toplanmıştır. Toplanan veriler nitel içerik analizine göre analiz edilmiştir. Araştırma bulgularına göre yöneticiler, karar süreçlerinde rasyonel, sınırlı rasyonel veya sezgisel tüm karar verme türlerini kullanmaktadır. Katılımcılar konjonktürün ve olayları değerIendirme tarzlarının karar verme sürecini belirlediğini ifade etmişlerdir. Araştırma sonuçları, karar verme sürecindeki koşulları algılamanın ve değerlendirmenin karar sürecini etkilediğini göstermektedir. Bu sonuç kararların olayların algılanmasına ve dolayısıyla kişilik özelliklerine bağı olarak verildiğini göstermektedir. Bu durum kararların sadece olgusal/rasyonel süreçlere göre değil, öznel ve algısal süreçlere göre verildiğini göstermesi bakımından önem taşımaktadır.
Manager decision making rational decision making intuitive decision making
The personality traits of the managers, their perception styles, management approaches and the way they evaluate the events can affect their decision-making styles. However, it is known that managers generally prefer one of the intuitive or rational decision forms in the management process. This study aimed to examine managers' decision-making behaviors within the rationality and heuristics framework. The research is designed as a case study, one of the qualitative research designs, as it aims to examine the decision-making styles of the managers in family businesses and which rational or intuitive decision-making style they prefer. The research sample was determined according to the purposive sampling technique and includes 19 family business managers. Research data were collected from 19 family business managers operating in different fields with the help of a semi-structured interview form. The collected data were analyzed according to qualitative content analysis. According to the research findings, managers use all rational, limited rational or intuitive decision-making types in their decision processes. Participants stated that the conjuncture and their way of evaluating events determine the decision-making process. The research results show that perceiving and evaluating the conditions in the decision-making process affects the decision-making process. This result shows that decisions are made depending on the perception of events and personality traits. This situation is critical because it shows that decisions are made according to factual/rational processes and subjective and perceptual processes
: Manager decision making rational decision making intuitive decision making : Manager, decision making, rational decision making, intuitive decision making,
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 21 Sayı: 1 |
KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi ULAKBİM-TR Dizin tarafından dizinlenen hakemli ve bilimsel bir dergidir.