The enthusiasm appeal is a type of emotional appeals that
aims to encourage the action of people for a specific purpose, namely
eliminating their competitors. In World War II, the Soviet Union effectively
used enthusiasm appeal for the purpose of propaganda in order to mobilize the
Soviet people against the occupation by Nazi Germany. It was seen that women
were frequently portrayed in Soviet propaganda posters used in the enthusiasm
appeal. Within the scope of the study, the attempt was made to try to find out
how and in what way the women were represented for the purpose of propaganda in
Soviet propaganda posters in World War II. For this purpose, 7 propaganda
posters from the All World Wars site were chosen by using the purposeful
sampling method. Soviet propaganda posters used in World War II in the context
of the enthusiasm appeal were examined using the semiotic analysis method as a
qualitative research method. The posters were analysed within the framework of
the semiotic method of the French Linguist Roland Barthes. In the findings, in
the context of the enthusiasm appeal; it was seen that female representations
were used for the purpose of propaganda so that Soviet men fought decisively
against the Axis Powers and the Soviet women attended to the production areas
behind the front.
Coşku çekiciliği, insanların
rakiplerini geride bırakarak belirli bir amaç doğrultusunda harekete geçmesini
hedefleyen bir duygusal çekicilik türüdür. 2. Dünya Savaşı'nda Sovyetler
Birliği, Nazi Almanyası'nın işgaline karşı Sovyet halkını harekete geçirebilmek
için coşku çekiciliğini propaganda amaçlı olarak etkin bir şekilde
kullanmıştır. Bu süreçte, coşku çekiciliği bağlamında kullanılan Sovyet
propaganda posterlerinde kadınların sıklıkla resmedildiği görülmüştür. Çalışma
kapsamında, 2. Dünya Savaşı'nda Sovyet propaganda posterlerinde kadınların
propaganda amaçlı nasıl ve ne yönde temsil edildikleri ortaya çıkarılmaya
çalışılmıştır. Bu amaçla “All World Wars” sitesi tarafından belirlenen 2. Dünya
Savaşı'nda kadınların coşku çekiciliği bağlamında temsil edildiği Sovyet
propaganda posterlerinden amaçlı örneklem metodu kullanılarak belirlenen 7
propaganda posteri, nitel araştırma yöntemleri içerisinde yer alan
göstergebilimsel analiz yöntemi kullanılarak incelenmiştir. Posterler, Fransız
dilbilimci Roland Barthes'ın göstergebilimsel anlayışı çerçevesinde ele
alınmıştır. Elde edilen bulgularda, coşku çekiciliği bağlamında kadın
temsillerinin genel olarak Sovyet erkeklerin Mihver Devletleri'ne karşı kararlı
bir şekilde savaşmalarını ve Sovyet kadınların cephe gerisindeki üretim
alanlarında görev almalarını sağlamak için propaganda amaçlı kullanıldığı
görülmüştür.
Sovyetler Birliği Kadınlar Propaganda Poster Coşku Çekiciliği
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Kasım 2018 |
Gönderilme Tarihi | 3 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 2 |
Dergide yayımlanan tüm çalışmalar, kamu ve tüzel kişilerce, gerekli atıflar verilmek koşuluyla kullanıma açık olup dergide yayımlanmış çalışmaların tüm sorumluluğu yazarlarına aittir.