Objective:
Bullying
is a form of violence that can lead to serious physical and mental trauma
unless measures are taken. Among the problems that affect the personality
development and academic achievements of the students during the school period
are peer bullying. This study was conducted in order to evaluate the cases of
bullying and bullying by students in a secondary school.
Methods:
The
descriptive study was conducted in a secondary school with 296 students in the
Ankara City Center during the academic year of 2015-2016. 240 students who
accepted to participate in the study were included in the study without going
to the sampling selection. Data were collected by Personal Information Form,
Identifying Victims of Peer Bullying Scale (IVPBS), Identifying Peer Bullies Scale
(IPBS). Data were analyzed by statistical program SPSS 21.0.
Results:
It
was determined that 53.3% of the students were male, 31.7% were in 7th grade
student and 87.5% were living with their parents. It was determined that 10.8%
of the students included in the survey were bullied, 13.8% were exposed to
bullying, 4.6% were both bully and victim and 80% were neither bully nor
victim. There was a statistically significant difference between sex and school
liking status with IPBS score averages, and class of students with IVPBS score
averages (p <0,05).
Conclusion:
It has been determined
that the students take part in the role of victim, bully or both bully and
victim. Within the context of school health services, there is a need to
develop strategies to prevent peer bullying.
Amaç:
Zorbalık,
önlem alınmazsa ciddi fiziksel ve
ruhsal travmalara neden olabilen bir şiddet uygulama
biçimidir. Okul
döneminde öğrencilerin kişilik gelişimlerini ve akademik başarılarını olumsuz
yönde etkileyen sorunlar arasında akran zorbalığı da yer almaktadır.
Bu çalışma bir ortaöğretim kurumundaki öğrencilerin akran zorbalığına maruz kalma ve
zorbalık yapma durumlarını değerlendirmek amacıyla
yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem:
Tanımlayıcı nitelikte olan çalışma, 2015-2016 eğitim öğretim yılı bahar
döneminde Ankara İl
Merkezi’nde 296 öğrencisi bulunan bir ortaokulda gerçekleştirilmiştir. Örneklem
seçimine gidilmeden, araştırmaya katılmayı kabul eden 240 öğrenci çalışma
kapsamına alınmıştır. Araştırmanın verileri kişisel bilgi formu, Akran
Zorbalığı Kurbanlarını Belirleme Ölçeği (AZKBÖ) ve Akran Zorbalarını Belirleme Ölçeği
(AZBÖ) ile toplanmıştır. Verilerin analizi SPSS 21.0
istatistik programı ile yapılmıştır.
Bulgular: Araştırma
kapsamına alınan öğrencilerin %53,3’ünün erkek, %31,7’sinin 7. sınıf öğrencisi olduğu,
%87,5’inin anne babası ile birlikte yaşadığı belirlenmiştir. Araştırma
kapsamına alınan öğrencilerin %10,8’inin zorbalık yaptığı, %13,8’inin zorbalığa
maruz kaldığı, %4,6’sının hem zorba hem
kurban ve %80’inin ne zorba ne de kurban olduğu belirlenmiştir. Cinsiyet,
öğrencinin okulu sevme durumu ile AZBÖ puan ortalamaları arasında, öğrencilerin
okuduğu sınıf ile AZKBÖ puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı
fark saptanmıştır (p<0,05).
Sonuç:
Öğrencilerin
kurban, zorba veya hem zorba hem kurban rolünü üstlendikleri belirlenmiştir.
Okul sağlığı hizmetleri kapsamında akran zorbalığını engellemeye yönelik
stratejiler geliştirmeye ihtiyaç duyulmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Mart 2019 |
Kabul Tarihi | 25 Şubat 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 11 Sayı: 1 |