Abstract
Objective:
Cancer
is the second most common cause of death in Turkey, following cardiovascular
diseases. The aim of this study was to investigate the knowledge and practice
of breast self-examination (BSE) among undergraduate female medical school
students of Kocaeli University.
Methods:
This study was carried out among 533
female (mean age 21.2 ±1.9 years; range 17-28) students in the 2014-2015 educational year. A
semi-structured questionnaire with five parts (socio-demographics,
anthropometric measurements, individual and famlial reproductive and obstetric
histories, breast self examination knowledge and pratice frequency, knowledge
about breast cancer risk factors) awas used.
Results: More than half of the
students (n=309, 58%) indicated that they had enough information about breast
cancer. Main source of information was “Medical School Lectures” (n=330, 61.9%).
According to The Breast Cancer Risk Assessment Form, all of the
students had “low risk / below 200 score”. Self rated breast cancer
risk was “0” according to 43(9.1%) students;
40.4% (191/472) of students perceived their risks 50% and over. Mean
knowledge score was 13.53±2.46; 41/533 students had 17/17 points. Breast self
examination was performed “at least monthly” by 128 (57.7%) although 414
(77.7%) of the students declared to know BSE. More than a quarter of the
participants (n=165, 30.9%) described BSE and 122 (73.9%) of these descriptions
were “sufficient”. As for the reasons of “not performing BSE”; 109 of the
students reported BSE as “unnecessary”.
Conlusion: Female medical school students who have low risk
scores for breast cancer are knowledgeable about breast cancer but still a
considerable part of them refrain BSE.
Keywords:
female medicine
students, breast cancer, breast self examination, risk assessment
Kocaeli
Üniversitesi Tıp Fakültesi Kız Öğrencilerinde Meme Kanseri Farkındalığı ve
Kendi Kendine Meme Muayenesi
Özet
Amaç:
Türkiye’de
kanser, kalp damar hastalıklarının ardından, ikinci sıradaki ölüm
sebebidir. Bu çalışmanın amacı Kocaeli
Üniversitesi Tıp Fakültesi’ndeki kız öğrencilerin kendi kendine meme muayenesi
(KKMM) hakkında bilgi ve davranışlarını araştırmaktır.
Gereç
ve Yöntem: Bu çalışma 2014-2015
eğitim yılında yaşları 17 ile 28 arasında bulunan 533 kız öğrencinin katılımı
ile gerçekleşmiştir. Beş bölümden oluşan yarı yapılandırılmış anket ile
sosyodemgrafik bilgiler, beden ölçüleri, bireye ve aileye ait tıbbi öykü, KKMM
bilme ve uygulamasına dair bilgiler ile meme kanseri risk faktörleri hakkındaki
bilgiler sorgulanmıştır.
Bulgular:
Öğrencilerin
yarısından fazlası (n=309, %58) meme kanseri hakkında yeterli bilgiye sahip
olduklarını belitmişlerdir. Bilginin ana kaynağı 330 öğrenci (%61,9) tarafından
“Dersler” olarak gösterilmiştir. Meme Kanseri Riski Değerlendirme Ölçeği’ne
göre öğrencilerin tamamı “düşük risk” grubunda yer almaktaydı. Kırküç
öğrencinin kendilerine atfettikleri meme kanseri riski “0” iken 191 öğrenci bu
riski %50 ve üzerinde belirtmiştir. Ortalama
bilgi puanı 13,53±2,46 idi ve 41 öğrenci 17 tam puan aldı. KKMM bildiğini
söyleyen 414 (%77,7) öğrenci olmasına rağmen 128’i (%57,7) “ayda en az bir
defa” KKMM yapıyordu. KKMM tarifini yapan 165 (%30,9) öğrenciden 122’si (%73,9)
“yeterli” olarak değerlendirildi. KKMM 109
öğrenci tarafından “gereksiz” bulunduğu için yapılmıyordu.
Sonuç: Meme kanseri için düşük riske sahip tıp fakültesi kız
öğrencileri yeterli bilgiye sahip olmalarına rağmen hala düzenli KKMM yapma
oranları düşüktür.
Anahtar
kelimler: tıp fakültesi,
kız öğrenci, meme kanseri, kendi kendine meme muayenesi, risk değerlendirme
female medicine students breast cancer breast self examination
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Haziran 2019 |
Kabul Tarihi | 12 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 11 Sayı: 2 |