Objective:Mental
health literacy (MHL) is a component of health literacy that is still
developing and has a decisive role in the mental health of individuals and is
defined as knowledge and beliefs to recognize, manage and prevent mental health
illnesses. The aim of the study is to evaluate the validity and reliability of
the MHL Scale in Turkish.
Methods:This
study is a methodological study conducted with the students of Eskişehir
Osmangazi University in 2018 academic year. The study was conducted on 205
students taking into account the number of items on the scale. MHL Scale was
translated into Turkish by translation-back translation method by two
independent foreign language experts and presented to expert opinion. The MHL
Scale’s Content Validity Index was 0.82. In the study, MHL Scale to determine
the level of MHL, the equivalent of criterion validity in assessing Turkey's
Health Literacy Scale-32(THL-32) was used.
Results:Of
the study group, 105 were male(51.2%) and 100 were female(48.8%) and the mean
age was 20.4±1.7 years. Factor loadings were 0.36-0.84 in the Exploratory Factor
Analysis (EFA) and the compliance indices in the Confirmatory Factor Analysis
(CFA) were acceptable.
The
MHL-Scale score was higher in the medical faculty students than in the other
students. MHL-Scale and THL-32 were found to be correlated positively. The
Cronbach's alpha coefficient of the MHL Scale was 0.71. There was a positive
correlation between test-retest scores.
Conclusion:In
the light of the analyzes, it can be said that MHL-Scale provides sufficient
validity and reliability to measure mental health literacy.
Mental health Health litearcy Mental health literacy Validity and Reliability
Amaç:Ruh sağlığı okuryazarlığı(RSOY) sağlık okuryazarlığının hala gelişmekte olan, bireylerin ruh sağlığı üzerinde belirleyici rolü olan bir bileşeni olup, ruh sağlığı hastalıklarını tanıma, yönetme ve önlemeye yönelik bilgi ve inanç olarak tanımlanmaktadır. Araştırmanın amacı, RSOY Ölçeği’nin, Türkçe geçerlilik ve güvenilirliğini değerlendirilmektir.
Gereç ve Yöntem:Çalışma 2018 öğretim yılında Eskişehir Osmangazi Üniversitesi öğrencileriyle yapılan metodolojik tipte bir araştırmadır. Çalışma, ölçek madde sayısı göz önüne alınarak 205 öğrencide yapıldı. RSOY Ölçeği bağımsız iki yabancı dil uzmanı tarafından, çeviri-geri çeviri yöntemiyle Türkçe diline çevrilerek uzman görüşüne sunuldu. RSOY Ölçeği’nin Kapsam Geçerlilik İndeksi 0.82 bulundu. Çalışmada, RSOY düzeyini belirlemede RSOY Ölçeği, eşdeğer ölçüt geçerliliğini değerlendirmede Türkiye Sağlık Okuryazarlığı Ölçeği-32(TSOY-32) kullanıldı.
Bulgular:Çalışma grubunun, 105’i erkek(%51.2), 100’ü kadın(%48.8), yaş ortalamaları 20.4±1.7 yıl idi. Açımlayıcı Faktör Analizi’nde(AFA) maddelerin faktör yükleri 0.36-0.84 arasında ve Doğrulayıcı Faktör Analizi’nde(DFA) ölçeğin uyumluluk indeksleri kabul edilebilir düzeylerdeydi. RSOY-Ölçeği puan ortancası tıp fakültesi öğrencilerinde diğer öğrencilere göre daha yüksekti. RSOY-Ölçeği ve TSOY-32’nin pozitif yönde korelasyon gösterdiği saptandı. RSOY Ölçeği’nin Cronbach alfa katsayısı 0.71 bulundu. Test-tekrar test puanları arasında pozitif korelasyon saptandı.
Sonuç:Analizler ışığında, RSOY Ölçeği’nin, ruh sağlığı okuryazarlığını ölçmede yeterli geçerlilik ve güvenilirliği sağladığı söylenebilir.
Ruh Sağlığı Sağlık Okuryazarlığı Ruh Sağlığı Okuryazarlığı Geçerlik ve Güvenilirlik
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Ekim 2019 |
Kabul Tarihi | 25 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 11 Sayı: 3 |