Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Evaulation of Validity and Reliability of the Turkish Version of the Mental Health Literacy Scale (Mhl Scale)

Yıl 2019, Cilt: 11 Sayı: 3, 424 - 431, 23.10.2019
https://doi.org/10.18521/ktd.453411

Öz

Objective:Mental
health literacy (MHL) is a component of health literacy that is still
developing and has a decisive role in the mental health of individuals and is
defined as knowledge and beliefs to recognize, manage and prevent mental health
illnesses. The aim of the study is to evaluate the validity and reliability of
the MHL Scale in Turkish.



Methods:This
study is a methodological study conducted with the students of Eskişehir
Osmangazi University in 2018 academic year. The study was conducted on 205
students taking into account the number of items on the scale. MHL Scale was
translated into Turkish by translation-back translation method by two
independent foreign language experts and presented to expert opinion. The MHL
Scale’s Content Validity Index was 0.82. In the study, MHL Scale to determine
the level of MHL, the equivalent of criterion validity in assessing Turkey's
Health Literacy Scale-32(THL-32) was used.



Results:Of
the study group, 105 were male(51.2%) and 100 were female(48.8%) and the mean
age was 20.4±1.7 years. Factor loadings were 0.36-0.84 in the Exploratory Factor
Analysis (EFA) and the compliance indices in the Confirmatory Factor Analysis
(CFA) were acceptable.



The
MHL-Scale score was higher in the medical faculty students than in the other
students. MHL-Scale and THL-32 were found to be correlated positively. The
Cronbach's alpha coefficient of the MHL Scale was 0.71. There was a positive
correlation between test-retest scores.



Conclusion:In
the light of the analyzes, it can be said that MHL-Scale provides sufficient
validity and reliability to measure mental health literacy.

Kaynakça

  • 1. .
  • 2. Erol N, Kılıç C, Ulusoy M, Keçeci M, Şimşek Z. Türkiye ruh sağlığı profili raporu. Birinci baskı, Ankara. 1998.
  • 3. Aslantekin F, Yumrutaş M. Sağlık Okuryazarlığı ve Ölçümü. TAF Preventive Medicine Bulletin. 2014;13(4).
  • 4. Bjørnsen HN, Ringdal R, Espnes GA, Moksnes UK. Positive mental health literacy: development and validation of a measure among Norwegian adolescents. BMC public health. 2017;17(1):717.
  • 5. Lincoln A, Paasche‐Orlow MK, Cheng DM, Lloyd‐Travaglini C, Caruso C, Saitz R, et al. Impact of Health Literacy on Depressive Symptoms and Mental Health‐related: Quality of Life Among Adults with Addiction. Journal of general internal medicine. 2006;21(8):818-22.
  • 6. Jorm AF, Barney LJ, Christensen H, Highet NJ, Kelly CM, Kitchener BA. Research on mental health literacy: what we know and what we still need to know. Australian & New Zealand Journal of Psychiatry. 2006;40(1):3-5.
  • 7. Kutcher S, Wei Y, Costa S, Gusmão R, Skokauskas N, Sourander A. Enhancing mental health literacy in young people. Springer; 2016.
  • 8. Jung H, von Sternberg K, Davis K. Expanding a measure of mental health literacy: Development and validation of a multicomponent mental health literacy measure. Psychiatry research. 2016;243:278-86.
  • 9. Okyay P, Abacıgil F. Türkiye sağlık okuryazarlığı ölçekleri güvenilirlik ve geçerlilik çalışması. Avrupa sağlık okuryazarlığı ölçeği Türkçe uyarlaması (ASOY-TR) Mayıs. 2016:24-41.
  • 10. Karagöz Y. SPSS 22 Uygulamalı Biyoistatistik, Güncellenmiş 2. Basım, Nobel Yayınevi, Ankara. 2015.
  • 11. Çapık C. Geçerlik ve güvenirlik çalışmalarında doğrulayıcı faktör analizinin kullanımı. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2014;17(3):196-205.
  • 12. O’Connor M, Casey L. The Mental Health Literacy Scale (MHLS): A new scale-based measure of mental health literacy. Psychiatry research. 2015;229(1-2):511-6.
  • 13. Dang HM, Weiss B, Lam T, Ho H. Mental health literacy and intervention program adaptation in the internationalization of school psychology for Vietnam. Psychology in the Schools. 2018.
  • 14. Goldney R, Fisher L, DalGrande E, Taylor A. Changes in mental health literacy about depression: South Australia, 1998 to 2004. 2005.
  • 15. Göktaş S, Işıklı B, Metintaş S. Ruh Sağlığı Okuryazarlığı. 2018.

Ruh Sağlığı Okuryazarlığı Ölçeği’nin (Rsoy Ölçeği) Türkçe Geçerlilik ve Güvenilirliğinin Değerlendirilmesi

Yıl 2019, Cilt: 11 Sayı: 3, 424 - 431, 23.10.2019
https://doi.org/10.18521/ktd.453411

Öz

Amaç:Ruh sağlığı okuryazarlığı(RSOY) sağlık okuryazarlığının hala gelişmekte olan,  bireylerin ruh sağlığı üzerinde belirleyici rolü olan bir bileşeni olup, ruh sağlığı hastalıklarını tanıma, yönetme ve önlemeye yönelik bilgi ve inanç olarak tanımlanmaktadır. Araştırmanın amacı, RSOY Ölçeği’nin, Türkçe geçerlilik ve güvenilirliğini değerlendirilmektir. 

Gereç ve Yöntem:Çalışma 2018 öğretim yılında Eskişehir Osmangazi Üniversitesi öğrencileriyle yapılan metodolojik tipte bir araştırmadır. Çalışma, ölçek madde sayısı göz önüne alınarak 205 öğrencide yapıldı. RSOY Ölçeği bağımsız iki yabancı dil uzmanı tarafından, çeviri-geri çeviri yöntemiyle Türkçe diline çevrilerek uzman görüşüne sunuldu. RSOY Ölçeği’nin Kapsam Geçerlilik İndeksi 0.82 bulundu. Çalışmada, RSOY düzeyini belirlemede RSOY Ölçeği, eşdeğer ölçüt geçerliliğini değerlendirmede Türkiye Sağlık Okuryazarlığı Ölçeği-32(TSOY-32) kullanıldı.

Bulgular:Çalışma grubunun, 105’i erkek(%51.2), 100’ü kadın(%48.8), yaş ortalamaları 20.4±1.7 yıl idi. Açımlayıcı Faktör Analizi’nde(AFA) maddelerin faktör yükleri 0.36-0.84 arasında ve Doğrulayıcı Faktör Analizi’nde(DFA) ölçeğin uyumluluk indeksleri kabul edilebilir düzeylerdeydi. RSOY-Ölçeği puan ortancası tıp fakültesi öğrencilerinde diğer öğrencilere göre daha yüksekti. RSOY-Ölçeği ve TSOY-32’nin pozitif yönde korelasyon gösterdiği saptandı. RSOY Ölçeği’nin Cronbach alfa katsayısı 0.71 bulundu. Test-tekrar test puanları arasında pozitif korelasyon saptandı.

Sonuç:Analizler ışığında, RSOY Ölçeği’nin, ruh sağlığı okuryazarlığını ölçmede yeterli geçerlilik ve güvenilirliği sağladığı söylenebilir.


Kaynakça

  • 1. .
  • 2. Erol N, Kılıç C, Ulusoy M, Keçeci M, Şimşek Z. Türkiye ruh sağlığı profili raporu. Birinci baskı, Ankara. 1998.
  • 3. Aslantekin F, Yumrutaş M. Sağlık Okuryazarlığı ve Ölçümü. TAF Preventive Medicine Bulletin. 2014;13(4).
  • 4. Bjørnsen HN, Ringdal R, Espnes GA, Moksnes UK. Positive mental health literacy: development and validation of a measure among Norwegian adolescents. BMC public health. 2017;17(1):717.
  • 5. Lincoln A, Paasche‐Orlow MK, Cheng DM, Lloyd‐Travaglini C, Caruso C, Saitz R, et al. Impact of Health Literacy on Depressive Symptoms and Mental Health‐related: Quality of Life Among Adults with Addiction. Journal of general internal medicine. 2006;21(8):818-22.
  • 6. Jorm AF, Barney LJ, Christensen H, Highet NJ, Kelly CM, Kitchener BA. Research on mental health literacy: what we know and what we still need to know. Australian & New Zealand Journal of Psychiatry. 2006;40(1):3-5.
  • 7. Kutcher S, Wei Y, Costa S, Gusmão R, Skokauskas N, Sourander A. Enhancing mental health literacy in young people. Springer; 2016.
  • 8. Jung H, von Sternberg K, Davis K. Expanding a measure of mental health literacy: Development and validation of a multicomponent mental health literacy measure. Psychiatry research. 2016;243:278-86.
  • 9. Okyay P, Abacıgil F. Türkiye sağlık okuryazarlığı ölçekleri güvenilirlik ve geçerlilik çalışması. Avrupa sağlık okuryazarlığı ölçeği Türkçe uyarlaması (ASOY-TR) Mayıs. 2016:24-41.
  • 10. Karagöz Y. SPSS 22 Uygulamalı Biyoistatistik, Güncellenmiş 2. Basım, Nobel Yayınevi, Ankara. 2015.
  • 11. Çapık C. Geçerlik ve güvenirlik çalışmalarında doğrulayıcı faktör analizinin kullanımı. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2014;17(3):196-205.
  • 12. O’Connor M, Casey L. The Mental Health Literacy Scale (MHLS): A new scale-based measure of mental health literacy. Psychiatry research. 2015;229(1-2):511-6.
  • 13. Dang HM, Weiss B, Lam T, Ho H. Mental health literacy and intervention program adaptation in the internationalization of school psychology for Vietnam. Psychology in the Schools. 2018.
  • 14. Goldney R, Fisher L, DalGrande E, Taylor A. Changes in mental health literacy about depression: South Australia, 1998 to 2004. 2005.
  • 15. Göktaş S, Işıklı B, Metintaş S. Ruh Sağlığı Okuryazarlığı. 2018.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Saniye Göktaş 0000-0003-0609-782X

Burhanettin Işıklı

Muhammed Fatih Önsüz

Çınar Yenilmez Bu kişi benim

Selma Metintaş

Yayımlanma Tarihi 23 Ekim 2019
Kabul Tarihi 25 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 11 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Göktaş, S., Işıklı, B., Önsüz, M. F., Yenilmez, Ç., vd. (2019). Ruh Sağlığı Okuryazarlığı Ölçeği’nin (Rsoy Ölçeği) Türkçe Geçerlilik ve Güvenilirliğinin Değerlendirilmesi. Konuralp Medical Journal, 11(3), 424-431. https://doi.org/10.18521/ktd.453411
AMA Göktaş S, Işıklı B, Önsüz MF, Yenilmez Ç, Metintaş S. Ruh Sağlığı Okuryazarlığı Ölçeği’nin (Rsoy Ölçeği) Türkçe Geçerlilik ve Güvenilirliğinin Değerlendirilmesi. Konuralp Medical Journal. Ekim 2019;11(3):424-431. doi:10.18521/ktd.453411
Chicago Göktaş, Saniye, Burhanettin Işıklı, Muhammed Fatih Önsüz, Çınar Yenilmez, ve Selma Metintaş. “Ruh Sağlığı Okuryazarlığı Ölçeği’nin (Rsoy Ölçeği) Türkçe Geçerlilik Ve Güvenilirliğinin Değerlendirilmesi”. Konuralp Medical Journal 11, sy. 3 (Ekim 2019): 424-31. https://doi.org/10.18521/ktd.453411.
EndNote Göktaş S, Işıklı B, Önsüz MF, Yenilmez Ç, Metintaş S (01 Ekim 2019) Ruh Sağlığı Okuryazarlığı Ölçeği’nin (Rsoy Ölçeği) Türkçe Geçerlilik ve Güvenilirliğinin Değerlendirilmesi. Konuralp Medical Journal 11 3 424–431.
IEEE S. Göktaş, B. Işıklı, M. F. Önsüz, Ç. Yenilmez, ve S. Metintaş, “Ruh Sağlığı Okuryazarlığı Ölçeği’nin (Rsoy Ölçeği) Türkçe Geçerlilik ve Güvenilirliğinin Değerlendirilmesi”, Konuralp Medical Journal, c. 11, sy. 3, ss. 424–431, 2019, doi: 10.18521/ktd.453411.
ISNAD Göktaş, Saniye vd. “Ruh Sağlığı Okuryazarlığı Ölçeği’nin (Rsoy Ölçeği) Türkçe Geçerlilik Ve Güvenilirliğinin Değerlendirilmesi”. Konuralp Medical Journal 11/3 (Ekim 2019), 424-431. https://doi.org/10.18521/ktd.453411.
JAMA Göktaş S, Işıklı B, Önsüz MF, Yenilmez Ç, Metintaş S. Ruh Sağlığı Okuryazarlığı Ölçeği’nin (Rsoy Ölçeği) Türkçe Geçerlilik ve Güvenilirliğinin Değerlendirilmesi. Konuralp Medical Journal. 2019;11:424–431.
MLA Göktaş, Saniye vd. “Ruh Sağlığı Okuryazarlığı Ölçeği’nin (Rsoy Ölçeği) Türkçe Geçerlilik Ve Güvenilirliğinin Değerlendirilmesi”. Konuralp Medical Journal, c. 11, sy. 3, 2019, ss. 424-31, doi:10.18521/ktd.453411.
Vancouver Göktaş S, Işıklı B, Önsüz MF, Yenilmez Ç, Metintaş S. Ruh Sağlığı Okuryazarlığı Ölçeği’nin (Rsoy Ölçeği) Türkçe Geçerlilik ve Güvenilirliğinin Değerlendirilmesi. Konuralp Medical Journal. 2019;11(3):424-31.

Cited By