Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Masa Tenisi Egzersizlerinin Çocuk ve Ergenlerin Bilinçli Farkındalık ve Psikolojik Sağlamlıkları Üzerindeki Etkisi

Yıl 2025, Cilt: 7 Sayı: 1, 74 - 81, 21.03.2025
https://doi.org/10.35365/ctjpp.25.1.09

Öz

Bu araştırmanın amacı, çocuk ve ergenlerde masa tenisi egzersizlerinin bilinçli farkındalık ve psikolojik sağlamlık üzerindeki etkisini incelemektir.
Bu araştırmanın örneklemini, düzenli olarak masa tenisi çalışmalarını sürdüren 10-17 yaş arası 15 sporcu ve masa tenisi çalışmalarına katılmayan 15 öğrenci olmak üzere toplam 30 sporcu-öğrenci oluşturmaktadır. Katılımcılara çocuk ve ergenler için bilinçlilik ölçeği ile çocuk ve genç sağlamlık ölçeği kısa form uygulanmıştır. Çalışmada kontrol gruplu yarı deneysel araştırma deseni kullanılmıştır. Dahası, düzenli olarak antrenman yapan katılımcılar ile herhangi bir çalışmaya dâhil olmayan katılımcılardan oluşmak üzere 2 farklı grup oluşturulmuştur. Başlanmıştır başlamadan önce her iki gruba da farkındalık ve sağlamlık ölçeği uygulanmış, sonrasında masa tenisi antrenmanlarına başlanmıştır. 8.hafta sonunda da aynı ölçekler tekrar uygulanmıştır. Bu sayede 8 hafta süresince masa tenisi egzersizleri yapan ve yapmayan her iki grubun psikolojik sağlamlık ve bilinçli farkındalık düzeyleri arasındaki farklılık ve değişim gözlemlenmiştir. Araştırmadan elde edilen verilere öncelikle normallik testleri uygulanmıştır. Sonrasında betimleyici istatistikler, yüzde ve frekans bilgileri elde edilmiştir. Hipotez testleri için ise bağımlı gruplar için Paired-T Testi, bağımsız gruplar için ise yine bağımsız gruplar için T-Testi uygulanmıştır. Analizlerde P=0.05 esas alınmıştır.
Masa tenisi çalışmalarına katılan bireylerin, katılmayanlara göre bilinçli farkındalık düzeyleri (x̄=22.53±5.16 vs. x̄=18.20±5.77) ve psikolojik sağlamlık düzeyleri (x̄=53.06±4.60) anlamlı şekilde daha yüksek bulunmuştur. 8 haftalık eğitim sonunda deney grubunun farkındalığı anlamlı şekilde artarken, kontrol grubunun farkındalığı azalmıştır (x̄=3.06±6.46, x̄=-3.26±5.84). Ayrıca, deney grubunun psikolojik sağlamlık düzeyi artmış (x̄=3.33±8.70), kontrol grubunun ise azalmıştır (x̄=-1.86±7.75), ancak bu fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmamıştır. Sonuçlar masa tenisi egzersizlerinin çocuk ve ergenlere yönelik zihinsel ve duygusal gelişim üzerindeki olumlu etkilerini kanıtlar niteliktedir.

Kaynakça

  • Ağgön, E., ve Ağırbaş, Ö. (2015). 12 haftalık masa tenisi antrenmanlarının vücut kompozisyonu, anaerobik performans ve kas kuvveti üzerine etkisi. İnönü üniversitesi beden eğitimi ve spor bilimleri dergisi, 2(2), 12-20.
  • Ajilchi, B., Mohebi, M., Zarei, S., ve Kisely, S. (2022). Effect of a mindfulness programme training on mental toughness and psychological well-being of female athletes. Australasian Psychiatry, 30(3), 352-356.
  • Arslan, G. (2015). Çocuk ve Genç Psikolojik Sağlamlık Ölçeği’nin (ÇGPSÖ) psikometrik özellikleri: Geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Ege Eğitim Dergisi, 16(1), 1-12.
  • Bakir, Y. (2017). Düzenli olarak spor yapan ortaöğretim düzeyindeki ergenlerde, sporun mental iyi oluş ve pozitiflik düzeyine etkisi (Master's thesis, Sağlık Bilimleri Enstitüsü).
  • Başar, S. (2018). Düzenli egzersizin depresyon, mutluluk ve psikolojik iyi oluş üzerine etkisi. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(3), 25-34.
  • Biernat, E.; Buchholtz, S.; Krzepota, J. (2018). Eye on the ball: Table tennis as a pro-health form of leisure-time physical activity. Int. J. Environ. Res. Public Health, 15, 738. [CrossRef]
  • Brown, K. W. ve Ryan, R. M. (2003). The benefits of being present: Mindfulness and its role in psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 84, 822-848.
  • Brown, K. W., Ryan, R. M. ve Creswell, J. D. (2007). Mindfulness: Theoretical foundations and evidence for its salutary effects. Psychological Inquiry, 18(4), 211-237.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). “Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı”. Ankara: Pegem Akademi Coholic, D., Schwabe, N., & Lander, K. (2020). A scoping review of arts-based mindfulness interventions for children and youth. Child and Adolescent Social Work Journal, 37, 511-526.
  • Çakır, G. (2024). Bilinçli Farkındalık ve Mental İyi Oluş İlişkisi: Spor Yapan ve Yapmayan Üniversite Öğrencileri Üzerine Kesitsel Bir Analiz. Milli Eğitim Dergisi, 53(244), 1755-1772.
  • Çıkrıkçı, Ö. (2016). Çocuk Ve Ergenler İçin Bilinçlilik Ölçeği Türkçe Formunun Geçerlik Ve Güvenirlik Çalişmasi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(2), 905-916.
  • Fletcher, D., & Sarkar, M. (2016). Mental fortitude training: An evidence-based approach to developing psychological resilience for sustained success. Journal of Sport Psychology in Action, 7(3), 135-157.
  • Kroger, J. (2007). Identity development: Adolescence through adulthood. Sage.
  • Lambert, S, Copeland-Linder N, Ialongo N. (2008). Longitudinal associations between community violence exposure and suicidality. J Adolesc Health;43(4):380–6.
  • Larkins, C., & O'Neill, S. (2015). "The Role of Sport in Developing Psychological Resilience in Youth". International Journal of Sport Psychology, 46(2), 135-149.
  • Las Hayas C, Izco-Basurko I, Fullaondo A, Gabrielli S, Zwiefka A, Hjemdal O, ve ark. (2019). UPRIGHT, a resilience-based intervention to promote mental well-being in schools: study rationale and methodology for a European randomized controlled trial. BMC Public Health.;19:1413.
  • Martell, S. G., & Basso, J. C. (2016). "Mindfulness in Sport: The Impact of Mindfulness on Performance and Well-Being". Journal of Sport Psychology.
  • Murphy, M. J., Mermelstein, L. C., Edwards, K. M., ve Gidycz, C. A. (2012). The benefits of dispositional mindfulness in physical health: A longitudinal study of female college students. Journal of American College Health, 60(5), 341-348.
  • Öner, Ç. (2019). Egzersiz Katılımcılarının Temel Psikolojik İhtiyaçları ve Mental İyi Oluşlarının İncelenmesi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 159-174.
  • Picabea, J.M.; Cámara, J.; Yanci, J. (2021). Physical fitness profiling of national category table tennis players: Implication for health and performance. Int. J. Environ. Res. Public Health, 18, 9362. [CrossRef] [PubMed]
  • Roberts, K.C, and Danoff-Burg, S. (2010). Mindfulness and health behaviors: is paying attention good for you?. J Am Coll Health.; 59(3): 165-73. https://doi.org/10.1080/07448481.2010.484452.
  • Selçuk, A.B. (2023). Çocuktan Yetişkine Her Yaşta Psikolojik Sağlamlık. Kronik Yayıncılık: İstanbul.
  • Tingaz, E. O. (2020). Spor bilimleri fakültesindeki sporcu öğrencilerde bilinçli farkındalığın (mindfulness) bazı değişkenler açısından incelenmesi. Türk Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 21-28.
  • Vatansever, S. (2017). Lisanslı spor yapan ve yapmayan ergenlerin mental iyi oluş, benlik saygısı, sosyal görünüş kaygısı ve algılanan sosyal destek açısından karşılaştırılması (Master's thesis, İstanbul Arel Üniversitesi).
  • Vural, C., ve Okan, İ. (2021). Sporda bilinçli farkındalık: atıcılık spor branşları üzerine bir araştırma. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 4(2), 265-273.
  • Worthen, D., & Luiselli, J. K. (2016). Attitudes and opinions of female high school athletes about sports-focused mindfulness training and practices. Journal of Clinical Sport Psychology, 10(3), 177-191.
  • Xu Y, Shao J, Zeng W, Wu X, Huang D, Zeng Y, ve ark. (2021). Depression and creativity during COVID-19: psychological resilience as a mediator and deliberate rumination as a moderator. Front Psychol. 12:665961. doi: 10.3389/fpsyg.2021.665961.
  • Yamasaki, T. (2022). Benefits of table tennis for brain health maintenance and prevention of dementia. Encyclopedia, 2(3), 1577-1589.
  • Yavuz, Ü., & İlhan, E. L. (2023). Spor Yapmak ve Psikolojik İyi Oluş: Üniversite Öğrencileri Profili. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 28(1), 1-7.
  • Zaferanieh, A., Haghighi, A. H., Kakhak, S. A. H., Maleki, A., Cè, E., & Esposito, F. (2021). Effect of ballistic and power training on performance adaptations of élite table tennis players. Sport Sciences for Health, 17, 181-190.
  • Zeidan, F., Johnson, S. K., Diamond, B. J., & David, Z. (2010). "Mindfulness Meditation Improves Cognition: Evidence of Brief Mental Training". Consciousness and Cognition, 19(2), 597-605. DOI: 10.1016/j.concog.2010.03.014

The Effect of Table Tennis Exercises on Mindfulness and Psychological Resilience of Children and Adolescents

Yıl 2025, Cilt: 7 Sayı: 1, 74 - 81, 21.03.2025
https://doi.org/10.35365/ctjpp.25.1.09

Öz

The aim of this research is to examine the effects of table tennis exercises on mindfulness and psychological resilience in children and adolescents.
The sample of this study consists of a total of 30 student-athletes, 15 of whom are between the ages of 10-17 and regularly continue table tennis training, and 15 students who do not participate in table tennis training. Child and Adolescents Mindfulness Measure and the short form of Child and Youth Resilience Measure scale were applied to the participants. A quasi-experimental research design with a control group was used in the study. Moreover, two different groups were created: participants who trained regularly and participants who were not involved in any study. Before the training started, awareness and strength scales were applied to both groups, then table tennis training started. The same scales were applied again at the end of the 8th week. In this way, the differences and changes between the psychological resilience and conscious awareness levels of both groups that did and did not do table tennis exercises for 8 weeks were observed. Firstly, normality tests were applied to the data obtained from the research. Afterwards, descriptive statistics, percentage and frequency information were obtained. For hypothesis testing, Paired-T Test was applied for dependent groups, and T-Test for independent groups was applied for independent groups. P=0.05 was taken as basis in the analyses.

Individuals who participated in table tennis training had significantly higher conscious awareness levels (x̄=22.53±5.16 vs. x̄=18.20±5.77) and psychological resilience levels (x̄=53.06±4.60) than those who did not participate. At the end of the 8-week training, the awareness of the experimental group increased significantly, while the awareness of the control group decreased (x̄=3.06±6.46, x̄=-3.26±5.84). In addition, the psychological resilience level of the experimental group increased (x̄=3.33±8.70) while it decreased in the control group (x̄=-1.86±7.75), but this difference was not found to be statistically significant. The results prove the positive effects of table tennis exercises on the mental and emotional development of children and adolescents.

Kaynakça

  • Ağgön, E., ve Ağırbaş, Ö. (2015). 12 haftalık masa tenisi antrenmanlarının vücut kompozisyonu, anaerobik performans ve kas kuvveti üzerine etkisi. İnönü üniversitesi beden eğitimi ve spor bilimleri dergisi, 2(2), 12-20.
  • Ajilchi, B., Mohebi, M., Zarei, S., ve Kisely, S. (2022). Effect of a mindfulness programme training on mental toughness and psychological well-being of female athletes. Australasian Psychiatry, 30(3), 352-356.
  • Arslan, G. (2015). Çocuk ve Genç Psikolojik Sağlamlık Ölçeği’nin (ÇGPSÖ) psikometrik özellikleri: Geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Ege Eğitim Dergisi, 16(1), 1-12.
  • Bakir, Y. (2017). Düzenli olarak spor yapan ortaöğretim düzeyindeki ergenlerde, sporun mental iyi oluş ve pozitiflik düzeyine etkisi (Master's thesis, Sağlık Bilimleri Enstitüsü).
  • Başar, S. (2018). Düzenli egzersizin depresyon, mutluluk ve psikolojik iyi oluş üzerine etkisi. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(3), 25-34.
  • Biernat, E.; Buchholtz, S.; Krzepota, J. (2018). Eye on the ball: Table tennis as a pro-health form of leisure-time physical activity. Int. J. Environ. Res. Public Health, 15, 738. [CrossRef]
  • Brown, K. W. ve Ryan, R. M. (2003). The benefits of being present: Mindfulness and its role in psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 84, 822-848.
  • Brown, K. W., Ryan, R. M. ve Creswell, J. D. (2007). Mindfulness: Theoretical foundations and evidence for its salutary effects. Psychological Inquiry, 18(4), 211-237.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). “Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı”. Ankara: Pegem Akademi Coholic, D., Schwabe, N., & Lander, K. (2020). A scoping review of arts-based mindfulness interventions for children and youth. Child and Adolescent Social Work Journal, 37, 511-526.
  • Çakır, G. (2024). Bilinçli Farkındalık ve Mental İyi Oluş İlişkisi: Spor Yapan ve Yapmayan Üniversite Öğrencileri Üzerine Kesitsel Bir Analiz. Milli Eğitim Dergisi, 53(244), 1755-1772.
  • Çıkrıkçı, Ö. (2016). Çocuk Ve Ergenler İçin Bilinçlilik Ölçeği Türkçe Formunun Geçerlik Ve Güvenirlik Çalişmasi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(2), 905-916.
  • Fletcher, D., & Sarkar, M. (2016). Mental fortitude training: An evidence-based approach to developing psychological resilience for sustained success. Journal of Sport Psychology in Action, 7(3), 135-157.
  • Kroger, J. (2007). Identity development: Adolescence through adulthood. Sage.
  • Lambert, S, Copeland-Linder N, Ialongo N. (2008). Longitudinal associations between community violence exposure and suicidality. J Adolesc Health;43(4):380–6.
  • Larkins, C., & O'Neill, S. (2015). "The Role of Sport in Developing Psychological Resilience in Youth". International Journal of Sport Psychology, 46(2), 135-149.
  • Las Hayas C, Izco-Basurko I, Fullaondo A, Gabrielli S, Zwiefka A, Hjemdal O, ve ark. (2019). UPRIGHT, a resilience-based intervention to promote mental well-being in schools: study rationale and methodology for a European randomized controlled trial. BMC Public Health.;19:1413.
  • Martell, S. G., & Basso, J. C. (2016). "Mindfulness in Sport: The Impact of Mindfulness on Performance and Well-Being". Journal of Sport Psychology.
  • Murphy, M. J., Mermelstein, L. C., Edwards, K. M., ve Gidycz, C. A. (2012). The benefits of dispositional mindfulness in physical health: A longitudinal study of female college students. Journal of American College Health, 60(5), 341-348.
  • Öner, Ç. (2019). Egzersiz Katılımcılarının Temel Psikolojik İhtiyaçları ve Mental İyi Oluşlarının İncelenmesi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 159-174.
  • Picabea, J.M.; Cámara, J.; Yanci, J. (2021). Physical fitness profiling of national category table tennis players: Implication for health and performance. Int. J. Environ. Res. Public Health, 18, 9362. [CrossRef] [PubMed]
  • Roberts, K.C, and Danoff-Burg, S. (2010). Mindfulness and health behaviors: is paying attention good for you?. J Am Coll Health.; 59(3): 165-73. https://doi.org/10.1080/07448481.2010.484452.
  • Selçuk, A.B. (2023). Çocuktan Yetişkine Her Yaşta Psikolojik Sağlamlık. Kronik Yayıncılık: İstanbul.
  • Tingaz, E. O. (2020). Spor bilimleri fakültesindeki sporcu öğrencilerde bilinçli farkındalığın (mindfulness) bazı değişkenler açısından incelenmesi. Türk Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 21-28.
  • Vatansever, S. (2017). Lisanslı spor yapan ve yapmayan ergenlerin mental iyi oluş, benlik saygısı, sosyal görünüş kaygısı ve algılanan sosyal destek açısından karşılaştırılması (Master's thesis, İstanbul Arel Üniversitesi).
  • Vural, C., ve Okan, İ. (2021). Sporda bilinçli farkındalık: atıcılık spor branşları üzerine bir araştırma. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 4(2), 265-273.
  • Worthen, D., & Luiselli, J. K. (2016). Attitudes and opinions of female high school athletes about sports-focused mindfulness training and practices. Journal of Clinical Sport Psychology, 10(3), 177-191.
  • Xu Y, Shao J, Zeng W, Wu X, Huang D, Zeng Y, ve ark. (2021). Depression and creativity during COVID-19: psychological resilience as a mediator and deliberate rumination as a moderator. Front Psychol. 12:665961. doi: 10.3389/fpsyg.2021.665961.
  • Yamasaki, T. (2022). Benefits of table tennis for brain health maintenance and prevention of dementia. Encyclopedia, 2(3), 1577-1589.
  • Yavuz, Ü., & İlhan, E. L. (2023). Spor Yapmak ve Psikolojik İyi Oluş: Üniversite Öğrencileri Profili. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 28(1), 1-7.
  • Zaferanieh, A., Haghighi, A. H., Kakhak, S. A. H., Maleki, A., Cè, E., & Esposito, F. (2021). Effect of ballistic and power training on performance adaptations of élite table tennis players. Sport Sciences for Health, 17, 181-190.
  • Zeidan, F., Johnson, S. K., Diamond, B. J., & David, Z. (2010). "Mindfulness Meditation Improves Cognition: Evidence of Brief Mental Training". Consciousness and Cognition, 19(2), 597-605. DOI: 10.1016/j.concog.2010.03.014
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Duygusal gelişim, Kişilik Gelişimi, Öğrenme Psikolojisi, Sosyal Gelişim, Kişilik ve Bireysel Farklılıklar
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Gökhan Çakır 0000-0002-6800-9816

Taner Erol 0000-0002-2432-6481

Dursun Kirci 0009-0006-3832-183X

Yayımlanma Tarihi 21 Mart 2025
Gönderilme Tarihi 3 Aralık 2024
Kabul Tarihi 28 Şubat 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çakır, G., Erol, T., & Kirci, D. (2025). Masa Tenisi Egzersizlerinin Çocuk ve Ergenlerin Bilinçli Farkındalık ve Psikolojik Sağlamlıkları Üzerindeki Etkisi. Kıbrıs Türk Psikiyatri Ve Psikoloji Dergisi, 7(1), 74-81. https://doi.org/10.35365/ctjpp.25.1.09