BibTex RIS Kaynak Göster

Assessing Teacher Candidates’ Attidudes and Views Towards School Experience Courses

Yıl 2009, Cilt: 58 Sayı: 58, 217 - 246, 01.09.2009

Öz

The purpose of this study was to assess teacher candidates' attitudes towards School Experience I and School Experience II courses and to describe their views on these courses. School Experience Course Attitude Scale developed by Kılınç and Salman (2007), was used to collect data. Differences in students' attitude scale scores by demographic characteristics were examined by using t-test, One-way ANOVA and the Kruskal Wallis H-test. Study group were 381 students studying at Celal Bayar University, Demirci Faculty of Education, Department of Primary Education during the spring term of the 2007–2008 academic year. Findings indicated that teacher candidates' attitudes towards school experience courses are positive and there was no significant difference between male and female students in terms of attitudes. Furthermore, there was no statistically significant difference in the attitude scores by the “department”, “type of education” (Mainstream and Evening Session Education), “age”, “type of high school graduated from” and “source of the problem encountered in practicum school”. On the other hand, teacher candidates' attitudes towards school experience classes differed by “reason for selecting the department” and the perceptions of “occupational future”.

Kaynakça

  • Akkoç, V. (2003). Türkiye’de beden eğitimi ve spor yüksek okullarında öğrenim gören öğretmen adayı öğrencilerin okul deneyimi I, II ve öğretmenlik uygulaması derslerinde karşılaştıkları problemlerin belirlenmesi ve çözüm önerileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kütahya.
  • Aksu, M. B. & Demirtaş, H. (2006). Öğretmen adaylarının okul deneyimi II dersine ilişkin görüşleri (İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi örneği). İ.Ü. Eğitim http://web.inonu.edu.tr/~efdergi/dergi/aksu_demirtas.pdf Temmuz 2008 tarihinde edinildi. 7 (11), 3–21. adresinden
  • Azar, A. (2003). Okul deneyimi ve öğretmenlik uygulaması derslerine ilişkin görüşlerinin http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/159/azar.htm adresinden 2 Temmuz 2008 tarihinde edinildi. Milli Eğitim Dergisi, 159.
  • Balcı, A. (2007). Sosyal bilimlerde araştırma: yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Eraslan, A. (2008). Fakülte-okul işbirliği programı: matematik öğretmeni adaylarının okul uygulama dersi üzerine görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim http://193.140.216.63/200834ALY%20ERASLAN.pdf Temmuz 2008 tarihinde edinildi. Dergisi, 34, 95–105. adresinden
  • Ergüneş, Y. (2005). Okul deneyi dersi uygulamasının öğrenciler tarafından amacına uygun olarak yapılıp yapılmadığının değerlendirilmesi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8 (13), 106–128. http://sbe.balikesir.edu.tr/dergi/edergi/c8s13/makale/c8s13m11.pdf adresinden 10 Temmuz 2008 tarihinde edinildi.
  • Güzel, H. & Oral, İ. (2008). S.Ü. eğitim fakültesi OFMAE bölümü öğrencilerinin okul deneyimi etkinlikleri üzerine bir araştırma. Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25. http://egitim.selcuk.edu.tr/Egt-Fak- Dergi/Basimda/EFD-2008-049.pdf adresinden 25 Haziran 2008 tarihinde edinildi.
  • Harmandar, M., Bayrakçeken, S., Kıncal, R. Y., Büyükkasap, E. & Kızılkaya, S. (2000). Kazım Karabekir Eğitim Fakültesinde “okul deneyimi” uygulaması ve http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/148/1.htm adresinden 7 Temmuz 2008 tarihinde edinildi. Milli Eğitim Dergisi, 148.
  • Hergüner, G., Arslan, S. & Dündar, H. (2002). Beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümü öğrencilerinin okul deneyimi dersini algılama düzeyleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (11), 44–58. http://egitimdergi.pamukkale.edu.tr/ adresinden 7 Temmuz 2008 tarihinde edinildi.
  • Kılınç, A. & Salman, S. (2007). Okul deneyimi derslerine yönelik tutum ölçeği geliştirilmesi. G. Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27 (1), 23–35. http://www.gefad.gazi.edu.tr/window/dosyapdf/2007/1/2007-1-23-35-2- ahmetkilincveselahattinsalman.pdf adresinden 10 Haziran 2008 tarihinde edinildi.
  • Kocatürk, F. (2006). Okul deneyimi II dersi ile ilgili uygulama öğretim elemanlarının, uygulama öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Köroğlu, H., Başer, N. & Yavuz, G. (2000). Okullarda uygulama çalışmalarının değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 85–95. http://193.140.216.63/200019HAYRETTİN%20KÖROĞLU.pdf adresinden 17 Temmuz 2008 tarihinde edinilmiştir.
  • Kudu, M., Özbek, R. & Bindak, R. (2006). Okul deneyimi-I uygulamasına ilişkin öğrenci algıları (Dicle Üniversitesi örneği). Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 5 (15), 99–109, ISSN:1304–0278. www.e-sosder.com adresinden 26 Haziran 2008 tarihinde edinildi.
  • MEB. (1998). Öğretmen Adaylarının Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Öğretim Kurumlarında Yapacakları Öğretmenlik Uygulamasına ilişkin Yönerge. Ankara: Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü.
  • Oğuz, A. (2004). Okul deneyimi I dersinin öğretmen adayları üzerindeki etkisi. Dumlupınar http://sbe.dumlupinar.edu.tr/11/141-163.pdf adresinden 30 Haziran 2008 tarihinde edinildi. Sosyal Bilimler Dergisi, 11, 141–163.
  • Özdemir, A.Ş. & Çanakçı, O. (2005). “Okul Deneyimi I” dersinin öğretmen adaylarının öğretim-öğrenme kavramlarına ve öğretmen-öğrenci rollerine bakış açıları üzerindeki etkileri. İlköğretim-Online, 4 (1), 73–80. http://ilkogretim-online.org.tr/vol4say1/v04s01m7.pdf Haziran 2008 tarihinde edinildi. adresinden 30
  • Rıza, T. & Hamurcu, H. (2000). Sınıf öğretmenliği bölümü öğrencilerinin okul deneyimi ve öğretmenlik uygulamasına yönelik görüşleri. IV. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Sempozyumu, 15-16 Ekim, Pamukkale Üniversitesi, PAÜ Eğitim http://egitimdergi.pamukkale.edu.tr adresinden 1 Temmuz 2008 tarihinde edinildi. 2000, Sayı:8, Özel Sayı, Denizli.
  • Saraç, G. (2004). Güzel sanatlar eğitimi bölümü öğrencilerinin okul deneyimi I dersine yönelik ilgileri ve beklentileri. http://www.muzikegitimcileri.net/bilimsel/bildiri/G-Sarac.pdf adresinden 15 Haziran 2008 tarihinde edinildi.
  • Yapıcı, Ş. & Yapıcı, M. (2004). Öğretmen adaylarının okul deneyimi I dersine ilişkin görüşleri. İlköğretim Online, 3 (2), 54–59. http://ilkogretim- online.org.tr/vol3say2/v03s02m6.pdf adresinden 13 Temmuz 2008 tarihinde edinildi.
  • Yeşil, R. & Çalışkan, R. (2006). Okul deneyimi I dersinden öğrencilerin beklentileri ve bu beklentilerin karşılanma düzeyi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4 (1), 55–72. http://www.tebd.gazi.edu.tr/arsiv/2006_cilt4/sayi_1/55- 72.pdf adresinden 1 Ağustos 2008 tarihinde edinildi.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (1999). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, E. (2002). Okul deneyimi I ve okul deneyimi II derslerinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Yıldız, H. (2006). YÖK/dünya bankası milli eğitimi geliştirme projesi kapsamında yer alan okul deneyimi II etkinliklerinin değerlendirilmesi (Sivas ili Cumhuriyet Üniversitesi örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sivas.

Öğretmen Adaylarının Okul Deneyimi Derslerine Yönelik Tutumlarının ve Görüşlerinin Değerlendirilmesi

Yıl 2009, Cilt: 58 Sayı: 58, 217 - 246, 01.09.2009

Öz

Bu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının Okul Deneyimi I ve Okul Deneyimi II derslerine yönelik tutumlarını belirlemek ve bu derslere yönelik görüşlerini ortaya koymaktır. Veri toplama aracı olarak Kılınç ve Salman (2007) tarafından geliştirilen “Okul Deneyimi Dersleri Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Öğrencilerin tutum ölçeğinden aldıkları puanların bazı demografik özelliklere göre değişip değişmediği araştırılmıştır. Araştırma, Celal Bayar Üniversitesi Demirci Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümünde 2007–2008 öğretim yılı bahar döneminde öğrenim gören 381 öğrenciyle yürütülmüştür. Verilerin analizinde t-testi, varyans analizi ve Kruskal Wallis H-testi kullanılmıştır. Elde edilen bulgular, öğretmen adaylarının okul deneyimi derslerine yönelik tutumlarının olumlu olduğunu, erkek ve kız öğretmen adayları arasında tutum açısından önemli bir fark olmadığını ortaya koymuştur. öğretmen adaylarının okul deneyimi derslerine yönelik tutumlarının öğrenim görülen bölüm, öğrenim türü (I.öğretim ve II. öğretim), yaş, mezun olunan lise türü ve uygulama okulunda karşılaşılan problemin kaynağı değişkenlerine göre farklılaşmadığı görülmüştür. Buna karşın öğretmen adaylarının okul deneyimi derslerine yönelik tutumları tercih nedenine ve mesleki geleceği hakkındaki düşüncesine göre değişmektedir.

Kaynakça

  • Akkoç, V. (2003). Türkiye’de beden eğitimi ve spor yüksek okullarında öğrenim gören öğretmen adayı öğrencilerin okul deneyimi I, II ve öğretmenlik uygulaması derslerinde karşılaştıkları problemlerin belirlenmesi ve çözüm önerileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kütahya.
  • Aksu, M. B. & Demirtaş, H. (2006). Öğretmen adaylarının okul deneyimi II dersine ilişkin görüşleri (İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi örneği). İ.Ü. Eğitim http://web.inonu.edu.tr/~efdergi/dergi/aksu_demirtas.pdf Temmuz 2008 tarihinde edinildi. 7 (11), 3–21. adresinden
  • Azar, A. (2003). Okul deneyimi ve öğretmenlik uygulaması derslerine ilişkin görüşlerinin http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/159/azar.htm adresinden 2 Temmuz 2008 tarihinde edinildi. Milli Eğitim Dergisi, 159.
  • Balcı, A. (2007). Sosyal bilimlerde araştırma: yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Eraslan, A. (2008). Fakülte-okul işbirliği programı: matematik öğretmeni adaylarının okul uygulama dersi üzerine görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim http://193.140.216.63/200834ALY%20ERASLAN.pdf Temmuz 2008 tarihinde edinildi. Dergisi, 34, 95–105. adresinden
  • Ergüneş, Y. (2005). Okul deneyi dersi uygulamasının öğrenciler tarafından amacına uygun olarak yapılıp yapılmadığının değerlendirilmesi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8 (13), 106–128. http://sbe.balikesir.edu.tr/dergi/edergi/c8s13/makale/c8s13m11.pdf adresinden 10 Temmuz 2008 tarihinde edinildi.
  • Güzel, H. & Oral, İ. (2008). S.Ü. eğitim fakültesi OFMAE bölümü öğrencilerinin okul deneyimi etkinlikleri üzerine bir araştırma. Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25. http://egitim.selcuk.edu.tr/Egt-Fak- Dergi/Basimda/EFD-2008-049.pdf adresinden 25 Haziran 2008 tarihinde edinildi.
  • Harmandar, M., Bayrakçeken, S., Kıncal, R. Y., Büyükkasap, E. & Kızılkaya, S. (2000). Kazım Karabekir Eğitim Fakültesinde “okul deneyimi” uygulaması ve http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/148/1.htm adresinden 7 Temmuz 2008 tarihinde edinildi. Milli Eğitim Dergisi, 148.
  • Hergüner, G., Arslan, S. & Dündar, H. (2002). Beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümü öğrencilerinin okul deneyimi dersini algılama düzeyleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (11), 44–58. http://egitimdergi.pamukkale.edu.tr/ adresinden 7 Temmuz 2008 tarihinde edinildi.
  • Kılınç, A. & Salman, S. (2007). Okul deneyimi derslerine yönelik tutum ölçeği geliştirilmesi. G. Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27 (1), 23–35. http://www.gefad.gazi.edu.tr/window/dosyapdf/2007/1/2007-1-23-35-2- ahmetkilincveselahattinsalman.pdf adresinden 10 Haziran 2008 tarihinde edinildi.
  • Kocatürk, F. (2006). Okul deneyimi II dersi ile ilgili uygulama öğretim elemanlarının, uygulama öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Köroğlu, H., Başer, N. & Yavuz, G. (2000). Okullarda uygulama çalışmalarının değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 85–95. http://193.140.216.63/200019HAYRETTİN%20KÖROĞLU.pdf adresinden 17 Temmuz 2008 tarihinde edinilmiştir.
  • Kudu, M., Özbek, R. & Bindak, R. (2006). Okul deneyimi-I uygulamasına ilişkin öğrenci algıları (Dicle Üniversitesi örneği). Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 5 (15), 99–109, ISSN:1304–0278. www.e-sosder.com adresinden 26 Haziran 2008 tarihinde edinildi.
  • MEB. (1998). Öğretmen Adaylarının Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Öğretim Kurumlarında Yapacakları Öğretmenlik Uygulamasına ilişkin Yönerge. Ankara: Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü.
  • Oğuz, A. (2004). Okul deneyimi I dersinin öğretmen adayları üzerindeki etkisi. Dumlupınar http://sbe.dumlupinar.edu.tr/11/141-163.pdf adresinden 30 Haziran 2008 tarihinde edinildi. Sosyal Bilimler Dergisi, 11, 141–163.
  • Özdemir, A.Ş. & Çanakçı, O. (2005). “Okul Deneyimi I” dersinin öğretmen adaylarının öğretim-öğrenme kavramlarına ve öğretmen-öğrenci rollerine bakış açıları üzerindeki etkileri. İlköğretim-Online, 4 (1), 73–80. http://ilkogretim-online.org.tr/vol4say1/v04s01m7.pdf Haziran 2008 tarihinde edinildi. adresinden 30
  • Rıza, T. & Hamurcu, H. (2000). Sınıf öğretmenliği bölümü öğrencilerinin okul deneyimi ve öğretmenlik uygulamasına yönelik görüşleri. IV. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Sempozyumu, 15-16 Ekim, Pamukkale Üniversitesi, PAÜ Eğitim http://egitimdergi.pamukkale.edu.tr adresinden 1 Temmuz 2008 tarihinde edinildi. 2000, Sayı:8, Özel Sayı, Denizli.
  • Saraç, G. (2004). Güzel sanatlar eğitimi bölümü öğrencilerinin okul deneyimi I dersine yönelik ilgileri ve beklentileri. http://www.muzikegitimcileri.net/bilimsel/bildiri/G-Sarac.pdf adresinden 15 Haziran 2008 tarihinde edinildi.
  • Yapıcı, Ş. & Yapıcı, M. (2004). Öğretmen adaylarının okul deneyimi I dersine ilişkin görüşleri. İlköğretim Online, 3 (2), 54–59. http://ilkogretim- online.org.tr/vol3say2/v03s02m6.pdf adresinden 13 Temmuz 2008 tarihinde edinildi.
  • Yeşil, R. & Çalışkan, R. (2006). Okul deneyimi I dersinden öğrencilerin beklentileri ve bu beklentilerin karşılanma düzeyi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4 (1), 55–72. http://www.tebd.gazi.edu.tr/arsiv/2006_cilt4/sayi_1/55- 72.pdf adresinden 1 Ağustos 2008 tarihinde edinildi.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (1999). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, E. (2002). Okul deneyimi I ve okul deneyimi II derslerinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Yıldız, H. (2006). YÖK/dünya bankası milli eğitimi geliştirme projesi kapsamında yer alan okul deneyimi II etkinliklerinin değerlendirilmesi (Sivas ili Cumhuriyet Üniversitesi örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sivas.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatma Şaşmaz Ören Bu kişi benim

Ömer Seyfettin Sevinç

Ertuğrul Erdoğmuş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2009
Yayımlandığı Sayı Yıl 2009 Cilt: 58 Sayı: 58

Kaynak Göster

APA Ören, F. Ş., Sevinç, Ö. S., & Erdoğmuş, E. (2009). Öğretmen Adaylarının Okul Deneyimi Derslerine Yönelik Tutumlarının ve Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 58(58), 217-246.
AMA Ören FŞ, Sevinç ÖS, Erdoğmuş E. Öğretmen Adaylarının Okul Deneyimi Derslerine Yönelik Tutumlarının ve Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. Eylül 2009;58(58):217-246.
Chicago Ören, Fatma Şaşmaz, Ömer Seyfettin Sevinç, ve Ertuğrul Erdoğmuş. “Öğretmen Adaylarının Okul Deneyimi Derslerine Yönelik Tutumlarının Ve Görüşlerinin Değerlendirilmesi”. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 58, sy. 58 (Eylül 2009): 217-46.
EndNote Ören FŞ, Sevinç ÖS, Erdoğmuş E (01 Eylül 2009) Öğretmen Adaylarının Okul Deneyimi Derslerine Yönelik Tutumlarının ve Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 58 58 217–246.
IEEE F. Ş. Ören, Ö. S. Sevinç, ve E. Erdoğmuş, “Öğretmen Adaylarının Okul Deneyimi Derslerine Yönelik Tutumlarının ve Görüşlerinin Değerlendirilmesi”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, c. 58, sy. 58, ss. 217–246, 2009.
ISNAD Ören, Fatma Şaşmaz vd. “Öğretmen Adaylarının Okul Deneyimi Derslerine Yönelik Tutumlarının Ve Görüşlerinin Değerlendirilmesi”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 58/58 (Eylül 2009), 217-246.
JAMA Ören FŞ, Sevinç ÖS, Erdoğmuş E. Öğretmen Adaylarının Okul Deneyimi Derslerine Yönelik Tutumlarının ve Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 2009;58:217–246.
MLA Ören, Fatma Şaşmaz vd. “Öğretmen Adaylarının Okul Deneyimi Derslerine Yönelik Tutumlarının Ve Görüşlerinin Değerlendirilmesi”. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, c. 58, sy. 58, 2009, ss. 217-46.
Vancouver Ören FŞ, Sevinç ÖS, Erdoğmuş E. Öğretmen Adaylarının Okul Deneyimi Derslerine Yönelik Tutumlarının ve Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 2009;58(58):217-46.