Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

An investigation of teachers' views on the applicability of the life studies’ curriculum in 2018

Yıl 2022, , 588 - 608, 02.12.2022
https://doi.org/10.33400/kuje.1146718

Öz

Purpose of the research; The aim of this study is to examine the applicability of the 2018 Life Studies Curriculum, which is up-to-date, in line with the opinions of classroom teachers. In the research, mixed method, exploratory sequential design was used as a design. The study was conducted with 360 classroom teachers in the quantitative dimension and 15 classroom teachers in the qualitative dimension. The obtained data were analyzed with SPSS 26 statistical program. According to the gender variable of the teachers, unrelated t-test, according to the variables of professional seniority; Findings were obtained by using one-way analysis of variance "ANOVA" and the findings were interpreted. In cases where there is significant differentiation as a result of this test, “LSD” was applied to determine from which group or groups the differentiation originated. The qualitative data obtained regarding the findings obtained from the quantitative data were interpreted by subjecting them to content analysis. Based on the quantitative findings; It was seen that the majority of the opinions of the primary school teachers on the applicability of the 2018 Life Studies Curriculum were positive, and they differed according to the gender and professional seniority variable. According to the qualitative findings; It is seen that the compatibility of the objectives with each other and the flexibility of the content are left to the priorities of the teachers, which is the strength of the program. And also; it is necessary to organize the acquisitions in accordance with the trends of the age towards high-level thinking skills, and the number of acquisitions related to universal value in the program should be increased. It has been concluded that there should be detailed guidance on measurement-evaluation methods and techniques within the program in order to make a process evaluation that takes individual differences more into account, and suggestions have been made.

Kaynakça

  • Akınoğlu, O. (2002). Hayat bilgisi öğretimi. C. Öztürk & D. Dilek (Ed.) içinde, Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi (ss. 1-13). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Alak, G., & Nalçacı, A. (2013). Hayat bilgisi öğretim programı öğelerinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (33), 36-51.
  • Armağan Erbil, B., & Doğan, B. (2019). İlkokul hayat bilgisi dersi öğretim programı için öğretmenlerin görüşlerine göre ortaya çıkan ihtiyaçlar. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 5(1), 14-26.
  • Avcı, E., & Kayabaşı, E. (2018). Hayat bilgisi dersi öğretim programlarının amaçlarındaki değerlerin içerik analizi. Değerler Eğitimi Dergisi, 16 (35), 27-56.
  • Atik, S., & Aykaç, N. (2019). Hayat bilgisi öğretim programlarının değerlendirilmesi (1926-2018). Trakya Eğitim Dergisi, 9 (4) , 708-722.
  • Aydoğan, Z. (2021). Sınıf öğretmenlerinin hayat bilgisi programındaki sürdürülebilir gelişmeye yönelik görüşleri, yeterlik algıları ve uygulamaları (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi.
  • Barlas, B. (2015). Hayat bilgisi dersi kazanımlarının ortak ve derse özgü becerileri kazandırmadaki etkililiğinin öğretmen görüşlerine dayalı olarak belirlenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). On Sekiz Mart Üniversitesi.
  • Bektaş, M. , Sellüm, F. S. & Polat, D. (2019). An Examination of 2018 Life Study Lesson Curriculum in Terms of 21st Century Learning and Innovation Skills. Sakarya University Journal of Education, 9 (1) , 129-147. http://doi.org/ 10.19126/suje.537104
  • Belet, Ş. D. (1999). İlköğretim kurumlarında uygulanan hayat bilgisi programının değerlendirilmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Anadolu Üniversitesi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çokluk-Bökeoğlu, Ö., & Köklü, N. (2009). Sosyal bilimler için istatistik (4. baskı). Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum (11. baskı). Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pe-gem Yayıncılık.
  • Clark, L. H, Klein, R. L. & Burks, J. B. (1972). The American Secondary School Curriculum. Second Edition, New York: The Maomillan Company.
  • Creswell, J. W. (2017). Araştırma deseni: Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları. (S. B. Demir, Çev.). Eğiten Kitap.
  • Creswell, J. W. & Clark, V. L. P. (2007). Designing and conducting mixed methods research. Australian and New Zealand Journal of Public Health, 31(4), 388-389.
  • Çakır, G. (2007). “Yeni hayat bilgisi programında yer alan kazanımların önerilen etkinlikler çerçevesinde gerçekleştirilebilme düzeylerinin belirlenmesi” (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Fırat Üniversitesi.
  • Çaycı, B. (2018). 2017 İlkokul hayat bilgisi dersi öğretim programının öğretmen adayları görüşlerine göre değerlendirilmesi. İnternational Journal of Education Tecnology and Scientific Researches, 6, 74-98.
  • Çelik, Ö. (2017). 2009 Hayat bilgisi dersi öğretim programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). İnönü Üniversitesi.
  • Dadaş, A. (2021). Birleştirilmiş ve müstakil sınıflarda görev yapan sınıf öğretmenlerinin hayat bilgisi öğretimine ilişkin tutumlarının ve görüşlerinin değerlendirilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Fırat Üniversitesi.
  • Dedeoğlu, H., & Polat, İ. (2021). 2020-2021 Eğitim öğretim yılı ilkokul öğretim programları üzerine bir değerlendirme. Yaşadıkça Eğitim, 35(1), 207-220.
  • Demir, M., & Ekmen, M. (2019). Hayat bilgisi dersi öğretim programı kazanımlarının öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 77, 35-57.
  • Demirel, Ö. (2020). Eğitimde program geliştirme: Kuramdan uygulamaya (27. bs.). Pegem Akademi.
  • Doll, R. C. (1970). Curriculum İmprovement: Decision-Making and Process. Secon d Edition, Boston: Allyn an d Baco n Inc.
  • Ekmen, M. (2019). Hayat bilgisi öğretim programı kazanımlarının öğretmen görüşlerine göre incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çanakkale On Sekiz Mart Üniversitesi.
  • Ergin, A. (2021). Üçüncü sınıf hayat bilgisi dersi öğretim programının Eisner’ın eğitsel eleştiri modeline göre değerlendirilmesi. The Journal of International Education Science, 26 (8), 1-18.
  • Gözel, Ü. (2018). Hayat bilgisi dersi öğretim programının değerler eğitimi açısından öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Aydın Adnan Menderes Üniversitesi.
  • Gülener, S. (2010). Hayat bilgisi dersi öğretim programına ilişkin öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Erzincan Üniversitesi.
  • Kalafatçı, Ö. (2017). Hayat bilgisi öğretim programının öğretmen görüşlerine göre incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Ordu Üniversitesi.
  • Karabörk, T. (2020). İlkokul 1. Sınıf hayat bilgisi dersi öğretim programının öğretmen görüşlerine göre incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi.
  • Karaman, P.(2019). Hayat bilgisi öğretim programındaki öğelerin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10, 347-367.
  • Maxwell, J. A. (2016). Expanding the history and range of mixed methods research. Journal of Mixed Methods Research, 10(1), 12–27.
  • MEB, (2018). Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı (İlköğretim 1, 2 ve 3. Sınıflar), Ankara.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). Sage Publications, Inc.
  • Narman, B. (2011). İlköğretim hayat bilgisi ders programında yer alan duyuşsal kazanımların gelişim, program ve beceri açısından incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi.
  • Oliver, A. I. (1965). Curriculum improvement: A guide to problems, principles and procedures. New York: Dodd Mead and Company.
  • Ornstein, A. C., Hunkins, F. P. (1998). Curriculum: Foundations, Principles, and Issues (3rd Edition). Boston.
  • Özçelik, D. A. (2010). Eğitim programları ve öğretim. Pegem.
  • Özdemir, M. (1998). Hayat bilgisi öğrenme ve öğrenme etkinlikleri. Pegem.
  • Özgüç, C. (2019). İlkokul 2. Sınıf hayat bilgisi dersi öğretim programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • Özkan, Ö. (2010). Örnek olay yönteminin hayat bilgisi dersi öğrenme ortamlarında kullanımının etkililiği (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi.
  • Sönmez, V. (1998). Hayat bilgisi öğretimi ve öğretmen kılavuzu. Anı Yayıncılık.
  • Sönmez, V. (2005). Hayat ve sosyal bilgiler öğretimi öğretmen kılavuzu. (5.Baskı). Anı Yayıncılık.
  • Şahin, M. (2009). Cumhuriyetin kuruluşundan günümüze kadar Türkiye‟de hayat bilgisi dersi programlarının gelişimi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(8), 402-410.
  • Tay, B., & Baş, M. (2015). 2009 ve 2015 yılı hayat bilgisi dersi öğretim programlarının karşılaştırılması. Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, X(II), 341-374.
  • Tuncer, Ö. (2009). İlköğretim 3. sınıf hayat bilgisi programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Adnan Menderes Üniversitesi.
  • Türkeş, S. (2008). İlköğretim 1. kademe 1-3 sınıf hayat Bilgisi dersine yer alan okul heyecanım temasının kazanımlarının gerçekleşme düzeyine ilişkin öğretmen görüşleri (Balıkesir İli Örneği) (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi.
  • Türkyılmaz, A. (2011). İlköğretim hayat bilgisi öğretim programının öğretmen görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Balıkesir Üniversitesi.
  • Uçar, K. (2020). Cumhuriyetten günümüze hayat bilgisi öğretim programlarının amaçlarının incelenmesi. İnternational Journal of Education Tecnology and scientific researches, 6, 74-98.
  • Uğur, T. (2006). 2005 İlköğretim 1. 2. ve 3. sınıflar hayat bilgisi dersi öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri (Uşak İli Örneği) (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Afyonkarahisar Kocatepe Üniversitesi.
  • Ünsal, H. (2018). Yeni hayat bilgisi dersi 1. sınıf öğretim programının uygulanmasına ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Sosyal Bilimler ve Değerler Eğitimi Dergisi, 1, 68-86.
  • Ütkür, N. (2018). 2009 ve 2015 Hayat bilgisi öğretim programlarının sınıf öğretmenlerinin görüşleriyle karşılaştırılması. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (28), 174-201.
  • Yaldız-Selbi, Y. (2019). 2018 Hayat bilgisi öğretim programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Mersin ili örneği) (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Mersin Üniversitesi.
  • Yasavur, H. (2013). İlköğretim 3. sınıf hayat bilgisi dersinde öğrencilere yaratıcı düşünme becerisi kazandırmak için önerilen etkinliklerin öğretmenler tarafından kullanma sıklıkları (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). İnönü Üniversitesi.
  • Yaşaroğlu, C. (2017). “2015 Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme.” Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(51), 859-873.
  • Yaşaroğlu, C. (2013). Hayat bilgisi dersi kazanımlarının değerler eğitimi açısından incelenmesi. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(7), 849-858.
  • Yıldırım, G. (2021). Sınıf öğretmeni adaylarının hayat bilgisi dersine yönelik görüşleri. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 10(1), 568-589.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, Ş. S. (2009). 2005 Hayat bilgisi dersi öğretim programının birleştirilmiş sınıflarda uygulanabilirliğinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi.
  • Yılmaz, F. (2020). 2018 Hayat bilgisi öğretim programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Düzce Üniversitesi.
  • Yılmaz, F., & Sunkur, M. Ö. (2021). A curriculum alignment analysis: A sample of life sciences course curriculum (2018) for 3rd-grade students. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, (27), 279-297.

2018 hayat bilgisi dersi öğretim programının uygulanabilirliğine ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi

Yıl 2022, , 588 - 608, 02.12.2022
https://doi.org/10.33400/kuje.1146718

Öz

Araştırmanın amacı; güncelliğini koruyan 2018 Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programının uygulanabilirliğini sınıf öğretmenlerinin görüşleri doğrultusunda incelemektir. Araştırmada karma yöntem, desen olarak açımlayıcı sıralı desenden yararlanılmıştır. Araştırmanın nicel boyutunda 360, nitel boyutunda ise, 15 sınıf öğretmeni ile çalışma yürütülmüştür. Elde edilen veriler SPSS 26 istatistik programı ile analiz edilmiştir. Öğretmenlerin cinsiyet değişkenine göre ilişkisiz t testi, mesleki kıdem değişkenlerine göre; tek yönlü varyans analizi “ANOVA” kullanılarak bulgulara ulaşılmış ve bulgular yorumlanmıştır. Bu test sonucunda anlamlı farklılaşmanın olduğu durumlarda farklılaşmanın hangi grup ya da gruplardan kaynaklandığını tespit etmek için “LSD” uygulanmıştır. Nicel verilerden elde edilen bulgulara ilişkin ulaşılmış olan nitel veriler içerik analizine tabi tutularak yorumlanmıştır. Nicel bulgulardan yola çıkarak; sınıf öğretmenlerinin 2018 Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programının uygulanabilirliğine ilişkin görüşlerin çoğunluğunun olumlu olduğu, cinsiyet ve mesleki kıdem değişkenine göre farklılaştığı görülmüştür. Nitel bulgulara göre; kazanımların birbiri ile uyumluluğunun ve içeriğin esnek olması durumunun öğretmenlerin önceliklerine bırakılmasının programın güçlü yanını oluşturduğu görülmektedir. Bunun yanı sıra; kazanımların çağın yönelimlerine uygun olarak üst düzey düşünme becerilerine dönük olarak düzenlenmesi, programda evrensel değerle ilgili kazanım sayılarının artırılması gerekmektedir. Bireysel farklılıkları daha fazla dikkate alan bir süreç değerlendirmesinin yapılabilmesi için program içerisinde ölçme-değerlendirme yöntem ve teknikler konusunda ayrıntılı yönlendirmelerin olması gerektiği sonucuna ulaşılmış olup, öneriler getirilmiştir.

Kaynakça

  • Akınoğlu, O. (2002). Hayat bilgisi öğretimi. C. Öztürk & D. Dilek (Ed.) içinde, Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi (ss. 1-13). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Alak, G., & Nalçacı, A. (2013). Hayat bilgisi öğretim programı öğelerinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (33), 36-51.
  • Armağan Erbil, B., & Doğan, B. (2019). İlkokul hayat bilgisi dersi öğretim programı için öğretmenlerin görüşlerine göre ortaya çıkan ihtiyaçlar. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 5(1), 14-26.
  • Avcı, E., & Kayabaşı, E. (2018). Hayat bilgisi dersi öğretim programlarının amaçlarındaki değerlerin içerik analizi. Değerler Eğitimi Dergisi, 16 (35), 27-56.
  • Atik, S., & Aykaç, N. (2019). Hayat bilgisi öğretim programlarının değerlendirilmesi (1926-2018). Trakya Eğitim Dergisi, 9 (4) , 708-722.
  • Aydoğan, Z. (2021). Sınıf öğretmenlerinin hayat bilgisi programındaki sürdürülebilir gelişmeye yönelik görüşleri, yeterlik algıları ve uygulamaları (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi.
  • Barlas, B. (2015). Hayat bilgisi dersi kazanımlarının ortak ve derse özgü becerileri kazandırmadaki etkililiğinin öğretmen görüşlerine dayalı olarak belirlenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). On Sekiz Mart Üniversitesi.
  • Bektaş, M. , Sellüm, F. S. & Polat, D. (2019). An Examination of 2018 Life Study Lesson Curriculum in Terms of 21st Century Learning and Innovation Skills. Sakarya University Journal of Education, 9 (1) , 129-147. http://doi.org/ 10.19126/suje.537104
  • Belet, Ş. D. (1999). İlköğretim kurumlarında uygulanan hayat bilgisi programının değerlendirilmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Anadolu Üniversitesi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çokluk-Bökeoğlu, Ö., & Köklü, N. (2009). Sosyal bilimler için istatistik (4. baskı). Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum (11. baskı). Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pe-gem Yayıncılık.
  • Clark, L. H, Klein, R. L. & Burks, J. B. (1972). The American Secondary School Curriculum. Second Edition, New York: The Maomillan Company.
  • Creswell, J. W. (2017). Araştırma deseni: Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları. (S. B. Demir, Çev.). Eğiten Kitap.
  • Creswell, J. W. & Clark, V. L. P. (2007). Designing and conducting mixed methods research. Australian and New Zealand Journal of Public Health, 31(4), 388-389.
  • Çakır, G. (2007). “Yeni hayat bilgisi programında yer alan kazanımların önerilen etkinlikler çerçevesinde gerçekleştirilebilme düzeylerinin belirlenmesi” (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Fırat Üniversitesi.
  • Çaycı, B. (2018). 2017 İlkokul hayat bilgisi dersi öğretim programının öğretmen adayları görüşlerine göre değerlendirilmesi. İnternational Journal of Education Tecnology and Scientific Researches, 6, 74-98.
  • Çelik, Ö. (2017). 2009 Hayat bilgisi dersi öğretim programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). İnönü Üniversitesi.
  • Dadaş, A. (2021). Birleştirilmiş ve müstakil sınıflarda görev yapan sınıf öğretmenlerinin hayat bilgisi öğretimine ilişkin tutumlarının ve görüşlerinin değerlendirilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Fırat Üniversitesi.
  • Dedeoğlu, H., & Polat, İ. (2021). 2020-2021 Eğitim öğretim yılı ilkokul öğretim programları üzerine bir değerlendirme. Yaşadıkça Eğitim, 35(1), 207-220.
  • Demir, M., & Ekmen, M. (2019). Hayat bilgisi dersi öğretim programı kazanımlarının öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 77, 35-57.
  • Demirel, Ö. (2020). Eğitimde program geliştirme: Kuramdan uygulamaya (27. bs.). Pegem Akademi.
  • Doll, R. C. (1970). Curriculum İmprovement: Decision-Making and Process. Secon d Edition, Boston: Allyn an d Baco n Inc.
  • Ekmen, M. (2019). Hayat bilgisi öğretim programı kazanımlarının öğretmen görüşlerine göre incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çanakkale On Sekiz Mart Üniversitesi.
  • Ergin, A. (2021). Üçüncü sınıf hayat bilgisi dersi öğretim programının Eisner’ın eğitsel eleştiri modeline göre değerlendirilmesi. The Journal of International Education Science, 26 (8), 1-18.
  • Gözel, Ü. (2018). Hayat bilgisi dersi öğretim programının değerler eğitimi açısından öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Aydın Adnan Menderes Üniversitesi.
  • Gülener, S. (2010). Hayat bilgisi dersi öğretim programına ilişkin öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Erzincan Üniversitesi.
  • Kalafatçı, Ö. (2017). Hayat bilgisi öğretim programının öğretmen görüşlerine göre incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Ordu Üniversitesi.
  • Karabörk, T. (2020). İlkokul 1. Sınıf hayat bilgisi dersi öğretim programının öğretmen görüşlerine göre incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi.
  • Karaman, P.(2019). Hayat bilgisi öğretim programındaki öğelerin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10, 347-367.
  • Maxwell, J. A. (2016). Expanding the history and range of mixed methods research. Journal of Mixed Methods Research, 10(1), 12–27.
  • MEB, (2018). Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı (İlköğretim 1, 2 ve 3. Sınıflar), Ankara.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). Sage Publications, Inc.
  • Narman, B. (2011). İlköğretim hayat bilgisi ders programında yer alan duyuşsal kazanımların gelişim, program ve beceri açısından incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi.
  • Oliver, A. I. (1965). Curriculum improvement: A guide to problems, principles and procedures. New York: Dodd Mead and Company.
  • Ornstein, A. C., Hunkins, F. P. (1998). Curriculum: Foundations, Principles, and Issues (3rd Edition). Boston.
  • Özçelik, D. A. (2010). Eğitim programları ve öğretim. Pegem.
  • Özdemir, M. (1998). Hayat bilgisi öğrenme ve öğrenme etkinlikleri. Pegem.
  • Özgüç, C. (2019). İlkokul 2. Sınıf hayat bilgisi dersi öğretim programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • Özkan, Ö. (2010). Örnek olay yönteminin hayat bilgisi dersi öğrenme ortamlarında kullanımının etkililiği (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi.
  • Sönmez, V. (1998). Hayat bilgisi öğretimi ve öğretmen kılavuzu. Anı Yayıncılık.
  • Sönmez, V. (2005). Hayat ve sosyal bilgiler öğretimi öğretmen kılavuzu. (5.Baskı). Anı Yayıncılık.
  • Şahin, M. (2009). Cumhuriyetin kuruluşundan günümüze kadar Türkiye‟de hayat bilgisi dersi programlarının gelişimi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(8), 402-410.
  • Tay, B., & Baş, M. (2015). 2009 ve 2015 yılı hayat bilgisi dersi öğretim programlarının karşılaştırılması. Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, X(II), 341-374.
  • Tuncer, Ö. (2009). İlköğretim 3. sınıf hayat bilgisi programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Adnan Menderes Üniversitesi.
  • Türkeş, S. (2008). İlköğretim 1. kademe 1-3 sınıf hayat Bilgisi dersine yer alan okul heyecanım temasının kazanımlarının gerçekleşme düzeyine ilişkin öğretmen görüşleri (Balıkesir İli Örneği) (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi.
  • Türkyılmaz, A. (2011). İlköğretim hayat bilgisi öğretim programının öğretmen görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Balıkesir Üniversitesi.
  • Uçar, K. (2020). Cumhuriyetten günümüze hayat bilgisi öğretim programlarının amaçlarının incelenmesi. İnternational Journal of Education Tecnology and scientific researches, 6, 74-98.
  • Uğur, T. (2006). 2005 İlköğretim 1. 2. ve 3. sınıflar hayat bilgisi dersi öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri (Uşak İli Örneği) (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Afyonkarahisar Kocatepe Üniversitesi.
  • Ünsal, H. (2018). Yeni hayat bilgisi dersi 1. sınıf öğretim programının uygulanmasına ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Sosyal Bilimler ve Değerler Eğitimi Dergisi, 1, 68-86.
  • Ütkür, N. (2018). 2009 ve 2015 Hayat bilgisi öğretim programlarının sınıf öğretmenlerinin görüşleriyle karşılaştırılması. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (28), 174-201.
  • Yaldız-Selbi, Y. (2019). 2018 Hayat bilgisi öğretim programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Mersin ili örneği) (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Mersin Üniversitesi.
  • Yasavur, H. (2013). İlköğretim 3. sınıf hayat bilgisi dersinde öğrencilere yaratıcı düşünme becerisi kazandırmak için önerilen etkinliklerin öğretmenler tarafından kullanma sıklıkları (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). İnönü Üniversitesi.
  • Yaşaroğlu, C. (2017). “2015 Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme.” Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(51), 859-873.
  • Yaşaroğlu, C. (2013). Hayat bilgisi dersi kazanımlarının değerler eğitimi açısından incelenmesi. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(7), 849-858.
  • Yıldırım, G. (2021). Sınıf öğretmeni adaylarının hayat bilgisi dersine yönelik görüşleri. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 10(1), 568-589.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, Ş. S. (2009). 2005 Hayat bilgisi dersi öğretim programının birleştirilmiş sınıflarda uygulanabilirliğinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi.
  • Yılmaz, F. (2020). 2018 Hayat bilgisi öğretim programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Düzce Üniversitesi.
  • Yılmaz, F., & Sunkur, M. Ö. (2021). A curriculum alignment analysis: A sample of life sciences course curriculum (2018) for 3rd-grade students. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, (27), 279-297.
Toplam 61 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Özer Çelik 0000-0002-9018-0660

Yayımlanma Tarihi 2 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 21 Temmuz 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Çelik, Ö. (2022). 2018 hayat bilgisi dersi öğretim programının uygulanabilirliğine ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 5(2), 588-608. https://doi.org/10.33400/kuje.1146718



22176

Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi 2020 yılı itibariyle TR-Dizin tarafından dizinlenmektedir.