Geometri öğretimi, geometrik düşüncenin gelişimi, matematiksel dilin kullanımı ve eleştirel düşüncenin kazandırılmasında önemlidir. Bu çalışmada amaç, alan yazında 5E modelinin geometri öğretimiyle ilişkilendirildiği araştırmaların güncel eğilimleriyle çerçevelerini belirlemek maksadıyla Türkiye’deki 5E modelinin geometri öğretiminde kullanıldığı lisansüstü tezler için betimsel içerik analizi uygulamaktır. Veri tabanları “5E modeli”, “geometri öğretimi”, “5E model” ve “geometry teaching” anahtar kelimeleri kullanılarak bu amaç doğrultusunda taranmıştır. 2008-2022 yılları arasında erişime açık olarak yayınlanmış geometri konularını kapsayan 15 tez çalışmasına ve 2 makaleye ulaşılmıştır ve matematik konularını içeren çalışmalar araştırma dışında bırakılmıştır. Çalışmaya dahil edilen her bir tez ve makaleye; tür-yayınlanma yılı, örneklem grubu, örneklem büyüklüğü, araştırılan konu, geometri konusu, veri toplama aracı, verilerin analiz yöntemi, araştırma deseni, yöntemi, araç gereç kullanımı, uygulama yapılan coğrafi bölgeye göre betimsel içerik analizi uygulanmıştır. İçerik analizinin verileri bulgular kısmında frekans (f) tablosuna dönüştürülerek aktarılmıştır. Bulgularda 5E modelinin geometri öğretiminde incelendiği yüksek lisans tezlerinin doktora tezlerinden ve makalelerden fazla olduğu görülmüştür. Çalışmaların örneklem büyüklüğünün çoğunlukla 50 kişinin altında seçildiği, örneklem grubunun çoğunlukla yedinci sınıf öğrencilerinden oluştuğu gözlemlenmiştir. Çalışmaların sıklıkla çokgenler konusunda yapıldığı; başarı, kalıcılık, tutum, ispat becerileri üzerine etkilerinin incelendiği; çalışmalarda en çok karma desenin tercih edildiği, ölçme aracı olarak genellikle testler ve formların kullanıldığı görülmüştür. Veri analizinde sıklıkla t-testi, frekans/yüzde tablolarından yararlanıldığı; noktalı kağıt/çalışma kağıdı vb. kağıtlar ile resim/video gibi görsellerin çoğunlukla kullanılan araçlardan olduğu belirlenmiştir. Çalışmaların genelde İç Anadolu, Ege ve Karadeniz Bölgeleri’nde hazırlandığı sonucuna ulaşılmıştır.
In this study, it is aimed to analyze the content of postgraduate theses and articles on the subject in Turkey in order to determine the current trends and frameworks of research on geometry teaching with the 5E model in the literature. The databases were searched for this purpose using the keywords "5E modeli", "geometri öğretimi", "5E model" and "geometry teaching". Between 2008 and 2022, 15 thesis studies and 2 articles covering geometry topics, which were open to access, were reached. For each thesis and articles included in the study; descriptive content analysis was applied according to genre-publication year, sample group, sample size, research subject, geometry subject, data collection tool, data analysis method, research method, design, use of tools and equipment, and geographical region where the application was made. The data of the content analysis were transferred into frequency tables in the findings section. Findings: master's theses are more than doctoral theses and articles. In studies, the sample size was generally less than 50 students, and seventh grade students were included in the sample group. Mostly; studies were carried out with polygons, the effects of the model on success, permanence and attitude were examined, mixed patterns were used, tests/forms were used as measurement tools. T-test, frequency/percentage tables were frequently used in data analysis. Dot paper/worksheet and images/video-like images are mostly used tools. Generally studied in Central Anatolia, Aegean and Black Sea Regions.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mayıs 2023 |
Gönderilme Tarihi | 16 Ocak 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |