Identifying children's mood self-assessment can contribute to the development of effective methods in accordance with their emotional development. The aim of this study is to adapt the Mood Self-Assessment in Children to Turkish culture for children aged of 8. The original scale was developed by Simoës-Perlant, Lemercier, Pêcher, and Benintendi-Medjaouedto (2018). The sample of the research consisted of 363 8-year-old children from public schools in the districts of Tepebaşı and Odunpazar in the Turkish province of Eskişehir who willingly participated during the 2021–2022 academic year. The original scale consists of four sub-dimensions: Joy, Anger, Fear, and Sadness and a total of 24 scenario-type items. Confirmatory factor analysis revealed that the associated four-dimensional measurement model was a good fit (χ2/sd=1.96, RMSEA=0.051, SRMR= 0.053, CFI =0.95, GFI=0.90, NFI=0.90, IFI=0.95, NFI=0.97) and that the distribution of subdimensions and items in the subdimensions matched that of the original scale. Item analysis revealed that the item-total correlations ranged from 0.22-0.41 in the Joy subdimension, 0.49-0.65 in the Anger subdimension, 0.47-0.57 in the Fear subdimension, and 0.44-0.58 in the Sadness subdimension. The overall coefficient for internal consistency of the scale was reported as 0.84. It was 0.59 for the joy subdimension, 0.80 for the anger subdimension, 0.75 for the fear subdimension, and 0.84 for the sadness subdimension. The results show that the Turkish form of the “Mood Self-Assessment Scale in Children Age of 8 (ÇDDÖ)” is a valid and reliable instrument.
mood scale adaptation validity reliability self-assessment scale
Çocukların duygu durumlarına ilişkin öz değerlendirmelerinin belirlenmesi, duygusal gelişimlerine uygun olarak etkili yöntemlerin geliştirilmesine katkı getirebilir. Bu çalışmanın amacı, Çocuklarda Duygu Durum Öz-Değerlendirme Ölçeğini (Mood Self-Assessment in Children from the Age of 7) 8 yaş grubundaki çocuklar için Türk kültürüne uyarlamaktır. Özgün ölçek Simoës-Perlant, Lemercier, Pêcher ve Benintendi-Medjaouedto (2018) tarafından geliştirilmiştir. Araştırmanın örneklemini, 2021-2022 eğitim-öğretim yılında Eskişehir ili, Tepebaşı ve Odunpazarı ilçelerinde bulunan devlet okullarında öğrenim gören gönüllülük esasına dayalı olarak uygun örnekleme yöntemiyle belirlenen 363 sekiz yaşındaki öğrenciler oluşturmaktadır. Özgün ölçek; sevinç, öfke, korku ve üzüntü olmak üzere dört alt boyuttan ve toplam 24 senaryo tipi maddeden oluşmaktadır. Yapılan Doğrulayıcı Faktör Analizi sonucunda ilişkili dört boyutlu ölçme modelinin iyi uyum verdiği (χ2/sd=1.96, RMSEA=0.051, SRMR= 0.053, CFI=0.95, GFI=0.90, NFI=0.90, IFI=0.95, NFI=0.97) ve maddelerin alt ölçeklere dağılımının özgün ölçekteki dağılımla aynı olduğu saptanmıştır. Madde-toplam korelasyonlarının Sevinç alt boyutunda 0,22-0,41, Öfke alt boyutunda 0,49-0,65, Korku alt boyutunda 0,47-0,57 ve Üzüntü alt boyutunda 0,44-0,58 arasında değiştiği görülmüştür. Ölçeğin genel iç tutarlılık katsayısı 0.84 olarak bulunmuştur. Ölçeğin Sevinç alt boyutu için 0.59, Öfke alt boyutu için 0.80, Kaygı alt boyutu için 0.75 ve Üzüntü alt boyutu için 0.84 olarak bulunmuştur. Bulgular, “8 Yaşındaki Çocuklarda Duygu-Durum Öz-Değerlendirme Ölçeğinin (ÇDÖÖ)” Türkçe formunun geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu göstermektedir.
duygu durum ölçek uyarlama geçerlik güvenirlik öz-değerlendirme ölçeği
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kültürlerarası Ölçek Uyarlama |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2023 |
Gönderilme Tarihi | 5 Şubat 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |