Okul öncesi öğretmenlerinin aile katılımına ilişkin görüşleri
Yıl 2019,
, 64 - 74, 30.05.2019
Tuğçe Güzelyurt
,
Fatma Birge
Ayşe Ökten
Öz
Çocuğun eğitim sürecinin süreklilik
kazanması ve çocuğun bu süreci içselleştirebilmesi için ailenin eğitim
paydaşlarıyla birlikte hareket etmesi gerekmektedir. Çocuğun eğitim sürecine
ailenin de dâhil edilmesinde öğretmenlerin kritik bir rolü bulunmaktadır. Bu
bilgiler doğrultusunda çalışmanın amacı, okul öncesi öğretmenlerinin aile
katılımına yönelik algılarını derinlemesine incelemektir. Araştırmanın çalışma
grubu 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Şırnak ilinin, Silopi ilçesinde Milli
Eğitim Bakanlığına bağlı okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan 36 okul
öncesi öğretmeninden oluşmaktadır. Araştırmada veriler araştırmacılar
tarafından oluşturulan yarı-yapılandırılmış görüşme formuyla toplanmıştır. Elde
edilen veriler içerik analizi tekniğiyle analiz edilmiştir. Sonuç olarak okul
öncesi öğretmenlerinin ailelerle iletişim kuramama ve deneyim eksikliği
nedeniyle aile eğitimini önemsemediği ve aile eğitimi uygulamalarında yetersiz
olduğu belirlenmiştir. Aile eğitiminin istendik düzeyde olmamasının temel
nedenleri arasında ortak iletişim dilinin yeterince kullanılamaması, ailenin
çok çocuklu yapıya sahip olması ve öğretmenlerin mesleki deneyimlerinin az
olması yer almaktadır.
Kaynakça
- Aktaş Arnas, Y. (2011). Aile eğitimi ve okul öncesinde aile katılımı. Ankara: Vize Yayıncılık.
- Aslan, N., & Cansever, B. (2009). Ailenin sosyo-demografik özelliklerinin çocuğun okuldaki sosyal etkinliklere katılımı üzerindeki etkileri: Türkiye ve Hollanda arasında karşılaştırmalı bir çalışma. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 5(2), 210-226.
- Atakan, H. (2010). Okulöncesi eğitiminde aile katılımı çalışmalarının öğretmen ve ebeveyn görüşlerine göre değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çanakkale.
- Aydoğan, Y. (2017). Okul öncesi eğitim programlarında aile katılımı. Ankara: Pegem.
- Belgin Aksoy, A. (2016). Aile eğitimi ve katılımı. Ankara: Hedef Yayınları.
- Büyüköztürk, Ş., Çakmak Kılıç, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri (19. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
- Canbulut, T. (2014). Türkiye'de çocukların katılım hakkı üzerine bir derleme. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 1(2), 85-94.
- Can Yaşar, M. (2001). Okulöncesi eğitim kurumlarında ailenin eğitime katılımı, Gazi Üniversitesi Anaokulu-Anasınıfı Öğretmeni El Kitabı 2001–2002 Ders Yılı Rehber Kitaplar Dizisi, İstanbul, Ya-Pa Yayınları.
- Çamlıbel Çakmak, Ö. (2010). Okul öncesi eğitim kurumlarında aile katılımı. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(20), 1-18.
- Erdoğan, Ç. & Demirkasımoğlu, N. (2010). Ailelerin eğitim sürecine katılımına ilişkin öğretmen ve yönetici görüşleri. Educational Administration: Theory and Practice, 16(3), 399-431.
- Hohmann, M., & Weikart, D. P. (2000). Küçük çocukların eğitimi. İstanbul, Hisar Eğitim Vakfı Yayınları.
- Kandır, A. (2002). 36-72 aylık çocuklar için okul öncesi eğitim programlarının hazırlanması. Ankara: Kök.
- Kandır, A., & Ersoy, Ö. (2003). Yıllık plan örnekleri ve aile katılımı çalışmaları. İstanbul: Morpa Yayınları.
- Kurtulmuş, Z. (2016). Okul öncesi eğitimde uygulanan etkinlik planlarında aile katılımı boyutunun incelenmesi. Cumhuriyet International Journal of Education, 5(1), 71-84.
- Miles, M. B., Huberman, A. M., Huberman, M. A., & Huberman, M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage.
- Oktay, A. (2002). Yaşamın sihirli yılları: Okulöncesi dönem. İstanbul: Epsilon Yayınevi, İstanbul.
- Ömeroğlu, E., & Can Yaşar, M. (2005). Okul öncesi eğitim kurumlarında ailenin eğitime katılımı. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 6(62), 29-34.
- Özbay Ünlüler, E. (2017). Okul öncesi eğitimde ailenin yeri ve önemi. Ankara: Pegem.
- Temel, Z. F. (2013). Aile eğitimi ve erken çocukluk eğitiminde aile katılım çalışmaları. Anı Yayıncılık.
- Tezel Şahin, F., & Turla, A. (2003). Okul öncesi eğitim kurumlarında yapılan aile katılım çalışmalarının incelenmesi. OMEP Dünya Konsey Toplantısı ve Konferansı Kültürlerarası Buluşması: Erken çocukluk gelişimi ve eğitimine yansımaları, 379-392.
- Tezel Şahin, F., & Ünver, N. (2005). Okulöncesi eğitim programlarına aile katılımı. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(1), 23-30.
- Ünüvar, P. (2010). Aile katılımı çalışmalarına yönelik ebeveyn ve öğretmen görüşlerinin karşılaştırılması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(3), 719-730.
- Varol, N. (2005). Aile eğitimi. Ankara: Kök Yayıncılık.
- Vural, D. E., & Kocabaş, A. (2016). Okul öncesi eğitim ve aile katılımı. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 15(59), 1174-1185.
- Yavuzer, H. (2016). Çocuk psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitapevi.
- Zembat, R., & Unutkan Polat, Ö. (2001). Okul öncesi dönemde çocuğun sosyalleşmesinde ailenin yeri. İstanbul: Ya-Pa Yayınları.
Pre-school teachers' views on family involvement
Yıl 2019,
, 64 - 74, 30.05.2019
Tuğçe Güzelyurt
,
Fatma Birge
Ayşe Ökten
Öz
In order for the child's education process to become
permanent and the child can internalize this process, the family should act
together with the education stakeholders. Teachers have a critical role in
involving the family in the child's educational process. The purpose of this
study is to examine the perceptions of preschool teachers about family
participation in depth. The study group consists of 36 pre-school teachers who
work in pre-school education institutions in Silopi district of Şırnak province
in the 2018-2019 academic year. The data were collected by the researchers in a
semi-structured interview form. The data were analyzed by content analysis
technique. As a result, it was determined that pre-school teachers did not care
about family education due to lack of communication with families and lack of
experience and they were insufficient in family education practices. The main
reasons for the lack of family education are the inadequate use of the common
communication language, the fact that the family has many children and the
teachers are in the first years of their profession
Kaynakça
- Aktaş Arnas, Y. (2011). Aile eğitimi ve okul öncesinde aile katılımı. Ankara: Vize Yayıncılık.
- Aslan, N., & Cansever, B. (2009). Ailenin sosyo-demografik özelliklerinin çocuğun okuldaki sosyal etkinliklere katılımı üzerindeki etkileri: Türkiye ve Hollanda arasında karşılaştırmalı bir çalışma. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 5(2), 210-226.
- Atakan, H. (2010). Okulöncesi eğitiminde aile katılımı çalışmalarının öğretmen ve ebeveyn görüşlerine göre değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çanakkale.
- Aydoğan, Y. (2017). Okul öncesi eğitim programlarında aile katılımı. Ankara: Pegem.
- Belgin Aksoy, A. (2016). Aile eğitimi ve katılımı. Ankara: Hedef Yayınları.
- Büyüköztürk, Ş., Çakmak Kılıç, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri (19. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
- Canbulut, T. (2014). Türkiye'de çocukların katılım hakkı üzerine bir derleme. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 1(2), 85-94.
- Can Yaşar, M. (2001). Okulöncesi eğitim kurumlarında ailenin eğitime katılımı, Gazi Üniversitesi Anaokulu-Anasınıfı Öğretmeni El Kitabı 2001–2002 Ders Yılı Rehber Kitaplar Dizisi, İstanbul, Ya-Pa Yayınları.
- Çamlıbel Çakmak, Ö. (2010). Okul öncesi eğitim kurumlarında aile katılımı. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(20), 1-18.
- Erdoğan, Ç. & Demirkasımoğlu, N. (2010). Ailelerin eğitim sürecine katılımına ilişkin öğretmen ve yönetici görüşleri. Educational Administration: Theory and Practice, 16(3), 399-431.
- Hohmann, M., & Weikart, D. P. (2000). Küçük çocukların eğitimi. İstanbul, Hisar Eğitim Vakfı Yayınları.
- Kandır, A. (2002). 36-72 aylık çocuklar için okul öncesi eğitim programlarının hazırlanması. Ankara: Kök.
- Kandır, A., & Ersoy, Ö. (2003). Yıllık plan örnekleri ve aile katılımı çalışmaları. İstanbul: Morpa Yayınları.
- Kurtulmuş, Z. (2016). Okul öncesi eğitimde uygulanan etkinlik planlarında aile katılımı boyutunun incelenmesi. Cumhuriyet International Journal of Education, 5(1), 71-84.
- Miles, M. B., Huberman, A. M., Huberman, M. A., & Huberman, M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage.
- Oktay, A. (2002). Yaşamın sihirli yılları: Okulöncesi dönem. İstanbul: Epsilon Yayınevi, İstanbul.
- Ömeroğlu, E., & Can Yaşar, M. (2005). Okul öncesi eğitim kurumlarında ailenin eğitime katılımı. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 6(62), 29-34.
- Özbay Ünlüler, E. (2017). Okul öncesi eğitimde ailenin yeri ve önemi. Ankara: Pegem.
- Temel, Z. F. (2013). Aile eğitimi ve erken çocukluk eğitiminde aile katılım çalışmaları. Anı Yayıncılık.
- Tezel Şahin, F., & Turla, A. (2003). Okul öncesi eğitim kurumlarında yapılan aile katılım çalışmalarının incelenmesi. OMEP Dünya Konsey Toplantısı ve Konferansı Kültürlerarası Buluşması: Erken çocukluk gelişimi ve eğitimine yansımaları, 379-392.
- Tezel Şahin, F., & Ünver, N. (2005). Okulöncesi eğitim programlarına aile katılımı. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(1), 23-30.
- Ünüvar, P. (2010). Aile katılımı çalışmalarına yönelik ebeveyn ve öğretmen görüşlerinin karşılaştırılması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(3), 719-730.
- Varol, N. (2005). Aile eğitimi. Ankara: Kök Yayıncılık.
- Vural, D. E., & Kocabaş, A. (2016). Okul öncesi eğitim ve aile katılımı. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 15(59), 1174-1185.
- Yavuzer, H. (2016). Çocuk psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitapevi.
- Zembat, R., & Unutkan Polat, Ö. (2001). Okul öncesi dönemde çocuğun sosyalleşmesinde ailenin yeri. İstanbul: Ya-Pa Yayınları.