Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Güç mesafesi algısı ölçeği geçerlik ve güvenirlik çalışması

Yıl 2019, , 120 - 133, 30.12.2019
https://doi.org/10.33400/kuje.638591

Öz

Eşitsizlik
her toplumda kısmen de olsa görülmekte olup, aile, sosyal hayat, kamusal alan,
eğitim örgütleri ya da iş hayatı gibi toplumun birçok değişik kurumlarında
ortaya çıkabilmektedir. Toplumun değişik kurumlarında ortaya çıkan bu
eşitsizlik toplumun bazı fertlerini daha güçlü kılmaktadır. Toplumdaki
fertlerin birbirleri ile eşit olmadığı anlayışına dayanan güç mesafesi kavramı,
bir ülkenin kurum ve kuruluşlarında daha az güce sahip üyelerin gücün eşit
dağıtılmadığını kabul etme düzeyini ifade etmektedir. Örgüt içerisinde gücün
eşit olmayan dağılımından kaynaklanan güç mesafesi örgütsel yaşamda önemli bir
kavram olup, karar alma, iletişim, etkileşim gibi örgütsel süreçler açısından
oldukça önemli bir kavramdır. Bu bağlamda, bu araştırmada çalışanların güç
mesafesi algılarını tespit etmeye yönelik bir ölçek geliştirmek amaçlanmıştır.
Araştırmanın çalışma grubunu, Milli Eğitim Bakanlığında görev yapmakta olan
ilkokul, ortaokul ve lise öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmada, açımlayıcı
ve doğrulayıcı faktör analizleri yapılarak ölçeğin yapı geçerliliği sınanmış
olup açımlayıcı faktör analizi 401 öğretmen ile, doğrulayıcı faktör analizi ise
601 öğretmen ile gerçekleştirilmiştir. Yapılan faktör analizleri sonucunda
ölçeğin, katılım, hiyerarşi ve erişim olmak üzere 23 madde ve 3 boyuttan oluşan
bir yapıya sahip olduğu ortaya konulmuştur. Bu üç faktörün açıkladığı toplam
varyans oranı %56.65 olup, bu yapı DFA ile doğrulanmıştır. Ölçeğin DFA analizi
soncunda uyum değerleri, x2/sd = 2.8, RMSEA=.06, NNFI=.93; CFI=.94, RMR=.05;
GFI=.91 ve AGFI=.90 olarak tespit edilmiştir. Ölçeğin, pilot uygulama sonrası
yapılan güvenirlik analizi sonucunda, Cronbach Alfa değerinin .91 olduğu, alt
boyutlarda ise katılım boyutunda α=.92, ulaşım boyutunda α=.88, hiyerarşi
boyutunda ise α=.83 olarak tespit edilmiştir. Ayrıca, DFA için 601 katılımcıdan
toplanan verilerle yapılan güvenirlik analizinde ise, ölçeğin Cronbach Alfa
değerinin .94 olduğu, boyutlarda ise katılım alt boyutu α=.91, ulaşım alt
boyutu α=.89, hiyerarşi alt boyutu α=.81 ve olarak tespit edilmiştir. Araştırma
neticesinde öğretmenlerin okuldaki güç mesafesi algılarını ölçmek için
kullanılabilecek geçerli ve güvenilir veriler elde edilebilecek bir ölçek
geliştirilmiştir.

Kaynakça

  • Białas, S. (2009). Power distance as a determinant of relations between managers and employees in the enterprises with foreign capital. Journal of Intercultural Management, 1(2), 105-115. http://www.joim.pl/pdf/Bialas2.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Çelik, M. (2007). Örgüt kültürü ve örgütsel vatandaşlık davranışı –Bir uygulama-, Atatürk Üniversitesi SBE, İşletme ABD, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Erzurum
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., ve Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi
  • Daniels, M. A., & Greguras, G. J. (2014). Exploring the nature of power distance: ımplications for micro- and macro-level theories, processes, and outcomes. Journal of Management, 22(10), s. 1-28.
  • De Mooij, M., & Hofstede, G. (2002). Convergence and divergence in consumer behavior: Implications for international retailing. Journal of Retailing 78(1), 61-69. doi: 10.1016/S0022-4359(01)00067-7.
  • Gül, Ö. (2019). Okullardaki güç mesafesinin lider üye etkileşimine etkisi. Eskişehir: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Hofstede, G. (2011). Dimensionalizing cultures: The Hofstede model in context. Online Readings in Psychology and Culture, 2(1), 1-26. https://doi.org/10.9707/2307-0919.1014
  • Hofstede, G. (2001). Culture's consequences. London: Sage.
  • Hofstede, G. J., Pedersen, P. B., & Hofstede, G. (2002). Exploring cultures; exercises, stories and synthetic cultures. Yarmouth, Maine: Nicholas Brealey Publishing.
  • Hofstede, G., & McCrae, R. R. (2004). Personality and culture revisited: linking traits and dimensions of culture. Cross-Cultural Research, 38(1), 52-88. doi:10.1177/1069397103259443.
  • Hofstede, G., Hofstede, G. J., & Minkov, M. (2010). Cultures and organizations: Software of the mind. New York: Mc Graw Hill.
  • Khatri, N. (2009). Consequences of power distance orientation in organizations: Vision. The Journal of Business Perspective, 13(1), 1-10. doi: 10.1177/097226290901300101
  • Kline, R. (1998). Principles and practice of structural epuation modeling. New York: Guildford Press.
  • Matveev, A. V., & Del Villar, C. P. (2014, June). Assessing intercultural communication competence of the Filipino and American managers. GSTF Journal on Business Review (GBR), 3(3), 46-51. doi: 10.5176/2010-4804_3.3.323
  • Mead, R., & Andrews, T. G. (2009). International management. West Sussex: Wiley Publication.
  • Meydan, C., H., ve Şeşen, H. (2011). Yapısal eşitlik modellemesi AMOS uygulamaları. Ankara: Detay Yayıncılık
  • Polat, S., & Doyuran-Göktürk, Ş. (2005). Avrupa birliğine katılım sürecinde okul müdürlerinin ulusal kültür profili. Denizli: Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
  • Şişman, M. (2011). Örgütler ve kültürler. Ankara: Pegem Akademi.
  • Tabachnick, B. G. Ve Fidell, L. S. (2001). Using multivariate statistics. Boston: Allyn and Bacon.
  • Uslu, O., & Ardıç, K. (2013). Güç mesafesi örgütsel güveni etkiler mi. Afyon Kocatepe Üniversitesi, İİBF Dergisi XV, S. II, 2013.

The study of validity and reliability of power distance scale

Yıl 2019, , 120 - 133, 30.12.2019
https://doi.org/10.33400/kuje.638591

Öz

Inequality
is seen in many societies and can occur in many different institutions of the
society such as family, social life, public sphere, educational organizations
or business life. This inequality in different institutions of the society
makes some members of the society stronger than others. The concept of power
distance, which is based on the understanding that individuals in society are
not equal to each other, expresses the level of acceptance of the fact that
less power is not distributed equally in a country's institutions and
organizations. The power distance that stems from unequal distribution of power
within the organization is an important concept in organizational life and it
is a very important concept in terms of organizational processes such as
decision making, communication and interaction. In this context, this study was
carried out to develop a scale to determine employees' perceptions of power
distance. The study group consists of primary, secondary and high school
teachers working in the Ministry of National Education. The construct validity
of the scale was tested by using exploratory and confirmatory factor analyzes.
As a result of factor analysis, it was revealed that the scale had 23 items and
3 dimensions: participation, hierarchy and access. The variance ratio explained
by these three factors was 56.65% and this structure was confirmed by DFA. At
the end of the DFA analysis, the fit values of the scale were x2 / sd = 2.8,
RMSEA = .06, NNFI = 93; CFI = 94, RMR = .05; GFI = .91 and AGFI = .90. In
addition, as a result of the reliability analysis, it was found that Cronbach
alpha internal consistency values for the scale was .92 after expletory factor
analysis. It was also found that Cronbach alpha internal consistency values for
the scale was .94. after confirmatory factor analysis. As a result of the
study, a valid and reliable scale was developed which can be used to measure
teachers' perceptions of power distance at school.

Kaynakça

  • Białas, S. (2009). Power distance as a determinant of relations between managers and employees in the enterprises with foreign capital. Journal of Intercultural Management, 1(2), 105-115. http://www.joim.pl/pdf/Bialas2.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Çelik, M. (2007). Örgüt kültürü ve örgütsel vatandaşlık davranışı –Bir uygulama-, Atatürk Üniversitesi SBE, İşletme ABD, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Erzurum
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., ve Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi
  • Daniels, M. A., & Greguras, G. J. (2014). Exploring the nature of power distance: ımplications for micro- and macro-level theories, processes, and outcomes. Journal of Management, 22(10), s. 1-28.
  • De Mooij, M., & Hofstede, G. (2002). Convergence and divergence in consumer behavior: Implications for international retailing. Journal of Retailing 78(1), 61-69. doi: 10.1016/S0022-4359(01)00067-7.
  • Gül, Ö. (2019). Okullardaki güç mesafesinin lider üye etkileşimine etkisi. Eskişehir: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Hofstede, G. (2011). Dimensionalizing cultures: The Hofstede model in context. Online Readings in Psychology and Culture, 2(1), 1-26. https://doi.org/10.9707/2307-0919.1014
  • Hofstede, G. (2001). Culture's consequences. London: Sage.
  • Hofstede, G. J., Pedersen, P. B., & Hofstede, G. (2002). Exploring cultures; exercises, stories and synthetic cultures. Yarmouth, Maine: Nicholas Brealey Publishing.
  • Hofstede, G., & McCrae, R. R. (2004). Personality and culture revisited: linking traits and dimensions of culture. Cross-Cultural Research, 38(1), 52-88. doi:10.1177/1069397103259443.
  • Hofstede, G., Hofstede, G. J., & Minkov, M. (2010). Cultures and organizations: Software of the mind. New York: Mc Graw Hill.
  • Khatri, N. (2009). Consequences of power distance orientation in organizations: Vision. The Journal of Business Perspective, 13(1), 1-10. doi: 10.1177/097226290901300101
  • Kline, R. (1998). Principles and practice of structural epuation modeling. New York: Guildford Press.
  • Matveev, A. V., & Del Villar, C. P. (2014, June). Assessing intercultural communication competence of the Filipino and American managers. GSTF Journal on Business Review (GBR), 3(3), 46-51. doi: 10.5176/2010-4804_3.3.323
  • Mead, R., & Andrews, T. G. (2009). International management. West Sussex: Wiley Publication.
  • Meydan, C., H., ve Şeşen, H. (2011). Yapısal eşitlik modellemesi AMOS uygulamaları. Ankara: Detay Yayıncılık
  • Polat, S., & Doyuran-Göktürk, Ş. (2005). Avrupa birliğine katılım sürecinde okul müdürlerinin ulusal kültür profili. Denizli: Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
  • Şişman, M. (2011). Örgütler ve kültürler. Ankara: Pegem Akademi.
  • Tabachnick, B. G. Ve Fidell, L. S. (2001). Using multivariate statistics. Boston: Allyn and Bacon.
  • Uslu, O., & Ardıç, K. (2013). Güç mesafesi örgütsel güveni etkiler mi. Afyon Kocatepe Üniversitesi, İİBF Dergisi XV, S. II, 2013.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ömer Gül 0000-0001-8635-224X

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 26 Ekim 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Gül, Ö. (2019). Güç mesafesi algısı ölçeği geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 2(2), 120-133. https://doi.org/10.33400/kuje.638591



22176

Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi 2020 yılı itibariyle TR-Dizin tarafından dizinlenmektedir.