Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Fen bilgisi öğretmen adaylarının takım çalışması becerisini kullanabilme durumlarının belirlenmesi

Yıl 2021, , 476 - 492, 30.11.2021
https://doi.org/10.33400/kuje.955600

Öz

Fen bilgisi öğretmen adaylarının takım çalışması becerisini ne kadar kullandıkları, mesleğe başladıklarında fen bilgisi derslerinde bu beceriyi ne kadar kazandırabileceklerinin bir göstergesi olarak görülebilir. Çünkü öğretmenler, öğrencilerinin örnek aldıkları rol modellerdir. Bu düşünceden hareketle mevcut araştırmada üçüncü sınıf fen bilgisi öğretmen adaylarının takım çalışması becerisini kullanabilme durumlarının belirlenmesi amaçlamaktadır. Özel durum yöntemi ile yürütülen bu araştırmaya 28 üçüncü sınıf fen bilgisi öğretmen adayı istekli olarak katılmıştır. Adaylardan 8 takım oluşturulmuştur. Araştırmanın veri kaynağını yarı yapılandırılmış sorulardan oluşan görüşmeler oluşturmaktadır. Veriler, fen bilgisi öğretmen adaylarına yönelik takım çalışması becerisi gelişim göstergelerine ait anahtar kavramlar çerçevesinde içerik analizine tabi tutulmuştur. Fen bilgisi öğretmen adaylarının takım çalışması becerilerini kullanma durumları, göstergelere ait anahtar kavramların hepsini vurgulamaları (kullanması/ifade etmeleri/göstermeleri) durumunda takım çalışması becerisine ait o göstergeyi “kullanabiliyor”, anahtar kavramlardan herhangi birini eksik vurgulaması “kısmen kullanabiliyor” ve göstergeye ait anahtar kavramların hiçbirini vurgulamamışsa “kullanamıyor” şeklinde yorumlanmıştır. Araştırma sonunda; üçüncü sınıf fen bilgisi öğretmen adaylarının çoğunluğunun takım çalışmasına ait göstergeleri kısmen kullanabildikleri tespit edilmiştir. Bu sonuç çerçevesinde fen bilgisi eğitimcilerinin ders yürütme süreçlerinde takım çalışması kapsamında ortaya çıkan ürünleri ve takım çalışması süreçlerini değerlendirmeleri önerilebilir. Aynı zamanda tasarladıkları etkinliklerde fen bilgisi öğretmen adaylarına yönelik takım çalışması becerisi gelişim göstergelerini dikkate almaları da önerilmektedir.

Destekleyen Kurum

TÜBİTAK

Proje Numarası

117K993

Teşekkür

Bu araştırma makalesi “Bağlam Temelli Öğrenme Uygulamaları İle Zenginleştirilmiş Fen Bilgisinde Yaşam Becerileri Eğitimi Kılavuzunun Tasarlanması, Uygulanması ve Değerlendirilmesi” isimli 117K993 kodlu TÜBİTAK projesinin bir bölümünü oluşturmaktadır.

Kaynakça

  • Ahonen, A., & Kinnunen, P. (2015). How do students value the importance of twenty-first century skills? Scandinavian Journal of Educational Research, 59, 395–412.
  • Akdemir, A., (2008). Vizyon yönetimi. Ekin Kitabevi.
  • Avci, U., Kilinç, İ., & Okumuş, F. (2010). Öğrenme düzeyleri arası ilişki: Otel işletmelerinde bir alan araştırması. Ege Akademik Bakış / Ege Academic Review, 10(1), 95-115.
  • Baltaş, A., (1997). Ekip oluşturma ve geliştirme el kitabı. Remzi Kitabevi.
  • Becerikli, Y. S. (2013). Takım çalışmaları ve verimlilik ilişkisi: Karar alma süreçlerinin etkinlik kazanmasında liderin rolü. Verimlilik Dergisi, 3, 93-116.
  • Bulut, Z. A. (2004). Etkin takım oluşturma ve yönetme. Mevzuat Dergisi, 7(77), 22-26.
  • Campion, M. A., Papper, E. M., & Medsker, G. J. (1996). Relations between work team characteristics and effectiveness: A replication and extension. Personnel Psychology, 49(2), 429-452.
  • Caspersz, D., Wu, M., & Skene, J. (2003). Factors influencing effective performance of university student teams. https://www.researchgate.net/profile/Donella-Caspersz/publication/228704132_Factors_Influencing_Effective_Performance_of_University_Student_Teams/links/552b92f80cf29b22c9c1c1cc/Factors-Influencing-Effective-Performance-of-University-Student-Teams.pdf
  • Cohen, L. & Manion, L. (1994). Research Methods in Education (4th Ed.). Newyork: Rutledge.
  • Ertuğrul, H. (2015). Öğretmenin başarı kılavuzu. Nesil Basım Yayın Gıda Ticaret ve Sanayi A. Ş.
  • Göksoy, S., & Yenipinar, Ş. (2015). Öğretmenlerin okul zümre öğretmenler kurullarına ilişkin görüşleri. Millî Eğitim Dergisi, 45(205), 26-43.
  • Häkkinen, P., Järvelä, S., Mäkitalo-Siegl, K., Ahonen, A., Näykki, P., & Valtonen, T. (2017). Preparing teacher-students for twenty-first-century learning practices (PREP 21): a framework for enhancing collaborative problem-solving and strategic learning skills. Teachers and Teaching, 23(1), 25-41.
  • Hoegl, M. (2005) Smaller teams—better teamwork: How to keep project teams small. Business Horizons, 48, 209-214, https://doi.org/10.1016/j.bushor.2004.10.013
  • Jalinus, N., Syahril, S., Nabawi, R. A., & Arbi, Y. (2020). How project-based learning and direct teaching models affect teamwork and welding skills among students. International Journal of Innovation, Creativity and Change, 11(11), 85-111.
  • Koppenhaver, G. D., & Shrader, C. B. (2003), Structuring the classroom for performance: cooperative learning with instructor-assigned teams. Decision Sciences Journal of Innovative Education, 1(1), 1-21.
  • Kriflik, L., & Mullan, J. (2007), Strategies to improve student reaction to group work. Journal of University Teaching and Learning Practice, 4(1), 12-27.
  • Kirman Bilgin, A. (2019). Bağlam temelli öğrenme ve yaşam becerileri. Kirman Bilgin, A. (Ed.), Fen bilgisinde yaşam becerileri eğitimi içinde (s. 2-50). Pegem Akademi.
  • Larson, L. C., & Miller, T. N. (2011). 21st century skills: Prepare students for the future. Kappa Delta Pi Record, 47(3), 121-123.
  • Lick, D. W. (2000). Whole-faculty study groups: Facilitating mentoring for school-wide change. Theory into Practice, 39(1), 43-49, https://doi.org/10.1207/s15430421tip3901_7
  • Lingard, R. W. (2010). Teaching and assessing teamwork skills in engineering and computer science. Journal of Systemics, Cybernetics and Informatics, 18(1), 34-37.
  • Masats, D., & Guerrero, P. (2018). The ins and outs of teamworking: When university teachers, in-service secondary teachers and pre-service teachers collaborate to transform learning. European Journal of Social Science Education and Research, 5(3), 185-193.
  • Mehmet, İ., Bedük, A., & Aydoğan, E. (2004). Örgütlerde takım çalışmasına yönelik etkin liderlik nitelikleri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11, 423-446.
  • Memduhoğlu, H. B., & Kuşçi, E. (2012). Yönetici ve öğretmenlerin algılarına göre ilköğretim okullarında örgütsel öğrenme, İlköğretim Online, 11(3), 748-761.
  • Mennecke, B. E., Hoffer, J. A., & Wynne, B. E. (1992). The implications of group development and history for group support system theory and practice. Small Group Research, 23(4), 524-572.
  • Riebe, L., Roepen, D., Santarelli, B., & Marchioro, G. (2010). Teamwork: effectively teaching an employability skill. Education + Training, 52 (6/7), 528-539.
  • Rotherham, A., & D. T. Willingham. 2010. “21st century” skills: not new, but a worthy challenge. American Educator, 34(1), 17–20.
  • Rushmer, R. K. (1996). Is Belbin’s shaper really teams’s thruster-organizer? An empirical investigation into the correspondence between the Belbin and TMS team role models. Leadership and Organization Development Journal, 1(1), 20-26.
  • Seat, E., Parsons, J. R., & Poppen, W. A. (2001). Enabling engineering performance skills: A program to teach communication, leadership, and teamwork. Journal of Engineering Education, 90(1), 7-12.
  • Staggers, J., Garcia, S., & Nagelhout, E. (2008), Teamwork through teambuilding: face-to-face to online. Business Communication Quarterly, 71(4), 472-87.
  • Strom, P. S., Strom, R. D., & Moore, E. G. (1999). Peer and self-evaluation of teamwork skills. Journal of adolescence, 22(4), 539-553.
  • Ulloa, B. C. R., & Adams, S. G. (2004). Attitude toward teamwork and effective teaming. Team Performance Management, 10(7/8), 145-151.
  • Vista, A., Kim, H., & Care, E. (2018). Use of Data from 21st Century Skills Assessments: Issues and Key Principles. Center for Universal Education at The Brookings Institution. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED597215.pdf
  • Volkov, A., & Volkov, M. (2015). Teamwork benefits in tertiary education. Education + Training. 57(3), 262-278.
  • Wellington, J. (2000). Educational Research, Contemporary Issues And Practical Approaches. London: Continuum.
  • Williams, E. A., & Duray, R. (2006). Teamwork orientation, group cohesiveness, and student learning: a study of the use of teams in online distance education. Journal of Management Education, 30(4), 592-616. https://doi.org/10.1177/1052562905276740
  • Wilson, L., Ho, S., & Brookes, R. H. (2018) Student perceptions of teamwork within assessment tasks in undergraduate science degrees. Assessment & Evaluation in Higher Education, 43(5), 786-799.
  • Yin, R. K. (1994). Discovering the future of the case study. Method in evaluation research. Evaluation practice, 15(3), 283-290.

Determination of science student teachers' ability to use teamwork skills

Yıl 2021, , 476 - 492, 30.11.2021
https://doi.org/10.33400/kuje.955600

Öz

How much science student teachers use teamwork skills can be seen as an indicator of how much they can gain this skill in science lessons when they start the profession. Because teachers are role models that their students take as an example. Based on this idea, the present study aims to determine the ability of junior science student teachers to use teamwork skills. Within the case study research, 28 voluntary junior science student teachers participated in this research. Eight teams were formed from the student teachers. Data were obtained through interviews consisting of semi-structured questions within the scope of the task. Data, the content analysis was carried out within the framework of the key concepts of teamwork skills development indicators for science student teachers. The use of teamwork skills by junior science student teachers, if they emphasize (use/express/show) all the key concepts of the indicators, they can "use" that indicator of teamwork skills, if they under-emphasize any of the key concepts, they can "partially use", and if they emphasize (use/express/show) all the key concepts of the indicator, they can "use" that indicator. If he did not emphasize any of them, it was interpreted as “cannot use”. At the end of the research, it was determined that the majority of the junior science student teachers could partially use the indicators of teamwork. Within the framework of this result, it can be suggested that science educators evaluate the products and teamwork processes that emerge within the scope of teamwork in the course execution processes. At the same time, it is recommended that science student teachers consider the development indicators of teamwork skills in the activities they design.

Proje Numarası

117K993

Kaynakça

  • Ahonen, A., & Kinnunen, P. (2015). How do students value the importance of twenty-first century skills? Scandinavian Journal of Educational Research, 59, 395–412.
  • Akdemir, A., (2008). Vizyon yönetimi. Ekin Kitabevi.
  • Avci, U., Kilinç, İ., & Okumuş, F. (2010). Öğrenme düzeyleri arası ilişki: Otel işletmelerinde bir alan araştırması. Ege Akademik Bakış / Ege Academic Review, 10(1), 95-115.
  • Baltaş, A., (1997). Ekip oluşturma ve geliştirme el kitabı. Remzi Kitabevi.
  • Becerikli, Y. S. (2013). Takım çalışmaları ve verimlilik ilişkisi: Karar alma süreçlerinin etkinlik kazanmasında liderin rolü. Verimlilik Dergisi, 3, 93-116.
  • Bulut, Z. A. (2004). Etkin takım oluşturma ve yönetme. Mevzuat Dergisi, 7(77), 22-26.
  • Campion, M. A., Papper, E. M., & Medsker, G. J. (1996). Relations between work team characteristics and effectiveness: A replication and extension. Personnel Psychology, 49(2), 429-452.
  • Caspersz, D., Wu, M., & Skene, J. (2003). Factors influencing effective performance of university student teams. https://www.researchgate.net/profile/Donella-Caspersz/publication/228704132_Factors_Influencing_Effective_Performance_of_University_Student_Teams/links/552b92f80cf29b22c9c1c1cc/Factors-Influencing-Effective-Performance-of-University-Student-Teams.pdf
  • Cohen, L. & Manion, L. (1994). Research Methods in Education (4th Ed.). Newyork: Rutledge.
  • Ertuğrul, H. (2015). Öğretmenin başarı kılavuzu. Nesil Basım Yayın Gıda Ticaret ve Sanayi A. Ş.
  • Göksoy, S., & Yenipinar, Ş. (2015). Öğretmenlerin okul zümre öğretmenler kurullarına ilişkin görüşleri. Millî Eğitim Dergisi, 45(205), 26-43.
  • Häkkinen, P., Järvelä, S., Mäkitalo-Siegl, K., Ahonen, A., Näykki, P., & Valtonen, T. (2017). Preparing teacher-students for twenty-first-century learning practices (PREP 21): a framework for enhancing collaborative problem-solving and strategic learning skills. Teachers and Teaching, 23(1), 25-41.
  • Hoegl, M. (2005) Smaller teams—better teamwork: How to keep project teams small. Business Horizons, 48, 209-214, https://doi.org/10.1016/j.bushor.2004.10.013
  • Jalinus, N., Syahril, S., Nabawi, R. A., & Arbi, Y. (2020). How project-based learning and direct teaching models affect teamwork and welding skills among students. International Journal of Innovation, Creativity and Change, 11(11), 85-111.
  • Koppenhaver, G. D., & Shrader, C. B. (2003), Structuring the classroom for performance: cooperative learning with instructor-assigned teams. Decision Sciences Journal of Innovative Education, 1(1), 1-21.
  • Kriflik, L., & Mullan, J. (2007), Strategies to improve student reaction to group work. Journal of University Teaching and Learning Practice, 4(1), 12-27.
  • Kirman Bilgin, A. (2019). Bağlam temelli öğrenme ve yaşam becerileri. Kirman Bilgin, A. (Ed.), Fen bilgisinde yaşam becerileri eğitimi içinde (s. 2-50). Pegem Akademi.
  • Larson, L. C., & Miller, T. N. (2011). 21st century skills: Prepare students for the future. Kappa Delta Pi Record, 47(3), 121-123.
  • Lick, D. W. (2000). Whole-faculty study groups: Facilitating mentoring for school-wide change. Theory into Practice, 39(1), 43-49, https://doi.org/10.1207/s15430421tip3901_7
  • Lingard, R. W. (2010). Teaching and assessing teamwork skills in engineering and computer science. Journal of Systemics, Cybernetics and Informatics, 18(1), 34-37.
  • Masats, D., & Guerrero, P. (2018). The ins and outs of teamworking: When university teachers, in-service secondary teachers and pre-service teachers collaborate to transform learning. European Journal of Social Science Education and Research, 5(3), 185-193.
  • Mehmet, İ., Bedük, A., & Aydoğan, E. (2004). Örgütlerde takım çalışmasına yönelik etkin liderlik nitelikleri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11, 423-446.
  • Memduhoğlu, H. B., & Kuşçi, E. (2012). Yönetici ve öğretmenlerin algılarına göre ilköğretim okullarında örgütsel öğrenme, İlköğretim Online, 11(3), 748-761.
  • Mennecke, B. E., Hoffer, J. A., & Wynne, B. E. (1992). The implications of group development and history for group support system theory and practice. Small Group Research, 23(4), 524-572.
  • Riebe, L., Roepen, D., Santarelli, B., & Marchioro, G. (2010). Teamwork: effectively teaching an employability skill. Education + Training, 52 (6/7), 528-539.
  • Rotherham, A., & D. T. Willingham. 2010. “21st century” skills: not new, but a worthy challenge. American Educator, 34(1), 17–20.
  • Rushmer, R. K. (1996). Is Belbin’s shaper really teams’s thruster-organizer? An empirical investigation into the correspondence between the Belbin and TMS team role models. Leadership and Organization Development Journal, 1(1), 20-26.
  • Seat, E., Parsons, J. R., & Poppen, W. A. (2001). Enabling engineering performance skills: A program to teach communication, leadership, and teamwork. Journal of Engineering Education, 90(1), 7-12.
  • Staggers, J., Garcia, S., & Nagelhout, E. (2008), Teamwork through teambuilding: face-to-face to online. Business Communication Quarterly, 71(4), 472-87.
  • Strom, P. S., Strom, R. D., & Moore, E. G. (1999). Peer and self-evaluation of teamwork skills. Journal of adolescence, 22(4), 539-553.
  • Ulloa, B. C. R., & Adams, S. G. (2004). Attitude toward teamwork and effective teaming. Team Performance Management, 10(7/8), 145-151.
  • Vista, A., Kim, H., & Care, E. (2018). Use of Data from 21st Century Skills Assessments: Issues and Key Principles. Center for Universal Education at The Brookings Institution. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED597215.pdf
  • Volkov, A., & Volkov, M. (2015). Teamwork benefits in tertiary education. Education + Training. 57(3), 262-278.
  • Wellington, J. (2000). Educational Research, Contemporary Issues And Practical Approaches. London: Continuum.
  • Williams, E. A., & Duray, R. (2006). Teamwork orientation, group cohesiveness, and student learning: a study of the use of teams in online distance education. Journal of Management Education, 30(4), 592-616. https://doi.org/10.1177/1052562905276740
  • Wilson, L., Ho, S., & Brookes, R. H. (2018) Student perceptions of teamwork within assessment tasks in undergraduate science degrees. Assessment & Evaluation in Higher Education, 43(5), 786-799.
  • Yin, R. K. (1994). Discovering the future of the case study. Method in evaluation research. Evaluation practice, 15(3), 283-290.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Arzu Kirman Bilgin 0000-0002-5588-7353

Tülay Şenel Çoruhlu 0000-0002-0263-7844

Proje Numarası 117K993
Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2021
Gönderilme Tarihi 21 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Kirman Bilgin, A., & Şenel Çoruhlu, T. (2021). Fen bilgisi öğretmen adaylarının takım çalışması becerisini kullanabilme durumlarının belirlenmesi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 4(2), 476-492. https://doi.org/10.33400/kuje.955600



22176

Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi 2020 yılı itibariyle TR-Dizin tarafından dizinlenmektedir.