Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmen Adaylarının Metaverse Kavramına Yönelik Bilgi, Tutum ve Farkındalıklarının İncelenmesi: Kırşehir İli Örneği

Yıl 2024, Cilt: 2 Sayı: 1, 19 - 31, 30.06.2024

Öz

Bu araştırmanın gayesi, öğretmen adaylarının metaverse hakkında sahip oldukları bilgi düzeyini, tutumlarını ve farkındalıklarını değerlendirmektir. Bu araştırmada, nicel araştırma yöntemlerinden biri olan tarama (survey) modeli uygulanmıştır. 15 maddeden oluşan “Metaverse Ölçeği” kullanılarak, araştırmaya katılan 501 öğretmen adayından veriler toplanmıştır. Araştırmada betimsel ve çıkarımsal istatistikler kullanılmıştır. Bulgular, öğretmen adaylarının metaverse kavramına yönelik bilgi, tutum ve farkındalıklarının orta seviyede olduğunu göstermiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre, öğretmen adaylarının metaverse kavramına ilişkin bilgi, tutum ve farkındalık düzeylerinin cinsiyet, bilgisayar veya akıllı cihaz varlığı ve sosyal medyada geçirilen süre değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık göstermediği tespit edilmiştir. Bununla birlikte, 4. sınıfta öğrenim gören öğretmen adaylarının 1. sınıfta öğrenim görenlere göre daha yüksek bilgi, tutum ve farkındalık düzeylerine sahip oldukları bulunmuş; ayrıca, metaverse ile ilgili oyun deneyimi olan öğretmen adaylarının bu deneyime sahip olmayanlara göre daha yüksek düzeyde bilgi, tutum ve farkındalık sergiledikleri belirlenmiştir. Son olarak, okul öncesi, sınıf, sosyal bilgiler ve fen bilgisi öğretmenliği bölümlerinde öğrenim gören öğretmen adaylarının, psikolojik danışmanlık ve rehberlik bölümü öğrencilerine kıyasla metaverse kavramına ilişkin daha yüksek bilgi, tutum ve farkındalık düzeylerine sahip oldukları sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Aburbeian, A.M., Owda, A.Y., & Owda, M. (2022). A technology acceptance model survey of the metaverse prospects. AI, 3(2), 285–302. https://doi.org/10.3390/ai3020018
  • Akın, S. ve Esmeray, A. (2022). Muhasebe Eğitimi Alan Z Kuşağı Öğrencilerinin Muhasebe Eğitimindeki Dijital Dönüşüme Bakış Açıları: Kayseri Üniversitesinde Bir Araştırma. Mali Çözüm Dergisi, 32(172), 199-220.
  • Akshay, C., Visagaperumal, D., & Chandy, V. (2021). Metaverse future of internet. International Journal of Research Publication and Reviews, 2(8), 386-392. https://doi.org/10.1109/CHIuXiD57244.2022.10009854
  • Avcu, Y. E., Tilki, Z., Dereli, A., & Aksoy, İ. (2023). Lise öğrencileri metaverse hakkında ne düşünüyor? Bir karma yöntem araştırması. Uluslararası Sosyal Bilimler ve Eğitim Dergisi, 5(9), 603-636. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/3272840
  • Balcı, A. (2020). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem, teknik ve ilkeler (15. Baskı). Pegem Akademi.
  • Belei, N., Noteborn, G., & De Ruyter, K. (2011). It’s a brand new world: Teaching brand management in virtual environments. Journal of Brand Management, 18, 611-623. https://doi.org/10.1057/bm.2011.6
  • Büyüköztürk, Ş. (2020). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (28. baskı). Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2020). Bilimsel araştırma yöntemleri (28.Baskı). Pegem Akademi.
  • Çakır, Z., Gönen, M., & Ceyhan, M. A. (2022). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin metaverse farkındalıklarının incelenmesi. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(2), 406-418. https://doi.org/10.33459/cbubesbd.1179009
  • Çelik, R. (2022) Metaverse nedir? Kavramsal değerlendirme ve genel bakış. Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 67-74.
  • Demir, Y. (2023). Sosyal medya kullanan bireylerin metaverse bilgi düzeylerinin belirlenmesi. Kastamonu İletişim Araştırmaları Dergisi, (11), 100-123. https://doi.org/10.56676/kiad.1348395
  • Demirer, V., & Erbas, C. (2016). Trends in studies on virtual learning environments in Turkey between 1996-2014 years: A content analysis. Turkish Online Journal of Distance Education, 17(4), 91-104. https://doi.org/10.17718/tojde.45497
  • Díaz, J., Saldaña, C., & Avila, C. (2020). Virtual world as a resource for hybrid education. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 15(15), 94-109. https://www.learntechlib.org/p/217986/
  • Eşin, Ş., & Özdemir, E. (2022). The Metaverse in mathematics education: The opinions of secondary school mathematics teachers. Journal of Educational Technology and Online Learning, 5(4), 1041-1060. https://doi.org/10.31681/jetol.1149802
  • Girvan, C. (2018). What is a virtual world? Definition and classification. Educational Technology Research and Development, 66(5), 1087-1100. https://doi.org/10.1007/s11423-018-9577-y
  • Göçen, A. (2022). Eğitim bağlamında metaverse. Uluslararası Batı KaradenizSosyal ve Beşerî Bilimler Dergisi, 6(1), 98-122. https://doi.org/10.46452/baksoder.1124844
  • Güvendi, B., & Serin, H. (2019). Sınıf Öğretmenliği adaylarının oyun ve fiziksel etkinlikler dersine yönelik tutumları ile fiziksel aktiviteye katılım motivasyonlarının incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 18(72), 1957-1968. https://doi.org/10.17755/esosder.573789
  • Hwang, G. J. and Chien. S. Y. (2022). Definition, roles and potential research issues of the metaverse in education: An artificial intelligence perspective. Computers and Education Artificial Intelligence, 3(3), 100082. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2022.100082
  • Kaplanoğlu, E. (2014). Mesleki stresin temel nedenleri ve muhtemel sonuçları: Manisa ilindeki SMMM’ler üzerine bir araştırma. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 64, 131- 150. https://doi.org/10.25095/mufad.396494
  • Kebeci, Ç. C. (2024). Pre-Servıce EFLTeachers’attıtudes Towards Teachıng Englısh in Metaverse. Trakya Eğitim Dergisi, 14(2), 1098-1110. https://doi.org/10.24315/tred.1420897
  • Kim, S. H., Lee, J. L., & Thomas, M. K. (2012). Between purpose and method: A review of educational research on 3D virtual worlds. Journal For Virtual Worlds Research, 5(1). https://doi.org/10.4101/jvwr.v5i1.2151
  • Kozikoğlu, İ., & Özcanlı, N. (2020). Öğretmenlerin 21. yüzyıl öğreten becerileri ile mesleğe adanmışlıkları arasındaki ilişki. Cumhuriyet International Journal of Education, 9(1), 270-290. http://dx.doi.org/10.30703/cije.579925
  • Lee, J.Y. (2021). A study on metaverse hype for sustainable growth. International Journal of Advanced Smart Convergence, 10(3), 72-80. https://doi.org/10.7236/IJASC.2021.10.3.72
  • Muninder (2022). Metaverse demographics and usage statistics 2022. https://dailyblogging.org/technology/metaverse-demographics-and-usagestatistics, Erişim Tarihi: 18 Haziran 2024.
  • Özdemir A., Vural M., Süleymanoğlulları M., & Bayraktar G. (2022). What do university students think about the metaverse? Journal of Educational Technology & Online Learning, 5(4), 952-962. https://doi.org/10.31681/jetol.1151470
  • Reyes, G. and Enrique, C. (2020). “Perception of high school students about using Metaverse in augmented reality learning experiences in mathematics”. Pixel-Bit: Media and Education Magazine, 58(1), 143-159. https://doi.org/10.12795/pixelbit.74367
  • Rospigliosi, P. A. (2022). Metaverse or Simulacra? Roblox, Minecraft, Meta and the turn to virtual reality for education, socialisation and work. Interactive Learning Environments, 30(1), 1-3. https://doi.org/10.1080/10494820.2022.2022899
  • Savaş, B.Ç., Karababa, B., & Turan, M. (2022). Metaverse bilgi düzeyi: Beden eğitimi ve spor öğretmeni adayları üzerine bir incelenme. IntJourExerPsyc, 4(1), 18-29.https://doi.org/10.51538/intjourexerpsyc.1140511
  • Shu, X. and Gu, X. (2023). An empirical study of a smart education model enabled by the edu-metaverse to enhance better learning outcomes for students. Systems, 11(2), 75. https://doi.org/10.3390/systems11020075
  • Suh, W. & Seongjin, A. (2022). Utilizing the metaverse for learner-centered constructivist education in the post-pandemic era: An analysis of elementary school students. Journal of Intelligence, 10(17). https://doi.org/10.3390/jintelligence10010017
  • Suzuki, S. N., Kanematsu, H., Barry, D. M., Ogawa, N., Yajima, K., Nakahira, K. T., ... & Yoshitake, M. (2020). Virtual experiments in metaverse and their applications to collaborative projects: The framework and its significance. Procedia Computer Science, 176, 2125-2132. https://doi.org/10.1016/j.procs.2020.09.249
  • Süleymanoğulları, M., Özdemir, A., Bayraktar, G., & Vural, M. (2022). Metaverse ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Anatolia Sport Research, 3(1), 47-58. http:// dx.doi.org/10.29228/anatoliasr.25
  • Şahin, Z. (2023). Metaverse Ortamında Muhasebe Eğitimi. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 41, 166-181. https://doi.org/10.18092/ulikidince.1311801
  • Şimşek, İ., Erbay, H. N., & Kirişçi, M. (2019). Üç boyutlu sanal öğrenme or-tamında 5. sınıf düzeyinde kesirlerin öğretimi: Second life örneği. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 139-154. https://doi.org/10.29299/kefad.2018.20.01.005
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. Boston, Pearson.
  • Talan, T. & Kalınkara, Y. (2022). Students’ opinions about the educational use of the metaverse. International Journal of Technology in Education and Science, 6(1), 333-346. https://doi.org/10.46328/ijtes.385
  • Yaman, Z., & Elmaz, Z. Üniversite Öğrencilerinin Yönelik Tutum ve Farkındalık Düzeylerinin Postmodern Tüketim Anlayışı ve Dijital Okuryazarlık Düzeyleri ile İlişkisi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(3), 854-863. https://doi.org/10.33437/ksusbd.1358356
  • Yoo, G. S. ve Keung, C. (2021). A study on the development of a game-typelanguage education service platform based on metaverse. Journal of Digital Contents Society, 22(9), 1377-1386. https://www.researchgate.net/publication/369563361_Egitim_Alaninda_Metaverse_Kullanimi
  • Zhang, X., Chen, Y., Hu, L., & Wang, Y. (2022). The metaverse in education: Definition, framework, features, potential applications, challenges, and future research topics. Frontiers in Psychology, 13, 1016300. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.1016300
  • Zonaphan, L., Northus, K., Wijaya, J., Achmad, S., & Sutoyo, R. (2022, November). Metaverse as a future of education: A systematic review. In 2022 8th International HCI and UX Conference in Indonesia (CHIuXiD) (Vol. 1, pp. 77-81). IEEE.

Examining the Knowledge, Attitudes, and Awareness of Teacher Candidates towards the Metaverse : A Case Study of Kırşehir Province

Yıl 2024, Cilt: 2 Sayı: 1, 19 - 31, 30.06.2024

Öz

This study aims to examine teacher candidates’ knowledge, attitudes, and awareness regarding the metaverse. The survey model, one of the quantitative research methods, was used. The participants of the study consist of 501 teacher candidates. The “Metaverse Scale” developed by Süleymanoğulları et al. (2022) was used as the data collection tool. Descriptive statistics such as arithmetic mean, standard deviation, minimum, and maximum were used in the research, as well as independent sample t-tests and ANOVA tests. The findings showed that teacher candidates’ knowledge, attitudes, and awareness towards the metaverse were moderate. According to the research results, it was found that the knowledge, attitudes, and awareness of teacher candidates regarding the metaverse did not show significant differences based on gender, the presence of a computer or smart device, or the time spent on social media. However, it was found that the knowledge, attitudes, and awareness of 4th-year teacher candidates were higher than those of 1st-year teacher candidates. Finally, it was found that teacher candidates studying in preschool, primary education, social studies, and science education departments had higher knowledge, attitudes, and awareness regarding the metaverse than those studying in the psychological counseling and guidance department.

Kaynakça

  • Aburbeian, A.M., Owda, A.Y., & Owda, M. (2022). A technology acceptance model survey of the metaverse prospects. AI, 3(2), 285–302. https://doi.org/10.3390/ai3020018
  • Akın, S. ve Esmeray, A. (2022). Muhasebe Eğitimi Alan Z Kuşağı Öğrencilerinin Muhasebe Eğitimindeki Dijital Dönüşüme Bakış Açıları: Kayseri Üniversitesinde Bir Araştırma. Mali Çözüm Dergisi, 32(172), 199-220.
  • Akshay, C., Visagaperumal, D., & Chandy, V. (2021). Metaverse future of internet. International Journal of Research Publication and Reviews, 2(8), 386-392. https://doi.org/10.1109/CHIuXiD57244.2022.10009854
  • Avcu, Y. E., Tilki, Z., Dereli, A., & Aksoy, İ. (2023). Lise öğrencileri metaverse hakkında ne düşünüyor? Bir karma yöntem araştırması. Uluslararası Sosyal Bilimler ve Eğitim Dergisi, 5(9), 603-636. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/3272840
  • Balcı, A. (2020). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem, teknik ve ilkeler (15. Baskı). Pegem Akademi.
  • Belei, N., Noteborn, G., & De Ruyter, K. (2011). It’s a brand new world: Teaching brand management in virtual environments. Journal of Brand Management, 18, 611-623. https://doi.org/10.1057/bm.2011.6
  • Büyüköztürk, Ş. (2020). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (28. baskı). Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2020). Bilimsel araştırma yöntemleri (28.Baskı). Pegem Akademi.
  • Çakır, Z., Gönen, M., & Ceyhan, M. A. (2022). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin metaverse farkındalıklarının incelenmesi. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(2), 406-418. https://doi.org/10.33459/cbubesbd.1179009
  • Çelik, R. (2022) Metaverse nedir? Kavramsal değerlendirme ve genel bakış. Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 67-74.
  • Demir, Y. (2023). Sosyal medya kullanan bireylerin metaverse bilgi düzeylerinin belirlenmesi. Kastamonu İletişim Araştırmaları Dergisi, (11), 100-123. https://doi.org/10.56676/kiad.1348395
  • Demirer, V., & Erbas, C. (2016). Trends in studies on virtual learning environments in Turkey between 1996-2014 years: A content analysis. Turkish Online Journal of Distance Education, 17(4), 91-104. https://doi.org/10.17718/tojde.45497
  • Díaz, J., Saldaña, C., & Avila, C. (2020). Virtual world as a resource for hybrid education. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 15(15), 94-109. https://www.learntechlib.org/p/217986/
  • Eşin, Ş., & Özdemir, E. (2022). The Metaverse in mathematics education: The opinions of secondary school mathematics teachers. Journal of Educational Technology and Online Learning, 5(4), 1041-1060. https://doi.org/10.31681/jetol.1149802
  • Girvan, C. (2018). What is a virtual world? Definition and classification. Educational Technology Research and Development, 66(5), 1087-1100. https://doi.org/10.1007/s11423-018-9577-y
  • Göçen, A. (2022). Eğitim bağlamında metaverse. Uluslararası Batı KaradenizSosyal ve Beşerî Bilimler Dergisi, 6(1), 98-122. https://doi.org/10.46452/baksoder.1124844
  • Güvendi, B., & Serin, H. (2019). Sınıf Öğretmenliği adaylarının oyun ve fiziksel etkinlikler dersine yönelik tutumları ile fiziksel aktiviteye katılım motivasyonlarının incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 18(72), 1957-1968. https://doi.org/10.17755/esosder.573789
  • Hwang, G. J. and Chien. S. Y. (2022). Definition, roles and potential research issues of the metaverse in education: An artificial intelligence perspective. Computers and Education Artificial Intelligence, 3(3), 100082. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2022.100082
  • Kaplanoğlu, E. (2014). Mesleki stresin temel nedenleri ve muhtemel sonuçları: Manisa ilindeki SMMM’ler üzerine bir araştırma. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 64, 131- 150. https://doi.org/10.25095/mufad.396494
  • Kebeci, Ç. C. (2024). Pre-Servıce EFLTeachers’attıtudes Towards Teachıng Englısh in Metaverse. Trakya Eğitim Dergisi, 14(2), 1098-1110. https://doi.org/10.24315/tred.1420897
  • Kim, S. H., Lee, J. L., & Thomas, M. K. (2012). Between purpose and method: A review of educational research on 3D virtual worlds. Journal For Virtual Worlds Research, 5(1). https://doi.org/10.4101/jvwr.v5i1.2151
  • Kozikoğlu, İ., & Özcanlı, N. (2020). Öğretmenlerin 21. yüzyıl öğreten becerileri ile mesleğe adanmışlıkları arasındaki ilişki. Cumhuriyet International Journal of Education, 9(1), 270-290. http://dx.doi.org/10.30703/cije.579925
  • Lee, J.Y. (2021). A study on metaverse hype for sustainable growth. International Journal of Advanced Smart Convergence, 10(3), 72-80. https://doi.org/10.7236/IJASC.2021.10.3.72
  • Muninder (2022). Metaverse demographics and usage statistics 2022. https://dailyblogging.org/technology/metaverse-demographics-and-usagestatistics, Erişim Tarihi: 18 Haziran 2024.
  • Özdemir A., Vural M., Süleymanoğlulları M., & Bayraktar G. (2022). What do university students think about the metaverse? Journal of Educational Technology & Online Learning, 5(4), 952-962. https://doi.org/10.31681/jetol.1151470
  • Reyes, G. and Enrique, C. (2020). “Perception of high school students about using Metaverse in augmented reality learning experiences in mathematics”. Pixel-Bit: Media and Education Magazine, 58(1), 143-159. https://doi.org/10.12795/pixelbit.74367
  • Rospigliosi, P. A. (2022). Metaverse or Simulacra? Roblox, Minecraft, Meta and the turn to virtual reality for education, socialisation and work. Interactive Learning Environments, 30(1), 1-3. https://doi.org/10.1080/10494820.2022.2022899
  • Savaş, B.Ç., Karababa, B., & Turan, M. (2022). Metaverse bilgi düzeyi: Beden eğitimi ve spor öğretmeni adayları üzerine bir incelenme. IntJourExerPsyc, 4(1), 18-29.https://doi.org/10.51538/intjourexerpsyc.1140511
  • Shu, X. and Gu, X. (2023). An empirical study of a smart education model enabled by the edu-metaverse to enhance better learning outcomes for students. Systems, 11(2), 75. https://doi.org/10.3390/systems11020075
  • Suh, W. & Seongjin, A. (2022). Utilizing the metaverse for learner-centered constructivist education in the post-pandemic era: An analysis of elementary school students. Journal of Intelligence, 10(17). https://doi.org/10.3390/jintelligence10010017
  • Suzuki, S. N., Kanematsu, H., Barry, D. M., Ogawa, N., Yajima, K., Nakahira, K. T., ... & Yoshitake, M. (2020). Virtual experiments in metaverse and their applications to collaborative projects: The framework and its significance. Procedia Computer Science, 176, 2125-2132. https://doi.org/10.1016/j.procs.2020.09.249
  • Süleymanoğulları, M., Özdemir, A., Bayraktar, G., & Vural, M. (2022). Metaverse ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Anatolia Sport Research, 3(1), 47-58. http:// dx.doi.org/10.29228/anatoliasr.25
  • Şahin, Z. (2023). Metaverse Ortamında Muhasebe Eğitimi. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 41, 166-181. https://doi.org/10.18092/ulikidince.1311801
  • Şimşek, İ., Erbay, H. N., & Kirişçi, M. (2019). Üç boyutlu sanal öğrenme or-tamında 5. sınıf düzeyinde kesirlerin öğretimi: Second life örneği. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 139-154. https://doi.org/10.29299/kefad.2018.20.01.005
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. Boston, Pearson.
  • Talan, T. & Kalınkara, Y. (2022). Students’ opinions about the educational use of the metaverse. International Journal of Technology in Education and Science, 6(1), 333-346. https://doi.org/10.46328/ijtes.385
  • Yaman, Z., & Elmaz, Z. Üniversite Öğrencilerinin Yönelik Tutum ve Farkındalık Düzeylerinin Postmodern Tüketim Anlayışı ve Dijital Okuryazarlık Düzeyleri ile İlişkisi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(3), 854-863. https://doi.org/10.33437/ksusbd.1358356
  • Yoo, G. S. ve Keung, C. (2021). A study on the development of a game-typelanguage education service platform based on metaverse. Journal of Digital Contents Society, 22(9), 1377-1386. https://www.researchgate.net/publication/369563361_Egitim_Alaninda_Metaverse_Kullanimi
  • Zhang, X., Chen, Y., Hu, L., & Wang, Y. (2022). The metaverse in education: Definition, framework, features, potential applications, challenges, and future research topics. Frontiers in Psychology, 13, 1016300. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.1016300
  • Zonaphan, L., Northus, K., Wijaya, J., Achmad, S., & Sutoyo, R. (2022, November). Metaverse as a future of education: A systematic review. In 2022 8th International HCI and UX Conference in Indonesia (CHIuXiD) (Vol. 1, pp. 77-81). IEEE.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanal ve Karma Gerçeklik, Grafikler, Artırılmış Gerçeklik ve Oyunlar (Diğer), Sanal Gerçeklik, Sosyal Politika (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Zehra Görkem 0000-0002-0807-9310

Uğur Başarmak 0000-0002-2762-1806

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 22 Haziran 2024
Kabul Tarihi 27 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Görkem, Z., & Başarmak, U. (2024). Öğretmen Adaylarının Metaverse Kavramına Yönelik Bilgi, Tutum ve Farkındalıklarının İncelenmesi: Kırşehir İli Örneği. Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(1), 19-31.