Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BOSNA ŞARKISI PİYESİ ÖRNEĞİNDE BARIŞÇIL SÖYLEMİN İNŞASINDA MÜZİĞİN İŞLEVİ

Yıl 2020, Sayı: 4, 37 - 49, 15.03.2020

Öz

İlkel toplumlardan modern
insana müzik, hayatın en asli ihtiyaç ve ilgilerden biri olmuştur. Başta müzik
olmak üzere, güzel sanatlar ruhun gıdası olup kendisiyle ilgilenen kişileri
kötücül duygu ve eğilimlerden uzaklaştırabilmektedir. Güzel sanatların her
birinin büyüleyici, kişilere ve toplumlara tesir edici gücü olmakla birlikte
onlar arasında müziğin özel bir yeri vardır. Nihat Kınıkoğlu Bosna Şarkısı piyesinde savaş karşıtı
söylemin inşasında müzik özelinde güzel sanatın işlevini yansıtır. Profesör
Branko yaklaşık yarım asırdır eğitim faaliyetlerini sürdüren konservatuvarı
ülkedeki huzur ve birlikte yaşama sanatının sembolü olarak görür; bu uğurda
büyük mücadele verir. Geçmişten bugüne ırkçı söylem ve eylemlerin etkisi, sanat
mekânlarında çoğunlukla daha geç hissedilir, Branko’nun konservatuvarı da hep
sanatı öncelikli tutup barışçıl bir kurum olmuştur. Bu nedenle konservatuvar ve
buradaki öğrenciler Sırp çetelerinin hedefi haline gelir. Bu makalede Bosna Şarkısı piyesinde Balkan
coğrafyasındaki farklı ırk ve dinden halklar arasında barışçıl söylemin
inşasında müziğe ve konservatuvara yüklenen işlev ve sembolik anlam, dönemin
siyasi ve sosyal gelişmeleri de dikkate alınarak değerlendirilmektedir.

Kaynakça

  • Aktaş, Abdullah Onur (2012). “Hayatı Müzikle Anlamak Schopenhauer Felsefesinde Müzik”. Doğu-Batı Dergisi Önce “Müzik” Vardı Özel Sayısı. 15/62. 43-69.
  • Aristo (2011). Poetika (Çev. İsmail Tunalı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Çetinkaya, Yalçın (2016). “Âheng İlmi”.Müziği Düşünmek. İstanbul: Büyüyen Ay Yayınları. 17-18.
  • Dellaloğlu, Besim F. (2001). Frnakfurt Okulunda Sanat ve Toplum. İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Edman, İrwin (1991). Sanat ve İnsan (Çev. Turhan Oğuzkan). İstanbul: MEB Yayınları.
  • Emgili, Fahriye (2012). “Bosna-Hersek Trajedisinde (1992-1995) Türk Birliği”. Güneydoğu Avrupa Araştırmaları Dergisi, 21. 57-87.
  • Erol, Ayhan (2009). Müzik Üzerine Düşünmek. İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • Esgin, Ali (2012). “Bir Müzik Sosyolojisi Var mıdır?”. Doğu-Batı Dergisi Önce “Müzik” Vardı Özel Sayısı. 15/62. 153-182.
  • Kınıkoğlu, Nihat (2008). Bosna Şarkısı. İstanbul: Mitos Boyut Yayınları.
  • Özışık, Edip (1963). Musiki Sanatı. İstanbul: Nurgök Matbaası.
  • Say, Ahmet (2010). Müzik Nedir,Nasıl Bir Sanattır?. İstanbul: Evrensel Basım Yayın.
  • Soykan, Ömer Naci (2015). Estetik ve Sanat Felsefesi. İstanbul: Pinhan Yayınları.
  • Tunalı, İsmail (2002). Estetik. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yılmaz, Levent (2008). “‘Bosna Şarkısı’ ve Sanat”.,Bosna Şarkısı. İstanbul: Mitos Boyut Yayınları, 7-9.

THE FUNCTION OF MUSIC IN THE BUILDING OF THE PEACEFULlY DISCOURSE IN THE EXAMPLE OF THE BOSNIA SONG PLAY

Yıl 2020, Sayı: 4, 37 - 49, 15.03.2020

Öz

Music has been one of
the most essential needs and interests in people's lives from primitive
societies to modern people. Fine arts, especially music, are the food of the
soul and can take individuals away from evil emotions and tendencies. Although
fine art has a fascinating and influential power on people and societies, music
has a special place. Nihat Kınıkoğlu reflects the function of fine art,
especially music, in the construction of anti-war discourse in his play 
Bosna
Song
Professor
Branko considers the conservatory, which has been providing education service
for nearly half a century, as a symbol of the art of peace and coexistence in
the country; he struggles greatly for this purpose. The impact of racist
discourse and actions from the past to the present is often felt later in art
venues, and Branko's conservatory has always been a peaceful institution,
prioritizing art. Therefore, the conservatory and the students there become the
target of the Serbian gangs. In this article, the function and symbolic meaning
attributed to music and conservatory in the c-onstruction of peaceful discourse
among people from different races and religions in the Balkan geography
in Bosnia Song are evaluated through the consideration of the
political and social developments of the period.

Kaynakça

  • Aktaş, Abdullah Onur (2012). “Hayatı Müzikle Anlamak Schopenhauer Felsefesinde Müzik”. Doğu-Batı Dergisi Önce “Müzik” Vardı Özel Sayısı. 15/62. 43-69.
  • Aristo (2011). Poetika (Çev. İsmail Tunalı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Çetinkaya, Yalçın (2016). “Âheng İlmi”.Müziği Düşünmek. İstanbul: Büyüyen Ay Yayınları. 17-18.
  • Dellaloğlu, Besim F. (2001). Frnakfurt Okulunda Sanat ve Toplum. İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Edman, İrwin (1991). Sanat ve İnsan (Çev. Turhan Oğuzkan). İstanbul: MEB Yayınları.
  • Emgili, Fahriye (2012). “Bosna-Hersek Trajedisinde (1992-1995) Türk Birliği”. Güneydoğu Avrupa Araştırmaları Dergisi, 21. 57-87.
  • Erol, Ayhan (2009). Müzik Üzerine Düşünmek. İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • Esgin, Ali (2012). “Bir Müzik Sosyolojisi Var mıdır?”. Doğu-Batı Dergisi Önce “Müzik” Vardı Özel Sayısı. 15/62. 153-182.
  • Kınıkoğlu, Nihat (2008). Bosna Şarkısı. İstanbul: Mitos Boyut Yayınları.
  • Özışık, Edip (1963). Musiki Sanatı. İstanbul: Nurgök Matbaası.
  • Say, Ahmet (2010). Müzik Nedir,Nasıl Bir Sanattır?. İstanbul: Evrensel Basım Yayın.
  • Soykan, Ömer Naci (2015). Estetik ve Sanat Felsefesi. İstanbul: Pinhan Yayınları.
  • Tunalı, İsmail (2002). Estetik. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yılmaz, Levent (2008). “‘Bosna Şarkısı’ ve Sanat”.,Bosna Şarkısı. İstanbul: Mitos Boyut Yayınları, 7-9.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mehmet Güneş 0000-0003-2330-6339

Yayımlanma Tarihi 15 Mart 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Güneş, M. (2020). BOSNA ŞARKISI PİYESİ ÖRNEĞİNDE BARIŞÇIL SÖYLEMİN İNŞASINDA MÜZİĞİN İŞLEVİ. Kültür Araştırmaları Dergisi(4), 37-49.
AMA Güneş M. BOSNA ŞARKISI PİYESİ ÖRNEĞİNDE BARIŞÇIL SÖYLEMİN İNŞASINDA MÜZİĞİN İŞLEVİ. KAD. Mart 2020;(4):37-49.
Chicago Güneş, Mehmet. “BOSNA ŞARKISI PİYESİ ÖRNEĞİNDE BARIŞÇIL SÖYLEMİN İNŞASINDA MÜZİĞİN İŞLEVİ”. Kültür Araştırmaları Dergisi, sy. 4 (Mart 2020): 37-49.
EndNote Güneş M (01 Mart 2020) BOSNA ŞARKISI PİYESİ ÖRNEĞİNDE BARIŞÇIL SÖYLEMİN İNŞASINDA MÜZİĞİN İŞLEVİ. Kültür Araştırmaları Dergisi 4 37–49.
IEEE M. Güneş, “BOSNA ŞARKISI PİYESİ ÖRNEĞİNDE BARIŞÇIL SÖYLEMİN İNŞASINDA MÜZİĞİN İŞLEVİ”, KAD, sy. 4, ss. 37–49, Mart 2020.
ISNAD Güneş, Mehmet. “BOSNA ŞARKISI PİYESİ ÖRNEĞİNDE BARIŞÇIL SÖYLEMİN İNŞASINDA MÜZİĞİN İŞLEVİ”. Kültür Araştırmaları Dergisi 4 (Mart 2020), 37-49.
JAMA Güneş M. BOSNA ŞARKISI PİYESİ ÖRNEĞİNDE BARIŞÇIL SÖYLEMİN İNŞASINDA MÜZİĞİN İŞLEVİ. KAD. 2020;:37–49.
MLA Güneş, Mehmet. “BOSNA ŞARKISI PİYESİ ÖRNEĞİNDE BARIŞÇIL SÖYLEMİN İNŞASINDA MÜZİĞİN İŞLEVİ”. Kültür Araştırmaları Dergisi, sy. 4, 2020, ss. 37-49.
Vancouver Güneş M. BOSNA ŞARKISI PİYESİ ÖRNEĞİNDE BARIŞÇIL SÖYLEMİN İNŞASINDA MÜZİĞİN İŞLEVİ. KAD. 2020(4):37-49.