Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Poetic Hadj Missions and Pilgirmage of Seyyid and A Comparison Study Between Some Published Pilgrimages In Terms of Ranges

Yıl 2020, Sayı: 5, 128 - 169, 15.06.2020
https://doi.org/10.46250/kulturder.714900

Öz

Almost
every element of social life of societies and all kinds of activities are
materials of literary products. It is a literary genre consisting of works that
are based on travel and where the places to be visited are described perhaps
the product, which can be considered as a subspecies, are the works in which
the impressions of the pilgrimage journey are explained. These types of works
are divided into hadj missions describing the requirements and prohibitions of
pilgrimage and pilgrimages that provide geographical, food and beverage status
and distance information about the places to stay on the pilgrimage journey.
While some writers write one of these two parts, some authors place their works
on both parts. The work of Sayyid also consists of two parts, namely hadj
missions and pilgrimage. The text of the work is based on two manuscripts in
the Berlin National Library and the Library of Religious Affairs. In the hadj
mission section, information is given under sixteen titles in various subjects
such as the requirements of the pilgrimage, the conditions of the pilgrimage,
how to enter the pilgrimage, the pilgrims of the pilgrimage, the wajibs, the
sunnahs that should not be abandoned, the pilgrimage elements, the makruhs, the
things that are forbidden. In the pilgrimage section, while only the names of
the places from Istanbul to Damascus are given, the geographical conditions of
the ranges, the conditions for foods-drinks and the distances between them are
also included from Damascus to Madinah. It is seen that Sayyid talked about the
mental situation in some parts of the book, and sometimes made criticisms on
social issues such as bribery and injustice. In the study, the partnerships and
differences between the pilgrimage ranks were tried to be shown, and the
pilgrimage journeys of Sulhî, Seyyid and Cûdî, who follow the same path and
provide both water status and distance information, are shown in a table with
these aspects.

Kaynakça

  • Abdülkadiroğlu, Abdülkerim (1999). İsmail Beliğ Nuhbetü’l-âsâr li-Zeyli Zübdeti’l-eş’âr. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları.
  • Aksoyak, İ. Hakkı (2020). Nâtık Mehmet Efendi, Tuhfe-i Nâtık. İstanbul: Ketebe Yayınları.
  • Armağan, A. Latif (2000). XVIII. Yüzyılda Hac Yolu ve Menziller (Menâzilü’l-Hacc). Osmanlı Araştırmaları, XX: 73-118.
  • Coşkun, Menderes (2002). Manzum ve Mensur Osmanlı Hac Seyahatna-meleri ve Nâbî’nin Tuhfetü’l-harameyn’i. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Doğan, Faruk (2013). 18 ve 19. Yüzyıllarda Şam-Medine Hac Yolu ve Gü-venliği: Cerde Başbuğluğu, Tarih Okulu Dergisi (TOD), 6/XV: 27-157.
  • Donuk, Suat (2016). Türk Edebiyatında Vefeyâtnâme ve İsmail Beliğ’in Güldeste-i Riyâz-ı İrfân’ı. Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Donuk, Suat (2017a). Servet Mahlaslı Bir Şaire Mâl Edilen Manzum Bir Hac Seyahatnamesi. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 41: 13-38.
  • Donuk, Suat (2017b). Sulhî’nin Manzum Hac Menâzilnâmesi. Divan Edebiyatı Araştırmaları Dergisi, 18: 85-118.
  • Donuk, Suat (2019a). Bursa Enarlı Zaviyesi Şeyhi Seyyid Mehmed Efendi ve Manzum Hac Menâzilnâmesi, Uludağ Üniversitesi, İlahiyat Fakültesi Dergisi 28: 123-169.
  • Donuk, Suat (2019b). Bursa Enarlı Zaviyesi Şeyhi Seyyid Mehmed Efen-di’nin Menâsik-i Manzumesi. ASEAD V. Uluslararası Sosyal Bilimler Sempozyumu.
  • Ekinci, Ramazan (2018). Vekayi’u’l-fuzala Şeyhî’nin Şakaik Zeyli. İstanbul: Türkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı Yayınları.
  • Ersoy, Seyfeddin (2007). Dünü ve Bugünü ile Türkiye’de Hac Organizasyonu. Türkiye’de Hac Organizasyonu Sempozyumu (Tebliğ ve Müzakereler). 27-47. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.
  • Karagöz, İsmail vd. (2007). Hac İlmihali. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.
  • Koyunucu, Fatih (2017). Cûdî’nin Manzum Hac Seyahatnamesi”. Journal of Turkish Language and Literature 3/1: 177-219.
  • Mehmed Fahreddin. Gülzâr-ı İrfân. Süleymaniye Yazma Eser Kütüp-hanesi, Atıf Efendi Bölümü, no: 1923.
  • Paçacı, İbrahim vd. (2010). “Hac”, Dinî Kavramlar Sözlüğü, Ankara: Diya-net İşleri Başkanlığı Yayınları.
  • Seyyid. Manzum Menâsik-i Hac ve Menâzilnâme. Berlin Milli Kütüphanesi (Staatsbibliothek zü Berlin), Ms. Or. Oct. 1602.
  • Seyyid. Manzum Menâsik-i Hac ve Menâzilnâme. Diyanet İşleri Başkanlığı Kütüphanesi no: 1237.
  • Yalçın, Tuğba (2007). Arşiv Belgelerinde Osmanlı Sultanlarının Hacıların Emniyetini Sağlamada Gösterdikleri Hassasiyet. Din ve Hayat. 3: 122-125.
  • Yaran, Rahmi (1996). “Hac”, DİA, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları. 14: 410-413.

Seyyid’in Manzum Menâsik-i Haccı ve Menâzilnâmesi ile Neşredilmiş Menazilnâmeler Arasında Menziller Bakımından Bir Mukayese Çalışması

Yıl 2020, Sayı: 5, 128 - 169, 15.06.2020
https://doi.org/10.46250/kulturder.714900

Öz

Toplumların
sosyal hayatının hemen her unsuru, her türlü faaliyeti edebî ürünlerin birer
malzemesidir. Temelinde yolculuk olan ve gezilip görülen yerlerin anlatıldığı
eserlerin oluşturduğu bir edebî tür olan seyahatnâmelerin belki de bir alt türü
sayılabilecek ürünü de hac yolculuğundaki izlenimlerin anlatıldığı eserlerdir.
Bu tip eserler,  haccın gerekleri ve
yasaklarını anlatan menâsikler ve hac yolculuğunda konaklanan yerlerle ilgili
coğrafî, yiyecek içecek durumu ve mesafe bilgileri veren menâzilnâmeler olmak
üzere ikiye ayrılır. Kimi yazarlar bu iki kısımdan birini kaleme alırken kimi
yazarlar her iki kısma da eserlerine yer verirler. Seyyid’in eseri de menâsik
ve menâzil olmak üzere iki bölümden oluşmaktadır. Eserin metni, Berlin Milli Kütüphanesi
ve Diyanet İşleri Başkanlığı Kütüphanesi’nde bulunan iki yazma nüsha üzerinden
oluşturulmuştur. Menâsik bölümünde,
haccın
gerekleri, haccı eda etmenin şartları, ihrama nasıl girileceği haccın farzları,
vacipleri, terk edilmemesi gereken sünnetler, haccı bozan unsurlar, mekruhlar,
haram olan şeyler, gibi birçok konuda toplam on altı başlık altında bilgiler
verilmektedir. Menâzil bölümünde ise, İstanbul’dan Şam’a kadar olan yerlerin
sadece isimleri verilirken Şam’dan Medine’ye kadar konaklanan menzillerin
coğrâfi şartları, yiyecek içiecek durumları ve aralarındaki mesafelere de yer
verilmiştir. Seyyid’in eserin bazı yerlerinde içinde bulunduğu ruhsal durumdan
bahsettiği, bazen de rüşvet ve adaletsizlik gibi toplumsal konularda da
eleştirilerde bulunduğu görülmektedir. Çalışmada son olarak hac menâzilnâmeleri
arasındaki ortaklıklar ve farklıklar gösterilmeye çalışılmış, aynı yolu takip
eden ve hem su durumu hem de mesafe bilgileri veren Sulhî, Seyyid ve Cûdî’nin
menâzilnâmeleri bu yönleriyle bir tabloda gösterilmiştir.

Kaynakça

  • Abdülkadiroğlu, Abdülkerim (1999). İsmail Beliğ Nuhbetü’l-âsâr li-Zeyli Zübdeti’l-eş’âr. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları.
  • Aksoyak, İ. Hakkı (2020). Nâtık Mehmet Efendi, Tuhfe-i Nâtık. İstanbul: Ketebe Yayınları.
  • Armağan, A. Latif (2000). XVIII. Yüzyılda Hac Yolu ve Menziller (Menâzilü’l-Hacc). Osmanlı Araştırmaları, XX: 73-118.
  • Coşkun, Menderes (2002). Manzum ve Mensur Osmanlı Hac Seyahatna-meleri ve Nâbî’nin Tuhfetü’l-harameyn’i. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Doğan, Faruk (2013). 18 ve 19. Yüzyıllarda Şam-Medine Hac Yolu ve Gü-venliği: Cerde Başbuğluğu, Tarih Okulu Dergisi (TOD), 6/XV: 27-157.
  • Donuk, Suat (2016). Türk Edebiyatında Vefeyâtnâme ve İsmail Beliğ’in Güldeste-i Riyâz-ı İrfân’ı. Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Donuk, Suat (2017a). Servet Mahlaslı Bir Şaire Mâl Edilen Manzum Bir Hac Seyahatnamesi. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 41: 13-38.
  • Donuk, Suat (2017b). Sulhî’nin Manzum Hac Menâzilnâmesi. Divan Edebiyatı Araştırmaları Dergisi, 18: 85-118.
  • Donuk, Suat (2019a). Bursa Enarlı Zaviyesi Şeyhi Seyyid Mehmed Efendi ve Manzum Hac Menâzilnâmesi, Uludağ Üniversitesi, İlahiyat Fakültesi Dergisi 28: 123-169.
  • Donuk, Suat (2019b). Bursa Enarlı Zaviyesi Şeyhi Seyyid Mehmed Efen-di’nin Menâsik-i Manzumesi. ASEAD V. Uluslararası Sosyal Bilimler Sempozyumu.
  • Ekinci, Ramazan (2018). Vekayi’u’l-fuzala Şeyhî’nin Şakaik Zeyli. İstanbul: Türkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı Yayınları.
  • Ersoy, Seyfeddin (2007). Dünü ve Bugünü ile Türkiye’de Hac Organizasyonu. Türkiye’de Hac Organizasyonu Sempozyumu (Tebliğ ve Müzakereler). 27-47. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.
  • Karagöz, İsmail vd. (2007). Hac İlmihali. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.
  • Koyunucu, Fatih (2017). Cûdî’nin Manzum Hac Seyahatnamesi”. Journal of Turkish Language and Literature 3/1: 177-219.
  • Mehmed Fahreddin. Gülzâr-ı İrfân. Süleymaniye Yazma Eser Kütüp-hanesi, Atıf Efendi Bölümü, no: 1923.
  • Paçacı, İbrahim vd. (2010). “Hac”, Dinî Kavramlar Sözlüğü, Ankara: Diya-net İşleri Başkanlığı Yayınları.
  • Seyyid. Manzum Menâsik-i Hac ve Menâzilnâme. Berlin Milli Kütüphanesi (Staatsbibliothek zü Berlin), Ms. Or. Oct. 1602.
  • Seyyid. Manzum Menâsik-i Hac ve Menâzilnâme. Diyanet İşleri Başkanlığı Kütüphanesi no: 1237.
  • Yalçın, Tuğba (2007). Arşiv Belgelerinde Osmanlı Sultanlarının Hacıların Emniyetini Sağlamada Gösterdikleri Hassasiyet. Din ve Hayat. 3: 122-125.
  • Yaran, Rahmi (1996). “Hac”, DİA, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları. 14: 410-413.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kültürel çalışmalar, Sanat ve Edebiyat
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Kadri H. Yılmaz 0000-0002-2117-6633

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 5

Kaynak Göster

APA Yılmaz, K. H. (2020). Seyyid’in Manzum Menâsik-i Haccı ve Menâzilnâmesi ile Neşredilmiş Menazilnâmeler Arasında Menziller Bakımından Bir Mukayese Çalışması. Kültür Araştırmaları Dergisi(5), 128-169. https://doi.org/10.46250/kulturder.714900
AMA Yılmaz KH. Seyyid’in Manzum Menâsik-i Haccı ve Menâzilnâmesi ile Neşredilmiş Menazilnâmeler Arasında Menziller Bakımından Bir Mukayese Çalışması. KAD. Haziran 2020;(5):128-169. doi:10.46250/kulturder.714900
Chicago Yılmaz, Kadri H. “Seyyid’in Manzum Menâsik-I Haccı Ve Menâzilnâmesi Ile Neşredilmiş Menazilnâmeler Arasında Menziller Bakımından Bir Mukayese Çalışması”. Kültür Araştırmaları Dergisi, sy. 5 (Haziran 2020): 128-69. https://doi.org/10.46250/kulturder.714900.
EndNote Yılmaz KH (01 Haziran 2020) Seyyid’in Manzum Menâsik-i Haccı ve Menâzilnâmesi ile Neşredilmiş Menazilnâmeler Arasında Menziller Bakımından Bir Mukayese Çalışması. Kültür Araştırmaları Dergisi 5 128–169.
IEEE K. H. Yılmaz, “Seyyid’in Manzum Menâsik-i Haccı ve Menâzilnâmesi ile Neşredilmiş Menazilnâmeler Arasında Menziller Bakımından Bir Mukayese Çalışması”, KAD, sy. 5, ss. 128–169, Haziran 2020, doi: 10.46250/kulturder.714900.
ISNAD Yılmaz, Kadri H. “Seyyid’in Manzum Menâsik-I Haccı Ve Menâzilnâmesi Ile Neşredilmiş Menazilnâmeler Arasında Menziller Bakımından Bir Mukayese Çalışması”. Kültür Araştırmaları Dergisi 5 (Haziran 2020), 128-169. https://doi.org/10.46250/kulturder.714900.
JAMA Yılmaz KH. Seyyid’in Manzum Menâsik-i Haccı ve Menâzilnâmesi ile Neşredilmiş Menazilnâmeler Arasında Menziller Bakımından Bir Mukayese Çalışması. KAD. 2020;:128–169.
MLA Yılmaz, Kadri H. “Seyyid’in Manzum Menâsik-I Haccı Ve Menâzilnâmesi Ile Neşredilmiş Menazilnâmeler Arasında Menziller Bakımından Bir Mukayese Çalışması”. Kültür Araştırmaları Dergisi, sy. 5, 2020, ss. 128-69, doi:10.46250/kulturder.714900.
Vancouver Yılmaz KH. Seyyid’in Manzum Menâsik-i Haccı ve Menâzilnâmesi ile Neşredilmiş Menazilnâmeler Arasında Menziller Bakımından Bir Mukayese Çalışması. KAD. 2020(5):128-69.