Bu çalışma, hali hazırda Türkiye’deki meslek seçimi ve kariyer gelişim süreçlerine hakim ‘tözcü’ teorilerin süreci eksik ve hatalı bir şekilde kavradıklarına odaklanarak, ülkemizdeki mesleki danışmanlık sürecindeki eksiklikleri, Pierre Bourdieu tarafından ilişkisel bakış ekseninde geliştirilen “Kültürel Sermaye” ve “Simgesel Şiddet” kavramlarıyla, yeniden düşünmeyi amaç edinmiştir. Araştırma yöntemi olarak nitel ve nicel araştırma yöntemlerini kapsayan karma yöntem kullanılmıştır. Halen örgün lise eğitimlerine devam eden 296 öğrenciye anket uygulanmış ve 19 öğrenci ile de derinlemesine mülakatlar ve odak grup görüşmeleri gerçekleştirilmiştir. Elde edilen verile SPSS paket programı kullanılarak frekans, çaprazlama, korelasyon tablolarına dönüştürülerek analiz edilmiş, bulgular mülakatlar ve fenomeneolojik gözlemlerle elde edilen bilgilerle desteklenmiştir. Araştırmada, meslek seçim ve kariyer gelişim sürecinde etkili oldukları anlaşılan “Kültürel Sermaye” ve “Simgesel Şiddet” kavramları arasında negatif yönlü anlamlı bir ilişki olduğu saptanmıştır. Alanın ilişkisel analizi ekseninde mesleki hiyerarşinin öğrenciler tarafından kabul edildiği, okullar bazında fırsat eşitsizliği açısından anlamlı farklılıklar olduğu, mesleki tasnifin dolaşımda olduğu saptanmıştır. Bu çalışma son olarak; ülkemizdeki mesleki danışmanlık hizmetlerine tözcü bir bakışın hakim olduğu, meslek seçimi ve kariyer gelişim süreçlerinin ilişkisel bir bakışla yeniden kavranması gerektiği, “Kültürel Sermaye” ve “Simgesel Şiddet” kavramlarının meslek tercih sürecinin daha sağlıklı ilerlemesi açısından operasyonel kavramlar olduğu, fırsat eşitliği bağlamında eğitim sisteminin üzerine yeniden düşünülmesi gerektiği hususlarını ileri sürmektedir.
Mesleki Eğilim kültürel sermaye simgesel şiddet fırsat eşitliği Pierre Bourdieu
This work is focused currently dominates the process of career choice and career development in Turkey "substanceist” theories of the process is incomplete and focused in an improper manner they understand. Additionally, this article short-coming in the vocational counseling process in our country by Pierre Bourdieu, developed in relational view axis "cultural capital” and "symbolic violence” It aims to rethink with its concepts. The mixed method including qualitative and quantitative research methods was used as the research method. A questionnaire was applied to 296 students who are still continuing their formal high school edu-cation, and in-depth interviews and focus group interviews were conducted with 19 students. The obtained data were analyzed by using the SPSS.20 program by transforming them into frequency, crossing, correlation tables, and the findings were supported by the information obtained in the interviews. In the study, it was determined that there is a significant negative relationship between the concepts of cultural capital and symbolic violence, which are understood to be effective in the process of career choice and career development. On the axis of the relational analysis of the field, it was determined that the occupational hierarchy was ac-cepted by the students, there were significant differences in terms of opportunity inequality on the basis of schools, and occupational classification was in circula-tion. Finally, this study emphasizes that vocational counseling services in our country are dominated by a substantive perspective, career choice and career development processes need to be re-grasped from a relational perspective, cul-tural capital and symbolic violence concepts are operational concepts for a healthier progression of the career choice process, and the education system in the context of equality of opportunity. It suggests issues that need to be rethinked.
Occupational Tendency cultural capital symbolic violence opportunity equality Pierre Bourdieu
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyoloji |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 8 Mart 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Sayı: 8 |