Bu nitel araştırma, Kürtçe bölümlerde görev yapan üniversite öğretmenlerinin Standart Kurmanci hakkındaki görüşlerini incelemektedir. Bu çalışma, bu kişilerin görüşlerini tematik bir analizle incelemektedir. Bu çalışmanın katılımcıları, bir araştırmacı dışında Artuklu Üniversitesi'nde görev yapmaktadır. Görüşülen bu kişilerin sayısı 10 olup, bunlardan biri kadın, 9'u erkektir. Veriler 2022 yılında bir haftada toplanmıştır. Araştırmada kendilerinden yarı yapılandırılmış bir görüşmede yer alan "Kürtçe bölümü öğretmenlerinin standardizasyon ve standart dile ilişkin görüşleri nelerdir?, Kürtçe bölümü öğretmenlerinin standart Kürtçe hakkındaki görüşleri nelerdir?" ve “Standart Kürtçe dışındaki kavramlar nelerdir?” sorularına yanıt almak istedik. Bu sorular 6 tema ile sonuçlanmıştır: (1) Öğretmenlerin standardizasyon hakkındaki görüşleri (2), Öğretmenlerin standart Kurmanci hakkındaki görüşleri, (3) Standart Kurmanciye maruz kaldıklarında öğretmenlerin görüşleri, (4) Standart olmayan Kürtçe, (5) Halkın “Bizim Kürtçemiz asıl Kürtçe değildir” inancı ve (6) Kürt dilinin isimlendirilmesi. Bu temaların yanı sıra alt temalar ve kodlar da tanımladık ve bunlardan yola çıkarak konuyu Kürtçe bağlamında değerlendirdik.
Nitel çalışma tematik analiz standart dil standart Kürtçe standart Kurmanci
This qualitative research examines the opinions of teachers who work in Kurdish departments about Standard Kurmanji. This work analyzes the views of these people through a thematic analysis. The participants of this study, except for one teacher, work at Artuklu University. The number of these interviewed people is 10, one of them is a woman and 9 are men. The data was collected in 2022 in one week. In the research, we wanted to receive answers to the questions of a semi-structured interview from them, which were as follows: "What are the opinions of Kurdish teachers about standardization and the standard language?, What are the opinions of Kurdish teachers about standard Kurdish?, What are the concepts other than Standard Kurdish?". These questions resulted in 6 themes: (1) Teachers' views on standardization (2), Teachers' views on standard Kurmanji, (3) Teachers' views when they are exposed to Standard Kurmanji, (4) Non-standard Kurdish, (5) People's belief that "Our Kurdish is not the real one", and (6) Naming Kurdish language. In addition to these themes, we also defined sub-themes and codes, and based on these, we evaluated this topic in Kurdish context.
Qualitative research standard language standard kurdish standard kurmanji thematic analysis
Ev xebata qûalîtatîf nêrînên mamosteyên ku di beşên kurdî de dixebitin derbarê kurmanciya standard de vedikole. Ev xebat bi analîzeke tematîk nêrînên van kesan analîz dike. Beşdarên vê lêkolînê, ji bilî yek mamosteyî, li zanîngeha Artuklu dixebitin. Hejmara van kesên hevpeyvîn pê re hatine kirin 10 e ku yek ji wan jin e, 9 jî mêr in. Dane di sala 2022an de di yek heftêyî de hatine berhevkirin. Me di lêkolînê de xwest bersiva pirsên hevpeyvîneke nîv-sazkirî (semi-structured interview) ji wan wergirin ku pirsên bi vî awayî bûn: “Nêrînên mamosteyên kurdî derbarê standardîzasyon û zimanê standard de çi ne?, Nêrînên mamosteyên kurdî derbarê kurmanciya standard de çi ne?, Têgehên derveyî kurmanciya standard dimînin çi ne?”. Encamên van pirsan de 6 heb tema derketin: (1) Nêrînên mamosteyan ên standardîzasyonê (2), Nêrînên mamosteyan ên kurmanciya standard, (3) Nêrînên mamosteyan dema marûzî kurmanciya standard dibin, (4) Kurdiya nestandard, (5) Baweriya gel ku “kurdiya me ne ya heqîqî ye”, û (6) Binavkirinên kurdî ye. Digel van temayan me bintema û kod jî diyarkirin û li gorî van me ev mijar di peywenda kurmancî de nirxand.
lêkolîna qûalîtatîf zimanê standard kurdiya standard kurmanciya standard analîza tematîk
Birincil Dil | Kürtçe |
---|---|
Konular | Uygulamalı Dilbilim ve Eğitim Dilbilimi , Dilbilim (Diğer), Kürt Dili, Edebiyatı ve Kültürü |
Bölüm | Gotarên Lêkolînî (Araştırma Makaleleri) |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Kasım 2023 |
Gönderilme Tarihi | 6 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 9 |