The family has always been an important social institution in every society, albeit in different structures, since the first emergence of human history. The family institution, which is important for the society and the individual, maintains its feature of being a shelter against psychological and social crises despite the alternative lifestyles in recent times. It is also known that it is becoming increasingly difficult to establish and protect a family. With this study, which aims to contribute to the establishment of healthier family relationships, it is also aimed to contribute to the literature. In the study, the concept of family in the context of symbolic interaction theory, which deals with the process of gaining meaning, is discussed with the semiotic method from Iranian cinema, The Father of the Other because it reflects the Iranian family structure. Since it is suitable for the analysis of symbolic interaction processes, semiotics was used in the analysis of the film. In addition, in this study, symbolic interaction is discussed in line with the theories of George Herbert Mead and Herbert Blumer. It has been concluded that the meanings attributed to people's actions, words, gestures, mimics and symbols shape family relations and their examples are represented in the movie "The Father of the Other".
Aile, insanlık tarihinin ilk ortaya çıkışından itibaren farklı yapılarda da olsa her zaman ve her toplumda önemli bir toplumsal kurum olmuştur. Toplum ve birey açısından önemli olan aile kurumu son dönemlerdeki alternatif yaşam biçimlerine rağmen psikolojik ve toplumsal buhranlara karşı sığınılacak liman olma özelliğini korumaktadır. Bununla beraber aile kurmanın ve onu korumanın giderek zorlaştığı da bilinmektedir. Daha sağlıklı aile içi ilişkilerin kurulmasına katkı sağlamayı amaçlayan bu çalışmayla ayrıca literatüre katkı sağlama amaçlanmıştır. Çalışmada anlam kazanma süreciyle ilgilenen sembolik etkileşim kuramı bağlamında aile kavramı, İranlı aile yapısını yansıtması sebebiyle İran sinemasından Ötekinin Babası filmi göstergebilimsel yöntemle ele alınmıştır. Sembolik etkileşim süreçlerinin incelenmesine uygun olması sebebiyle film çözümlenmesinde göstergebilimden yararlanılmıştır. Ayrıca bu çalışmada sembolik etkileşim, George Herbert Mead ve Herbert Blumer’in kuramları doğrultusunda ele alınmıştır. Kişilerin eylem, söz, jest, mimik ve sembollere yüklenen anlamların aile ilişkilerini biçimlendirdiği ve örneklerinin de Ötekinin Babası filminde temsil edildiği sonucuna varılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 32 Sayı: 1 |