Konferans Bildirisi
BibTex RIS Kaynak Göster

Views of Secondary School Teachers on Values Education

Yıl 2016, Cilt: 6 Sayı: 1, 377 - 396, 20.02.2016

Öz

The main purpose of the study is to determine the views of secondary school teachers on values education. This study is based on correlational survey model. The population of the study consists of teachers of Turkish, Mathematics, Religion and Ethics, Social Sciences, Sciences, Technology and Design, Information Technologies, English, Art, Music, Physical Education and Sports working in the Ministry of Education teaching in 5th, 6th, 7th and 8th grades in 2014-2015 education year in the city center of Siirt; the sample includes 319 teachers chosen by random sampling in the fields of Turkish, Mathematics, Religion and Ethics, Social Sciences, Sciences, Technology and Design, Information Technologies, English, Art, Music, Physical Education and Sports teaching in 5th, 6th, 7th and 8th grades at 10 secondary schools. As data collection tool, “Value Education Survey”, developed by Koç (2015) of which validity and
reliability studies are conducted in the light of expert opinions and pre-implementation results, is used and In analyzing the data, frequency, percentage, mean and chi-square are used. According to teachers’, with teachers’ values education, the views that students question their values by seeing other values they get values education within their family informally, they are influenced by the school’s/teacher’s own adopted values formally From the results obtained in the study, some suggestions are presented.

Kaynakça

  • Aktepe, V. ve Yel, S. (2009). İlköğretim Öğretmenlerinin Değer Yargılarının Betimlenmese: Kırşehir İli Örneği. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(3), 607-622
  • Aslan, R. (2007). Öğretmen görüşlerine göre ilköğretim birinci basamaktaki öğrencilerin temel bilgi, beceri ve değerleri kazanma düzeyleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Akbaba-Altun, S. (2003). Eğitim Yönetimi ve Değerler. Değerler Eğitimi Dergisi, 1(1), ss.7-17.
  • Bakioğlu, A. ve Sılay, N. (2011). Yüksek Öğretim ve Öğretmen Yetiştirmede Karakter Eğitimi. An- kara: Nobel Yayıncılık.
  • Bektaş, F. , Nalçacı, A. ve Karadağ, E. (2014). İlköğretim Okulu Öğrencilerinin Algıladıkları Ev- rensel Değerlerin Bir Yordayıcısı Olarak Okul İklimi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi,15(1), 281-293.
  • Çelikkaya, T., Filoğlu, S. ve Öktem, N.S (2013). Sosyal Bilgiler Dersinde Değerler Eğitimi Uygu- lamalarının Öğretmenler Tarafından Uygulanma Düzey. Journal of Social Studies Education Research. 4 (1), pp:121-160.
  • Çengelci, T., Hancı, B., & Karaduman, H. (2013). Okul Ortamında Değerler Eğitimi Konusunda Öğretmen Ve Öğrenci Görüşleri. Değerler Eğitimi Dergisi, 11(25), 33- 56.
  • Izgar, G. ve Beyhan, Ö. (2015). Değerler Eğitimi Programının İlköğretim Okulu 8. Sınıf Öğrencileri- nin Demokratik Tutum Ve Davranışlarına Etkisi. Değerler Eğitimi Dergisi, 13 ( 29), ss:439- 470.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (1998). Kültürel Psikoloji “Kültürel Bağlamda İnsan ve Aile”. İstanbul:Yapı Kredi Yayınları.
  • Karasar, N. (1998). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kuşdil, M. ve Kağıtçıbaşı, Ç. (2000). Türk Öğretmenlerinin Değer Yönelimleri ve Scwartz Değer Kuramı. Türk Psikolojisi Dergisi, (45), 59–76.
  • Marfleet, A. (1996). School Mission Statements and Parental Perception . Values in Education And Education İn Values. (Ed. J.M. Halstead and M.J. Taylor). London: Falmer pres.
  • Memişoğlu, H. (2014, Ekim). İlköğretim 4 Ve 5. Sınıf Öğretmenlerinin Sosyal Bilgiler Dersinde De- ğerler Eğitimine İlişkin Görüşleri, III. Uluslararası Sosyal Bilgiler Eğitimi Sempozyumunda su- nulmuş bildiri, Eskişehir.
  • MEB. (2009). İlköğretim 1, 2 Ve 3. Sınıflar Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu. An- kara: Devlet Kitapları Basımevi.
  • Özmen, C,,Er, H. ve Gürgil, F. (2012). İlköğretim Branş Öğretmenlerinin Değerler Eğitimine İlişkin Görüşleri Üzerine Bir Araştırma. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (17), 297-311.
  • Selanik Ay, T. (2014). Değer Eğitimine Yönelik Olarak Okullarda Gerçekleştirilebilecek Etkinlik- ler. R. Turan, K. Ulusoy (Eds). Farklı Yönleriyle Değerler Eğitimi. (ss.17-40). Ankara:Pegem A Akademi.
  • Suh, B.K. ve Traiger, J. (1999). Teaching Values Through Elemantary Social Studies and Literatüre Curricula, School Of Education Dowling College Oakdale, Long Island, New York, 11769-Edu- cation Vol.119, No, 4.
  • Ulusoy, K. ve Dilmaç, B. (2014). Değerler Eğitimi. (2.Baskı). Ankara: Pegem A Akademi.
  • Ulusoy, K. ve Tay, B. (2011). Sosyal Bilgilerde Değer Eğitimi, R. Turan, A. M. Sünbül ve H. Akdağ (Ed.) Sosyal bilgiler öğretiminde yeni yaklaşımlar II (ss. 59-73). Ankara: Pegem A.
  • Uysal, F. (2008). Karakter Eğitimi Programlarının Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Vrasmas, A. (2001). Family and Aducation . Values and education in Romania Today. (3.12.2015 tari- hinde http:/www.crvp.org/book/series04/IVA-14/contents.htm internet adresinden indirilmiştir)
  • Yalar, T. (2010). İlköğretim Sosyal Bilgiler Programında Değerler Eğitiminin Mevcut Durumunun Belirlenmesi Ve Öğretmenlere Yönelik Bir Program Modülü Geliştirme. Yayımlanmış Doktora Tezi. Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • Yaman, E. (2012). Değerler Eğitimi. Ankara: Akçay Yayınları.
  • Yılmaz, K. (2008). Eğitim Yönetiminde Değerler. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Zoba, A. (2000).İlköğretim Okullarında Var Olan Örgütsel Değerlerle Öğretmenlerin Sosyalleşmesi Arasındaki İlişki. Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Ankara.

ORTAOKUL ÖĞRETMENLERİNİN DEĞERLER EĞİTİMİ KONUSUNDAKİ GÖRÜŞLERİ

Yıl 2016, Cilt: 6 Sayı: 1, 377 - 396, 20.02.2016

Öz

Araştırmanın temel amacı, ortaokul öğretmenlerinin değerler eğitimi konusundaki görüşlerini belirlemektir. Araştırma ilişkisel tarama modeline dayalıdır. Araştırmanın evrenini, 2014-2015 öğretim yılında, Siirt il merkezinde bulunan ve Milli Eğitim Bakanlığına bağlı resmi 5., 6., 7. ve 8.sınıflarda Türkçe, Matematik, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Fen Bilimleri, Teknoloji ve Tasarım, Bilişim Teknolojileri, İngilizce, Görsel Sanatlar, Müzik, Beden Eğitimi ve Spor derslerini yürüten branş öğretmenleri; örneklemini ise, bu okullardan tesadüfi örnekleme yöntemi ile seçilen, 10 ortaokuldaki 5., 6., 7. ve 8.sınıflarda Türkçe, Matematik, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Fen Bilimleri, Teknoloji ve Tasarım, Bilişim Teknolojileri, İngilizce, Görsel Sanatlar, Müzik, Beden Eğitimi ve Spor derslerini yürüten 319 branş öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Koç (2015) tarafından geliştirilen ve uzman kanısı ve ön uygulama sonuçları ışığında geçerlilik ve güvenirlik çalışmaları yapılan “Değerler Eğitimi Anketi’’, verilerin analizinde ise frekans, yüzde, aritmetik ortalama ve ki-kare kullanılmıştır. Öğretmenlere göre, öğrenciler değerler eğitimi ile başka değerleri görerek kendi değerlerini sorgulamakta, değerler eğitimini informal olarak ailede almakta, formal olarak da okulun/öğretmenin sahip olduğu ve benimsediği değerlerden etkilenmektedir. Araştırmada elde edilen sonuçlardan hareketle, bazı öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Aktepe, V. ve Yel, S. (2009). İlköğretim Öğretmenlerinin Değer Yargılarının Betimlenmese: Kırşehir İli Örneği. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(3), 607-622
  • Aslan, R. (2007). Öğretmen görüşlerine göre ilköğretim birinci basamaktaki öğrencilerin temel bilgi, beceri ve değerleri kazanma düzeyleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Akbaba-Altun, S. (2003). Eğitim Yönetimi ve Değerler. Değerler Eğitimi Dergisi, 1(1), ss.7-17.
  • Bakioğlu, A. ve Sılay, N. (2011). Yüksek Öğretim ve Öğretmen Yetiştirmede Karakter Eğitimi. An- kara: Nobel Yayıncılık.
  • Bektaş, F. , Nalçacı, A. ve Karadağ, E. (2014). İlköğretim Okulu Öğrencilerinin Algıladıkları Ev- rensel Değerlerin Bir Yordayıcısı Olarak Okul İklimi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi,15(1), 281-293.
  • Çelikkaya, T., Filoğlu, S. ve Öktem, N.S (2013). Sosyal Bilgiler Dersinde Değerler Eğitimi Uygu- lamalarının Öğretmenler Tarafından Uygulanma Düzey. Journal of Social Studies Education Research. 4 (1), pp:121-160.
  • Çengelci, T., Hancı, B., & Karaduman, H. (2013). Okul Ortamında Değerler Eğitimi Konusunda Öğretmen Ve Öğrenci Görüşleri. Değerler Eğitimi Dergisi, 11(25), 33- 56.
  • Izgar, G. ve Beyhan, Ö. (2015). Değerler Eğitimi Programının İlköğretim Okulu 8. Sınıf Öğrencileri- nin Demokratik Tutum Ve Davranışlarına Etkisi. Değerler Eğitimi Dergisi, 13 ( 29), ss:439- 470.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (1998). Kültürel Psikoloji “Kültürel Bağlamda İnsan ve Aile”. İstanbul:Yapı Kredi Yayınları.
  • Karasar, N. (1998). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kuşdil, M. ve Kağıtçıbaşı, Ç. (2000). Türk Öğretmenlerinin Değer Yönelimleri ve Scwartz Değer Kuramı. Türk Psikolojisi Dergisi, (45), 59–76.
  • Marfleet, A. (1996). School Mission Statements and Parental Perception . Values in Education And Education İn Values. (Ed. J.M. Halstead and M.J. Taylor). London: Falmer pres.
  • Memişoğlu, H. (2014, Ekim). İlköğretim 4 Ve 5. Sınıf Öğretmenlerinin Sosyal Bilgiler Dersinde De- ğerler Eğitimine İlişkin Görüşleri, III. Uluslararası Sosyal Bilgiler Eğitimi Sempozyumunda su- nulmuş bildiri, Eskişehir.
  • MEB. (2009). İlköğretim 1, 2 Ve 3. Sınıflar Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu. An- kara: Devlet Kitapları Basımevi.
  • Özmen, C,,Er, H. ve Gürgil, F. (2012). İlköğretim Branş Öğretmenlerinin Değerler Eğitimine İlişkin Görüşleri Üzerine Bir Araştırma. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (17), 297-311.
  • Selanik Ay, T. (2014). Değer Eğitimine Yönelik Olarak Okullarda Gerçekleştirilebilecek Etkinlik- ler. R. Turan, K. Ulusoy (Eds). Farklı Yönleriyle Değerler Eğitimi. (ss.17-40). Ankara:Pegem A Akademi.
  • Suh, B.K. ve Traiger, J. (1999). Teaching Values Through Elemantary Social Studies and Literatüre Curricula, School Of Education Dowling College Oakdale, Long Island, New York, 11769-Edu- cation Vol.119, No, 4.
  • Ulusoy, K. ve Dilmaç, B. (2014). Değerler Eğitimi. (2.Baskı). Ankara: Pegem A Akademi.
  • Ulusoy, K. ve Tay, B. (2011). Sosyal Bilgilerde Değer Eğitimi, R. Turan, A. M. Sünbül ve H. Akdağ (Ed.) Sosyal bilgiler öğretiminde yeni yaklaşımlar II (ss. 59-73). Ankara: Pegem A.
  • Uysal, F. (2008). Karakter Eğitimi Programlarının Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Vrasmas, A. (2001). Family and Aducation . Values and education in Romania Today. (3.12.2015 tari- hinde http:/www.crvp.org/book/series04/IVA-14/contents.htm internet adresinden indirilmiştir)
  • Yalar, T. (2010). İlköğretim Sosyal Bilgiler Programında Değerler Eğitiminin Mevcut Durumunun Belirlenmesi Ve Öğretmenlere Yönelik Bir Program Modülü Geliştirme. Yayımlanmış Doktora Tezi. Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • Yaman, E. (2012). Değerler Eğitimi. Ankara: Akçay Yayınları.
  • Yılmaz, K. (2008). Eğitim Yönetiminde Değerler. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Zoba, A. (2000).İlköğretim Okullarında Var Olan Örgütsel Değerlerle Öğretmenlerin Sosyalleşmesi Arasındaki İlişki. Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sevda Koç

Yayımlanma Tarihi 20 Şubat 2016
Gönderilme Tarihi 20 Şubat 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Koç, S. (2016). ORTAOKUL ÖĞRETMENLERİNİN DEĞERLER EĞİTİMİ KONUSUNDAKİ GÖRÜŞLERİ. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 377-396.

İletişim

Telefon Numarası: +90 0318 357 35 92

Faks Numarası: +90 0318 357 35 97

e-mail: sbd@kku.edu.tr

Posta Adresi: Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müdürlüğü, Merkez Yerleşke, 71450, Yahşihan-KIRIKKALE

Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.