The aim of this study was to examine participation status of teachers in continuous professional development activities and the effects of these activities on the professional development of teachers in Turkey and England. The present study was designed based on qualitative research model. Data were collected through interview forms developed by the researchers. In addition to interview forms, a questionnaire adapted from a part of Teaching and Learning International Survey (TALIS) conducted by OECD was also used to collect data. The participants consisted of 54 teachers in 14 schools in Turkey and England. Maximum variation sampling which is one of the purposeful sampling methods was used for the selection of these participants. Results of the study showed that Turkish teachers explained the concept of continuous professional development by linking together with in the concept of in-service education, but English teachers expressed the same concept in a broader perspective by linking it with personal and professional development of teachers, school development and lifelong learning. Teachers in Turkey complained about inadequacy of the activities and not giving enough importance to professional development; however, teachers in England stated that professional development in their country was enriching in terms of source and content day by day and there were many activity choices according to their interests and needs.
continuous professional development teacher qualification teacher education
Bu çalışmanın amacı Türkiye ve İngiltere’deki öğretmenlerin sürekli mesleki gelişim kavramına ilişkin
görüşlerini ve mesleki gelişim etkinliklerine katılım durumlarını incelemektir. Çalışm a, genel olarak nitel
araştırma modelinde tasarlanmış olup, nitel verileri desteklemek amacıyla çalışmanın bir bölümünde nicel
verilerden de yararlanılmıştır. Çalışma grubunu 2014-2015 eğitim-öğretim yılında 31’i Türkiye, 23’ü İngiltere’deki
okullarda görev yapan toplam 54 öğretmen oluşturmaktadır. Veriler yapılandırılmış görüşme formu
ve OECD’nin uyguladığı uluslararası TALIS anketi aracılığıyla toplanmıştır. Çalışmanın bulguları, Türk
öğretmenlerin sürekli mesleki gelişim kavramını daha çok “kendileri için alanlarıyla ilgili bilgi ve beceriler
kazanmak, bunları sınıfta uygulamak, mesleklerinde güncel kalmak ve ilerlemek” şeklinde algıladıkları-
nı, İngiliz öğretmenlerin ise Türk öğretmenlerin belirttiklerinin yanı sıra, “okulun gelişimi, öğretmen ve
öğrenci başarısının artırılması, fikirlerin ve uygulamaların paylaşımı, etkili uygulamaların gözlem yoluyla
öğrenilmesi gibi işlev ve faydalara vurgu yaptıklarını göstermiştir. Türkiye’deki öğretmenler mesleki gelişime
yeterince önem verilmemesi ve etkinliklerin yetersizliği gibi hususlardan şikâyet ederken, İngiltere’deki
öğretmenler ise ülkelerindeki mesleki gelişimin kaynak ve içerik olarak her geçen gün zenginleştiğini, farklı
öğretmen ihtiyaçlarına göre farklı etkinlik seçeneklerinin mevcut olduğunu ifade etmişlerdir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Şubat 2016 |
Gönderilme Tarihi | 20 Şubat 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 6 Sayı: 1 |
İletişim
Telefon Numarası: +90 0318 357 35 92
Faks Numarası: +90 0318 357 35 97
e-mail: sbd@kku.edu.tr
Posta Adresi: Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müdürlüğü, Merkez Yerleşke, 71450, Yahşihan-KIRIKKALE