Konferans Bildirisi
BibTex RIS Kaynak Göster

SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ AFETLERE YÖNELİK İNANIŞLARININ İNCELENMESİ

Yıl 2016, Cilt: 6 Sayı: 2, 59 - 72, 12.08.2016

Öz

Afetler, her ülkenin bir gerçeği olmakla birlikte, hakkında bilgi eksiklikleri ve yanlış inanışlar içeren birtakım durumları barındırmaktadır. Bu yanlış inanışlar hem toplumsal yapıya hem de ekonomik yapıya zararlar vermektedir. Bu açıdan bakıldığında, bilinçli ve duyarlı bir toplum oluşturma noktasında yanlış inanışların düzeltilmesi gerekli görülmektedir. Türkiye’de afetlere ilişkin konuların öğrencilere aktarıldığı; eksik ve yanlış inanışlara karşı doğru ve bilimsel bilginin öğretildiği lisans programı olarak Sosyal Bilgiler Eğitimi ön plana çıkmaktadır. Bu araştırmada sosyal bilgiler öğretmen adaylarının afetlere yönelik inanışları betimlenmeye çalışılacaktır. İlgili alan yazında afetlere ve afet eğitimine yönelik birçok çalışma bulunmasına rağmen, afet mitlerine ilişkin öğretmen adaylarıyla yapılan çalışmaya rastlanılmamıştır. Araştırma nicel yaklaşıma uygun tasarlanmış olup, tarama desenindedir. Araştırmanın örneklemini, 2015-2016 eğitim-öğretim yılında Ahi Evran Üniversitesi, Aksaray Üniversitesi ve Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilgiler Eğitimi lisans programına devam eden 252 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışma verilerinin toplanmasında alan yazın taramasının ardından araştırmacılar tarafından afet inanışlarına yönelik 5’li likert tipindeki anket formu geliştirilmiştir. Ardından uzman görüşlerine sunulmuş, pilot uygulamaya tabi tutulmuş, güvenirlik ve geçerlilik çalışması yapılmıştır. Araştırma sonucunda, sosyal bilgiler öğretmen adaylarının afetlere yönelik bazı mitlere sahip oldukları sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca, cinsiyet, sınıf ve afet deneyimi açısından anlamlı bir farklılığa rastlanılmazken, üniversite değişkeni noktasında anlamlı bir farklılık belirmiştir. Çalışmanın sosyal bilgiler eğitimi, afet, afet eğitimi ve öğretmen eğitimi konusunda çalışanlar açısından faydalı olacağı düşünülmektedir.

Examination of Social Studies Prospective Teachers’ Beliefs on Disasters

Yıl 2016, Cilt: 6 Sayı: 2, 59 - 72, 12.08.2016

Öz

The concept of disaster includes such circumstances as lack of information about itself and fallacies besides disasters are the reality of each country. These fallacies damage both social structure and economic structure. When considered from this point of view, it is necessary to correct these fallacies to form a conscious and sensitive community. In Turkey, social studies education stands out as an undergraduate program in terms of conveying disaster topics to students, teaching right and scientific knowledge as opposed to deficient beliefs and fallacies. In this reseach, it will be tried to describe students’ beliefs about disasters. Although there are many studies about disaster and disaster education, any study which is related to disaster myths conducted with prospective teachers has not been encountered. The research which is designed in accordance with quantitative approach is survey pattern. The research sample consists of 252 students who go to social studies education undergraduate programme in Ahi Evran University, Aksaray University and Kırıkkale University in 2015-2016 academic year. Collection of research’s data, after literature review, survey form about disaster beliefs which comprises of five point likert about, developed by researchers. Then, this survey form was presented to expert opinion, pilot scheme, reliability and validity done by researchers. In the end of the research, it is reached that social studies prospective teachers have some myths about disasters. Besides, while there is no significant difference in terms of variable of gender, class level and disaster experience, significant difference appears in variable of university. It is considered that this study will bring benefit to researchers who study in the field of social studies education, disaster, disaster education and teacher education.

Toplam 0 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Adem Öcal

Erdal Yıldırım Bu kişi benim

Hamza Yakar

Erdi Erdoğan

Yayımlanma Tarihi 12 Ağustos 2016
Gönderilme Tarihi 12 Ağustos 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Öcal, A., Yıldırım, E., Yakar, H., Erdoğan, E. (2016). SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ AFETLERE YÖNELİK İNANIŞLARININ İNCELENMESİ. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 59-72.

İletişim

Telefon Numarası: +90 0318 357 35 92

Faks Numarası: +90 0318 357 35 97

e-mail: sbd@kku.edu.tr

Posta Adresi: Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müdürlüğü, Merkez Yerleşke, 71450, Yahşihan-KIRIKKALE

Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.