Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

OKULLARIN ÖRGÜT KÜLTÜRÜ İLE DEĞİŞİME HAZIRBULUNUŞLUK DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2019, Cilt: 9 Sayı: 2, 307 - 320, 01.07.2019

Öz

Bu araştırmanın amacı; okulların örgüt kültürü ile değişime hazır bulunuşluk düzeyi arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Ayrıca okulların değişime hazırbulunuşlukları ve okulların sahip oldukları örgüt kültürü özelliklerini belirlemektir. Araştırmada basit seçkisiz örneklem ile katılımcılara ulaşılmıştır. Amaç doğrultusunda kişisel bilgi formu, okullarda değişime hazır bulunuşluk ölçeği ve örgüt kültürü türü ölçeğinden oluşan veri toplama aracı, Afyonkarahisar il merkezinde ortaokullarda görev yapan 305 öğretmene uygulanmıştır. Araştırma sonucunda, okulların örgüt kültürü alt boyutları ile değişime hazır bulunuşluk alt boyutları arasında orta düzeyde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Bununla birlikte, okulların örgüt kültürü başarı alt boyutu ile destek kültürü alt boyutu arasında “yüksek” düzeyde pozitif yönde anlamlı ilişki bulunmuştur. Öğretmenlerin görüşlerine göre öğretmenlerin ve yöneticilerin değişime yüksek düzeyde hazır oldukları; okulun fiziki-teknolojik alt yapısının ve velilerin ise orta düzeyde hazır oldukları görülmektedir.

Kaynakça

  • Kaynakça(tarih yok). Mayıs 2019 tarihinde TDK: http://sozluk.gov.tr adresinden alındı
  • Aksoy, İ. (2005). İlköğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin, Okulda Değişim Yönetiminin Gerçekleştirilmesinde, Örgütsel İletişimin Rolüne İlşkin Algıları (Ankara İli Örneği). Ankara.
  • Armenakis, A., & Bedeian, G. (1999). Organizatioanl Change: A Review Of Theory And Research I The 1990s. Journal Of Management, 25(3), 293-315.
  • Aydoğan, İ. (2007). Değişim Süreci Ve Okul Personeli. Gau J. Soc. & Appl. Science, 3(5), 13-24.
  • Bozkurt, A. (2015, Haziran). Okul Yönetici Ve Öğretmenlerinin Değişime Hazır Bulunuşluk Durumları Ve İlgili Temel Etkenlerin İncelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Bozkurt, İ. (2014, Haziran). Örgütsel Değişim Sürecine Örgüt Kültürünün Etkisi Bir Araştırma. Afyonkarahisar: Afyon Kocatepe Üniveristesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalı.
  • Bozkurt, İ. (2014, Haziran). Örgütsel Değişim Sürecine Örgüt Kültürünün Etkisi Bir Araştırma. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Burnes, B. (1996). No Such Thing As....." One Best Way To Manage Organizational Change". Management Decision, 34(10), 11-18.
  • Butt, F. S., Nawab, S., & Zahid, M. (2018). Organizational Faktors And İndividual Effectiveness: Moderating Role Of Change Management. Pakistan Journal Of Psychological Research, 33(1), 75-100.
  • Çalık, T. (2003). Eğitimde Değişim Yönetimi: Kavramsal Bir Çözümleme. Kuram Ve Uygulama Eğitim Yönetimi(36), 536-557.
  • Davis, M., & Filfolb, M. (2017). Exploring Employee Perception Of Six Sigma As A Change Management Program In Higher Education. Journal Of Higher Education Policy And Management, 1-13.
  • Demir, H. (2015). Öğretmen Görüşlerine Göre, Ortaokullarda Okul Yöneticilerinin Örgüt Kültürü Oluşturmadaki Etkilerinin İncelenmesi. Gaziantep: Zirve Üniversitesi sosyal Bilimler Enstitüsü.Gill, R. (2003). Change Management Or Change Leadership? Journal Of Change Management, 3(4), 307-318.
  • Gökçe, F. (2004). Okulda Değişmenin YÖnetimi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, XVII(2), 211-226.
  • Güzel, T. (1996). Değişim Yönetimi Ve Planlı Değişim. Bursa: Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Koç, Z. (2014). Örgütsel Değişim, Değişim Yönetimi, Örgütsel Davranışlar Üzerine Örnek Bir Uygulama. İstanbul: Bahçeşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Korkut, A. (2008). İlköğretim Okullarındaki Yönetici ve Öğretmnelerin Örgüt Kültürünü Algılama Düzeyleri (Büyükçekmece Örneği). İstanbul: Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.Laay, R. (1972). Organization, Structure And Process. Printice Hall, Inc., New Jersey.
  • Levent, F. (2016, Ocak). Öğretmenlerin Değişime Hazır Olam Durumlarının Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 43, 117-134.
  • Mac Neil, J., Prater, D., & Bush, S. (2009). The Effects Of School Culture And Climate On Students Achievement. International Journal Of Leadership In Education, 12(1), 73-84.
  • Mento, A., Jones, R., & Drindorfer, W. (2002). A Change Management Process: Grounded In Both Theory. Journal Of Change Management, 3(1), 45-59.
  • Özdemir, S., & Cemaloğlu, A. (1999). Eğitimde Değişim Uygulamaları. (91-K).
  • Renchter. (1992). Student Motivation, School Cuture, And Academic Achievement (What School Leaders Can Do?). (P. K. Piele, Dü.) Eric.
  • Sabuncuoğlu, Z., & Tüz, M. (1995). Örgütsel Psikoloji. Ezgi Kitabevi.
  • Sarpkaya, R. (2008). Türk Eğitim Sistemi Ve Okul Yönetimi. Anı.
  • Terzi, A. (2000). Örgüt Kültürü. Nobel.
  • Töremen, F. (2002). Eğitim Örgütlerinde Değişimin Engel Ve Nedenleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 185-202.
  • Tuti, G. (2016). Ortaokul Öğretmenlerinin Algılarına Göre Okul Yöneticilerinin Değişimi Yönetme Yeterlilkleri İle Örgütsel Güven Düzeyleri Arasındaki İlişki. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Vander Voet, J., & Wermeeren, B. (2016). Change Management Mitigate The Negative Relationship Between Cutbacks And The Organizational Commitment And Work Engagement Of Public Sector Employees? American Rewiew Of Public Administration, 1-23.
  • Weiner, B. (2009). A Teory Of Organizational Readiness For Change. Implemantation Science, 4(67).

Investigation of the Relationship between Organizational Culture of Schools and Their Readiness of Change

Yıl 2019, Cilt: 9 Sayı: 2, 307 - 320, 01.07.2019

Öz

The aim of this research study is to examine the relationship between the organizational culture of schools and the readiness level for change. In addition, characteristics of schools to determine in readiness levels for change and culture of schools are examined. In this study, simple random sampling method was used. For this purpose, a personal information form, data collection tool consisting of the readiness to change scale and organizational culture type scale were applied to 305 teachers working in secondary schools in Afyonkarahisar. As a result of the study, a significant positive correlation was found between the organizational culture achievement subscale and support culture subscale of the schools. According to the teachers’ opinions, teachers and administrators are ready for change to a great extent. The readiness of schools to change does not show a significant difference in terms of gender, seniority, educational status, and type of organizational culture in terms of gender.

Kaynakça

  • Kaynakça(tarih yok). Mayıs 2019 tarihinde TDK: http://sozluk.gov.tr adresinden alındı
  • Aksoy, İ. (2005). İlköğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin, Okulda Değişim Yönetiminin Gerçekleştirilmesinde, Örgütsel İletişimin Rolüne İlşkin Algıları (Ankara İli Örneği). Ankara.
  • Armenakis, A., & Bedeian, G. (1999). Organizatioanl Change: A Review Of Theory And Research I The 1990s. Journal Of Management, 25(3), 293-315.
  • Aydoğan, İ. (2007). Değişim Süreci Ve Okul Personeli. Gau J. Soc. & Appl. Science, 3(5), 13-24.
  • Bozkurt, A. (2015, Haziran). Okul Yönetici Ve Öğretmenlerinin Değişime Hazır Bulunuşluk Durumları Ve İlgili Temel Etkenlerin İncelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Bozkurt, İ. (2014, Haziran). Örgütsel Değişim Sürecine Örgüt Kültürünün Etkisi Bir Araştırma. Afyonkarahisar: Afyon Kocatepe Üniveristesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalı.
  • Bozkurt, İ. (2014, Haziran). Örgütsel Değişim Sürecine Örgüt Kültürünün Etkisi Bir Araştırma. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Burnes, B. (1996). No Such Thing As....." One Best Way To Manage Organizational Change". Management Decision, 34(10), 11-18.
  • Butt, F. S., Nawab, S., & Zahid, M. (2018). Organizational Faktors And İndividual Effectiveness: Moderating Role Of Change Management. Pakistan Journal Of Psychological Research, 33(1), 75-100.
  • Çalık, T. (2003). Eğitimde Değişim Yönetimi: Kavramsal Bir Çözümleme. Kuram Ve Uygulama Eğitim Yönetimi(36), 536-557.
  • Davis, M., & Filfolb, M. (2017). Exploring Employee Perception Of Six Sigma As A Change Management Program In Higher Education. Journal Of Higher Education Policy And Management, 1-13.
  • Demir, H. (2015). Öğretmen Görüşlerine Göre, Ortaokullarda Okul Yöneticilerinin Örgüt Kültürü Oluşturmadaki Etkilerinin İncelenmesi. Gaziantep: Zirve Üniversitesi sosyal Bilimler Enstitüsü.Gill, R. (2003). Change Management Or Change Leadership? Journal Of Change Management, 3(4), 307-318.
  • Gökçe, F. (2004). Okulda Değişmenin YÖnetimi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, XVII(2), 211-226.
  • Güzel, T. (1996). Değişim Yönetimi Ve Planlı Değişim. Bursa: Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Koç, Z. (2014). Örgütsel Değişim, Değişim Yönetimi, Örgütsel Davranışlar Üzerine Örnek Bir Uygulama. İstanbul: Bahçeşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Korkut, A. (2008). İlköğretim Okullarındaki Yönetici ve Öğretmnelerin Örgüt Kültürünü Algılama Düzeyleri (Büyükçekmece Örneği). İstanbul: Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.Laay, R. (1972). Organization, Structure And Process. Printice Hall, Inc., New Jersey.
  • Levent, F. (2016, Ocak). Öğretmenlerin Değişime Hazır Olam Durumlarının Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 43, 117-134.
  • Mac Neil, J., Prater, D., & Bush, S. (2009). The Effects Of School Culture And Climate On Students Achievement. International Journal Of Leadership In Education, 12(1), 73-84.
  • Mento, A., Jones, R., & Drindorfer, W. (2002). A Change Management Process: Grounded In Both Theory. Journal Of Change Management, 3(1), 45-59.
  • Özdemir, S., & Cemaloğlu, A. (1999). Eğitimde Değişim Uygulamaları. (91-K).
  • Renchter. (1992). Student Motivation, School Cuture, And Academic Achievement (What School Leaders Can Do?). (P. K. Piele, Dü.) Eric.
  • Sabuncuoğlu, Z., & Tüz, M. (1995). Örgütsel Psikoloji. Ezgi Kitabevi.
  • Sarpkaya, R. (2008). Türk Eğitim Sistemi Ve Okul Yönetimi. Anı.
  • Terzi, A. (2000). Örgüt Kültürü. Nobel.
  • Töremen, F. (2002). Eğitim Örgütlerinde Değişimin Engel Ve Nedenleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 185-202.
  • Tuti, G. (2016). Ortaokul Öğretmenlerinin Algılarına Göre Okul Yöneticilerinin Değişimi Yönetme Yeterlilkleri İle Örgütsel Güven Düzeyleri Arasındaki İlişki. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Vander Voet, J., & Wermeeren, B. (2016). Change Management Mitigate The Negative Relationship Between Cutbacks And The Organizational Commitment And Work Engagement Of Public Sector Employees? American Rewiew Of Public Administration, 1-23.
  • Weiner, B. (2009). A Teory Of Organizational Readiness For Change. Implemantation Science, 4(67).
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ruşen Karaarslan Sarı 0000-0002-7788-9093

Mehmet Akif Helvacı

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2019
Gönderilme Tarihi 19 Temmuz 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Karaarslan Sarı, R., & Helvacı, M. A. (2019). OKULLARIN ÖRGÜT KÜLTÜRÜ İLE DEĞİŞİME HAZIRBULUNUŞLUK DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 307-320.

İletişim

Telefon Numarası: +90 0318 357 35 92

Faks Numarası: +90 0318 357 35 97

e-mail: sbd@kku.edu.tr

Posta Adresi: Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müdürlüğü, Merkez Yerleşke, 71450, Yahşihan-KIRIKKALE

Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.