Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Educational Problems of Migrants, Refugees and Asylum Seekers in Turkey

Yıl 2023, Cilt: 13 Sayı: 1, 137 - 156, 31.01.2023

Öz

Kaynakça

  • Akbaş, Ö. U. (2005). Immigration Policy in Turkey-EU Relations: Transit Illegal Migration From Turkey to the European Union. Diss. Marmara Universitesi (Turkey) (Doctoral Dissertation). Marmara Universitesi, İstanbul.
  • Aksoy, E. (2020). Türkiye’deki Suriyeli Göçmen Çocukların Okullaşma Durumları . Akademik Hassasiyetler, 7(14), 37-51.
  • Aldawsari, M. M. (2018). The Economic Impact Of Syrian Refugees On Turkey (Master Dissertation). Morgan State University, Interim Chairperson and Graduate Coordinator Economics Department, Baltimore.
  • Arslan, Ü., & Ergül, M. (2021). Mülteci Öğrencilerin Eğitimlerinde Yaşadıkları Sorunlar: Öğretmenlerin Perspektifinden Bir Delphi Çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 54: 1-31.
  • Aykut, S. (2019). Türkiye’deki Suriyeli çocukların eğitim sorunları: Farklılıklara saygı eğitimi odağında okul sosyal hizmeti önerisi (Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Bauer, T., & Zimmermann, K. (2000). Immigration Policy ın Integrated National Economies. IZA Discussion Paper No.170.
  • Börü, N., & Boyacı, A. (2016). Göçmen Öğrencilerin Eğitim-Öğretim Ortamlarında Karşılaştıkları Sorunlar: Eskişehir İli Örneği. Electronic Turkish Studies, 11(14).
  • Caron, H. N. (2020). Persuasion without Protection: Readmission Agreements, Informal Arrangements, and the International Refugee Regime (Doctoral Dissertation). Calıfornıa: Unıversıty Of Calıfornıa, Political Science.
  • Crawley, H. (2005). Evidence on Attitudes to Asylum and Immigration: What We Know, Don't Know and Need to Know. Oxford: Working Paper No. 23, Centre on Migration, Policy and Society, University of Oxford.
  • Çelik, Y. (2018). Türkiye'de Suriyeli çocuklara yönelik uygulanan eğitim politikalarının incelenmesi: tespitler, sorunlar ve öneriler (Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Deniz, T. (2014). Uluslar arasi göç sorunu perspektifinde Türkiye. ürkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 181.181: 175-204.
  • Dgebuadze, N. (2020). Life in Limbo: Refugees and Community Response in Athens, Greece (Doctoral Dissertation). Oregon: University of Oregon, Department of International Studies and the Graduate School.
  • Ekici, S., & Tuncel, G. (2015). Göç ve insan. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, 5.1: 9-22.
  • Emin, M. N. (2018). Türkiyedeki Suriyeli çocukların devlet okullarında karşılaştığı sorunlar Ankara ili örneği (Yüksek Lisans Tezi). Yıldırım Beyazıt Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Erbaş, H. (2019). Gidişlerden Kaçışlara Göç ve Göçmenler. Ankara: Phoenix Yayınevi.
  • Eren, Z. (2019). Yönetici Ve Öğretmen Görüşlerine Göre Göçmen Çocuklarin Eğitim Sorunlari Ve Çözüm Önerileri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 213-234.
  • Erol, M., & Ersever, O. G. (2014). Göç krizi ve göç krizine müdahale. Kara Harp Okulu Bilim Dergisi, 24.1: 47-68.
  • GİGM. (2022, 04 04). Yıllara Göre Geçici Koruma Kapsamındaki Suriyelilerin Sayısı . Göç İdaresi Başkanlığı: https://www.goc.gov.tr/gecici-koruma5638 adresinden alındı.
  • Goodwin-Gill, G. S. (2004). “Immigration Policy.” In Encyclopedia of Government and Politics. London and New York: Routledge.
  • Gökmen, H. (2020). Suriyeli göçmen öğrencilerin Türk eğitim sistemine entegrasyon sorunu (Bursa Yıldırım ilçesi örneği) (Yüksek Lisans Tezi). Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Gürkan, M. (2006). Sosyolojik açıdan göç ve yasadışı göç hareketleri (Yüksek Lisans Tezi). Kırıkkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırıkkale.
  • Hussain, R. (2019). A Qualitative Exploration of the Social Construction of the Asylum-Seeker Category in UK Policy, Media Discourse and Practitioner Work (Doctoral Dissertation). Canterbury: Canterbury Christ Church University.
  • İcduygu, A. (2006). A Panorama of the International Migration Regime in Turkey. Revue Européenne Des Migrations Internationales, 22, 11-21.
  • Karaağaç, F. C., & Güvenç, H. (2019). Resmi ilkokullara devam eden Suriyeli mülteci öğrencilerin eğitim sorunları. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11.18: 530-568.
  • Karasu, M. A. (2017). Göç ve Uyum Sorunu. Uluslararası 11. Kamu Yönetimi Sempozyumu (s. 631-649). Elazığ: Kaysem.
  • Kausar, R. (2009). Stranger guests: A socio-economic analysis of hosting refugees and asylum seekers in the UK (Doctoral Dissertation). Guildford: University of Surrey.
  • Keboa, M. T. (2018). Understanding oral health and dental care pathways of refugees and asylum seekers in Montreal. Canada: McGill University.
  • Kirişci, K. (2007). Turkey: A Country of Transition from Emigration to Immigration. Mediterranean Politics, 12(1), 91-97.
  • Koşar, S., & Aslan, F. (2020). İlkokul Ve Ortaokula Devam Eden Göçmen Çocukların Eğitim Sorunlarına Yönelik Okul Yöneticilerinin Görüşleri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 9.4: 1799-1831.
  • MEB. (2022, 04 04). Yıllara Göre Ülkemizde Eğitime Erişimi Sağlanan Göçmen Öğrenci Sayısı : http://hbogm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2022_01/26165737_goc2022sunu.pdf adresinden alındı
  • Özcan, A. (2018). Çokkültürlülük bağlamında Türkiye’nin Suriyeli öğrencilere yönelik eğitim politikası. PESA Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4.1: 17-29.
  • Sarıer, Y. (2020). Türkiye’de mülteci öğrencilerin eğitimi üzerine bir meta-sentez çalışması: Sorunlar ve çözüm önerileri. Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 3(1), 80-111.
  • Sassen, S. (1999). Strategic Instatiations of Gendering In the Global Economy. Gender and US Immigration: Contemporary Trends P. Hondagneu-Sotelo. Berkeley : University of California Press.
  • Şahin, H. (2020). Göç Olgusu, Mülteci Çocukların Eğitimi Ve Suriyeli Mülteci Çocukların Türk Eğitim Sistemine Entegrasyonu Süreci. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 9(1), 377-394.
  • Şahin, M. C., & Aydemir, S. (2018). Zorunlu-kitlesel göç olgusuna sosyolojik bir yaklaşım: Türkiye’deki Suriyeli sığınmacılar örneği. Dini Araştırmalar, 21;53, 121-148.
  • Şimşek, H., & Kula, S. S. (2018). Türkiye’nin Göçmen Politikasında İhmal Edilen Boyut: Eğitsel Uyum Programı. Ahi Evran Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(2), 5-21.
  • Tanrıkulu, F. (2017). Türkiye’de yaşayan Suriyeli çocukların eğitim sorunu ve çözüm önerileri. Liberal Düşünce Dergisi, (86), 127-144.
  • Tanrıkulu, F. (2018). Suriye Krizi Sonrası Türkiye’deki Sığınmacıların Ve Göçmenlerin Eğitimi: Geçmiş, Bugün Ve Gelecek Perspektifleri. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(3), 2585-2604.
  • Tosun, E. (2021). Sorunlar ve Öneriler Ekseninde Türkiye’de Göçmen Çocukların Eğitimi. Sosyolojide Araştırma ve Uygulamalar, 33-37. Tuncel, G., & Ekici, S. (2019). Göçün siyasal etkisi: Suriyeli göçmenlerin Türkiye siyasetine etkisi. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 48-72.
  • Ünal, K., Taşkaya , S. M., & Ersoy, G. (2018). Suriyeli göçmenlerin yabancı dil olarak Türkçe öğrenirken karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(2), 134-149.
  • Watkins, J. R. (2017). Deterring Asylum Seekers: Australia's Strategy and Practice of Preventative Border Security. California: University of California.
  • Weldegebriel, M. H. (2011). Factors that affect the decision of refugee and immigrant students to pursue higher education in Tennessee: The case of Egyptian, Somali, Kurdish and Mexican students (Doctoral Dissertation). Tennessee State University, Educational Administration and Supervision, Nashville.
  • World Migration Report. (2008). Managing Labour Mobility in the Evolvim:!. Global Economv. Intemational Organisation for Migration. IOM, International Organization for Migration.
  • Yılmaz, A. (2014). Uluslararası Göç: Çeşitleri, Nedenleri Ve Etkileri. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish, 9.2; 1685-1705.
  • Yurdagül, A., & Tok., T. (2018). Öğretmen Gözüyle Mülteci/Göçmen Öğrenci. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 9.2: 46-58.

TÜRKİYE’DE GEÇİCİ KORUMA STATÜSÜNDE YAŞAYAN SURİYELİ SIĞINMACILARIN EĞİTİM SORUNLARI

Yıl 2023, Cilt: 13 Sayı: 1, 137 - 156, 31.01.2023

Öz

Anadolu çok eski zamanlardan beri insanoğlunun kitlesel ya da bireysel hareketleriyle karşılaşmış bir coğrafyadır. Ancak 2011 yılından itibaren Afganistan, İran, Irak, Suriye’de başlayan siyasi istikrarsızlık ve iç karışıklıklardan dolayı Türkiye’ye olan göç akınında önemli oranda bir artış olmuştur. Türkiye’deki Suriyeli göçmenlerin göz ardı edilemeyecek bir kısmının okul çağında olması konunun artarak devam eden önemini ortaya çıkarmaktadır. Bu araştırmada, Türkiye’nin geleceği için büyük önem arz eden göçmen nüfusun eğitimi konusunda yaşanan sorunların detaylı olarak ortaya konması hedeflenmiştir. Alanyazın taraması olarak yapılan bu çalışmada ülkemizde bulunan okul çağındaki Suriyeli sığınmacı, mülteci ve göçmenlerin eğitimine yönelik araştırmalar taranarak konuyla ilgili çözülmesi gereken problemlerin ortaya konulması amaçlanmıştır. Araştırmada 2011 yılından günümüze ülkemizdeki göçmen çocukların eğitimine dönük yapılan araştırmalar taranarak bir durum tespiti yapılmıştır. Göçmen öğrencilerin eğitim süreçlerinde yaşamış oldukları sorunlar, eğitim politikalarına yönelik sorunlar, dil-iletişim sorunu, eğitime erişimi engelleyen faktörler, okul dışı sorunlar, kültürel sorunlar olarak belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Akbaş, Ö. U. (2005). Immigration Policy in Turkey-EU Relations: Transit Illegal Migration From Turkey to the European Union. Diss. Marmara Universitesi (Turkey) (Doctoral Dissertation). Marmara Universitesi, İstanbul.
  • Aksoy, E. (2020). Türkiye’deki Suriyeli Göçmen Çocukların Okullaşma Durumları . Akademik Hassasiyetler, 7(14), 37-51.
  • Aldawsari, M. M. (2018). The Economic Impact Of Syrian Refugees On Turkey (Master Dissertation). Morgan State University, Interim Chairperson and Graduate Coordinator Economics Department, Baltimore.
  • Arslan, Ü., & Ergül, M. (2021). Mülteci Öğrencilerin Eğitimlerinde Yaşadıkları Sorunlar: Öğretmenlerin Perspektifinden Bir Delphi Çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 54: 1-31.
  • Aykut, S. (2019). Türkiye’deki Suriyeli çocukların eğitim sorunları: Farklılıklara saygı eğitimi odağında okul sosyal hizmeti önerisi (Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Bauer, T., & Zimmermann, K. (2000). Immigration Policy ın Integrated National Economies. IZA Discussion Paper No.170.
  • Börü, N., & Boyacı, A. (2016). Göçmen Öğrencilerin Eğitim-Öğretim Ortamlarında Karşılaştıkları Sorunlar: Eskişehir İli Örneği. Electronic Turkish Studies, 11(14).
  • Caron, H. N. (2020). Persuasion without Protection: Readmission Agreements, Informal Arrangements, and the International Refugee Regime (Doctoral Dissertation). Calıfornıa: Unıversıty Of Calıfornıa, Political Science.
  • Crawley, H. (2005). Evidence on Attitudes to Asylum and Immigration: What We Know, Don't Know and Need to Know. Oxford: Working Paper No. 23, Centre on Migration, Policy and Society, University of Oxford.
  • Çelik, Y. (2018). Türkiye'de Suriyeli çocuklara yönelik uygulanan eğitim politikalarının incelenmesi: tespitler, sorunlar ve öneriler (Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Deniz, T. (2014). Uluslar arasi göç sorunu perspektifinde Türkiye. ürkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 181.181: 175-204.
  • Dgebuadze, N. (2020). Life in Limbo: Refugees and Community Response in Athens, Greece (Doctoral Dissertation). Oregon: University of Oregon, Department of International Studies and the Graduate School.
  • Ekici, S., & Tuncel, G. (2015). Göç ve insan. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, 5.1: 9-22.
  • Emin, M. N. (2018). Türkiyedeki Suriyeli çocukların devlet okullarında karşılaştığı sorunlar Ankara ili örneği (Yüksek Lisans Tezi). Yıldırım Beyazıt Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Erbaş, H. (2019). Gidişlerden Kaçışlara Göç ve Göçmenler. Ankara: Phoenix Yayınevi.
  • Eren, Z. (2019). Yönetici Ve Öğretmen Görüşlerine Göre Göçmen Çocuklarin Eğitim Sorunlari Ve Çözüm Önerileri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 213-234.
  • Erol, M., & Ersever, O. G. (2014). Göç krizi ve göç krizine müdahale. Kara Harp Okulu Bilim Dergisi, 24.1: 47-68.
  • GİGM. (2022, 04 04). Yıllara Göre Geçici Koruma Kapsamındaki Suriyelilerin Sayısı . Göç İdaresi Başkanlığı: https://www.goc.gov.tr/gecici-koruma5638 adresinden alındı.
  • Goodwin-Gill, G. S. (2004). “Immigration Policy.” In Encyclopedia of Government and Politics. London and New York: Routledge.
  • Gökmen, H. (2020). Suriyeli göçmen öğrencilerin Türk eğitim sistemine entegrasyon sorunu (Bursa Yıldırım ilçesi örneği) (Yüksek Lisans Tezi). Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Gürkan, M. (2006). Sosyolojik açıdan göç ve yasadışı göç hareketleri (Yüksek Lisans Tezi). Kırıkkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırıkkale.
  • Hussain, R. (2019). A Qualitative Exploration of the Social Construction of the Asylum-Seeker Category in UK Policy, Media Discourse and Practitioner Work (Doctoral Dissertation). Canterbury: Canterbury Christ Church University.
  • İcduygu, A. (2006). A Panorama of the International Migration Regime in Turkey. Revue Européenne Des Migrations Internationales, 22, 11-21.
  • Karaağaç, F. C., & Güvenç, H. (2019). Resmi ilkokullara devam eden Suriyeli mülteci öğrencilerin eğitim sorunları. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11.18: 530-568.
  • Karasu, M. A. (2017). Göç ve Uyum Sorunu. Uluslararası 11. Kamu Yönetimi Sempozyumu (s. 631-649). Elazığ: Kaysem.
  • Kausar, R. (2009). Stranger guests: A socio-economic analysis of hosting refugees and asylum seekers in the UK (Doctoral Dissertation). Guildford: University of Surrey.
  • Keboa, M. T. (2018). Understanding oral health and dental care pathways of refugees and asylum seekers in Montreal. Canada: McGill University.
  • Kirişci, K. (2007). Turkey: A Country of Transition from Emigration to Immigration. Mediterranean Politics, 12(1), 91-97.
  • Koşar, S., & Aslan, F. (2020). İlkokul Ve Ortaokula Devam Eden Göçmen Çocukların Eğitim Sorunlarına Yönelik Okul Yöneticilerinin Görüşleri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 9.4: 1799-1831.
  • MEB. (2022, 04 04). Yıllara Göre Ülkemizde Eğitime Erişimi Sağlanan Göçmen Öğrenci Sayısı : http://hbogm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2022_01/26165737_goc2022sunu.pdf adresinden alındı
  • Özcan, A. (2018). Çokkültürlülük bağlamında Türkiye’nin Suriyeli öğrencilere yönelik eğitim politikası. PESA Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4.1: 17-29.
  • Sarıer, Y. (2020). Türkiye’de mülteci öğrencilerin eğitimi üzerine bir meta-sentez çalışması: Sorunlar ve çözüm önerileri. Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 3(1), 80-111.
  • Sassen, S. (1999). Strategic Instatiations of Gendering In the Global Economy. Gender and US Immigration: Contemporary Trends P. Hondagneu-Sotelo. Berkeley : University of California Press.
  • Şahin, H. (2020). Göç Olgusu, Mülteci Çocukların Eğitimi Ve Suriyeli Mülteci Çocukların Türk Eğitim Sistemine Entegrasyonu Süreci. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 9(1), 377-394.
  • Şahin, M. C., & Aydemir, S. (2018). Zorunlu-kitlesel göç olgusuna sosyolojik bir yaklaşım: Türkiye’deki Suriyeli sığınmacılar örneği. Dini Araştırmalar, 21;53, 121-148.
  • Şimşek, H., & Kula, S. S. (2018). Türkiye’nin Göçmen Politikasında İhmal Edilen Boyut: Eğitsel Uyum Programı. Ahi Evran Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(2), 5-21.
  • Tanrıkulu, F. (2017). Türkiye’de yaşayan Suriyeli çocukların eğitim sorunu ve çözüm önerileri. Liberal Düşünce Dergisi, (86), 127-144.
  • Tanrıkulu, F. (2018). Suriye Krizi Sonrası Türkiye’deki Sığınmacıların Ve Göçmenlerin Eğitimi: Geçmiş, Bugün Ve Gelecek Perspektifleri. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(3), 2585-2604.
  • Tosun, E. (2021). Sorunlar ve Öneriler Ekseninde Türkiye’de Göçmen Çocukların Eğitimi. Sosyolojide Araştırma ve Uygulamalar, 33-37. Tuncel, G., & Ekici, S. (2019). Göçün siyasal etkisi: Suriyeli göçmenlerin Türkiye siyasetine etkisi. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 48-72.
  • Ünal, K., Taşkaya , S. M., & Ersoy, G. (2018). Suriyeli göçmenlerin yabancı dil olarak Türkçe öğrenirken karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(2), 134-149.
  • Watkins, J. R. (2017). Deterring Asylum Seekers: Australia's Strategy and Practice of Preventative Border Security. California: University of California.
  • Weldegebriel, M. H. (2011). Factors that affect the decision of refugee and immigrant students to pursue higher education in Tennessee: The case of Egyptian, Somali, Kurdish and Mexican students (Doctoral Dissertation). Tennessee State University, Educational Administration and Supervision, Nashville.
  • World Migration Report. (2008). Managing Labour Mobility in the Evolvim:!. Global Economv. Intemational Organisation for Migration. IOM, International Organization for Migration.
  • Yılmaz, A. (2014). Uluslararası Göç: Çeşitleri, Nedenleri Ve Etkileri. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish, 9.2; 1685-1705.
  • Yurdagül, A., & Tok., T. (2018). Öğretmen Gözüyle Mülteci/Göçmen Öğrenci. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 9.2: 46-58.
Toplam 45 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mutlu Sadık Fidan 0000-0002-2082-8118

Ali Taş 0000-0002-3344-3911

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2023
Gönderilme Tarihi 28 Nisan 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 13 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Fidan, M. S., & Taş, A. (2023). TÜRKİYE’DE GEÇİCİ KORUMA STATÜSÜNDE YAŞAYAN SURİYELİ SIĞINMACILARIN EĞİTİM SORUNLARI. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 137-156.

İletişim

Telefon Numarası: +90 0318 357 35 92

Faks Numarası: +90 0318 357 35 97

e-mail: sbd@kku.edu.tr

Posta Adresi: Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müdürlüğü, Merkez Yerleşke, 71450, Yahşihan-KIRIKKALE

Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.