Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelik Birinci Sınıf Öğrencilerinin Palyatif Bakımda İlk Klinik Uygulama Deneyimleri

Yıl 2020, , 1 - 6, 12.01.2020
https://doi.org/10.30934/kusbed.568973

Öz

Amaç: Bu araştırmanın amacı,
hemşirelik bölümü birinci sınıf öğrencilerinin palyatif bakım ünitesindeki
deneyimlerini incelemektir.

Yöntem: Çalışma, nitel araştırma
yöntemleri kapsamında yer alan fenomenoloji deseni kullanılarak
gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemini, araştırmaya katılmayı kabul
eden öğrencilerden amaçlı örnekleme yöntemlerinden olan benzeşik (homojen)
örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenmiş yedi öğrenci oluşturmuştur.
Çalışmanın gerçekleştirilmesi için gerekli izinler alınmıştır. Araştırma
verilerinin toplanmasında “Öğrenci Tanıtım Formu” ve “Yarı Yapılandırılmış
Görüşme Formu” kullanılmıştır. Görüşmeler ortalama 45 dakika sürmüştür.
Görüşmelerin ses kayıtları araştırmacılar tarafından çözümlenmek üzere
belgelenmiş, elde edilen verilere onları açıklayabilecek kavramlara ve
ilişkilere ulaşmak amacıyla araştırmacı tarafından içerik analizi  uygulanmıştır.

Bulgular: Araştırma kapsamına alınan
yedi hemşirelik birinci sınıf öğrencisinden dördü kız, üçü erkektir ve yaş
ortalaması 20,57’dir. Verilerin içerik analizi doğrultusunda “hastaya
ilişkin deneyimler”, “hemşirelik girişimlerine ilişkin deneyimler”, “yaşama ilişkin
deneyimler” ve “hemşirelik mesleği algısına ilişkin deneyimler” olmak üzere
dört tema belirlenmiştir. Temalar doğrultusunda ise “korku, umutsuzluk,
ümitsizlik, öfke, zorluk, acı çekme, zamanın değerliliği, umut aşılama, mesleki
özerkliğin anlamı, hemşire anahtar rol, insan onuru koruyucusu” olmak üzere 11
alt tema saptanmıştır.

Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin ilk
klinik deneyimlerini yaşadıkları palyatif bakımda hasta kavramına ve
mesleklerine ilişkin yaşadıkları deneyimlerden, hastaların bağımlılık düzeylerinin
yüksek oluşu ve hastaların içinde bulundukları tedavi ve bakım sürecinin
hassasiyetine ilişkin düşünsel derinlik yaşadıkları ortaya konmuştur. 

Kaynakça

  • Mirlashari J, Warnock F, Jahanbani J. The experiences of undergraduate nursing students and self-reflective accounts of first clinical rotation in pediatric oncology. Nurse Educat Pract. 2017;25:22-28.
  • Sharif F, Masoumi S. A qualitative study of nursing student experiences of clinical practice. BMC Nurs. 2005;4(1):6.
  • Taşdelen S, Zaybak A. Hemşirelik öğrencilerinin ilk klinik deneyim sırasındaki stres düzeylerinin incelenmesi. FN Hem Derg. 2013;21(2):101-106.
  • Rafati F, Nouhi E, Sabzehvari S, Dehghan-Nayyeri N. Iranian nursing students' experience of stressors in their first clinical experience. J Prof Nurs. 2017;33(3):250-257.
  • Cowen KJ, Hubbard LJ, Hancock DC. Expectations and experiences of nursing students in clinical courses: A descriptive study. Nurse Educ Today. 2018;67:15-20.
  • Grubb C, Arthur A. Student nurses’ experience of and attitudes towards care of the dying: A cross-sectional study. Palliat Med. 2016;30(1):83-88.
  • Kıvanç MM. Türkiye’de palyatif bakım hizmetleri. HSP. 2017;4(2): 132-135.
  • Hopkinson JB, Hallett CE, Luker KA. Caring for dying people in hospital. J Adv Nurs. 2003;44(5):525-533
  • Karadağ G, Kılıç SP, Ovayolu N, Ovayolu Ö, Kayaaslan H. Öğrenci hemşirelerin klinik uygulamada karşılaştıkları güçlükler ve klinik hemşireler hakkındaki görüşleri. Turk Silahlı Kuvvetleri Koruyucu Hekim Bul. 2013;12(6):665-672.
  • Costa ÁP, Poles K, Silva AE. Palliative care training: Experience of medical and nursing students. Interface-Comunicação Saúde Educação. 2016;20(59):1041-1052.
  • Göçer A. Türkçe öğretmeni adaylarının dil kültür ilişkisi üzerine görüşleri: Fenomenolojik bir araştırma. EUJEF. 2013;15(2):25-38.
  • Baltacı A. Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2018;7(1):231-274.
  • Şencan H. Sosyal ve Davranışsal Ölçümlerde Güvenilirlik ve Geçerlilik. 1. Baskı. Ankara: Seçkin Yayıncılık; 2005.
  • Bazeley P, Richards L. The Nvivo Qualitative Project Book. 1th ed. London: Sage; 2000.
  • Çıtıl R, Okan İ, Önder Y, ve ark. Tıp Fakültesi öğrencilerinin palyatif bakım konusundaki farkındalıklarının değerlendirilmesi. Bezmialem Science. 2018;6:100-107.
  • Özveren H, Kırca K, Gülnar E, Güneş NB. Palyatif bakım dersinin öğrencilerin palyatif bakıma ilişkin bilgisine etkisi. JAREN. 2018;4(2):100-107.
  • Yıldızer ÖF, Oğur S. Sağlık personellerin palyatif bakım hakkındaki bilgi ve tutumları: Bitlis ili örneği. JoCReHeS. 2018;8(2):411-438.
  • Koç Z, Sağlam Z. Hemşirelik öğrencilerinin yaşam sonu bakım ve ölüm durumuna ilişkin duygu ve görüşlerinin belirlenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2008;12(1):1-10.
  • Cooper J, Barnett M. Aspects of caring dying patients which cause anxiety to first year student nurses. Int J Palliat Nurs. 2005;11(8):423-430.
  • Ranse K, Ranse J, Pelkowitz M. Third-year nursing students’ lived experience of caring for the dying: a hermeneutic phenomenological approach. Contemp Nurse. 2018;54(2):160-170.

First Clinical Practice Experiences of Nursing First Class Students in Palliative Care

Yıl 2020, , 1 - 6, 12.01.2020
https://doi.org/10.30934/kusbed.568973

Öz

Objective: The aim of this study was to
determine the experience of the first year nursing students in the palliative
care unit.

Methods: The study was carried out
using the phenomenology design included in the qualitative research methods.
The sample of the study consisted of seven students determined by using
homogeneous sampling method which is one of the purposeful sampling methods.
Necessary permits were obtained to carry out the study. “Student Information
Form” and “Semi-Structured Interview Form” were used to collect the data.
Interviews lasted an average of 45 minutes. The audio recordings of the
interviews were analyzed by a researchers and content analysis was conducted by
the researcher in order to reach the concepts and relations that could explain
the data obtained.

Results: Of the seven nursing first
year students, four were female and three were male and the mean age was 20.57.
According to the content analysis of the data, four themes that “experiences
related to patient”, “experiences related to nursing interventions”,
“experiences related to life” and “experiences related to perception of
nursing”. In the direction of themes, 11 sub-themes were determined that
“fear”, “hopelessness”, “despair”, “anger”, “difficulty”, “suffering”, “value
of time”, “instil hope”, “meaning of professional autonomy”, “nurse key role”,
“human dignity protector”.

Conclusion: It was revealed that nursing
students experienced their first clinical experiences in the palliative care,
the experiences they experienced in the concept of the patient and their
professions, and the diminishing depth related to the holistic and humanistic
aspect of nursing. 

Kaynakça

  • Mirlashari J, Warnock F, Jahanbani J. The experiences of undergraduate nursing students and self-reflective accounts of first clinical rotation in pediatric oncology. Nurse Educat Pract. 2017;25:22-28.
  • Sharif F, Masoumi S. A qualitative study of nursing student experiences of clinical practice. BMC Nurs. 2005;4(1):6.
  • Taşdelen S, Zaybak A. Hemşirelik öğrencilerinin ilk klinik deneyim sırasındaki stres düzeylerinin incelenmesi. FN Hem Derg. 2013;21(2):101-106.
  • Rafati F, Nouhi E, Sabzehvari S, Dehghan-Nayyeri N. Iranian nursing students' experience of stressors in their first clinical experience. J Prof Nurs. 2017;33(3):250-257.
  • Cowen KJ, Hubbard LJ, Hancock DC. Expectations and experiences of nursing students in clinical courses: A descriptive study. Nurse Educ Today. 2018;67:15-20.
  • Grubb C, Arthur A. Student nurses’ experience of and attitudes towards care of the dying: A cross-sectional study. Palliat Med. 2016;30(1):83-88.
  • Kıvanç MM. Türkiye’de palyatif bakım hizmetleri. HSP. 2017;4(2): 132-135.
  • Hopkinson JB, Hallett CE, Luker KA. Caring for dying people in hospital. J Adv Nurs. 2003;44(5):525-533
  • Karadağ G, Kılıç SP, Ovayolu N, Ovayolu Ö, Kayaaslan H. Öğrenci hemşirelerin klinik uygulamada karşılaştıkları güçlükler ve klinik hemşireler hakkındaki görüşleri. Turk Silahlı Kuvvetleri Koruyucu Hekim Bul. 2013;12(6):665-672.
  • Costa ÁP, Poles K, Silva AE. Palliative care training: Experience of medical and nursing students. Interface-Comunicação Saúde Educação. 2016;20(59):1041-1052.
  • Göçer A. Türkçe öğretmeni adaylarının dil kültür ilişkisi üzerine görüşleri: Fenomenolojik bir araştırma. EUJEF. 2013;15(2):25-38.
  • Baltacı A. Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2018;7(1):231-274.
  • Şencan H. Sosyal ve Davranışsal Ölçümlerde Güvenilirlik ve Geçerlilik. 1. Baskı. Ankara: Seçkin Yayıncılık; 2005.
  • Bazeley P, Richards L. The Nvivo Qualitative Project Book. 1th ed. London: Sage; 2000.
  • Çıtıl R, Okan İ, Önder Y, ve ark. Tıp Fakültesi öğrencilerinin palyatif bakım konusundaki farkındalıklarının değerlendirilmesi. Bezmialem Science. 2018;6:100-107.
  • Özveren H, Kırca K, Gülnar E, Güneş NB. Palyatif bakım dersinin öğrencilerin palyatif bakıma ilişkin bilgisine etkisi. JAREN. 2018;4(2):100-107.
  • Yıldızer ÖF, Oğur S. Sağlık personellerin palyatif bakım hakkındaki bilgi ve tutumları: Bitlis ili örneği. JoCReHeS. 2018;8(2):411-438.
  • Koç Z, Sağlam Z. Hemşirelik öğrencilerinin yaşam sonu bakım ve ölüm durumuna ilişkin duygu ve görüşlerinin belirlenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2008;12(1):1-10.
  • Cooper J, Barnett M. Aspects of caring dying patients which cause anxiety to first year student nurses. Int J Palliat Nurs. 2005;11(8):423-430.
  • Ranse K, Ranse J, Pelkowitz M. Third-year nursing students’ lived experience of caring for the dying: a hermeneutic phenomenological approach. Contemp Nurse. 2018;54(2):160-170.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hemşirelik
Bölüm Özgün Araştırma
Yazarlar

Esra Akın Korhan

Duygu Yıldırım 0000-0002-8182-492X

Seçil Özçiftçi 0000-0002-7320-961X

Yasemin Tokem 0000-0001-9140-2846

Yayımlanma Tarihi 12 Ocak 2020
Gönderilme Tarihi 22 Mayıs 2019
Kabul Tarihi 14 Ekim 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Akın Korhan, E., Yıldırım, D., Özçiftçi, S., Tokem, Y. (2020). Hemşirelik Birinci Sınıf Öğrencilerinin Palyatif Bakımda İlk Klinik Uygulama Deneyimleri. Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(1), 1-6. https://doi.org/10.30934/kusbed.568973
AMA Akın Korhan E, Yıldırım D, Özçiftçi S, Tokem Y. Hemşirelik Birinci Sınıf Öğrencilerinin Palyatif Bakımda İlk Klinik Uygulama Deneyimleri. KOU Sag Bil Derg. Ocak 2020;6(1):1-6. doi:10.30934/kusbed.568973
Chicago Akın Korhan, Esra, Duygu Yıldırım, Seçil Özçiftçi, ve Yasemin Tokem. “Hemşirelik Birinci Sınıf Öğrencilerinin Palyatif Bakımda İlk Klinik Uygulama Deneyimleri”. Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 6, sy. 1 (Ocak 2020): 1-6. https://doi.org/10.30934/kusbed.568973.
EndNote Akın Korhan E, Yıldırım D, Özçiftçi S, Tokem Y (01 Ocak 2020) Hemşirelik Birinci Sınıf Öğrencilerinin Palyatif Bakımda İlk Klinik Uygulama Deneyimleri. Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 6 1 1–6.
IEEE E. Akın Korhan, D. Yıldırım, S. Özçiftçi, ve Y. Tokem, “Hemşirelik Birinci Sınıf Öğrencilerinin Palyatif Bakımda İlk Klinik Uygulama Deneyimleri”, KOU Sag Bil Derg, c. 6, sy. 1, ss. 1–6, 2020, doi: 10.30934/kusbed.568973.
ISNAD Akın Korhan, Esra vd. “Hemşirelik Birinci Sınıf Öğrencilerinin Palyatif Bakımda İlk Klinik Uygulama Deneyimleri”. Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 6/1 (Ocak 2020), 1-6. https://doi.org/10.30934/kusbed.568973.
JAMA Akın Korhan E, Yıldırım D, Özçiftçi S, Tokem Y. Hemşirelik Birinci Sınıf Öğrencilerinin Palyatif Bakımda İlk Klinik Uygulama Deneyimleri. KOU Sag Bil Derg. 2020;6:1–6.
MLA Akın Korhan, Esra vd. “Hemşirelik Birinci Sınıf Öğrencilerinin Palyatif Bakımda İlk Klinik Uygulama Deneyimleri”. Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 6, sy. 1, 2020, ss. 1-6, doi:10.30934/kusbed.568973.
Vancouver Akın Korhan E, Yıldırım D, Özçiftçi S, Tokem Y. Hemşirelik Birinci Sınıf Öğrencilerinin Palyatif Bakımda İlk Klinik Uygulama Deneyimleri. KOU Sag Bil Derg. 2020;6(1):1-6.