Okul öncesi dönem yaşamın tüm evrelerini etkileyen çok önemli bir dönemdir. Bu araştırma 48-60 aylık çocuklara matematik kavramlarının öğretiminde kullanılan yöntemlerin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmaya katılan çocukların sınıfları önceden belli olduğundan ve rastgele deney gruplarına aktarılmaları söz konusu olmadığından araştırma nicel araştırma desenlerinden yarı deneysel model ile yapılmıştır. Çalışma Doğu Karadeniz’in bir ilinde Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı anaokullarına devam eden 48-60 aylık toplam 40 çocuk ile yürütülmüştür. Çalışmada veri toplama aracı olarak “Boehm Okul Öncesi Temel Kavramlar Testi-3” kullanılmıştır. Çocuklar 4 yaş 0 ay ve 5 yaş 11 ay yaş aralığında olduğundan testin 25-76 arası maddeleri kullanılmıştır. Araştırmaya ön test ile başlanmış ve çocukların düşük puan aldıkları dört kavram için farklı yöntemler kullanılarak etkinlikler hazırlanmıştır. Etkinlikler dört hafta boyunca çocuklara uygulanmıştır. Daha sonra bir hafta ara verilip son test uygulanmıştır. Veriler SPSS paket programı ile analiz edilmiştir. Analiz sonucunda okul öncesinde temel matematik kavram öğretiminde drama, düz anlatım, oyunla anlatım ve müzikle anlatım yöntemleri arasından en etkili yöntemin müzikle anlatım yöntemi olduğu belirlenmiştir. Bu doğrultuda çalışmanın okul öncesi kurumlarda çalışan öğretmenler için müzikle anlatım yöntemi ve drama yöntemi ile ilgili daha fazla etkinlik hazırlamaları konusunda rehber olması beklenmektedir. Düz anlatımın diğer yöntemlere göre çok daha az etkili olduğu düşünülürse okul öncesi öğretmenlerinin düz anlatımdan kaçınmalarının çocukların öğrenimi için daha iyi olacağı söylenebilir.
Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesine teşekkür ederiz.
Preschool period is a very important period that affects all stages of life. This study was conducted to examine the methods used in teaching math concepts to 48-60 month old children. Since the classes of the children participating in the study were predetermined and they were not randomly assigned to experimental groups, the study was conducted with the quasi-experimental model, one of the quantitative research designs. The study was conducted with a total of 40 children aged 48-60 months attending kindergartens affiliated with the Ministry of National Education in a province of the Eastern Black Sea region. "Boehm Preschool Basic Concepts Test-3" was used as a data collection tool. Since the children were between the ages of 4 years 0 months and 5 years 11 months, items 25-76 of the test were used. The study started with a pre-test and activities were prepared using different methods for the four concepts for which children scored low. The activities were applied to the children for four weeks. Then, the post-test was administered after a one-week break. The data were analyzed with SPSS package program. As a result of the analysis, it was determined that the most effective method among drama, lecture, play and music methods in teaching basic mathematics concepts in preschool. In this direction, the study is expected to be a guide for teachers working in preschool institutions to prepare more activities related to music and drama methods. Considering that lecturing is much less effective than other methods, it can be said that it would be better for children's learning if preschool teachers avoid lecturing.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Okul Öncesi Eğitim, Matematik Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 21 Kasım 2023 |
Kabul Tarihi | 8 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |
Social Sciences: Theory & Practice is an international scientific journal for the publication of research and studies covering all aspects of social sciences and related discipline.