In this research, the validity and reliability of the C1 certification exam prepared by Gazi University TÖMER used in teaching Turkish as a foreign language was examined. The sample of the research consists of reading and listening test data of 250 participants who came to TÖMER between January and October 2023 and took the face-to-face exam. The content validity of the tests was ensured by the table of specifications created by the researchers. The test items were prepared based on CEFR (2020) qualifications and achievements in the MEB Teaching Turkish as a Foreign Language Program (2020). The prepared test forms were presented to expert opinion and necessary arrangements were made in line with the suggestions. After the test preparation phase was completed, the administration of the exams started. After the sample size reached a sufficient number, data analysis began. In addition to descriptive analyzes such as percentage and frequency, factor analysis, item difficulty indices, item discrimination indices, reliability coefficient, average difficulty and average discrimination indices were calculated on the data. Factor analyzes of the tests were performed in the R-based Shiny application. One-dimensional tests were obtained by deleting 6 items from the reading test and 8 items from the listening test with factor load values below .40. In terms of reliability and discrimination, the reading test generally has high reliability and discrimination; It was determined that the listening test had good reliability and discrimination and it was an easy test. When the item analyzes of the reading test were examined, it was understood that 14 items were good, and when the item analyzes of the listening test were examined, 9 items were good and 3 items could be corrected and included in the test. Based on the findings, it was concluded that the items of the reading exam gave better response than the items of the listening exam and that a significant part of the reading exam could be preserved and used.
Turkish Teaching to Foreigners Measurement and Evaluation Measurement and Evaluation in Teaching Turkish to Foreigners Test Development
Bu araştırmada, Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde kullanılmak üzere Gazi Üniversitesi TÖMER tarafından hazırlanan C1 sertifika sınavının geçerliği ve güvenirliği incelenmiştir. Araştırmanın örneklemi, 2023 yılının Ocak-Ekim ayları arasında TÖMER’e gelerek yüz yüze sınava giren 250 katılımcının okuma ve dinleme sınav verilerinden oluşmaktadır. Testlerin kapsam geçerliği araştırmacılar tarafından oluşturulan belirtke tablosu ile sağlanmıştır. Test maddeleri, CEFR (2020) yeterlikleri ve Türkçenin MEB Yabancı Dil Olarak Öğretimi Programı’ndaki (2020) kazanımlar esas alınarak hazırlanmıştır. Hazırlanan test formları uzman görüşüne sunulmuş ve gelen öneriler doğrultusunda gerekli düzenlemeler yapılmıştır. Test hazırlama aşaması tamamlandıktan sonra sınavların uygulamasına başlanmıştır. Örneklem büyüklüğü, yeterli sayıya ulaştıktan sonra verilerin analizine geçilmiştir. Veriler üzerinde yüzde, frekans gibi betimleyici analizlerin yanı sıra faktör analizi, madde güçlük indeksleri, madde ayırt edicilik indeksleri, güvenirlik katsayısı ve ortalama güçlük ile ortalama ayırt edicilik indeksleri hesaplanmıştır. Testlerin faktör analizleri R tabanlı Shiny uygulamasında yapılmıştır. Faktör yük değerleri .40’ın altında olan 6 madde okuma testinden, 8 madde dinleme testinden silinerek tek boyutlu testler elde edilmiştir. Güvenirlik ve ayırtedicilik açısından ise, okuma testinin genel olarak güvenirliği ve ayırt ediciliği yüksek, kolay; dinleme testinin ise güvenirlik ve ayırt ediciliğinin iyi düzeyde ve kolay bir sınav olduğu belirlenmiştir. Okuma testinin madde analizleri incelendiğinde 14 maddenin iyi, dinleme testinin madde analizleri incelendiğinde ise 9 maddenin iyi, 3 maddenin ise düzeltilerek teste alınabileceği anlaşılmıştır. Ulaşılan bulgulardan hareketle, okuma sınavını oluşturan maddelerin dinleme sınavının maddelerine göre daha iyi tepki verdiği, okuma sınavının önemli bir kısmının korunarak kullanılabileceği sonucuna ulaşılmıştır.
Yabancılara Türkçe öğretimi ölçme ve değerlendirme yabancılara Türkçe öğretiminde ölçme ve değerlendirme Test geliştirme
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Ölçek Geliştirme, Türkçe Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 29 Haziran 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 3 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 20 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |
Social Sciences: Theory & Practice is an international scientific journal for the publication of research and studies covering all aspects of social sciences and related discipline.